Czym różni się hybryda od hybrydy plug-in?
W ostatnich latach kierowcy zdali sobie sprawę z tego, jak dobrą alternatywą do spalinówek są samochody hybrydowe. Ich popularność rośnie za sprawą dwóch źródeł napędu, dzięki którym hybrydy są bardziej efektywne, umożliwiają oszczędność paliwa i mają niższą emisję spalin. Musisz jednak wiedzieć, że hybryda hybrydzie nierówna. Na rynku spotkasz różne technologie, a tymi najczęściej porównywanymi są pełna hybryda (HEV) i hybryda plug-in (PHEV).
Choć wydają się podobne, mają wiele odmiennych elementów. Sposób użytkowania, ekonomia jazdy, codzienna eksploatacja – dowiedz się, czym różni się zwykła hybryda od hybrydy plug-in!
Kiedy pojawiła się pierwsza hybryda?
Wielu z nas myśli, że samochód hybrydowy to nowoczesny wynalazek, który został wymyślony maksymalnie 30 lat temu. Musimy was zaskoczyć – pierwsze auto z napędem hybrydowym powstało w 1900 roku! Właśnie wtedy austriacki inżynier Ferdinand Porsche zaprezentował model Lohner-Porsche Mixte, który wykorzystywał silnik spalinowy do napędzania generatora dostarczającego energię do silników elektrycznych umieszczonych w kołach. Niestety, przez wiele lat hybryda pozostawała w cieniu samochodów spalinowych i dopiero pod koniec XX wieku nastąpił przełom w tej dziedzinie.
Powrót do koncepcji samochodów z dwoma silnikami wywołał nacisk na ekologię i bardziej oszczędne podejście. Od 1997 roku stopniowo na rynku zaczęły pojawiać się hybrydy, najpierw z małymi silnikami elektrycznymi, które tylko wspomagały pracę silnika spalinowego, aż do 2025, w którym mamy różne rodzaje napędów hybrydowych oraz samochody w pełni elektryczne.
Czym jest pełna hybryda (HEV)?
Pełna hybryda, czyli HEV (Full Hybrid Electric Vehicle), tak jak wszystkie hybrydy ma dwa źródła napędu (silnik spalinowy i elektryczny), czyli napęd hybrydowy. Oba silniki współpracują ze sobą, dzięki czemu pojazd ogranicza emisję szkodliwych substancji i optymalizuje zużycie paliwa. W klasycznych hybrydach silnik elektryczny działa na krótkich dystansach, najczęściej w mieście, gdy auto porusza się powoli. Nie przejedziesz więcej niż 1-2 kilometry wyłącznie w trybie elektrycznym, ponieważ HEV nie można ładować z zewnętrznego źródła. Energia magazynowana w baterii pochodzi wyłącznie z odzysku (np. poprzez hamowanie rekuperacyjne) oraz z silnika spalinowego.
Silnik elektryczny głównie pełni rolę wspomagacza przy ruszaniu, przyspieszaniu i jeździe na niskich prędkościach. Przy intensywniejszej jeździe i na wyższych prędkościach głównym źródłem napędu pozostaje silnik spalinowy.
Pełne hybrydy mają stosunkowo prostą konstrukcję. Gdy wsiadasz za kierownicę, nie musisz zmieniać nawyków z tankowaniem lub ładowaniem – HEV działają jak spalinówki, ale są bardziej oszczędne i ekologiczne.
Czym jest hybryda plug-in (PHEV)?
Pojazd plug-in, czyli PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) jest bardziej zaawansowaną siostrą Full Hybrid. Główna różnica między HEV a PHEV polega na możliwości ładowania akumulatora z zewnętrznego źródła energii, np. z gniazdka domowego, wallboxa lub stacji ładowania.
Plug-in mają większe baterie, dzięki którym przejedziesz znacznie dłuższy dystans wyłącznie na silniku elektrycznym. Jest on zależny od modelu auta, ale zazwyczaj wynosi od 50 do 140 kilometrów. To wielki plus, zwłaszcza jeśli codziennie poruszasz się po mieście, np. do pracy, z pracy, do sklepu itp. Tryb elektryczny znacznie ogranicza zużycie paliwa i nie wpływa negatywnie na środowisko miejskie. Hybryda plug in ładuje się od 4 do 8 godzin w warunkach domowych.
W napędzie hybrydowym plug-in działa podobnie jak pełna hybryda – oba silniki współpracują i dostosowują tryb pracy do warunków na drodze. Tu również nie musisz obawiać się o stan naładowania baterii. Gdy zabraknie energii, PHEV może nadal funkcjonować jak zwykły samochód spalinowym. Hybryda typu plug-in nie ogranicza cię zasięgowo.
Pamiętaj, PHEV są bardziej elastyczne niż HEV, ale ich efektywność w dużym stopniu zależy od regularnego ładowania baterii!
Działanie hybrydy plug-in
Jak działa hybryda plug-in? Hybryda typu plug-in, w przeciwieństwie do pełnej hybrydy, może jechać na samym napędzie elektrycznym przez dłuższy dystans. Jest to możliwe dzięki większemu akumulatorowi, który naładujesz z zewnętrznego źródła.
Podczas jazdy hybryda typu plug-in może pracować w kilku trybach:
➤ Tryb elektryczny (EV) – samochód korzysta wyłącznie z energii elektrycznej, jest cichy i nie emituje gazów.
➤ Tryb hybrydowy – oba silniki współpracują ze sobą, praca jest dostosowana do warunków.
➤ Tryb spalinowy – po rozładowaniu baterii auto działa jak klasyczna hybryda, silnik elektryczny jest tylko wspomagaczem.
Jak działa jazda w trybie elektrycznym w obu typach hybryd?
HEV i PHEV wykorzystują napęd elektryczny, ale robią to w zupełnie inny sposób. Różnica polega na tym, jak długo i w jakich warunkach samochód może poruszać się bez użycia silnika spalinowego.
- Full Hybrid:
Silnik elektryczny jest jedynie wsparciem dla jednostki spalinowej. Działa przez krótki czas, zazwyczaj podczas ruszania, manewrowania na parkingu lub podczas jazdy na bardzo niskich prędkościach. Większość HEV ma elektryczny tryb jazdy, ale może używać go maksymalnie kilka kilometrów, ze względu na mały akumulator.
- Plug-in Hybrid
Silnik elektryczny może działać samodzielnie lub być wsparciem dla jednostki spalinowej. Dużo większa bateria w PHEV powoduje, że pojazd może pokonywać długie dystanse (od 50 do nawet 140 km) bez użycia silnika spalinowego. Hybryda typu plug-in w trybie elektrycznym działa podobnie jak pojazdy w pełni elektryczne – jest cicha, bezemisyjna i ekonomiczna. Tryb spalinowy (lub hybrydowy) odpala się dopiero wtedy, gdy akumulator rozładuje się lub gdy samodzielnie przełączysz tryb. Ten typ hybrydy zapewnia kierowcy jazdę bez konieczności natychmiastowego ładowania.
Różnice między plug-in a pełną hybrydą:
✔ Pełna hybryda (HEV) – silnik elektryczny działa krótko i głównie jako wsparcie dla spalinowego.
✔ Hybryda plug-in (PHEV) – umożliwia jazdę na samym prądzie przez dłuższy czas, eliminując zużycie paliwa na krótkich trasach.
Wady i zalety HEV oraz PHEV
Plug-in oraz pełne hybrydy mają swoje mocne i słabe strony. Jeśli próbujesz podjąć decyzję, który pojazd będzie dla ciebie lepszy, musisz je poznać!
Zalety pełnej hybrydy (HEV):
✔ nie musisz jej ładować – działa jak zwykłe auto spalinowe,
✔ jej cena jest niższa niż hybryd typu plug-in,
✔ brak dużego akumulatora wiąże się z mniejszą masą pojazdu,
✔ HEV ma dobre osiągi i oszczędza paliwo w ruchu miejskim.
Wady full hybrid:
✖ Brak możliwości dłuższej jazdy w trybie elektrycznym.
✖ Mniejsza oszczędność paliwa w porównaniu z PHEV przy krótkich trasach.
Zalety hybrydy typu plug-in (PHEV):
✔ możesz jeździć w systemie elektrycznym na dystansach od 50 do 140 km,
✔ jeśli dbasz o regularne ładowanie plug-in ma zdecydowanie niższe zużycie paliwa,
✔ PHEV to bardziej ekologiczne rozwiązanie (mniejsza emisja spalin).
✔ jest elastyczna – może działać jak elektryk lub klasyczna hybryda.
Wady hybrydy plug-in:
✖ Konieczność regularnego ładowania, by w pełni wykorzystać potencjał.
✖ Wyższa cena w porównaniu do HEV.
✖ Większa masa pojazdu ze względu na większy akumulator.
W czym hybryda plug-in jest lepsza od zwyczajnej hybrydy?
✔ Jazda w trybie elektrycznym – to największa różnica. Podczas gdy zwyczajna hybryda może korzystać z napędu elektrycznego jedynie przez krótkie chwile, samochód hybrydowy plug-in pozwala na przejechanie nawet 50–140 km bez użycia paliwa.
✔ Niższe koszty eksploatacji – jeśli regularnie ładujesz baterię z zewnętrznego źródła prądu, jazda z silnikiem elektrycznym ograniczy spalanie i zaoszczędzisz w dłuższym okresie.
✔ Lepsza efektywność w mieście – dzięki większemu akumulatorowi PHEV może całkowicie unikać spalania paliwa na krótkich miejskich trasach.
✔ Niższa emisja spalin – samochód plug-in jest bardziej ekologiczny, ponieważ może pracować przez dłuższy czas bez angażowania silnika spalinowego. To bardzo przydatne, zwłaszcza w miastach, które wprowadzają specjalne strefy niskiej emisji.
✔ Inwestycja na przyszłość – ze względu na rosnące regulacje dotyczące emisji spalin, PHEV to bardziej przyszłościowe rozwiązanie od pełnej hybrydy.
Pamiętaj! PHEV ma więcej zalet, ale jeśli nie masz dostępu do infrastruktury ładowania lub często pokonujesz długie trasy, nie wykorzystasz w pełni potencjału systemu elektrycznego.
Jak ładować auto hybrydowe plug-in i zwykłą hybrydę?
Pełna hybryda nie wymaga ładowania z zewnętrznych źródeł energii. Akumulator ładuje się samoczynnie podczas jazdy, głównie dzięki:
- Rekuperacji – odzyskiwaniu energii podczas hamowania.
- Działaniu silnika spalinowego, który zasila baterię w określonych warunkach jazdy.
Samochód hybrydowy plug-in nie wymaga regularnego ładowania z zewnętrznych źródeł energii, ale aby wykorzystać jego pełny potencjał powinieneś to robić. Sposoby na ładowanie:
- Domowe gniazdko (230V) – najprostsza metoda, czas ładowania wynosi od 4 do 8 godzin, w zależności od pojemności akumulatora.
- Wallbox (dedykowana ładowarka domowa) – skraca czas ładowania do około 2-4 godzin.
- Publiczne stacje ładowania – są dostępne w miastach i na trasach, umożliwiają szybkie uzupełnienie energii.
Zwykła hybryda a hybrydy plug-in – podsumowanie różnic
Różnice między samochodem hybrydowym plug-in a pełną hybrydą są bardzo widoczne. Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem, weź pod uwagę swój styl jazdy, codzienne trasy i dostęp do ładowarki.
- HEV to świetne rozwiązanie, jeśli nie chcesz martwić się o infrastrukturę ładowania, ale szukasz bardziej oszczędnego i ekologicznego pojazdu.
- PHEV zapewni ci więcej możliwość, zwłaszcza w trybie elektrycznym, który jest bezemisyjny i bardzo oszczędny. Jednak jej pełna efektywność wymaga regularnego ładowania.
Oba typy hybryd mają swoje zalety i wady, ale jeśli Twoim celem jest maksymalna oszczędność paliwa oraz większe wsparcie ekologii, hybryda plug-in wypada korzystniej.