Praktyczne systemy
Praktyczne systemy
Systemy wspomagające mogą pomóc uniknąć wypadków lub zminimalizować ich skutki oraz obniżyć stres kierowcy. Volkswagen zawsze dążył do udostępnienia oferowanego przez nie komfortu możliwie wielu klientom. Prezentujemy zestawienie praktycznych systemów wspomagających.
W ostatnich latach systemy wspomagające rozwijały się bardzo szybko i w wielu kierunkach. Nowoczesne czujniki umożliwiły opracowanie lub udoskonalenie licznych rozwiązań, których celem jest wspieranie kierowcy w codziennych sytuacjach oraz poprawienie jego komfortu za kierownicą, a tym samym wzrost bezpieczeństwa oraz minimalizacja stresu. Najwyższym celem są praktyczne korzyści dla kierowcy.
Volkswagen zawsze dokładał starań, by debiutujące w modelach klasy premium rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i komfortu możliwie szybko przenieść do najbardziej popularnych klas samochodów. Dzięki takiej demokratyzacji systemów wspomagających oferta modelowa Volkswagena jest bardzo szeroka i marka jest w stanie zaoferować adekwatne rozwiązania dla każdego klienta.
Dostępność systemów jest uzależniona od modelu Volkswagena wybranego przez klienta oraz konfiguracji samochodu. Wszystkie ważne informacje na ten temat można znaleźć w Konfiguratorze online. W zakładce „Wyposażenie” ujęte są wszystkie oferowane dla danego modelu systemy.
Bogatą ofertę systemów wspierających kierowcę oraz poprawiających bezpieczeństwo podróży oferowanych przez Volkswagena trudno jest przedstawić w tym krótkim tekście. Dlatego wybraliśmy dla Ciebie najlepsze i najpotrzebniejsze naszym zdaniem systemy, które opisujemy poniżej.
1. Podczas jazdy
Asystent utrzymania pasa ruchu Lane Assist *
Godziny spędzone na jechaniu autostradą mogą powodować zmęczenie, bo często są monotonne. Tutaj pomaga asystent utrzymania pasa ruchu Lane Assist. Kamera wbudowana w stopkę lusterka wewnętrznego rejestruje linie ograniczające pas ruchu. Gdy system stwierdzi, że samochód zjeżdża z obranego pasa ruchu, zwróci kierowcy uwagę lekkim drżeniem kierownicy, a także w wybranych sytuacjach skoryguje kierunek jazdy.
Asystent zmiany pasa ruchu Side Assist *
Rozpoczynając zmianę pasa ruchu, np. podczas wyprzedzania, szczególnie przy dużym natężeniu ruchu, można nie zauważyć innych pojazdów. Side Assist ostrzega kierowcę diodą w lusterku zewnętrznym, jeżeli oceni, że zmiana pasa ruchu mogłaby być niebezpieczna, gdyż na sąsiednim pasie zbliża się inny pojazd lub znajduje się on w tzw. martwym polu widzenia. W połączeniu z Lane Assist system może dodatkowo ostrzec kierowcę wibracjami kierownicy oraz lekko skorygować kierunek jazdy. Działający przy prędkości powyżej 15 km/h Side Assist nie zwalnia jednak kierowcy z obowiązku zachowania ostrożności.
Asystent jazdy w korkach *
Jazda polegająca na ruszaniu i zatrzymywaniu jest męcząca i wzmaga w kierowcach wiele negatywnych emocji, z agresją włącznie. Volkswagen znalazł jednak sposób na uprzyjemnienie życia zmotoryzowanym. Jest nim asystent jazdy w korkach, czyli połączenie aktywnego tempomatu ACC i systemu Lane Assist, który działa przy prędkościach od 0 do 60 km/h. W ramach swoich możliwości system utrzymuje odpowiednią odległość od jadącego z przodu pojazdu i dostosowuje prędkość samochodu do ruchu panującego na drodze. Pomaga ponadto kierowcy utrzymać wybrany pas ruchu. Dzięki temu korek staje się trochę mniej denerwujący.
Aktywny tempomat ACC z automatyczną regulacją prędkości *
Komfort podczas długich podróży istotnie zwiększa aktywny tempomat ACC. Radarowa głowica systemu mierzy różnicę prędkości między Twoim Volkswagenem a samochodem jadącym z przodu, a następnie w płynny sposób dopasowuje bezpieczną odległość od niego. Jeżeli zdecydujesz się na wyprzedzanie jadącego przed Tobą pojazdu lub opuści on autostradę na zjeździe, Twój samochód powróci do ustawionej przez Ciebie prędkości. Najnowsza wersja aktywnego tempomatu ACC uwzględnia teraz również ograniczenia prędkości oraz dane dotyczące trasy przejazdu zaczerpnięte z systemu nawigacyjnego po to, by automatycznie dobrać właściwe tempo jazdy, aby była ona jak najbardziej płynna i efektywna. System korzysta z danych dostarczanych przez radar, kamery rozpoznające znaki drogowe oraz nawigację. Dzięki temu potrafi – w ramach swoich możliwości – dostosować prędkość do warunków jazdy, np. zwolnić przy ograniczeniu prędkości czy przed zakrętem.
2. Przy parkowaniu i manewrowaniu
Asystent wyjazdu z miejsca parkingowego *
Wyjechanie tyłem z miejsca parkingowego, szczególnie przy dużym natężeniu ruchu na ulicy, jest trudny manewrem z powodu ograniczonego pola widzenia. Dużo lepszy wgląd w sytuację mają czujniki w tylnym zderzaku, które monitorują obszar z boków samochodów, nawet gdy kierowca jeszcze nie widzi tego, co dzieje się z lewej i prawej strony auta. W przypadku wykrycia poprzecznego ruchu, system ostrzeże kierującego sygnałem dźwiękowym i grafiką na ekranie. W przypadku braku reakcji ze strony kierowcy, aktywuje hamulce, by zapobiec kolizji, a przynajmniej ograniczyć jej skutki.
System obserwacji otoczenia Area View *
Mówi się, że kierowca powinien mieć oczy dookoła głowy. Oczywiście nie jest to możliwe, ale od czego mamy nowoczesną technologię! Inżynierowie Volkswagena opracowali system, który za pomocą czterech kamer obserwuje obszar wokół samochodu, a wydajny procesor przetwarza zebrane informacje, by na ekranie systemu nawigacyjnego lub radiowego mógł pojawić się obraz z wybranej przez kierowcę perspektywy. Z jego pomocą można nawet wyświetlić auto widziane z lotu ptaka.