Spróbuj AR i VR
Elektromobilność

Augmented i virtual reality: czwarty wymiar widzenia

Elektromobilność

Augmented i virtual reality: czwarty wymiar widzenia

9 kwietnia 2019

Augmented reality i virtual reality zmieniają nasze spojrzenie na świat i na naszą z nim interakcję. W czasach powszechnego dostępu do Internetu rozszerzona rzeczywistość już dawno zagościła również w samochodach.

Dowiedz się więcej:

  • Co oznacza virtual reality i augmented reality?
  • Dlaczego VR i AR mogą pomóc przy zakupie samochodu?
  • Jak pierwsza inteligentna soczewka kontaktowa zmienia Twój sposób patrzenia?
  • Dlaczego rozszerzona rzeczywistość ułatwia prowadzenie samochodu?

„Star Trek” był nie tylko rozrywką dla miłośników science fiction, lecz również wyrocznią w kwestii przyszłych technologii.

Dowiedz się, że:

  • radiowy „Communicator” był wzorem dla smartfona
  • urządzenie „Visiors” to przykład inteligentnych okularów data glasses 
  • „Holodeck” pozwalał zanurzać się w wirtualnym otoczeniu

Wszędzie w tym kultowym serialu można natrafić na gadżety i technologie, które coraz częściej spotykamy w naszym codziennym życiu - to augmented reality (AR) i virtual reality (VR) w połączeniu ze sztuczną inteligencją (AI). Poszerzają one nasze zmysły o nowe wymiary i informacje. Virtual reality pozwala użytkownikowi w kinie, parku rozrywki lub na symulatorze całkowicie zatopić się w wirtualnym świecie. W przypadku augmented reality realne i wygenerowane przez komputer rzeczywistości nakładają się na siebie – obraz oglądanego przez użytkownika otoczenia wzbogacany jest informacjami cyfrowymi.

VR i AR w salonie samochodowym

Konfiguracja Touarega w wirtualnym showroomie

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość są szczególnie interesujące dla marketingu i sprzedaży. Klienci mogą skonfigurować swój samochód w wirtualnym showroomie, a następnie sprawdzić w 3D, jak zachowuje się w rzeczywistości na drodze. Volkswagen na przykład zaprezentował w 2018 roku nowego Touarega z własną aplikacją AR. 

Także w dziedzinach, w których nie uczestniczy klient; producenci samochodów i ich dostawcy eksperymentują z nową techniką. Wirtualne okulary pomagają mechanikom w ich pracy w warsztacie. Dzięki narzędziom VR można zaprojektować nowe samochody w najmniejszych nawet szczegółach lub poddać symulacjom, bez konieczności zużywania materiałów i części. Pozwala to zaoszczędzić czas i zmniejszyć koszty prac rozwojowych. Cyfrowe technologie stosowane są również w logistyce, podczas szkoleń i targów.

Wirtualna rzeczywistość w Volkswagenie
Golf 1.4 TSI BMT 110 kW – zużycie paliwa w l/100: w cyklu miejskim 6,3 / w cyklu pozamiejskim 4,5 / w cyklu mieszanym 5,1; emisja CO2 w cyklu mieszanym, w g/km: 118; klasa efektywności: B

Sztuczna inteligencja w smartfonie

Smartfony z kamerami, aplikacjami i dostępem do Internetu mają w zasadzie wszystko, czego wymagają od nich współcześni klienci. Od lata 2018 roku dostępna jest aplikacja Google Lens rozpoznająca przy użyciu sztucznej inteligencji obiekty widziane przez obiektyw aparatu, dzięki której aparat w smartfonie zmienia się w wyszukiwarkę. Na przykład podczas zakupów w galerii można zeskanować smartfonem okno wystawowe i odczytać informacje o produktach lub alternatywne oferty online. Możliwościami takimi miały również dysponować inteligentne okulary Google Glasses, jednak nie spotkały się one z zainteresowaniem na rynku, co przejściowo spowodowało pogorszenie wizerunku tej technologii. 

