Samochód elektryczny
Elektromobilność

Samochody elektryczne - perspektywy rozwoju rynku w Polsce

Elektromobilność

Samochody elektryczne - perspektywy rozwoju rynku w Polsce

29.06.2023

Samochody elektryczne – perspektywy rozwoju rynku w Polsce

Samochód elektryczny

Samochody elektryczne w Polsce w ciągu ostatnich lat awansowały z roli ciekawostek technologicznych do ekologicznej alternatywy dla aut spalinowych. Rozwój elektromobilności w kraju nad Wisłą następuje dość dynamicznie, lecz liczebność elektryków na polskich ulicach wciąż trudno uznać za imponującą.

Dlaczego się tak dzieje? Jakie są perspektywy na przyszłość? Najbliższe lata mają przynieść pozytywne zmiany w tej kwestii między innymi dzięki rozwojowi technologii produkcji aut elektrycznych, licznym korzyściom dla posiadaczy tego typu pojazdów oraz sukcesywnemu wprowadzaniu unijnych przepisów.

Rynek elektryków w Polsce

Udział sprzedaży samochodów z napędem elektrycznym w 2022 roku. Jakie są prognozy na przyszłość?

Choć rozwój elektromobilności na terenie Polski przebiega nieco wolniej niż w krajach Europy Zachodniej, to dynamika zmian wygląda bardzo obiecująco. Otóż w 2022 roku zarejestrowano w naszym kraju rekordową liczbę nowych samochodów osobowych z napędem elektrycznym – na drogach przybyło przeszło 11293 takich egzemplarzy. W porównaniu do roku 2021 oznacza to wzrost aż o 59%.

Warto zauważyć, że całkowita liczba sprzedaży nowych aut rok do roku zmniejszyła się o 6%. Problemy z łańcuchami dostaw wpływające na zmniejszenie ilości aut dostarczanych do klientów stały się mniej dokuczliwe dopiero w drugiej połowie 2022 roku.

Rozwój elektromobilności w Polsce

Pomimo tych komplikacji sprzedaż samochodów elektrycznychOpens an external link (BEV) w Polsce dynamicznie wzrosła, a udział elektryków w rynku wyniósł 2,7%, co pozwoliło wyprzedzić hybrydy plug-in, które miały 2,5% udziału w zeszłorocznej sprzedaży nowych aut.

Perspektywy wzrostu segmentu samochodów elektrycznychOpens an external link w Polsce prezentują się obiecująco. Według najnowszego raportu Polish EV Outlook opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) do 2030 r. udział samochodów elektrycznych może wzrosnąć nawet dziesięciokrotnie.

Warto zauważyć również, że wcześniejsze prognozy PSPA okazały się zbliżone do obecnych wyników sprzedaży. Ponadto 7 na 10 właścicieli elektrycznych Volkswagenów deklaruje w przyszłości chęć zakupu kolejnego auta na prąd.

Prognozy sprzedaży volkswagenów z napędem elektrycznym

Czynniki ekonomiczne wpływające na sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce

Polskie władze na wzór rozwiązań stosowanych w innych krajach wprowadziły w lipcu 2021 roku program „Mój elektryk”, który ma wspierać rozwój elektromobilności. W ramach inicjatywy klienci indywidualni oraz przedsiębiorstwa planujące zakup nowego samochodu elektrycznegoOpens an external link, mogą skorzystać z dofinansowania do zakupu nowych pojazdów zeroemisyjnych. Kwota przewidziana na program „Mój elektryk” do końca 2025 roku wynosi aż 700 mln zł.

Aktualnie obowiązujące kwoty dopłat na zakup samochodu elektrycznego kategorii M1 (pojazdy do przewozu maksymalnie 8 osób nie licząc kierowcy) dla osób fizycznych wynoszą nie więcej niż 18750 zł lub nie więcej niż 27000 zł w przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Maksymalna kwota zakupu pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 225000 zł brutto. Limit ceny zakupu nie obowiązuje jednak osób fizycznych, które posiadają Kartę Dużej Rodziny.

Dopłaty do zakupu elektryka dla posiadaczy karty dużej rodziny

Przedsiębiorcy i podmioty inne niż osoby fizyczne (np. osoby prawne takie jak spółki kapitałowe) mogą liczyć na dopłatę w kwocie nieprzekraczającej 18750 zł. Jedynie podmioty deklarujące roczny przebieg większy niż 15 tys. km kwalifikują się do uzyskania dopłaty wynoszącej 27000 zł. Maksymalna dopuszczalna cena zakupu pojazdu elektrycznego również w tym przypadku nie może przekroczyć 225000 zł.

Warto zauważyć, że według obecnie obowiązujących przepisów samochody elektryczneOpens an external link zwolnione są z podatku akcyzowego. Działanie to ma wpływ na obniżenie cen zakupu nowych oraz używanych aut na prąd sprowadzonych do Polski.

Statystyki sprzedaży aut elektrycznych w Polsce

Rozwój elektromobilności zwiększa komfort i obniża ceny

Rozwój technologii produkcji sprawia, że popularność samochodów elektrycznychOpens an external link w Polsce sukcesywnie wzrasta. Sporo obaw ze strony kierowców wciąż jednak dotyczy zasięgu aut z silnikami elektrycznymi. Potencjalni nabywcy tego typu pojazdów zastanawiają się, jaki dystans będzie w stanie pokonać silnik elektryczny na jednym ładowaniu pojazdu.

Tymczasem według danych europejskiego projektu Odyssee-Mure sprzed kilku lat, średni przebieg samochodu w Polsce wynosi nieco ponad 8 tys. km rocznie. Oznacza to, że statystyczny Polak pokonuje dziennie autem niecałe 22 km. Wynik ten jest dziesięciokrotnie mniejszy niż zasięgOpens an external link oferowany przez niektóre samochody elektryczneOpens an external link sprzed 10 lat. 

Ile kilometrów pokonuje polski kierowca

Technologia produkcji aut elektrycznych uległa ogromnemu rozwojowi na przestrzeni ostatniej dekady. Przykładem znacznego wzrostu zasięgu elektryków może być zaprezentowany niedawno w pełni elektryczny Volkswagen ID.7Opens an external link. Ta licząca niemal pięć metrów limuzyna ma prognozowany zasięg aż do 700 km (WLTP).

Pokonanie tak znacznego dystansu na jednym ładowaniu to zasługa nie tylko nowoczesnych akumulatorów, lecz także bardzo niskiego poziomu oporu powietrza (cx), który wynosi zaledwie 0,23. Maksymalna moc ładowania wynosi do 200 kW, co pozwala naładować silniki elektryczne o pojemności 86 kWh do 80% w mniej niż 30 minut.

Ile km można pokonać na jednym ładowaniu

Ponadto Koncern Volkswagen utworzył razem z innymi producentami samochodów wspólne przedsięwzięcie IONITY w celu szybszej rozbudowy stacji ładowaniaOpens an external link przy autostradach. To wszystko sprawia, że pokonanie znacznego dystansu np. podczas wyjazdu na urlop nie stanowi żadnego problemu.

Wraz z rozwojem elektromobilności koszty samochodu elektrycznego maleją, co przekłada się na niższe ceny zakupu nowych pojazdów. Już w niedalekiej przyszłości koszt zakupu nowych samochodów elektrycznychOpens an external link będzie zbliżony do spalinowych odpowiedników.

Zapowiadany na 2025 rok model Volkswagena ID. 2all ma w podstawowej wersji kosztować mniej niż 25 tys. euro. To elektryczny kompaktowy samochód, którego gabaryty zbliżone są do popularnego GolfaOpens an external link. Według zapowiedzi producenta będzie to pełnowartościowy pojazd elektryczny, świetnie nadający się do codziennego użytkowania, którego pojemność baterii umożliwia zasięg do 450 kilometrów z napędem na przednie koła i innowacyjnymi funkcjonalnościami podnoszącymi komfort jazdy.

Jak będzie wyglądał Volkswagen ID. 2all

Samochody elektryczne są mile widziane w centrach miast

W większości polskich miast właściciele samochodów z silnikami elektrycznymi mogą liczyć na wiele przywilejów. Pierwszym z nich jest często stosowany brak opłat za postój w śródmiejskich strefach płatnego parkowania wynikający z art. 13 Ustawy o drogach publicznych.

Ponadto kierowcy elektryków na podstawie art. 148a Ustawy o ruchu drogowym mogą korzystać z buspasów w celu ominięcia korków bez ryzyka otrzymania mandatu. W dobie wszechobecnych zatorów drogowych oraz problemów z parkowaniem w godzinach szczytu w śródmiejskich strefach płatnego parkowania, takie rozwiązania to istotny motywator zachęcający do rozważenia wyboru pojazdu elektrycznego. 

