Spróbuj AR i VR
Elektromobilność

Augmented i virtual reality: czwarty wymiar widzenia

Elektromobilność

Augmented i virtual reality: czwarty wymiar widzenia

9 kwietnia 2019

Augmented reality i virtual reality zmieniają nasze spojrzenie na świat i na naszą z nim interakcję. W czasach powszechnego dostępu do Internetu rozszerzona rzeczywistość już dawno zagościła również w samochodach.

Dowiedz się więcej:

  • Co oznacza virtual reality i augmented reality?
  • Dlaczego VR i AR mogą pomóc przy zakupie samochodu?
  • Jak pierwsza inteligentna soczewka kontaktowa zmienia Twój sposób patrzenia?
  • Dlaczego rozszerzona rzeczywistość ułatwia prowadzenie samochodu?

„Star Trek” był nie tylko rozrywką dla miłośników science fiction, lecz również wyrocznią w kwestii przyszłych technologii.

Dowiedz się, że:

  • radiowy „Communicator” był wzorem dla smartfona
  • urządzenie „Visiors” to przykład inteligentnych okularów data glasses 
  • „Holodeck” pozwalał zanurzać się w wirtualnym otoczeniu

Wszędzie w tym kultowym serialu można natrafić na gadżety i technologie, które coraz częściej spotykamy w naszym codziennym życiu - to augmented reality (AR) i virtual reality (VR) w połączeniu ze sztuczną inteligencją (AI). Poszerzają one nasze zmysły o nowe wymiary i informacje. Virtual reality pozwala użytkownikowi w kinie, parku rozrywki lub na symulatorze całkowicie zatopić się w wirtualnym świecie. W przypadku augmented reality realne i wygenerowane przez komputer rzeczywistości nakładają się na siebie – obraz oglądanego przez użytkownika otoczenia wzbogacany jest informacjami cyfrowymi.

VR i AR w salonie samochodowym

Konfiguracja Touarega w wirtualnym showroomie

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość są szczególnie interesujące dla marketingu i sprzedaży. Klienci mogą skonfigurować swój samochód w wirtualnym showroomie, a następnie sprawdzić w 3D, jak zachowuje się w rzeczywistości na drodze. Volkswagen na przykład zaprezentował w 2018 roku nowego Touarega z własną aplikacją AR. 

Także w dziedzinach, w których nie uczestniczy klient; producenci samochodów i ich dostawcy eksperymentują z nową techniką. Wirtualne okulary pomagają mechanikom w ich pracy w warsztacie. Dzięki narzędziom VR można zaprojektować nowe samochody w najmniejszych nawet szczegółach lub poddać symulacjom, bez konieczności zużywania materiałów i części. Pozwala to zaoszczędzić czas i zmniejszyć koszty prac rozwojowych. Cyfrowe technologie stosowane są również w logistyce, podczas szkoleń i targów.

Wirtualna rzeczywistość w Volkswagenie
1
Golf 1.4 TSI BMT 110 kW – zużycie paliwa w l/100: w cyklu miejskim 6,3 / w cyklu pozamiejskim 4,5 / w cyklu mieszanym 5,1; emisja CO2 w cyklu mieszanym, w g/km: 118; klasa efektywności: B

Sztuczna inteligencja w smartfonie

Smartfony z kamerami, aplikacjami i dostępem do Internetu mają w zasadzie wszystko, czego wymagają od nich współcześni klienci. Od lata 2018 roku dostępna jest aplikacja Google Lens rozpoznająca przy użyciu sztucznej inteligencji obiekty widziane przez obiektyw aparatu, dzięki której aparat w smartfonie zmienia się w wyszukiwarkę. Na przykład podczas zakupów w galerii można zeskanować smartfonem okno wystawowe i odczytać informacje o produktach lub alternatywne oferty online. Możliwościami takimi miały również dysponować inteligentne okulary Google Glasses, jednak nie spotkały się one z zainteresowaniem na rynku, co przejściowo spowodowało pogorszenie wizerunku tej technologii. 

