Zarządzanie mobilnością Smart city przy użyciu aplikacji
Elektromobilność

Smart mobility: inteligentna mobilność miejska

Elektromobilność

Smart mobility: inteligentna mobilność miejska

9 kwietnia 2019

Jak przewozić coraz więcej ludzi szybko i w sposób chroniący zasoby naturalne przez wielkie miasta na całym świecie? Smart mobility to połączony w sieć system transportu miejskiego.

Dowiedz się:

  • przed jakimi wyzwaniami stoją inteligentne miasta jutra,
  • jak cyfrowe usługi i technologie zapewniają mobilność w mieście,
  • co kryje się pod pojęciami trip planning, micro mobility i ride hailing,
  • dlaczego rośnie znaczenie najmniejszych elektrycznych pojazdów,

Według prognoz ONZ w 2050 roku 70 procent mieszkańców Ziemi będzie mieszkać w wielkich aglomeracjach. Aby przewieźć te masy z punktu A do B, nie wystarczy tylko budować więcej dróg i miejsc parkingowych oraz stawiać na elektryczną mobilność. Trzeba inteligentnie transportować tych ludzi przez inteligentne miasta jutra. Infrastruktura i oferty mobilności w miastach zmienią się radykalnie. 

Dzięki różnym rozwiązaniom i ideom smart mobility, poruszanie się po mieście stanie się płynniejsze, w optymalnym przypadku będzie aranżowane przez kliknięcie. Już dzisiaj przemieszczenie się po wielu miastach ułatwia sześć cyfrowych usług i technologii: trip planning, carsharing, smart parking, carpooling, ride hailing i micro mobility.

Mobilność w mieście

1. Trip planning: intermodalny transport 

W dużych miastach istnieje wiele środków transportu umożliwiających indywidualną mobilność – transport publiczny, czyli metro, tramwaje, autobusy, taksówki, carsharing, rowery miejskie. Możemy wybierać i łączyć ze sobą różne środki transportu. Jeżeli zmiana jednego środka transportu na inny zachodzi w sposób sprawny i płynny, mówimy o „intermodalnej” komunikacji. Specjalne aplikacje prowadzą nas przez dżunglę ofert. Decydujące nie jest już „czym”, lecz jak szybko i efektywnie można dotrzeć do celu – publicznymi środkami transportu, samochodem lub wypożyczonym pojazdem. Klikając, wybieramy najszybszy lub najwygodniejszy wariant przejazdu jednym lub kilkoma z dostępnych środków transportu. Takie zintegrowane oferty są coraz inteligentniejsze i mają szerszy zakres: algorytmy uwzględniają aktualną sytuację na drogach w czasie rzeczywistym, podobnie jak możliwość parkowania w miejscu docelowym. Prowadzone są też prace nad zintegrowanymi systemami płatności. I tak, jak już dzisiaj aplikacje pokazują opcję najmniej szkodliwą dla środowiska naturalnego, w przyszłości będą mogły pokazywać także opcję dobrą dla zdrowia, która obejmowałaby odcinki pokonywane pieszo lub na rowerze miejskim.

2. Carsharing: własność minęła, teraz czas na dzielenie się

Carsharing w We Share Volkswagena
Zużycie energii elektrycznej e-Golf, kWh/100 km: w cyklu mieszanym 14,1 (17-calowe koła) - 13,2 (16-calowe koła); emisja CO₂ w cyklu mieszanym, g/km: 0; klasa efektywności: A+

Przede wszystkim pojazdy elektryczne staną się integralną częścią miejskiej mobilności i jako element floty carsharing będą uzupełniać komunikacyjny miks w inteligentynch miastach jutra. Zasada jest znana: lokalizujemy pojazd przy użyciu aplikacji, rezerwujemy, wsiadamy i jedziemy. Samochód pozostawiany jest przy stacji lub gdzieś na terenie gęsto zabudowanym. Przy dłuższych wynajmach lub na terenach bez carsharing dobrą alternatywą może być peer-to-peer-carsharing (prywatni najemcy wypożyczają swoje auto sąsiadom). Zasada jest prosta: wynajmujący ustala okresy, kiedy chce wypożyczać swój samochód, i udostępnia te informacje wraz ze zdjęciami i danymi auta na platformie internetowej. Pojazd jest tam oznaczany na mapie. Po zarezerwowaniu samochód można otworzyć i uruchomić, używając aplikacji na smartfona. Chipy i specjalne Connectivity box zastępują klasyczny kluczyk samochodowy.

3. Smart parking: koniec szukania 

Szukanie miejsca parkingowego w mieście to chroniczny problem. Rozwiązanie to współdzielenie miejsc parkingowych. Najemcy lub właściciele miejsc postojowych na prywatnych terenach i w garażach mogą je udostępniać na określony czas. Szereg aplikacji parkingowych próbuje ułatwić korzystanie z publicznych parkingów. Dzięki tym aplikacjom można z samochodu opłacić miejsce postojowe bez konieczności szukania parkometru i rozliczyć opłaty wygodnie raz na miesiąc przez Internet. Wiele start-up’ów i innych firm pracuje nad stworzeniem różnych rozwiązań dla inteligentnych miast, np. czujników radarowych montowanych na latarniach lub w jezdni, które miałyby rozpoznawać, czy dane miejsce parkingowe jest wolne, czy zajęte. Z informacji tych powstaje mapa parkingowa w czasie rzeczywistym, udostępniana kierowcom. Podobnie działa tak zwany „community based parking”: czujniki ultradźwiękowe w samochodach przez cały czas skanują otoczenie szukając luk parkingowych. Im bardziej skomunikowane są samochody, tym aktualniejsza i precyzyjniejsza jest informacja o dostępności miejsc postojowych. 

Carsharing za aplikacją Volkswagena We Park
Smartfon staje się biletem parkingowym: z aplikacją We Park zapłacisz telefonem za miejsce postojowe.

4. Carpooling: comeback autostopu 

Dzisiaj nie czeka się już godzinami z wyciągniętą ręką lub tabliczką z nazwą miejscowości przy skraju drogi, pocąc się w południowym słońcu, by złapać autostop. Carpooling zmienia prywatny samochód w publiczny środek transportu w smart city. Dzięki inteligentnym platformom i aplikacjom znalezienie odpowiednich towarzyszy podróży jest łatwe. Dotychczas oferty były najczęściej skierowane bezpośrednio do osób, które przypadkowo jechały w tym samym kierunku, natomiast w mniejszym stopniu uwzględniały przedsiębiorstwa i osoby dojeżdżające codziennie do pracy. Od pewnego czasu istnieją także carpooling communities dla przedsiębiorstw, szkół wyższych lub administracji lokalnej. Docierają one do użytkowników, którzy codziennie przemierzają tę samą trasę. W niektórych miastach, na przykład Los Angeles, już dzisiaj na drogach powstają specjalne pasy dla samochodów z większą ilością pasażerów, pozwalające szybciej pokonać korki. 

5. Ride-hailing: od drzwi do drzwi 

Smart Mobility z Moia Ride-hailing
Proszę wsiadać: elektryczne samochody transferowe (shuttle)  MOIA uzupełniają publiczne środki transportu.

Autobusy, tramwaje i metro są stosunkowo tanie, obsługują jednak tylko określone trasy i mają stałe rozkłady jazdy. Taksówki jeżdżą zawsze i wszędzie, ale są drogie. Lukę między nimi wypełniają nowe firmy z ofertami zwanymi ride-hailing. Jak w przypadku taksówki, można wsiąść i wysiąść w prawie każdym punkcie miasta. Jednak aby samochód transferowy był w pełni wykorzystany, podczas przejazdu mogą dosiadać się inni pasażerowie, którzy jadą w podobnym kierunku. Algorytm na podstawie danych znajdującej się w ruchu floty i zgłoszeń klientów opracowuje najlepsze trasy w czasie rzeczywistym. Pasażer otrzymuje informację na smartfona, gdzie w odległości pieszego spaceru od jego aktualnej lokalizacji znajduje się najbliższe miejsce, w którym mógłby wsiąść do samochodu transferowego. W idealnym przypadku możliwe są nawet przejazdy „od drzwi do drzwi” lub przesiadka na inny środek transportu bez konieczności oczekiwania.

Mobilność „last mile” w mieście
Za daleko, by iść pieszo, za blisko, by jechać samochodem: „ostatnią milę” w mieście najlepiej pokonać na skuterze lub rowerze.

6. Micro mobility: pokonanie ostatniej mili 

Szanghaj, Berlin czy Los Angeles: ważną kwestią w rozwoju przyszłościowych koncepcji smart mobility na terenach zurbanizowanych jest zamknięcie luki między drzwiami domu a najbliższym przystankiem, lub między miejscem pracy a przystankiem. Odcinek ten nazywany jest także „last mile”. Zamiast pokonywać go pieszo, można korzystać z najmniejszych elektrycznych pojazdów. 

Są one mniejszymi braćmi elektrycznych samochodów i mogą stać się elementem inteligentnej mobilności miejskiej: monocykle, segway’e, rowery elektryczne, rowery cargo i elektryczne hulajnogi. Najmłodsza gwardia pojazdów elektrycznych w przyszłości będzie mogła poruszać się po drogach rowerowych i chodnikach. Gdy dojedziemy na przykład do pracy, po prostu zabierzemy pojazd ze sobą do biura lub zostawimy przed budynkiem. Naturalnie także pierwsze oferty sharingu takich pojazdów już się pojawiły. Technologie i cyfrowe modele biznesowe w zakresie zrównoważonej mobilności w inteligentnych miastach zdobywają coraz większą popularność.

Może Cię również zainteresować:

Całkowicie elektryczny: Oslo

Visions of now: Via Grafik

Visions of now: Van Bo Le-Mentzel

Eksploatacja aut elektrycznych

Visions of now: Bearcubs

Mity o samochodach elektrycznych

Może Cię również zainteresować:

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

1.
Fotos: Getty Images, Volkswagen AG
2.
Fotos: Volkswagen AG
3.
Foto: Moia

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.