Widok ID. Crozz z boku z palmami w tle
Elektromobilność

Przyszłość w najlepszej formie.

Elektromobilność

Przyszłość w najlepszej formie.

Stylistyka ID. Crozz.

Prototyp elektrycznego auta sunie po ulicach Los Angeles jak w filmie science fiction. Prawie go nie słychać. Ale na pewno zostanie zauważony, bo wygląd ID. Crozz zdecydowanie przyciąga uwagę. Jego projektanci Diana Zynda, Cihan Akcay i Vagarsh Saakyan wiedzą, dlaczego tak jest. 

Cihan Akcay
Cihan Akcay
  • od siedmiu lat pracuje dla Volkswagena w Wolfsburgu
  • był częścią zespołu projektującego nadwozie ID. Crozz

To, co przyjmuje się w Kalifornii, najczęściej staje się modne także na całym świecie. A dotyczy to szczególnie Los Angeles. Nigdzie nie jeździ więcej elektrycznych samochodów. I nigdzie innowacyjny styl życia nie przenosi się na ulice i drogi w takim stopniu, jak w L.A. Tam właśnie prezentowana jest teraz nowa rodzina Volkswagenów nosząca nazwę „ID.”. Rodzina, która idealnie pasuje do Ciebie i Twojego życia: kompaktowy mały samochód ID.3, bus przyszłości ID. Buzz oraz elegancki CUV ID. Crozz. Właśnie tymi modelami Volkswagen chce zelektryfikować codzienną mobilność od 2020 roku. Dlatego w modelach ID. pracuje kilka najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, na przykład innowacyjny napęd elektryczny i autonomiczny tryb jazdy. Jednak najbardziej rzuca się w oczy nowy design. Dlaczego? Zespół stylistów Volkswagena rozwinął nową koncepcję, łączącą formę, funkcję i wolność. „Powstał niepowtarzalny język stylistyki, różniący się od języka normalnych samochodów z silnikiem spalinowym” – wyjaśnia Cihan Akcay, który projektował nadwozie ID. „W prezentowanych teraz modelach ID. występuje szereg cech charakterystycznych dla nowego języka designu.”

"ID. Crozz przenosi design Volkswagena na nowy poziom".

Dwóch policjantów ogląda ID. Crozz
Na parkingu "Golden Shore" przy wybrzeżu Long Beach innowacyjna stylistyka ID. Crozz wzbudza zainteresowanie wszystkich przechodniów, nawet sił porządkowych.  
ID. Crozz widok od przodu

Najpiękniejsza forma wolności: nowy design.

Trzy modele ID. stoją na parkingu „Golden Shore” niedaleko plaży w Long Beach. Przechodnie zatrzymują się i podziwiają futurystyczne samochody elektryczne. Ale w zasadzie co jest w nich tak fascynującego? Co odróżnia stylistykę ID. Crozz od innych nowoczesnych samochodów? „ID. Crozz przenosi design Volkswagena na nowy poziom” – wyjaśnia Cihan Akcay. Typowe dla Volkswagena, solidne prowadzenie linii zostało w ID. Crozz zastąpione łukami i krzywiznami, jeszcze bardziej podkreślającymi koła. „Krzywizna łuku jest wyprowadzona z tylnego błotnika, obniża się pod oknami i znajduje swoją kontynuację w przednim błotniku. To dwie linie, które mają taki sam przebieg, lecz są przesunięte względem siebie.” Krzywizny te dominują nie tylko w widoku z boku. „Także patrząc z góry wyraźnie widać trójwymiarowość nadwozia. ID. Crozz, mimo że ma formę SUVa, dzięki swojej wyjątkowej aerodynamice jest niezwykle efektywny”.

Nowe oblicze: innowacyjna grafika świateł.

Grafika świateł ID. Crozz i dwóch pozostałych modeli ID. jest tak wyjątkowa, że rozpoznasz ją już z daleka. „Światło budzi w ludziach emocje. Dlatego coraz większą uwagę przywiązuje się od odpowiedniej inscenizacji świetlnej. To właśnie między innymi dzięki niej ID. Crozz wyraźnie wyróżnia się spośród innych samochodów” – wyjaśnia Cihan Akcay. Diodowe reflektory są połączone ze sobą wąskim pasem LED, na środku jaśnieje logo VW, co także jest nowością w rodzinie ID. „Nawet przy dziennym świetle ID. Crozz przyciąga spojrzenia, lecz dopiero po zmroku detale grafiki jego świateł stają się naprawdę interesujące. Po włączeniu oświetlenia najpierw pulsuje emblemat VW. Następnie, od znaczka VW w kierunku reflektorów, budzi się pas LED. Na zakończenie, diody obrysowują kontury reflektorów. Światła tworzą charakterystyczną „twarz” Volkswagena, która wita kierowcę, zaprasza i budzi emocje.

"W trybie autonomicznym światło we wnętrzu zmienia swoją barwę, powstaje animacja świetlna."

Vagarsh Saakyan
Vagarsh Saakyan
  • od siedmiu lat pracuje dla Volkswagena w Wolfsburgu
  • był częścią zespołu projektującego wnętrze ID. Crozz
Features and dimensions of the ID. Crozz
Diana Zynda
Diana Zynda
  • pracuje od 14 lat dla zespołu Volkswagen Design w Wolfsburgu
  • jest odpowiedzialna za kolorystykę i wykończenie wnętrza elektrycznych samochodów

Czerwień jako wykrzyknik.

ID. Crozz zwraca uwagę swoim czerwonym metalicznym lakierem. „Czerwień sygnalizuje odwagę i budzi zainteresowanie. Ten kolor jest wyrazem dumy, jaka towarzyszy nam przy prezentacji pierwszego elektrycznego CUVa. Poza tym chcieliśmy obalić stereotyp, że futurystyczny design zawsze musi być zimny. Materiały ID. Crozz i ich zestawienie emanują przytulnością i ciepłem” – wyjaśnia Diana Zynda, szefowa działu Colour and Trim elektrycznych Volkswagenów. „Nasi styliści ciągle szukają nowych trendów i materiałów. Współpracujemy też ściśle z działem rozwoju Volkswagena i Future Labs (działy, w których powstają przyszłościowe wizje), by zapewnić maksymalną innowacyjność. Dzięki temu możemy dokładnie sprawdzić, w którą stronę zdążają trendy w zakresie powierzchni zewnętrznych i włączyć je w projekty nowych modeli.” Kolejną cechą charakterystyczną rodziny ID. jest dwukolorowe nadwozie. „W ID. Crozz jest to czarny dach, który optycznie obniża sylwetkę samochodu. Srebrna rama dachu i słupek C odcinają się kolorystycznie od reszty nadwozia. Ten element stylistyczny wyróżnia wszystkie modele ID.” – uzupełnia Cihan Akcay. 

"Stylistyka materiałów emanuje przytulnością i ciepłem".

Wnętrze ID. Crozz z kierownicą i szarymi, stebnowanymi siedzeniami
ID. Crozzem możesz sterować intuicyjnie używając ekranu dotykowego lub poleceń głosowych. Bez żadnych przycisków i przełączników. Siedzenia obszyte stebnowaną Alcantarą zmieniają wnętrze w strefę komfortu.
Bird's eye view of the front of the ID. Crozz

Wszędzie jak w domu: "Smart Materials" we wnętrzu.

ID. Crozz nie ma słupka B. Przednie drzwi otwierają się pod kątem 90 stopni, tylne przesuwają się równolegle do nadwozia. Dzięki temu widać całe wnętrze. „To znacznie ułatwia dostęp do samochodu” – mówi Vagarsh Saakyan, designer kabiny pasażerskiej ID. Crozz. Wnętrze utrzymane jest w stonowanej szarości: szare aplikacje, szare materiały. „Kolor szary to teraz dla nas nowy czarny” – dodaje Diana Zynda. „Tak przewiduje nasza strategia dla samochodów elektrycznych, a przede wszystkim dla ID. Crozz.” We wnętrzu również widać sygnaturę stylistyczną ID. Crozz. Przykładem mogą być czerwone szwy. „Siedzenia z Alcantary mają wyjątkowe stebnowanie, które tworzy przytulny charakter. Biorąc pod uwagę autonomiczną jazdę i związaną z tym całościową koncepcję mobilności, Volkswagen wyznacza nowe priorytety dla wnętrza samochodu. „‚Smart Materials‘  znacznie rozszerzyły nasze spektrum możliwości w zakresie wykorzystania materiałów” – twierdzi Diana Zynda.

Przestrzeń na przygody: koncepcja "open space".

Mniej znaczy więcej. Brak słupka B daje w ID. Crozz więcej miejsca na spontaniczność. „Dzięki koncepcji „open space” ID. Crozz umożliwia zmienny podział wnętrza. Tylne siedzenia można tak przestawić, by wnętrze znacznie się powiększyło. Środkowa konsola daje się przesuwać do przodu i do tyłu, dzięki czemu mogą powstać zupełnie nowe podziały” – wyjaśnia Vagarsh Saakyan. „Puryzm rozciąga się także na dodatki – całkowicie zrezygnowaliśmy z takich elementów, jak drewno czy chrom.” Projektanci zrezygnowali także z fizycznych przycisków i przełączników. Funkcja dotykowa czyni obsługę błyszczących paneli naturalną i intuicyjną. „Jako projektanci wnętrza musieliśmy obrać zupełnie nowe drogi, co wiązało się z opuszczeniem naszych stref komfortu. W ID. Crozz zmodyfikowaliśmy każdy element wewnętrzny i dokładnie przeanalizowaliśmy każdą funkcję, zastanawiając się, czy rzeczywiście jest potrzebna.”

 

The features in the interior of the ID. Crozz
Widok z boku ID. Buzz na ulicach Los Angeles

Z pewnością większa przyjemność jazdy: dzięki "Interactive Light".

Gdy nad Long Beach zaczyna zapadać zmrok, wnętrze ID. Crozz powoli się rozjaśnia. „Zaprojektowana przez zespół zajmujący się designem światła żaluzja świetlna w dachu nie służy tylko do oświetlania. W zależności od sposobu jazdy – autonomicznego² lub manualnego – światło we wnętrzu zmienia swoją barwę i intensywność, powstaje animacja świetlna” – objaśnia Vagarsh Saakyan. Jeżeli w trybie autonomicznym chciałbyś na przykład poczytać książkę, światło zostanie przytłumione i będzie pulsowało bardzo naturalnie. Oczywiście koncepcja oświetlenia zwiększa także przyjemność jazdy: w trybie Offroad lub w manualnym trybie sportowym, światło zmieni barwę na pomarańczową. Funkcje wspomagające, jak wskazówki z nawigacji czy ostrzeżenia ułatwią poruszanie się po drogach. Powstaje w ten sposób bardzo intuicyjna i emocjonalna komunikacja między samochodem a kierowcą. „Nazywamy to ,Interactive Light’ – to rozwiązanie, które zastosowaliśmy w ID. Crozz po raz pierwszy.”

ID.3, ID. Crozz i ID. Buzz jadą po ulicach Los Angeles.
Rodzinna wycieczka ID. Ulicami Los Angeles: kompaktowy samochód ID.3 (z lewej), sportowo-elegancki CUV ID. Crozz (pośrodku) i ID. Buzz (z prawej) - VW Ogórek przyszłości.

Projektanci  stworzyli każdy komponent w ID. Crozz w taki sposób, by zagwarantować użytkownikowi maksymalną swobodę. Diana Zynda tak podsumowuje pracę przy elektrycznym prototypie: „Przy ID. Crozz proces powstawania był pracą absolutnie zespołową. W związku z nowym językiem formy, musieliśmy pójść nowymi drogami także w zakresie koncepcji. To był jedyny sposób, aby uzyskać harmonię między formą a materiałem.” Również Vagarsh Saakyan uważa rodzinę ID. za niezwykle udany projekt. I to nie tylko ze względu na sposób pracy i innowacyjne technologie: Volkswagen stawia człowieka i jego potrzebę mobilności w centralnym punkcie. Teraz dajemy odpowiedź na pytanie, co ludzie wyobrażają sobie pod pojęciem elektrycznej mobilności i autonomicznej jazdy².”

Zapisz się do newslettera już dziś

Bądź na bieżąco z tematami związanymi z ID.3, rodziną modeli ID. oraz przyszłością mobilności.

Może Cię również zainteresować:

Wyprzedzić przyszłość: ID. Vizzion

Koncepcje zrównoważonej mobilności

Visions of now: Via Grafik

Samochody elektryczne - perspektywy rozwoju rynku w Polsce

Symulator zasięgu i ładowania

Nowa stylistyka modeli I.D.

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

1.
Technologia autonomicznej jazdy jeszcze nie jest gotowa do zastosowania.  
2.
Sport Utility Vehicle
3.
Cross Utility Vehicle

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego