Jak dbać o samochód hybrydowy, aby służył przez lata?
Samochody hybrydowe są przyszłością motoryzacji. Napęd elektryczny jest przyjazny dla środowiska i pomaga zmniejszać spalanie, a napęd spalinowy nie ogranicza kierowców, jeśli chodzi o częste ładowanie. Jednak aby hybryda działała niezawodnie przez wiele lat, wymaga odpowiedniej konserwacji – innej niż w przypadku tradycyjnych aut spalinowych.
Regularne przeglądy i wymiana płynów eksploatacyjnych to nie wszystko! Sprawdź ten artykuł i dowiedz się, jak dbać o hybrydę, aby służyła Ci przez lata.
Krótka charakterystyka samochodów hybrydowych – jakie mamy rodzaje?
Na rynku dostępne są trzy główne rodzaje napędów hybrydowych:
- Miękkie hybrydy (mHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle) – jednostka elektryczna jedynie wspomaga silnik spalinowy, np. przy przyspieszaniu.
- Pełne hybrydy (HEV – Hybrid Electric Vehicle) – mogą jechać na trybie elektrycznym przez krótki czas, nie można ich ładować, ponieważ odzyskują energię dzięki rekuperacji.
- Hybrydy plug-in (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – można je ładować z gniazdka lub stacji ładowania, dzięki czemu pojedziesz na trybie elektrycznym nawet na odcinku ponad 140 km.
Regularne przeglądy techniczne – jak dbać o samochód hybrydowy?
Nic tak nie dba o długowieczność pojazdu, jak regularne serwisowanie. Auta hybrydowe są mniej awaryjne niż auta spalinowe, ale musisz pamiętać, że posiadają dwa silniki (elektryczny i spalinowy), czyli bardziej złożony układ napędowy, który wymaga kontroli obu jednostek.
Jak często serwisować hybrydę?
Zalecenia producentów różnią się w zależności od modelu, ale ogólnie:
✔ przegląd podstawowy – co 15/20 tys. km lub raz w roku,
✔ serwis układu hybrydowego (kontrola baterii i elektroniki) – co 40 000 – 60 000 km
✔ wymiana oleju w silniku spalinowym – zazwyczaj co 10 000 – 15 000 km
Co sprawdzać na przeglądzie?
Podczas serwisowania auta hybrydowego mechanik powinien skontrolować:
- stan akumulatora trakcyjnego,
- układ hamulcowy,
- poziom i jakość oleju silnikowego oraz płynów eksploatacyjnych,
- aktualizacje oprogramowania układu hybrydowego,
- układ chłodzenia akumulatora.
Zaniedbanie regularnych przeglądów jest bardzo niebezpieczne. Jeśli to zrobisz, możesz doprowadzić do przedwczesnego zużycia podzespołów, spadku wydajności baterii, a nawet kosztownych napraw elektroniki pokładowej.
Optymalna jazda hybrydą – jak oszczędzać i dbać o podzespoły?
W samochodach hybrydowych styl jazdy ma znaczenie, wpływa na trwałość układu hybrydowego i dba o wydajność paliwową. Jeśli chcesz zadbać o swoje auto, przestrzegaj poniższych zasad.
✔ Unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania – płynna jazda odzyskuje więcej energii.
✔ Korzystaj z hamowania regeneracyjnego – hamowanie łagodnym naciskiem na pedał hamulca wydłuża żywotność baterii.
✔ Zwracaj uwagę na tryby jazdy – wiele modeli samodzielnie dostosowuje tryb jazdy, ale musisz pamiętać, żeby w mieście odpalać tryb elektryczny (PHEV, HEV), a w trasie hybrydowy lub spalinowy.
✔ Nie przesadzaj z prędkością – hybrydy swoje maksimum wydajności osiągają przy umiarkowanych prędkościach, zwłaszcza w mieście.
Akumulator trakcyjny – jak o niego dbać, aby służył jak najdłużej?
Akumulator trakcyjny to serce samochodu hybrydowego – odpowiada za jazdę na samym prądzie oraz wspomaga silnik spalinowy, redukując zużycie paliwa. Zazwyczaj bateria w samochodzie hybrydowym działa przez ok. 10–15 lat, ale niewłaściwa eksploatacja może skrócić jej żywotność.
Jak dbać o baterię w autach hybrydowych?
- Pełne hybrydy (HEV)
Staraj się unikać pełnego rozładowania. HEV mają automatyczny system zarządzania poziomem naładowania energii, ale pilnuj, by nie dopuścić do sytuacji, w której poziom jest nieustannie niski.
Regularnie korzystaj z samochodu. Żadne pojazdy nie lubią długo stać, ponieważ osłabia to ich akumulator, a w przypadku tych samochodów wpływa na efektywność baterii trakcyjnej.
Unikaj ekstremalnych temperatur. Wysokie i niskie temperatury mogą przyspieszać degradację baterii.
- Hybrydy plug-in (PHEV)
Pamiętaj o optymalnym ładowaniu, które mieści się w przedziale od 20% do 80%. Żadne urządzenia elektryczne nie powinny być ciągle ładowane do pełna i zładowywane.
Unikaj częstego szybkiego ładowania – korzystanie z szybkich ładowarek może skrócić żywotność baterii. Do codziennego użytku lepiej sprawdzają się domowe gniazdka lub dedykowane stacje o niższej mocy.
Nie zapominaj o silniku spalinowym. Wiemy, że docelowo najlepiej jeździć na trybie elektrycznym, ale zbyt długi okres bez używania silnika spalinowego może prowadzić do problemów z układem paliwowym.
Co skraca żywotność akumulatora?
✘ zbyt częste szybkie ładowanie,
✘ długie przestoje bez używania auta,
✘ wysokie i niskie temperatury,
✘ agresywna jazda.
Czy silnik spalinowy wymaga specjalnej opieki?
Często spotykamy się z podejściem, że silnik spalinowy wymaga mniej uwagi, ponieważ nie pracuje tak intensywnie, jak w tradycyjnych pojazdach. To duży błąd! Faktycznie, motor spalinowy często odpoczywa, ale nadal wymaga regularnej konserwacji.
Regularna wymiana oleju
W silnikach hybrydowych olej zużywa się zupełnie inaczej niż w autach spalinowych, ponieważ pracuje na niższych temperaturach. Jeśli zależy Ci na wydajnym silniku, wymiana oleju powinna odbywać się do 10/15 tys. km. Dodatkowo zalecamy stosowanie olejów niskooporowych o niskiej lepkości – zapewniają lepszą pracę w warunkach hybrydowych.
Płyny eksploatacyjne – chłodzenie baterii i silnika
Sprawdź, czy Twój pojazd posiada płyn chłodniczy baterii. Jeżeli tak – należy go wymieniać co 60 000 – 100 000 km. Nie zapomnij także o płynie chłodniczym silnika, który dba o utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy jednostki spalinowej i akumulatora, a także o płynie hamulcowym, który powinien być wymieniany co 2 lata.
Jak uniknąć problemów z układem paliwowym?
Receptą na problemy z układem paliwowym jest regularne tankowanie (długie okresy jazdy na prądzie mogą prowadzić do starzenia się benzyny w baku), wymiana filtru paliwa i unikanie rezerwy, która może zapowietrzyć układ paliwowy.
Układ hamulcowy – konserwacja i optymalizacja działania
Hybrydy, oprócz dwóch silników, wyróżnia hamowanie rekuperacyjne podczas którego koła odzyskują energię i przekazują ją do akumulatora. Choć oznacza to mniejsze zużycie klocków hamulcowych, układ hamulcowy w samochodzie hybrydowym wymaga nieco innej konserwacji.
Jak działają hamulce?
W momencie zwalniania układ hybrydowy przekształca energię kinetyczną w elektryczną, zamiast tracić ją w postaci ciepła na tarczach i klockach. Hamulce mechaniczne są rzadziej używane, jednak nadal mogą rdzewieć, dlatego nie możesz ich bagatelizować. Auta z napędem hybrydowym zużywają mniej klocków i tarcz hamulcowych, ponieważ większość siły hamowania pochodzi z układu elektrycznego (tradycyjne hamulce odpalają się przy mocniejszym hamowaniu). W niektórych pojazdach tego typu tarcze i klocki mogą wytrzymać nawet 100 000 km – ale to nie znaczy, że układ nie wymaga konserwacji!
Jak dbać o układ hamulcowy?
Najważniejsze są regularne przeglądy minimum raz w roku oraz regularne hamowanie mechaniczne. Co jakiś czas warto mocniej nacisnąć pedał hamulca, aby zapobiec zapiekaniu się tarcz i klocków. Nie możesz też zapominać o wymianie płynu hamulcowego co około 2 lata. Utrzymanie układu hamulcowego w dobrym stanie jest w Twoim interesie, bo dzięki temu zadbasz o bezpieczeństwo, niższe koszty eksploatacji i lepszą efektywność odzyskiwania energii.
