Przełom w nawigowaniu: wyświetlacz z rozszerzoną rzeczywistością
Modele ID. oferują intuicyjną i innowacyjną nawigację. Nowość w skali światowej - wyświetlacz head-up wyświetla informacje w bezpośrednim polu widzenia kierowcy w taki sposób, że stapiają się one z rzeczywistym obrazem otoczenia.
Rozwiązanie, które znacznie zwiększa komfort prowadzenia samochodu.
Kierowcy modelu ID.3 i ID.4 na życzenie mogą mieć nawigację zawsze przed oczyma dzięki rozwiązaniu technicznemu, które łączy elementy wirtualne ze światem rzeczywistym. Wyświetlacz head-up rozszerza rzeczywistość o teksty, obrazy lub trójwymiarowe animacje, wyświetlając – w granicach możliwości systemu – istotne informacje i wskazówki ostrzegawcze na przedniej szybie, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, co umożliwia mu natychmiastową reakcję.
Przednia szyba staje się ekranem.
Informacje prezentowane są na dwóch poziomach: w tak zwanym bliskim polu wyświetlane są statyczne grafiki 2D, w dalekim polu – dynamiczne grafiki 3D. W dużym oknie widoczne są wskazówki nawigacji lub systemów wspomagających, znajdujące się w wirtualnej odległości około 10 metrów przed samochodem. Zatem zamiast mapy nawigacji kierowca widzi strzałki skrętu i punkty docelowe dokładnie tam, gdzie jedzie, czyli na jezdni.
Poniżej okna dalekiego pola znajduje się okno pola bliskiego. Wyświetlane są w nim informacje dotyczące statusu, jak prędkość jazdy i znaki drogowe, które zdają się unosić w powietrzu około trzech metrów przed kierowcą. Informacje te nie sygnalizują żadnej bezpośredniej konieczności podjęcia działań. Kierowca może mieć zatem przed oczyma także dodatkowe dane, nie odrywając wzroku od drogi.
Proste objaśnienie skomplikowanej technologii
Głęboko we wnętrzu tablicy rozdzielczej znajduje się serce wyświetlacza head-up: Picture Generation Unit. Moduł ten generuje wiązkę promieni, które są wysyłane przez wyświetlacz LCD na dwa płaskie lustra. Tam części przeznaczone do bliskiego i dalekiego pola wyświetlania są rozdzielane i kierowane przez duże wklęsłe lustro na przednią szybę.
Aby kierowca widział informacje w prawidłowych proporcjach względem otoczenia, jeden z dwóch centralnych komputerów samochodu wylicza lokalizację symboli. Dane do tego wyliczenia dostarczane są przez kamerę czołową, czujnik radarowy i mapę nawigacji. Na koniec prezentacje AR są stabilizowane i dostosowywane do geometrii optyki układu projekcyjnego.