Baterie: energooszczędnie w przyszłość
Kilka interesujących faktów dotyczących baterii:
- produkcja ogniw akumulatorowych ma duży udział w emisji CO2 samochodu elektrycznego,
- zielona energia odgrywa główną rolę w minimalizacji emisji CO2 samochodu elektrycznego przez cały jego cykl życia,
- tworząc własne laboratorium, w przyszłości także częściowo własną produkcję baterii i linię do recyklingu, koncern Volkswagen konsekwentnie pracuje nad zmniejszeniem negatywnego wpływu baterii wysokonapięciowych na środowisko.
Zużycie energii przy produkcji
Elektromobilność jest ekologiczna, gdyż silniki samochodów elektrycznych są znacznie bardziej efektywne energetycznie niż spalinowe, podczas jazdy nie emitują lokalnie CO2 i – co pokazuje bilans ekologiczny uwzględniający produkcję – przy przebiegu 200 tys. kilometrów emitują łącznie znacznie mniej CO2 niż porównywalne auta z silnikami spalinowymi.
Jednak prawdą jest, że produkcja samego samochodu elektrycznego powoduje wyższe emisje CO2 niż produkcja samochodu z silnikiem spalinowym. Szczególnie dużo energii zużywa produkcja ogniw dla akumulatorów litowo-jonowych. Między innymi wynika to z faktu, że materiały, które są nakładane na folię nośną w stanie płynnym, wymagają energochłonnego suszenia.
Zrównoważone zaopatrzenie w energię
Celem Volkswagena jest uniknięcie lub redukcja emisji CO2 przez cały cykl życia samochodów. Centralną rolę odgrywa przy tym zielona energia, zarówno we własnych zakładach produkcyjnych, jak i u dostawców.
Na przykład zakład Volkswagena w Zwickau wykorzystuje certyfikowaną zieloną energię, pochodzącą między innymi z elektrowni wodnych. Pozwala to na zaoszczędzenie 106 tys. ton CO2 rocznie. Także nowa fabryka ogniw akumulatorowych SalzGiga w Salzgitter, która ma rozpocząć produkcję w 2025 roku, będzie zasilana w 100 procentach z odnawialnych źródeł energii. Każdy partner, który obecnie produkuje baterie dla koncernu w Europie, jest zobowiązany umową do stosowania energii odnawialnej przy produkcji. Volkswagen pracuje razem z dostawcami nad nowymi rozwiązaniami, które doprowadzą do dalszej redukcji emisji CO2 przy produkcji baterii. Określone zostaną górne granice CO2 wiążące producentów każdego podzespołu, które spowodują zwiększenie wykorzystania zielonej energii także przez dalszych dostawców (przede wszystkim przez dostawców anod i katod).
Ponadto koncern analizuje wytwarzanie materiałów pierwotnych, takich jak aluminium, które również pochłania wiele energii. Także tutaj wykorzystywanie zielonej energii i intensyfikacja stosowania materiałów w recyklingu przyczyniają się do minimalizacji śladu węglowego.
Badania, rozwój, recykling
W Salzgitter powstaje teraz nie tylko pierwszy zakład koncernu produkujący ogniwa akumulatorowe, lecz również prowadzone są intensywne prace badawcze i rozwojowe nad bateriami – we wrześniu 2021 roku koncern Volkswagen otworzył w Salzgitter supernowoczesne centrum laboratoryjne.
W Salzgitter będą powstawały innowacyjne rozwiązania dla obecnych i przyszłych baterii.
To ważny strategicznie krok, którym koncern umocnił swoje kompetencje w dziedzinie baterii – serca samochodu elektrycznego.
Ponadto na początku 2021 roku w Salzgitter zaczęła działać pilotażowa linia do innowacyjnego i przyjaznego dla środowiska recyklingu akumulatorów. Celem jest osiągnięcie obiegu materiałów z ponad 90-procentowym udziałem surowców z recyklingu. Know-how Volkswagena w zakresie rozwoju, produkcji i recyklingu sprawia, że zakład Salzgitter staje się wiodącym centrum baterii w Europie.

Spojrzenie w przyszłość
Od 2025 w Salzgitter produkowane będą zunifikowane ogniwa dla marek wolumenowych. Ogniwo to będzie mogło być montowane w wielu modelach samochodów i pozwala stosować różne składy chemiczne – mogą to być akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe lub baterie z wysoką zawartością manganu.
W dłuższej perspektywie rozwój będzie zmierzał z pewnością w kierunku ogniw ze stałym elektrolitem. Ogniwa te pod wieloma względami przewyższają baterie litowo-jonowe. Między innymi przy takiej samej gęstości energii mogą być znacznie mniejsze i lżejsze, co pozytywnie wpływa na zasięg i masę auta. Kolejną zaletą jest możliwość szybszego ładowania.
Volkswagen zaangażował się w amerykański start-up QuantumScape, który jest pionierem tej technologii. Według informacji podanych przez przedsiębiorstwo, baterie ze stałym elektrolitem będą mogły być produkowane seryjnie już w niedalekiej przyszłości – w 2025 lub 2026 roku.