Inteligentne soczewki kontaktowe z augmented reality

Augmented reality z soczewkami kontaktowymi
2

Za ojca Google Glasses uważa się naukowca Babaka Parviza. Ale to nie jest jedyny jego wynalazek: w 2009 roku Parviz zaprezentował pierwszą na świecie inteligentną soczewkę kontaktową, którą po prostu nakłada się na źrenicę. Informacje przesyłane są na wyświetlacz soczewki, a użytkownik ma wrażenie, że obrazy unoszą się swobodnie w przestrzeni. Od momentu tego technologicznego przełomu wiele firm pracuje nad udoskonaleniem nowej formy widzenia. W 2016 roku Samsung opatentował soczewkę, która łączy w sobie kamerę, czujniki ruchu i wyświetlacz. Użytkownik wybiera, na przykład, opcję, mrugając powieką. Augmented reality potrafi także uzupełnić dodatkowymi informacjami to, co użytkownik akurat widzi oczyma.

Transformacja cyfrowa rozpoczęła się już w 1968 roku

Augmented reality wcale nie jest aż tak bardzo futurystyczna: sportowe transmisje na żywo czy prognozy pogody już od dawna są uzupełniane informacjami wygenerowanymi przez komputer. Pomysł wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości pojawił się już w połowie ubiegłego wieku. W 1968 roku grafik komputerowy Ivan Sutherland zaprezentował pierwszy Head Mounted Display – pierwotną formę data glasses – który wyświetlał użytkownikowi obrazy 3D bezpośrednio przed oczyma. Ponadto już od kilkudziesięciu lat technika AR stosowana jest w hełmach pilotów i kokpitach samolotów. Amerykańscy i japońscy producenci samochodów wyposażyli auta w head up display (HUD) po raz pierwszy już pod koniec lat 80-tych. Możliwości wyświetlania w ten sposób informacji sięgają obecnie od informacji o prędkości jazdy, poziomie paliwa, wskazówek nawigacji poprzez ostrzeżenia, na przykład o ograniczeniu prędkości, zagrożeniach na drodze lub zbyt małej odległości od innego pojazdu, po funkcje rozrywkowe.

Head up display może sprawić, że znaki drogowe będą niepotrzebne

W ramach rozwoju dążącego do uzyskania w pełni skomunikowanego kokpitu w czasach Connected Car, funkcje dalej się rozszerzają i są coraz lepiej dopracowane: w 2017 roku Konica Minolta przedstawiła pierwszy na świecie trójwymiarowy HUD, który jest w stanie prezentować informacje w różnych wirtualnych odległościach, w zależności od prędkości jazdy. Na Consumer Electronics Show (CES) w tym samym roku niemiecki producent samochodów zaprezentował unoszący się w przestrzeni hologram z elementami obsługowymi wnętrza samochodu prezentowanymi na wysokości konsoli środkowej, które można obsługiwać gestem. Kiedyś mogłyby być wyświetlane kierowcy oprócz aktualnych danych z nawigacji także lokalne oferty, na przykład interesujące obiekty lub polecane restauracje. A co by było, gdyby każda powierzchnia w mieście była sterowana przez AR? Wtedy mogłaby zniknąć na przykład sygnalizacja świetlna, oznaczenia na jezdni, przejścia dla pieszych, które byłyby widoczne tylko dla uczestników ruchu. W ten sposób możliwe byłoby może dostosowanie, np. kierunku ruchu na drogach do aktualnej sytuacji drogowej? Wyobraźnia ludzka nie zna granic.

Może Cię również zainteresować:

Całkowicie elektryczny: Oslo

Visions of now: Via Grafik

Visions of now: Van Bo Le-Mentzel

To dla każdego z nas

Visions of now: Bearcubs

Przyszłość nadchodzi: ID.3 1ST

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

1.
Fotos: Volkswagen AG
2.
Foto: University of Washington
  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.