Mobilność Volkswagena w mieście
Elektromobilność

Koncepcje zrównoważonej mobilności: mniej korków, mniejsza szkodliwość dla środowiska.

Elektromobilność

Koncepcje zrównoważonej mobilności: mniej korków, mniejsza szkodliwość dla środowiska.

22 maja 2019

Korki w godzinach szczytu, przepełnione miasta, obciążenie środowiska, zakazy wjazdu. Wraz ze rozwojem przestrzeni zurbanizowanych w sposób ciągły rośnie również natężenie ruchu. Aby sprostać tym wyzwaniom w przyszłości, konieczne są innowacyjne koncepcje mobilności i zrównoważone rozwiązania.

Dowiedz się:

  • dlaczego „mobilność jako usługa” (mobility as a service) jest przyszłością,
  • jak carsharing ma odciążyć miasta,
  • co kryje się pod pojęciami ride-sharing i car-pooling,
  • jak wygląda obecna realizacja tych zrównoważonych koncepcji mobilności.

Ruch po mieście – przyjazny środowisku i kierowcy

Sterowanie samochodem Volkswagen przy użyciu aplikacji

Przy koncepcjach zrównoważonej mobilności nie chodzi tylko o to, by zmniejszyć ilość pojazdów lub sprawić, by były bardziej przyjazne dla środowiska, lecz w centrum zainteresowania oprócz samego samochodu stoi także sposób korzystania z niego. Formuła, która ma być odpowiedzią na potrzeby indywidualnego ruchu zmotoryzowanego w przyszłości nazywa się „mobility as a service” – „mobilność jako usługa”. Co kryje się pod tym pojęciem? Zasadniczo są to zrównoważone usługi, które w idealnym przypadku połączą publiczne i prywatne oferty transportu w homogeniczną, przyjazną dla użytkownika usługę. Celem jest poprawa optymalnego wykorzystania różnych środków transportu, zmniejszenie natężenia ruchu i odciążenie zarówno środowiska naturalnego, jak i portfeli podróżujących osób. 

Potencjał tej oferty usług polega także na odciążeniu nie tylko wielkich aglomeracji, lecz także na poprawie mobilności na obszarach o mniejszej gęstości zaludnienia, w których sieć transportu publicznego jest mniej rozwinięta. Zadaniem tej usługi jest zatem zredukowanie liczby wykorzystywanych pojazdów, a przy tym zaoferowanie klientom elastycznej i niedrogiej mobilności. Usługi te stanowią uzupełnienie publicznego transportu osobowego, który aktualnie ze swoimi zbiorowymi środkami transportu, jak metro, tramwaj czy autobusy, oferuje największą efektywność.

Oferty carsharing: początki

Lecz o jakie właściwie usługi chodzi w tych koncepcjach mobilności? Jedną z najbardziej rozpowszechnionych usług jest carsharing, mający wiele przewag nad prywatnym transportem indywidualnym. Wiele popularnych firm oferujących tę usługę cechuje duża elastyczność – samochody nie są przypisane do stałych stacji i można je zarezerwować o każdej porze dnia i nocy. Z drugiej strony dzięki aplikacjom i Internetowi łatwo się je obsługuje, a opłata jest tak prosta, jak w sklepach internetowych. Firmy oferujące samochody powiązane ze stałą stacją odnotowały w 2018 roku wzrost użytkowników o 21,5 procent. Na rynku jest jeszcze dużo miejsca na nowe usługi, co wyraźnie pokazuje We Share w Berlinie: usługa carsharingu wystartowała w niemieckiej stolicy w 2019 roku i obejmowała początkowo 1500 e-Golfów (zużycie energii elektrycznej, kWh/100 km: w cyklu mieszanym 14,1 (koła 17-calowe) – 13,2 (koła 16-calowe); emisja CO2 w cyklu mieszanym, g/km: 0; klasa efektywności: A+), stawiając w pełni na mobilność elektryczną. W późniejszym terminie We Share pojawi się także w innych niemieckich miastach.

W zyskaniu popularności przez idee, takie jak carsharing, pomogły przede wszystkim technologie cyfrowe. Z cyfryzacji korzystają także tak zwane usługi ride-hailing, do których należą na przykład przedsiębiorstwa taksówkowe. Wprawdzie taksówki nie są żadną przełomową innowacją, jednak rynek zmieniło włączenie kanałów cyfrowych: usługi te poprawiają komfort i efektywność korzystania tego rodzaju transportu. Klienci mogą na przykład skontaktować się bezpośrednio z kierowcą, jeżeli chcą zmienić godzinę, na którą zamówili taksówkę. Dla pasażera ta oferta najczęściej jest również tańsza niż tradycyjne usługi taksówkowe. A potencjał w dziedzinie mobilności on-demand jeszcze długo nie będzie wyczerpany: w 2016 roku Volkswagen zainwestował około 300 mln USD w „Gett” – firmę oferującą pośrednictwo w usługach transportowych w ponad 60 miastach na całym świecie.

Użytkownik carsharing z e-Golfem
e-Golf: zużycie energii elektrycznej, kWh/100 km: w cyklu mieszanym 14,1 (koła 17-calowe) - 13,2 (koła 16-calowe); emisja CO₂ w cyklu mieszanym, g/km: 0; klasa efektywności: A+

Na drodze ku zintegrowanej mobilności

W przypadku koncepcji mobilności, takich jak ridesharing czy ridepooling, kilku pasażerów udających się w tym samym kierunku podróżuje wspólnie. Także tutaj cyfryzacja otwiera przez użytkownikami i oferentami udoskonalone opcje: najczęściej przejazd zamawiany jest przy użyciu aplikacji na smartfona, która analizuje zapytania, by zrównoważyć trasę i liczbę pasażerów i w ten sposób zoptymalizować warunki dla kierowcy i przewożonych przez niego pasażerów. Takie usługi mocno zorientowane na zapotrzebowanie stanowią uzupełnienie publicznego transportu bliskiego i mają wielki potencjał przede wszystkim poza miastami. Oprócz tego za ridesharing przemawiają także względy finansowe: jest on z reguły tańszy niż wynajem samochodu lub taksówka, a czasem nawet tańszy niż transport publiczny. 

Koncepcje mobility as a service w idealnym przypadku łączą wiele ważnych parametrów. Z jednej strony skupiają się na użytkowniku: to on decyduje, z jakich ofert, kiedy i gdzie chce skorzystać. I są powiązane z określoną platformą, to znaczy, że użytkownicy planują, rezerwują i płacą za swój przejazd, używając kanałów cyfrowych. Idealną sytuacją byłoby, gdyby usługi różnych oferentów, jak publiczny transport zbiorowy, carsharing i ridesharing były zintegrowane na tej samej platformie lub w tej samej aplikacji. Idealna cyfrowa platforma umożliwiająca łatwe planowanie, rezerwację i zapłatę za powiązane z nią usługi stworzy łatwiejszy dostęp do mobilności i zapewni możliwość korzystania ze wszystkich opcji transportu. Skoda, czeska spółka-córka Volkswagena, prowadzi na przykład w Pradze program peer-to-peer carsharing pod nazwą HoppyGo – serwis, w którym osoby prywatne mogą udostępniać własne samochody. Dodatkowo serwis ten integruje także komunikację kolejową i autobusy dalekobieżne. Aplikacja HoppyGo może zaproponować użytkownikowi intermodalne połączenia, czyli uwzględniające kilka środków transportu. 

Oferta mobilności „on demand” MOIA
Cel MOIA: rozwój ofert mobilności „on demand”, które czynią życie na obszarach zurbanizowanych wygodniejszym, czystszym i bezpieczniejszym.

Nowe koncepcje w praktyce

W Hanowerze należąca do Volkswagena spółka MOIA wprowadziła w połowie 2018 roku nową koncepcję przewozu osób, która umożliwia spontaniczny ridepooling przy wykorzystaniu oprogramowania i aplikacji: podobnie jak w firmie taksówkowej można zamówić odebranie w prawie każdym punkcie miasta i dowiezienie w okolice wskazanego adresu. Wszyscy potencjalni pasażerowie mogą zarezerwować przejazd, korzystając z aplikacji i dosiadać się oraz wysiadać na trasie przejazdu. Aby zapewnić, że samochód będzie optymalnie wykorzystany, algorytm oblicza najlepszą efektywność czasową i efektywność trasy. MOIA jest czymś w rodzaju połączenia publicznego środka transportu i firmy taksówkowej. Od połowy kwietnia 2019 roku 100 elektrycznych pojazdów MOIA jeździ także po Hamburgu, uzupełniając komunikację publiczną. W ciągu dwunastu miesięcy flota elektrycznych aut ma zwiększyć się do 500 pojazdów. 

MOIA pokazuje przede wszystkim, że producenci samochodów, start-up’y i przedsiębiorstwa komunikacyjne intensywnie pracują nad koncepcjami „mobility as a service” i warunkami oraz czynnikami sprzyjającymi zrównoważonej mobilności, dążąc do zagwarantowania w przyszłości zrównoważonych i przyjaznych dla użytkowników usług.

Może Cię również zainteresować:

Całkowicie elektryczny: Oslo

Visions of now: Via Grafik

Visions of now: Van Bo Le-Mentzel

Samochody elektryczne - perspektywy rozwoju rynku w Polsce

Visions of now: Bearcubs

Baterie: energooszczędnie w przyszłość

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

1.
Foto: Moia
2.
Fotos: Volkswagen AG

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.