Inteligentne soczewki kontaktowe z augmented reality

Augmented reality z soczewkami kontaktowymi

Za ojca Google Glasses uważa się naukowca Babaka Parviza. Ale to nie jest jedyny jego wynalazek: w 2009 roku Parviz zaprezentował pierwszą na świecie inteligentną soczewkę kontaktową, którą po prostu nakłada się na źrenicę. Informacje przesyłane są na wyświetlacz soczewki, a użytkownik ma wrażenie, że obrazy unoszą się swobodnie w przestrzeni. Od momentu tego technologicznego przełomu wiele firm pracuje nad udoskonaleniem nowej formy widzenia. W 2016 roku Samsung opatentował soczewkę, która łączy w sobie kamerę, czujniki ruchu i wyświetlacz. Użytkownik wybiera, na przykład, opcję, mrugając powieką. Augmented reality potrafi także uzupełnić dodatkowymi informacjami to, co użytkownik akurat widzi oczyma.

Transformacja cyfrowa rozpoczęła się już w 1968 roku

Augmented reality wcale nie jest aż tak bardzo futurystyczna: sportowe transmisje na żywo czy prognozy pogody już od dawna są uzupełniane informacjami wygenerowanymi przez komputer. Pomysł wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości pojawił się już w połowie ubiegłego wieku. W 1968 roku grafik komputerowy Ivan Sutherland zaprezentował pierwszy Head Mounted Display – pierwotną formę data glasses – który wyświetlał użytkownikowi obrazy 3D bezpośrednio przed oczyma. Ponadto już od kilkudziesięciu lat technika AR stosowana jest w hełmach pilotów i kokpitach samolotów. Amerykańscy i japońscy producenci samochodów wyposażyli auta w head up display (HUD) po raz pierwszy już pod koniec lat 80-tych. Możliwości wyświetlania w ten sposób informacji sięgają obecnie od informacji o prędkości jazdy, poziomie paliwa, wskazówek nawigacji poprzez ostrzeżenia, na przykład o ograniczeniu prędkości, zagrożeniach na drodze lub zbyt małej odległości od innego pojazdu, po funkcje rozrywkowe.

Head up display może sprawić, że znaki drogowe będą niepotrzebne

W ramach rozwoju dążącego do uzyskania w pełni skomunikowanego kokpitu w czasach Connected Car, funkcje dalej się rozszerzają i są coraz lepiej dopracowane: w 2017 roku Konica Minolta przedstawiła pierwszy na świecie trójwymiarowy HUD, który jest w stanie prezentować informacje w różnych wirtualnych odległościach, w zależności od prędkości jazdy. Na Consumer Electronics Show (CES) w tym samym roku niemiecki producent samochodów zaprezentował unoszący się w przestrzeni hologram z elementami obsługowymi wnętrza samochodu prezentowanymi na wysokości konsoli środkowej, które można obsługiwać gestem. Kiedyś mogłyby być wyświetlane kierowcy oprócz aktualnych danych z nawigacji także lokalne oferty, na przykład interesujące obiekty lub polecane restauracje. A co by było, gdyby każda powierzchnia w mieście była sterowana przez AR? Wtedy mogłaby zniknąć na przykład sygnalizacja świetlna, oznaczenia na jezdni, przejścia dla pieszych, które byłyby widoczne tylko dla uczestników ruchu. W ten sposób możliwe byłoby może dostosowanie, np. kierunku ruchu na drogach do aktualnej sytuacji drogowej? Wyobraźnia ludzka nie zna granic.

Może Cię również zainteresować:

Całkowicie elektryczny: Oslo

Visions of now: Via Grafik

Visions of now: Van Bo Le-Mentzel

Autonomiczna rzeczywistość

Visions of now: Bearcubs

Sztuczna inteligencja – to wcale nie takie trudne

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

1.
Fotos: Volkswagen AG
2.
Foto: University of Washington

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego