Autonomiczna rzeczywistość
Technologia

Autonomiczna rzeczywistość

Technologia

Autonomiczna rzeczywistość

Samochody autonomiczne nie są już pieśnią przyszłości. Ich wprowadzenie to kwestia czasu. Największą zaporę stanowią przepisy.

 

Do wielu modeli Volkswagena można zamówić aktywny tempomat. Jeżeli auto ma też system wspomagający utrzymywanie pasa ruchu, jazda półautonomiczna po drogach ekspresowych czy autostradach jest możliwa. Elektronika auta monitoruje, czy kierowca sprawuje kontrolę nad pojazdem. Wiele osób wie jednak, że system można przechytrzyć. Po obciążeniu jednego ramienia kierownicy małą butelką czy notatnikiem auto bez ingerencji kierowcy i bezpiecznie potrafiło pokonać trasami szybkiego ruchu dziesiątki kilometrów. Obecnie stosowane kierownice z sensorem pojemnościowym trudniej wprowadzić w błąd.

Następnym etapem w rozwoju samochodów będzie jazda w pełni autonomiczna. Stanie się możliwa, gdy pojazdy będą w stanie w większym zakresie zmieniać dynamikę jazdy oraz pokonywać ciaśniejsze zakręty, ronda i skrzyżowania. Obecnie Volkswagen testuje takie rozwiązania. Poprawność ich działania jest weryfikowana w różnych warunkach. Możliwości naszpikowanego dodatkową elektroniką Audi RS7 oraz Golfa GTI sprawdzano np. na torze Portimaõ. Systemy, które obecnie są na etapie badawczo-rozwojowym, trafią do seryjnie produkowanych samochodów w ciągu kolejnych 10–15 lat.
Prace nad samochodami nie przypominają tego, co oglądaliśmy przed laty. Wokół pojazdów nie kręcą się mechanicy z kluczami, nie są wymieniane elementy zawieszeń czy inne komponenty. Zamiast tego są komputery, kable, gniazda, siłowniki, moduły, sensory i łączność Wi-Fi. Sztaby techników najwięcej czasu poświęcają na szlifowanie algorytmów i dodawanie kolejnych linijek kodu, które zwiększają poziom inteligencji pojazdu. To z kolei wpływa na prowadzenie auta. Bardziej dopracowane oprogramowanie pozwala na sprawniejszą jazdę bez ryzyka wypadku.

Autonomiczna rzeczywistość
Autonomiczna rzeczywistość

Oprogramowanie uwzględnia wiele czynników. Bierze pod uwagę chociażby zapas przyczepności i zużycie opon, co pozwala na dopasowanie dynamiki jazdy czy strategii pokonywania zakrętów do warunków – gdy są złe, auto zwolni oraz poszerzy promień skrętu. Inżynier, który odpowiada za ten obszar elektroniki, wykorzystuje jazdę po torze na doszlifowanie algorytmów.
Technicy porównują jazdę autonomiczną z lądowaniem na Księżycu. To, że ludzkość dokonała tego pół wieku temu, nie oznacza, że musimy robić to co tydzień. Korzyści z tego czerpiemy jednak każdego dnia – wystarczy wspomnieć chociażby o teflonie, który nim trafił na patelnie, był używany przez NASA. Możliwość jazdy autonomicznej to w dużej mierze wentyl bezpieczeństwa. Kierowca będzie mógł aktywować ją, gdy poczuje nadmierne zmęczenie, pojazd samodzielnie analizujący sytuację na drodze będzie mógł jeszcze lepiej ostrzegać przez niebezpieczeństwami czy zasugerować wizytę w serwisie – np. w celu wymiany opon.

Prace nad samochodami jutra nie ograniczają się wyłącznie do jazdy autonomicznej. Volkswagen testuje także funkcję steer-by-wire, czyli układu kierowniczego, który nie ma fizycznego połączenia z kierownicą. Za wychylanie kół odpowiadają siłowniki, a kontrolerem może być wszystko – manetka, kierownica czy joypad konsoli PlayStation. Wbrew pozorom nie jest to rozwiązanie niebezpieczne – od lat z powodzeniem jest stosowane w lotnictwie. W motoryzacji zwiększyłoby komfort podróżowania, umożliwiając np. złożenie kierownicy i przekazanie sterów osobie siedzącej po prawej stronie albo oddanie ich pojazdowi, a także tworzenie aut dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Autonomiczna rzeczywistość

 

Taka innowacja wymaga jednak dopracowania szczegółów, np. sposobu działania układu kierowniczego. W trakcie jazdy w trybie autonomicznym koło kierownicy nie musi się obracać, ale powinno przekazywać odpowiednią informację zwrotną w postaci siły i narastającego oporu, gdy podczas pokonywania zakrętu właściciel pojazdu postanowi przejąć nad nim kontrolę. Kolejnym aspektem jest zachowanie na drodze. Nawet w trybie autonomicznym użytkownik sportowego auta zapewne chciałby, żeby na zakrętach zachowywało się ono inaczej od dostojnej limuzyny czy potężnego SUV-a. Programiści samochodów mają więc duże pole do popisu.

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.