Golf 8 Alltrack
Technologia

TEST | Golf 8 Alltrack -
Przyjaciel aktywnej rodziny

Technologia

TEST | Golf 8 Alltrack -
Przyjaciel aktywnej rodziny

Autor Dariusz Piorunkiewicz
Autor zdjęcia Dariusz Piorunkiewicz

Dzieci. Ich pojawienie się dosłownie wywraca życie do góry nogami. Zmieniają się nasze priorytety, model spędzania wolnego czasu, ewoluują potrzeby – również motoryzacyjne. Wiem, co mówię – jestem ojcem trzylatka…

Rozterki i wybory

Pojawienie się dziecka w rodzinie zmienia podejście do motoryzacji. Oczywiście nie w sytuacji, gdy możemy sobie pozwolić na kilka samochodów na każdą okazję. W polskich realiach nie jest to jednak sytuacja standardowa. Nasze motoryzacyjne wybory zaczynają determinować dwa pojęcia – racjonalizm i praktyczność. Nagle okazuje się, że musimy zaspokoić masę potrzeb, wśród których nasze stanowią jedynie niewielki odsetek. Przyjmując model aktywnego rodzicielstwa potrzebujemy pojazdu prawdziwie wielozadaniowego. Szybkie zakupy w mieście, weekendowe wypady na bezdroża, samotne dojazdy do pracy, wakacyjne wyjazdy rodzinne z kufrem wyładowanym do granic przyzwoitości i bagażnikiem rowerowym, dojazdy na eleganckie rodzinne imprezy i radosne powroty z plaży z istną piaskownicą w aucie – to i dużo, dużo więcej będzie musiał znieść. Rozpoczynamy więc poszukiwania i eliminujemy z listy samochody z nadwoziem typu roadster, coupé, kabriolety, zbyt mało pojemne hatchbacki i coraz rzadziej spotykane na rynku sedany. Do wyboru pozostaje nieśmiertelna trójca praktycznych aut rodzinnych – vany, kombi i wszechobecne ostatnio SUV-y.
Każde z tych aut ma swoje wady i zalety. Van jest doskonałym kompanem wakacyjnych wojaży – przestronny, komfortowy, łatwy do załadowania. Na co dzień jednak, zwłaszcza w mieście, poruszanie się nim to udręka. Prowadząc go nie poczujemy przypływu adrenaliny. Nie jest też nazbyt modny, przez co na parkingu nie wyłapiemy zazdrosnych spojrzeń rzucanych przez innych kierowców. Modny jest za to SUV. Wybór pojazdów tego typu jest obecnie ogromny, ale ich utylitarność raczej dyskusyjna. Nie grzeszą pojemnością bagażników oraz ilością miejsca na tylnej kanapie. Do zalet trzeba zaliczyć komfortową pozycję za kierownicą. Bardzo przydają się również zwiększony prześwit i dostępny w wyższych wersjach napęd na cztery koła. No i ten kreowany przez marketingowców wizerunek SUV-ów. Tylko za ich kierownicą możemy poczuć się jak Indiana Jones. Nadal jednak może okazać się, że zwykłe kompaktowe kombi zaoferuje nam większą przestrzeń ładunkową niż średniej wielkości SUV. Czyżby zatem kombi? Lepiej sprawdza się w ruchu miejskim niż VAN, jest bardziej praktyczne niż SUV, ale… nudne. Gdyby dało się zmodyfikować je genetycznie i zaszczepić mu trochę przygodowego charakteru SUV-a, dodać napęd na cztery koła, mielibyśmy pojazd idealny. I wtedy pojawia się on – Golf Variant Alltrack i wydaje się, że tego właśnie szukaliśmy. Czy tak jest w rzeczywistości?

Golf Alltrack z zewnątrz

Stylistyka ósmej generacji Golfa to dowód na to, że designerzy Volkswagena są konsekwentni. Bryła nadwozia nie jest przesadnie finezyjna. Jest zachowawcza, ale nie sposób odmówić jej nowoczesności i proporcjonalności. Outdoorowy charakter Alltracka podkreślają wykonane z czarnego tworzywa nakładki na ranty błotników łączące się z listwami progowymi i przeprojektowanymi w porównaniu do innych wersji zderzakami. Á propos zderzaków – tylny na pierwszy rzut oka kusi dwiema chromowanymi końcówkami wydechów. Niestety, prawdziwe końcówki ukryte są pod zderzakiem.

Golf 8 Alltrack
Golf 8 Alltrack

Prześwit zwiększono o 2 cm, co nie jest może wynikiem oszałamiającym, ale w połączeniu z dodatkową płytą ochroną pod silnikiem pozwala nieco odważniej wjeżdżać na szutrowe drogi. Koła naszej testówki wyposażono w opcjonalne felgi Mount Vernon i opony w rozmiarze 225/45 R18. Wyglądają świetnie, ale mając w planach użytkowanie Golfa poza utwardzonymi drogami korzystniejsze wydaje się pozostanie przy standardowych 17-calowych kołach z oponami w rozmiarze 205/55 R17.

Golf 8 Alltrack
Wnętrze

Nadwozie urosło w porównaniu do poprzednika. Ma teraz 4639 mm długości. Rozstaw osi wynosi 2679 mm, co oznacza sporą przestrzeń w kabinie. Pierwsze minuty spędzone za kierownicą najnowszego Golfa mogą wywołać pewną konsternację. Przyczyna jest prosta. Wewnątrz nie odnajdziemy klasycznych przycisków. Volkswagen postawił na panele dotykowe, co zaburzyło nieco ergonomię. Często, zwłaszcza na wyboistej drodze, trafienie w fizyczny klawisz jest prostsze niż aktywacja funkcji na panelu dotykowym. Dziwią też pewne rozwiązania – temperaturę w kabinie możemy wyregulować dosyć wygodnie za pomocą sliderów zlokalizowanych pod centralnymi nawiewami. Z nieznanych jednak przyczyn nie są one podświetlane i po zmroku skazani jesteśmy na przekopywanie się przez menu klimatyzacji na centralnym wyświetlaczu.

Golf Alltrack
Golf 8 Alltrack

Również przyciski aktywujące podgrzewanie szyb przeniesiono w nietypowe miejsce. Znajdują się po lewej stronie kierownicy na panelu (również dotykowym, zapomnijcie o tradycyjnym pokrętle) służącym do obsługi świateł. Trochę irytuje brak przycisku do wyłączania systemu start-stop. Możemy go aktywować jedynie poprzez centralny ekran dotykowy. Mimo to nie sposób odmówić projektowi wnętrza futurystycznej, nieco ascetycznej estetyki i nowoczesności. Uwagę zwraca niewielki manipulator sterujący skrzynią biegów, jakże odbiegający od solidnych dźwigni z napisem DSG, do których przyzwyczaił nas koncern VAG.

Dla nowoczesnej rodziny

Wyposażenie wnętrza jest w stanie zaspokoić potrzeby nowoczesnej rodziny. Trójstrefowa klimatyzacja z nawiewami na tylną kanapę zapewnia komfort podróży naszym milusińskim. Dwa gniazda USB-C zlokalizowane z przodu i dwa z tyłu, ładowarka indukcyjna oraz gniazda 12 V w konsoli środkowej i bagażniku umożliwią ładowanie wielu gadżetów elektronicznych. Montaż dziecięcego fotelika ułatwiają gniazda Isofix zlokalizowane nie tylko na tylnej kanapie, ale również z przodu, na fotelu pasażera. Ze względu na brak schowków ukrytych w podłodze możemy bez problemu wykorzystywać bazy Isofix wyposażone w nogę wspierającą. Na tylnej kanapie umieścimy również foteliki z mocowaniem typu top tether. Specjalne zaczepy znajdziemy na oparciach od strony bagażnika.

Golf 8 Alltrack