Omijanie korków w mieście

Co ciekawe, Warszawa i Kraków jako pierwsze z polskich metropolii zapowiedziały wprowadzenie strefy czystego transportu (SCT) od 2024 roku, a w ich ślady niebawem pójdą kolejne miasta. W początkowej fazie zakaz wjazdu będzie dotyczyć najstarszych aut spalinowych, a w kolejnych latach ograniczenia będą nakładane na coraz nowsze pojazdy. Docelowo centra miast staną się niedostępne dla samochodów na silnik spalinowy. Właściciele elektryków nie będą musieli śledzić ograniczeń w ruchu pojazdów, ponieważ zmiany te nie będą ich dotyczyć, co jest dodatkowym komfortem.

Sytuacja przedstawia się analogicznie w przypadku zachodnioeuropejskich miast. Osoby podróżujące po terenie Unii Europejskiej muszą brać to zatem pod uwagę planując przemieszczanie się autem.

Zakaz wjazdu do centrum miasta dla aut spalinowych

Zbliża się znaczny rozwój sieci ładowania

Według danych z marca 2023 r. na terenie Polski znajduje się aktualnie 5305 punktów ładowaniaOpens an external link samochodów elektrycznych, z czego ok. 30% ogółu stanowią szybkie ładowarki. Biorąc pod uwagę, że nad Wisłą zarejestrowanych jest ponad 70 tys. samochodów osobowych i użytkowych na napęd elektryczny trudno uznać ten wynik za satysfakcjonujący. Czy podjęto jednak jakieś kroki w celu rozwoju istniejącej infrastruktury? 

Rozwój infrastruktury do ładowania aut z napędem elektrycznym

Sytuacja ma się mocno zmienić już w najbliższej przyszłości. Na mocy unijnych przepisów uchwalonych w lutym 2023 r.,  w ciągu 4 najbliższych lat ogólnodostępne ładowarki mają być zlokalizowane co 60 km na sieci TEN-T.

Obecnie średni dystans pomiędzy punktami ładowaniaOpens an external link w Polsce wynosi ponad 100 km. Stawia to spore wyzwanie nie tylko przed polskimi władzami. Da się jednak zauważyć, iż rozbudowa tego typu infrastruktury cały czas postępuje, co napawa optymizmem na kolejne lata.

Świadomość społeczna konieczności wprowadzenia samochodów bezemisyjnych wciąż jest niewielka

Pomimo „twardych” dowodów dotyczących potrzeby globalnej redukcji emisji dwutlenku węgla wciąż wiele osób zdaje się nie być przekonanych, że auta elektryczne są bardziej ekologiczne od pojazdów spalinowych.

Według badania przeprowadzonego przez Volkswagena oraz InsightOut Lab [CIJ(VP1] w październiku 2022 r. tylko 34% ankietowanych uznała auta na prąd za bardziej „eko” od spalinowych odpowiedników. Rok wcześniej tego samego zdania było 47%.

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć, dlaczego aż 13% respondentów w ciągu roku przestało uważać samochody elektryczneOpens an external link za ekologiczną alternatywę dla aut spalinowych. Choć polska polityka energetyczna oparta jest na węglu, to udział w jego produkcji systematycznie spada.

Dla przykładu w 2021 r. węgiel był w 70,8% źródłem energii elektrycznej w Polsce. Jeszcze w 2010 r. wartość ta wynosiła aż 86,6%. Trudno nie zauważyć też udziału odnawialnych źródeł energii (OZE), który w 2021 r. wynosił 16,9%.

Rozwój odnawialnych źródeł energii w Polsce

Według fachowych analiz nawet w przypadku miksu energetycznego opartego w znacznym stopniu na węglu auta elektryczne nadal są bardziej „eko” od pojazdów zasilanych paliwami konwencjonalnymi. Niestety wiedza na ten temat wciąż nie dociera do szerokiego grona odbiorców. Dużą rolę mogą tu odegrać środki masowego przekazu otwierając debatę publiczną i przekazując rzetelne naukowe doniesienia na ten temat.

Co oznacza porozumienie Parlamentu Europejskiego w sprawie redukcji CO2 dla nowych samochodów od 2035 roku?

Unijna legislacja ma znaczny wpływ na rozwój elektromobilności na Starym Kontynencie. Najsilniejszym sygnałem nadchodzących zmian jest zakaz sprzedaży innych niż bezemisyjneOpens an external link samochodów od 2035 roku, który został przegłosowany 14 lutego 2023 r.

Wprowadzona uchwała jest jednym z elementów unijnego celu klimatycznego „Gotowi na 55” (ang. Fit for 55). Nazwa projektu pochodzi od jego założeń zakładających ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r. Z kolei do roku 2050 przewidziane jest osiągnięcie całkowitej neutralności klimatycznej wszystkich krajów Unii Europejskiej.

Gazy cieplarniane emitowane przez samochody wyposażone w silniki spalinowe mają niebagatelny wpływ na emisję CO2. Według badań auta osobowe odpowiadają za emisję ok. 12% emisji dwutlenku węgla, a samochody dostawcze emitują ok. 2,5% wspomnianego gazu. Osiągnięcie neutralności klimatycznej jest zatem niemożliwe bez zmian dotyczących sprzedaży aut spalinowych na terenie Unii Europejskiej. 

Wpływ aut spalinowych na ocieplenie klimatu

Zgodnie z uchwalonym rozporządzeniem wszystkie nowe samochody osobowe i furgonetki rejestrowane na terenie UE po 2035 r. będą pojazdami zeroemisyjnymi. Wprowadzenie elektromobilności na szeroką skalę niesie korzyści dla:

●      Obywateli – zmniejszenie zanieczyszczeń oznacza lepszą jakość powietrza, co przekłada się na poprawę zdrowia i komfortu życia.

●      Konsumentów – zwiększenie produkcji i sprzedaży samochodów elektrycznychOpens an external link wpłynie na obniżenie kosztów zakupu oraz eksploatacji pojazdów bezemisyjnychOpens an external link.

●      Przemysłu motoryzacyjnego UE – rozwój technologii i innowacyjności wpłynie znacząco na zwiększenie przewagi konkurencyjnej europejskich producentów samochodowych. Elektromobilność oznacza także więcej nowych miejsc pracy przy tworzeniu i rozwijaniu nowoczesnych technologii.

Pojazdy bezemisyjne podnoszą komfort życia

Źródła:

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,33053,dobre-wyniki-volkswagen-group-polska-w-trudnym-2022-roku--duzy-wzrost-rejestrac.html#komunikatOpens an external link

https://pspa.com.pl/2023/raport/do-2030-r-sprzedaz-samochodow-calkowicie-elektrycznych-w-polsce-wzrosnie-ponad-dziesieciokrotnie/Opens an external link

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,33050,uzytkownicy-elektrycznych-modeli-volkswagena-deklaruja--ze-przy-zmianie-samoc.html#komunikatOpens an external link

https://www.auto-swiat.pl/porady/kodeks-drogowy-kategorie-pojazdow/6715d95Opens an external link

https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/nabor-dla-przedsiebiorcow-i-podmiotow-innych-niz-osoby-fizyczneOpens an external link

https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/nabor-dla-osob-fizycznychOpens an external link

https://moto.rp.pl/tu-i-teraz/art17360571-polacy-jezdza-o-polowe-mniej-niz-dunczycy-czy-austriacyOpens an external link

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,33113,swiatowa-premiera:-volkswagen-id-7-z-zasiegiem-do-700-km-(wg-wltp).html#komunikatOpens an external link

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/podatek-akcyzowy-17511034/art-109-aOpens an external link

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,33092,swiatowa-premiera-prototypu-id--2all-%E2%80%93-elektrycznego-volkswagena-z-cena-wyj?.html#komunikatOpens an external link

https://sctwarszawa.pl/strefa-czystego-transportu/Opens an external link

https://motoryzacja.interia.pl/raport-samochody-elektryczne/news-ladowarka-co-60-km-polske-czeka-duzo-pracy-i-sporo-wydatkow,nId,6687408Opens an external link

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,33059,badanie-volkswagena:-polacy-uwazaja--ze-ladowarek-do-aut-elektrycznych-powin.html#komunikatOpens an external link

https://vw-press.pl/komunikat-prasowy,33031,wyniki-badania-volkswagena:-jak-polacy-oceniaja-ekologicznosc-%E2%80%9Eelektrykow?.html#komunikatOpens an external link

https://www.consilium.europa.eu/pl/infographics/fit-for-55-emissions-cars-and-vans/Opens an external link

 

 

Sprawdź dostępne od ręki

Może Cię również zainteresować:

Eksploatacja aut elektrycznych

Technologia przyszłości bliska: elektromobilność poddana próbie

Mity o samochodach elektrycznych

Twoja szybka ładowarka wiedzy

Wyprzedzić przyszłość: ID. Vizzion

Koncepcje zrównoważonej mobilności

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego