Van Bo Le-Mentzel siedzi w ID. (model studyjny zbliżony do seryjnego)
Elektromobilność

Visions of now
Van Bo Le-Mentzel

Elektromobilność

Visions of now
Van Bo Le-Mentzel

Myślenie w nowym wymiarze.

Patrząc na kogoś w funkcjonalnej odzieży myślimy być może o lenistwie – w przypadku Van Bo jest to jednak wyraz szczerości i puryzmu. Ma inne, ważniejsze rzeczy, o których musi myśleć. Myśli o miastach przyszłości, braku mieszkań i środkach lokomocji, które przeniosą nas z punktu A do B. Gdy zapytamy go o przestrzeń jutra, zaczyna opowiadać z pasją, z ogniem w oczach, podkreślając swoje słowa gestami.

„Każdy człowiek na świecie powinien mieć swoje własne miejsce. Jest nas obecnie ok. 7 miliardów i każdy ma 40-50 metrów kwadratowych. Wiesz, ile potrzeba na to miejsca? Ziemia jest prawdopodobnie za mała na nas wszystkich” – mówi. Konsekwencja: musimy zmienić nasz sposób myślenia o projektowaniu i wykorzystywaniu naszej przestrzeni. Tę myśl wyraził w swoim dotychczas najsławniejszym projekcie: domu o powierzchni jednego metra kwadratowego. 1 na 1 i to wszystko, co nam daje do dyspozycji. Zaskoczeni możemy się spytać, jak zmieścić wszystko w tak małym pomieszczeniu. Ale Van Bo nie bierze dosłownie definicji słowa dom, bowiem jest nie tylko architektem, lecz też artystą.

--:--

„Gdy mówimy o miejscu do życia, mówimy zawsze o numerach i metrach kwadratowych. Ale czy rzeczywiście o to chodzi?” – pyta. Czy zasada - im więcej miejsca, tym więcej szczęścia - się sprawdza? Zamiast dawać nam gotowe rozwiązanie, Van Bo stawia pytanie, jakiej przestrzeni rzeczywiście potrzebujemy, by być szczęśliwymi. Ideę wielofunkcyjności sprawdza w swoim mieszkaniu w Berlinie. „Mieszkam z żoną i dwójką dzieci i przez cały czas nasze mieszkanie ulega transformacji. Jeszcze nie zdecydowaliśmy, który pokój jest dla dzieci, a który dla dorosłych. Wszystko szybko się zmienia. Nasze dzieci nas zmieniają.” Zamiast dzielić z dziećmi tylko łóżko, wierzy także w "sharing economy". „Ciągle mówimy o marnotrawieniu jedzenia i rzeczy, dlaczego nie mówimy o tym, że marnotrawimy przestrzeń?” pyta.

Fascynacja najmniejszymi przestrzeniami.

Gdy Van Bo mówi o „domu”, nie ogranicza się do czterech ścian. Wizjonerski architekt marzy o domach na kołach. Elektryczna mobilność uwolniona od tradycyjnych form samochodów. Możemy ukształtować tę przestrzeń inaczej, bez głośnych i dużych silników. Wyobraża sobie swój najmniejszy dom świata w samochodzie elektrycznym. „Czy to nie byłoby wspaniałe, nie musieć jeździć z domu do biura, lecz pojechać całym domem tam, gdzie chciałbyś pracować?” – pyta. Entuzjazm Van Bo rośnie dalej, gdy mówi o postępie technologicznym i autonomicznych pojazdach. „Dlaczego mamy skupiać się na obserwacji drogi, jeżeli moglibyśmy w tym czasie zajmować się dziećmi i zjeść razem śniadanie w samochodzie?”. Uważa, że elektryczna mobilność jest zwiastunem nowej ery i szansą na znalezienie nowych dróg takiej organizacji miasta, aby było otwarte i dostępne dla każdego.

Więcej z mniej.

Van Bo nieustannie myśli o kolejnych innowacyjnych scenariuszach przyszłości i rozwija takie inicjatywy, jak Tiny House University przy Berliner Bauhaus Campus, zapraszając społeczeństwo do uczestnictwa i dalszego rozwoju. Aby spełnić swoje marzenia o wielofunkcyjnych przestrzeniach, Van Bo chętnie posunąłby się do tego, aby dzielić swoje mieszkanie z obcymi. „Gdy rano wychodzę z domu, dlaczego nie miałbym go udostępnić tym, którzy chcieliby tam pracować” – zastanawia się. Aby rozwinąć koncepcję współdzielenia przestrzeni, „powinniśmy zebrać wszystkie mieszkania, domy i pomieszczenia w czymś w rodzaju biblioteki lub w aplikacji i stworzyć możliwość dzielenia się nimi.”

Najmniejszy dom świata w otoczeniu przyrody.
Van Bo patrzy na elementy swojego najmniejszego domu świata.
Van Bo stawia swój najmniejszy dom świata.
Czy to nie byłoby wspaniałe, nie musieć jeździć z domu do biura, lecz pojechać całym domem tam, gdzie chciałbyś pracować?"
Van Bo Le-Mentzel

VAN BO LE-MENTZEL

Van Bo Le-Mentzel jest inżynierem i architektem, a także artystą, designerem i innowatorem. Miał także gościnne wykłady z designu na Hochschule für bildende Künste w Hamburgu, występował na TEDx i uważa, że podział na pracę i czas wolny jest przeszłością. Nie wierzy w nacisk lub pieniądze jako motywację, lecz w zaufanie i wolność oraz w to, że idee żyją dzięki temu, że wszyscy w nich uczestniczą.

Portret Van Bo Le-Mentzel.

Może Cię również zainteresować:

Przyszłość w jasnych barwach: ID. Crozz

Visions of now: Via Grafik

Visions of now: Viertel \ Vor Mag

To dla każdego z nas

Visions of now: Bearcubs

Przyszłość nadchodzi: ID.3 1ST

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.  

    Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).  

    Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.  

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.  

    Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www.  

    Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

    Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 15% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 20 000 km.  

    Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania , gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo, nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.