Reda Jaber (po lewej) i Nicolas Hummel testują automatyczny system kontroli stosowany w logistyce

Sztuczna inteligencja – to wcale nie takie trudne

Rozpoznawanie obrazów i sztuczna inteligencja sprawiają, że produkcja w fabrykach Volkswagena staje się jeszcze bardziej efektywna. Kluczowe pojęcie to Industrial Computer Vision. Z wizytą u współtwórców nowej technologii, specjalistów ze Smart.Production:Lab.

Rozpoznawanie obrazów i sztuczna inteligencja sprawiają, że produkcja w fabrykach Volkswagena staje się jeszcze bardziej efektywna. Kluczowe pojęcie to Industrial Computer Vision. Z wizytą u współtwórców nowej technologii, specjalistów ze Smart.Production:Lab.

Niebieskie skrzynki są na miejscu, ich zawartość obserwuje niewielka kamera. Wszystko gotowe do testu. Reda Jaber i Nicolas Hummel spoglądają z zaciekawieniem na ekran. Zielony znaczek to sygnał, że wszystko jest w komplecie, a skrzynki zostały zapełnione tak, jak powinny. Na twarzach pojawiają się uśmiechy. To, co wydaje się tak niepozorne, jest w istocie bardzo skomplikowane technicznie: w Smart.Production:Lab Volkswagena w Wolfsburgu Jaber i Hummel, specjaliści IT, śledzą pracę sztucznej inteligencji. Ich eksperyment dowodzi, że jest ona w stanie samodzielnie sprawdzić, czy skrzynki z elementami do produkcji zostały właściwie zapakowane.

System, który stworzyli Reda Jaber i Nicolas Hummel z siedmioosobowym zespołem we współpracy z drugim laboratorium oraz z Software Development Center Volkswagena w Dreźnie nosi nazwę Industrial Computer Vision. Specjaliści nauczyli sztuczną inteligencję rozpoznawać obrazy i identyfikować błędy – i to niezawodnie, w ułamku sekundy. Sztuczna inteligencja może na przykład kontrolować, czy w skrzynkach znajdują się wszystkie elementy, które powinny się w nich znaleźć, ale można sobie wyobrazić jeszcze dużo innych zastosowań. „Sposób uczenia sztucznej inteligencji nowych zadań jest tak prosty, że każdy może z niego korzystać i każdy sam może ćwiczyć sztuczną inteligencję w ich wykonywaniu. Nie trzeba być informatykiem” – twierdzi Nicolas Hummel. Volkswagen spodziewa się, że dzięki zastosowaniu systemu Computer Vision zaoszczędzi w najbliższych latach dziesiątki milionów euro. Główny nacisk położono na działy produkcji i logistyki.

Data Lab w Monachium
Data Lab w Monachium jest partnerem, który pomaga w pracach nad nowymi zastosowaniami sztucznej inteligencji

Industrial Computer Vision oferuje zestaw narzędzi, które pozwalają stosować sztuczną inteligencję do różnych zdań, potrzebny jest tylko człowiek, który przygotuje wystarczająco bogaty materiał do ćwiczeń – np. zdjęcia właściwie oraz źle zapakowanych skrzynek – i odpowiednio je oznaczy. „Sztuczna inteligencja sama się będzie uczyć jak odróżniać dobre wyniki od błędnych. Dobre rezultaty można uzyskać już po przejrzeniu kilkuset zdjęć” – mówi Hummel. Czasami wystarczy kilka dni, żeby przygotować do działania sztuczną sieć neuronową. Z Computer Vision sztuczna inteligencja wcale nie jest taka trudna.

Nowych obiecujących zastosowań sztucznej inteligencji pracownicy Smart.Production:Lab z Wolfsburga najczęściej nie opracowują sami, lecz wspólnie z innymi centrami kompetencji koncernu Volkswagen. Przykładem może być Computer Vision – w Wolfsburgu powstało jego oprogramowanie, Data Lab w Monachium zajęło się z kolei ulepszaniem sieci neuronowych. Software Development Center w Dreźnie testuje system w praktyce i przekazuje swoje obserwacje. Z sukcesem, bo w hali logistyki w Wolfsburgu już stosuje się automatyczną kontrolę zawartości skrzynek. Sylwetki ludzi widocznych na zdjęciach zostają rozmyte zgodnie z wymogami ochrony danych osobowych, będzie to standardowa praktyka we wszystkich zastosowaniach systemu Computer Vision.

Naszym celem jest stworzenie oferty internetowej, z której każdy dział mógłby pobierać rozwiązania, których potrzebuje.
Reda Jaber
Reda Jaber
Reda Jaber

Kolejna możliwość wykorzystania systemu jest w tej chwili testowana u Porsche w Lipsku. W tym wypadku sztuczna inteligencja weryfikuje etykiety, które podczas produkcji umieszcza się w każdym samochodzie. Znajdują się na nich np. informacje o pojeździe czy wskazówki dotyczące poduszek powietrznych sporządzone w różnych językach. Sztuczna inteligencja sprawdza obrazy w czasie rzeczywistym i informuje, czy wszystko jest w porządku. Od przyszłego roku ta funkcja będzie stosowana także w innych zakładach, zostanie udostępniona za pomocą Industrial Cloud, która łączy poszczególne fabryki koncernu.

W Smart.Production:Lab Reda Jaber i Nicolas Hummel pracują nad rozbudową systemu Computer Vision, by w miarę możliwości rozpowszechnić go w całym koncernie. „Naszym celem jest stworzenie oferty internetowej, z której każdy dział mógłby pobierać rozwiązania, których potrzebuje. Jak z biblioteki” – mówi Reda Jaber. Trwają już próby pilotażowe.

Nicolas Hummel (po lewej) i Reda Jaber
Praca nad rozwiązaniami przyszłości: Nicolas Hummel (po lewej) i Reda Jaber pokazują w Smart.Production:Lab rozmieszczenie elementów do testów bezzałogowego systemu transportowego

A co, gdy wszystko będzie już gotowe? Jaber i Hummel są pewni, że pomysłów im nie zabraknie. W Smart.Production:Lab zajmują się nie tylko Computer Vision, lecz także bezzałogowym systemem transportowym, analizą danych, robotyką oraz internetem rzeczy – wielkimi zagadnieniami przyszłości. „To wielka frajda, że możemy brać w tym wszystkim udział”.

Nicolas Hummel
Nicolas Hummel
To wielka frajda, że możemy brać w tym wszystkim udział. Bardzo dużo się uczę, bo niemal wszystko opracowujemy sami.
Nicolas Hummel

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego