Skomunikowany samochód przyszłości
1
Elektromobilność

Connected Car. Perfekcyjnie skomunikowany samochód przyszłości.

Elektromobilność

Connected Car. Perfekcyjnie skomunikowany samochód przyszłości.

9 kwietnia 2019

Connectivity - komunikacja między człowiekiem, samochodem i otoczeniem, to więcej niż tylko nowa technika. Connectivity wywiera wpływ na przyszłość całej motoryzacji. Skomunikowany samochód zapewnia wyższy komfort jazdy, większe bezpieczeństwo i coraz większą możliwość indywidualizacji.

Dowiedz się:

  • co potrafi skomunikowany samochód,
  • dlaczego branża IT i motoryzacyjna współpracują w zakresie Connected Car,
  • co kryje się za skrótami IoT, V2V, V2X,
  • kiedy autonomiczne samochody staną się codziennością.

Poniedziałkowy ranek w 2024 roku. Wsiadasz do swojego samochodu, który mówi Ci: „Dzień dobry”, przypomina o terminach na dzisiaj oraz o najważniejszych notatkach w kalendarzu na najbliższy tydzień. Na koniec pyta: „Chciałbyś coś uzupełnić?”. Odpowiadasz: „W tej chwili nie. Ewentualnie jedno spotkanie dziś po południu może się przesunąć, musielibyśmy wtedy zmienić plan trasy.” Twój samochód uważnie Cię słucha. „Brzmisz, jakbyś był trochę podenerwowany. Może to spowodować podejmowanie błędnych decyzji podczas jazdy lub w pracy. Lepiej bądź dzisiaj wyjątkowo ostrożny.” 

Brzmi jak science fiction? W żadnym wypadku. Większość ludzi słyszała o asystentach mowy, na przykład Alexa i Siri. Funkcje te rozwijają się z imponującą prędkością. A firmy jak Beyond Verbal opracowały już oprogramowanie, które na podstawie intonacji, doboru słów i brzmienia głosu może analizować nastrój mówiącego. 

Co znaczą te rozwiązania dla przyszłości Connectivity w skomunikowanym samochodzie? Odpowiedź leży nie tylko w Connected Car, lecz w smartfonie. To mobilne urządzenie jest nieodłącznym towarzyszem współczesnego człowieka. Już dzisiaj na świecie jest więcej smartfonów niż ludzi, a do dyspozycji są ponad trzy miliony aplikacji. Każdy smartfon odzwierciedla indywidualne zainteresowania swojego właściciela.

Mądrze zatem postępuje producent samochodu, który szuka komunikacji ze smartfonem i wchodzi z nim w symbiozę. Producenci samochodów tworzą jednak również własne innowacyjne rozwiązania dla Connected Car. Ściśle współpracują z producentami oprogramowania i firmami technologicznymi, aby zaoferować klientowi w pełni zintegrowany, maksymalnie zindywidualizowany pojazd, który jako Connected Car przeniesie jazdę samochodem w całkowicie nowy wymiar. 

Na przykład, Volkswagen Passat po technicznej aktualizacji daje się otwierać i uruchamiać przy użyciu smartfona. Modułowy system Infotainment MIB3 dba, aby Passat na życzenie był dostępny przez cały czas online. Aplikacje ze smartfona mogą zostać włączone w system wewnętrzny samochodu. Ponadto dzięki cyfrowej platformie "Volkswagen We" w przyszłości wszystkie osobiste ustawienia samochodu mogą być gromadzone w chmurze i dzięki temu przenoszone z jednego pojazdu na inny. 

Czy będą to pojazdy elektryczne, systemy autonomiczne, czy zastosowanie nowoczesnych czujników, połączenie z hot spotami WiFi i usługami telematycznymi – przyszłość skomunikowanego samochodu powstaje już teraz w centrach rozwojowych przemysłu motoryzacyjnego. Wielcy gracze z branży IT i samochodowej często łączą swoje siły. Na przykład Microsoft i Volkswagen będą współpracować nad stworzeniem wspólnej „Automotive Cloud”, która będzie udostępniała w Internecie wszystkie cyfrowe usługi Volkswagena. Ponadto trwają prace nad nowymi rozwiązaniami w Connected Car, w dziedzinie telematyki i wymiany danych między samochodem a chmurą.

Cyfrowy kokpit w nowym Passacie
Nowy Passat jest wyposażony w trzecią generację modułowego systemu Infotainment (MIB 3), Digital Cockpit z ekranem o przekątnej 11,7 cala, wbudowanym przed kierowcą, oraz centralny ekran Infotainment. Dzięki cyfrowemu asystentowi ustawieniami nawigacji, telefonu lub radia można zarządzać, wydając jedynie polecenia głosowe – „Cześć Volkswagen”.

Szanse skomunikowanego samochodu 

Connectivity to jednak więcej niż komunikacja między człowiekiem a pojazdem. Rozwijać się ma także komunikacja między samochodami. Już dzisiaj używanych jest więcej urządzeń IoT (Internet Rzeczy) niż smartfonów, i naturalnie znajdą one szerokie zastosowanie także w Connected Car. W przypadku tak zwanego Vehicle-to-vehicle Connectivity (V2V) systemy w pojazdach „rozmawiają” ze sobą – dzielą się automatycznie danymi pozwalającymi określić prędkości jazdy, podają aktualne informacje o natężeniu ruchu lub jakości drogi. Dzięki temu w przyszłości skomunikowane samochody będą mogły zmniejszyć ilość wypadków, korków i szkód. 

Jeszcze krok dalej idzie technologia Vehicle-to-everything (V2X), która w przyszłości pozwoli Connected Car komunikować się z sygnalizacją świetlną albo automatycznie zatankować paliwo lub naładować baterię – naturalnie łącznie z płatnością online.

Nadchodzą autonomiczne samochody

W najbliższej przyszłości będziemy świadkami przełomu w dziedzinie autonomicznej jazdy jako części Connectivity. Pierwsi duzi producenci samochodów pokazali ostatnio studyjne, w pełni autonomiczne samochody, które niebawem trafią do produkcji seryjnej. Opinia przemysłu motoryzacyjnego jest zgodna – już wkrótce autonomiczna jazda stanie się codziennością. Z czysto technologicznego punktu wiedzenia już dzisiaj można budować w pełni autonomiczne pojazdy, jedynie ze względu na akceptację ze strony klientów zalecane jest stopniowe wprowadzanie. To jednak tylko kwestia czasu, bo jedno jest pewne – przyszłość nadchodzi.

Może Cię również zainteresować:

Całkowicie elektryczny: Oslo

Visions of now: Via Grafik

Visions of now: Van Bo Le-Mentzel

To dla każdego z nas

Visions of now: Bearcubs

Przyszłość nadchodzi: ID.3 1ST

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

1.
Fotos: Getty Images, Volkswagen AG
  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.