Filtry i płyny eksploatacyjne – co wymieniać i kiedy?
Kolejne rzeczy, które wpłyną na długowieczność Twojego auta to filtry i płyny eksploatacyjne. Chociaż hybrydy mają mniej podzespołów wymagających konserwacji niż samochody spalinowe, nie oznacza to, że możesz je całkowicie zaniedbać.
Rodzaje filtrów w samochodach hybrydowych
- Filtr powietrza silnika – wpływa na wydajność jednostki spalinowej; należy go wymieniać co 20 000 – 30 000 km.
- Filtr kabinowy – dba o jakość powietrza wewnątrz auta; warto go wymieniać co rok lub co 15 000 – 20 000 km.
- Filtr paliwa – jego stan wpływa na układ wtryskowy, zwłaszcza jeśli samochód mało korzysta z silnika spalinowego; wymiana co 60 000 – 100 000 km.
- Filtr chłodzenia akumulatora trakcyjnego – niektóre hybrydy mają specjalne filtry chłodzące baterię; sprawdzaj ich stan zgodnie z zaleceniami producenta.
Najważniejsze płyny eksploatacyjne
Najważniejsze płyny eksploatacyjne w autach hybrydowych to:
➤ olej silnikowy – wymiana co 10/15 tys. km.
➤ płyn chłodniczy – wymiana co 100/150 tys. km.
➤ płyn hamulcowy – wymiana co 2 lata.
➤ płyn do układu wspomagania kierownicy – w większości nowoczesnych hybryd zastąpiono go układem elektrycznym, ale jeśli Twoje auto go ma, kontroluj poziom zgodnie z zaleceniami producenta.
Nadwozie i podwozie – ochrona przed korozją i uszkodzeniami
Auta hybrydowe nie różnią się znacząco od spalinowych w kontekście budowy nadwozia, natomiast ich dodatkowa waga (spowodowana baterią) oraz sposób eksploatacji sprawiają, że wymagają specjalnej troski w zakresie konserwacji karoserii i podwozia.
Samochody hybrydowe nie są bardziej narażone na korozję, ale pewne czynniki zwiększają ryzyko jej wystąpienia. Największym kusicielem dla rdzy jest zbyt długi okres postoju. Samochody, które długo stoją, zbierają wilgoć i brud na elementach zawieszenia oraz układu hamulcowego, a to przyspiesza proces rdzewienia. Kolejnym szkodnikiem dla wszystkich pojazdów jest sól drogowa, która może uszkodzić karoserię i podwozie. Musisz też zwrócić uwagę na sposób serwisowania pojazdu. W samochodach hybrydowych rzadziej wymienia się olej silnikowy, przez co mechanicy rzadziej kontrolują stan podwozia i mogą ominąć ogniska korozji.
Jeśli chcesz zabezpieczyć karoserię i podwozie pamiętaj o regularnym myciu pojazdu, zwłaszcza zimą. Stosuj różnorodne woski i powłoki ceramiczne oraz aplikuj warstwy antykorozyjne. Dodatkowym zabezpieczeniem jest parkowanie w suchych miejscach i regularne sprawdzanie stanu osłon podwozia, miejsc narażonych na zabrudzenia oraz elementów zawieszenia.
Jak dbać o samochód hybrydowy, aby służył przez lata?
Przede wszystkim trzymaj się klasycznych zasad konserwacji pojazdu spalinowego, ale nie zapominaj o specyficznych wymaganiach dotyczących układu elektrycznego i akumulatora trakcyjnego. Zadbaj o regularne przeglądy obu silników, staraj się utrzymać optymalną jazdę, dbaj o akumulator, kontroluj układ hamulcowy oraz nie zapominaj o wymianie filtrów i płynów.
TEGO UNIKAJ:
✘ Zaniedbywanie przeglądów układu hybrydowego.
✘ Zbyt rzadkie użytkowanie silnika spalinowego w pojazdach typu plug-in.
✘ Pozostawianie pojazdu na długi czas bez użytkowania.
✘ Korzystanie z nieodpowiednich olejów i płynów eksploatacyjnych.
✘ Agresywna jazda, nadmierne hamowanie i przyspieszanie.