Samochód hybrydowy

Jak dbać o samochód hybrydowy, aby służył przez lata?

Samochody hybrydowe są przyszłością motoryzacji. Napęd elektryczny jest przyjazny dla środowiska i pomaga zmniejszać spalanie, a napęd spalinowy nie ogranicza kierowców, jeśli chodzi o częste ładowanie. Jednak aby hybryda działała niezawodnie przez wiele lat, wymaga odpowiedniej konserwacji – innej niż w przypadku tradycyjnych aut spalinowych.

Regularne przeglądy i wymiana płynów eksploatacyjnych to nie wszystko! Sprawdź ten artykuł i dowiedz się, jak dbać o hybrydę, aby służyła Ci przez lata.

Krótka charakterystyka samochodów hybrydowych – jakie mamy rodzaje?

Na rynku dostępne są trzy główne rodzaje napędów hybrydowych:

  • Miękkie hybrydy (mHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle) – jednostka elektryczna jedynie wspomaga silnik spalinowy, np. przy przyspieszaniu. 
  • Pełne hybrydy (HEV – Hybrid Electric Vehicle) – mogą jechać na trybie elektrycznym przez krótki czas, nie można ich ładować, ponieważ odzyskują energię dzięki rekuperacji.
  • Hybrydy plug-in (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle) – można je ładować z gniazdka lub stacji ładowania, dzięki czemu pojedziesz na trybie elektrycznym nawet na odcinku ponad 140 km.
Mechanik z narzędziem w dłoni

Regularne przeglądy techniczne – jak dbać o samochód hybrydowy?

Nic tak nie dba o długowieczność pojazdu, jak regularne serwisowanie. Auta hybrydowe są mniej awaryjne niż auta spalinowe, ale musisz pamiętać, że posiadają dwa silniki (elektryczny i spalinowy), czyli bardziej złożony układ napędowy, który wymaga kontroli obu jednostek.

Jak często serwisować hybrydę?

Zalecenia producentów różnią się w zależności od modelu, ale ogólnie:

✔ przegląd podstawowy – co 15/20 tys. km lub raz w roku,

✔ serwis układu hybrydowego (kontrola baterii i elektroniki) – co 40 000 – 60 000 km

✔ wymiana oleju w silniku spalinowym – zazwyczaj co 10 000 – 15 000 km

Co sprawdzać na przeglądzie?

Podczas serwisowania auta hybrydowego mechanik powinien skontrolować:

  • stan akumulatora trakcyjnego,
  • układ hamulcowy,
  • poziom i jakość oleju silnikowego oraz płynów eksploatacyjnych,
  • aktualizacje oprogramowania układu hybrydowego,
  • układ chłodzenia akumulatora.

Zaniedbanie regularnych przeglądów jest bardzo niebezpieczne. Jeśli to zrobisz, możesz doprowadzić do przedwczesnego zużycia podzespołów, spadku wydajności baterii, a nawet kosztownych napraw elektroniki pokładowej.

 

Optymalna jazda hybrydą – jak oszczędzać i dbać o podzespoły?

W samochodach hybrydowych styl jazdy ma znaczenie, wpływa na trwałość układu hybrydowego i dba o wydajność paliwową. Jeśli chcesz zadbać o swoje auto, przestrzegaj poniższych zasad.

✔ Unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania – płynna jazda odzyskuje więcej energii.

✔ Korzystaj z hamowania regeneracyjnego – hamowanie łagodnym naciskiem na pedał hamulca wydłuża żywotność baterii.

✔ Zwracaj uwagę na tryby jazdy – wiele modeli samodzielnie dostosowuje tryb jazdy, ale musisz pamiętać, żeby w mieście odpalać tryb elektryczny (PHEV, HEV), a w trasie hybrydowy lub spalinowy.

✔ Nie przesadzaj z prędkością – hybrydy swoje maksimum wydajności osiągają przy umiarkowanych prędkościach, zwłaszcza w mieście.

 

Akumulator

Akumulator trakcyjny – jak o niego dbać, aby służył jak najdłużej?

Akumulator trakcyjny to serce samochodu hybrydowego – odpowiada za jazdę na samym prądzie oraz wspomaga silnik spalinowy, redukując zużycie paliwa. Zazwyczaj bateria w samochodzie hybrydowym działa przez ok. 10–15 lat, ale niewłaściwa eksploatacja może skrócić jej żywotność.

Jak dbać o baterię w autach hybrydowych?

  • Pełne hybrydy (HEV)

Staraj się unikać pełnego rozładowania. HEV mają automatyczny system zarządzania poziomem naładowania energii, ale pilnuj, by nie dopuścić do sytuacji, w której poziom jest nieustannie niski.  

Regularnie korzystaj z samochodu. Żadne pojazdy nie lubią długo stać, ponieważ osłabia to ich akumulator, a w przypadku tych samochodów wpływa na efektywność baterii trakcyjnej.

Unikaj ekstremalnych temperatur. Wysokie i niskie temperatury  mogą przyspieszać degradację baterii.

  • Hybrydy plug-in (PHEV)

Pamiętaj o optymalnym ładowaniu, które mieści się w przedziale od 20% do 80%. Żadne urządzenia elektryczne nie powinny być ciągle ładowane do pełna i zładowywane. 

Unikaj częstego szybkiego ładowania – korzystanie z szybkich ładowarek może skrócić żywotność baterii. Do codziennego użytku lepiej sprawdzają się domowe gniazdka lub dedykowane stacje o niższej mocy.

Nie zapominaj o silniku spalinowym. Wiemy, że docelowo najlepiej jeździć na trybie elektrycznym, ale zbyt długi okres bez używania silnika spalinowego może prowadzić do problemów z układem paliwowym.

Co skraca żywotność akumulatora?

✘ zbyt częste szybkie ładowanie,

✘ długie przestoje bez używania auta,

✘ wysokie i niskie temperatury,

✘ agresywna jazda.

 

Czy silnik spalinowy wymaga specjalnej opieki?

Często spotykamy się z podejściem, że silnik spalinowy wymaga mniej uwagi, ponieważ nie pracuje tak intensywnie, jak w tradycyjnych pojazdach. To duży błąd! Faktycznie, motor spalinowy często odpoczywa, ale nadal wymaga regularnej konserwacji.

Regularna wymiana oleju

W silnikach hybrydowych olej zużywa się zupełnie inaczej niż w autach spalinowych, ponieważ pracuje na niższych temperaturach. Jeśli zależy Ci na wydajnym silniku, wymiana oleju powinna odbywać się do 10/15 tys. km. Dodatkowo zalecamy stosowanie olejów niskooporowych o niskiej lepkości – zapewniają lepszą pracę w warunkach hybrydowych.

 

Płyny eksploatacyjne – chłodzenie baterii i silnika

Sprawdź, czy Twój pojazd posiada płyn chłodniczy baterii. Jeżeli tak – należy go wymieniać co 60 000 – 100 000 km. Nie zapomnij także o płynie chłodniczym silnika, który dba o utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy jednostki spalinowej i akumulatora, a także o płynie hamulcowym, który powinien być wymieniany co 2 lata.

Jak uniknąć problemów z układem paliwowym?

Receptą na problemy z układem paliwowym jest regularne tankowanie (długie okresy jazdy na prądzie mogą prowadzić do starzenia się benzyny w baku), wymiana filtru paliwa i unikanie rezerwy, która może zapowietrzyć układ paliwowy.

Układ hamulcowy – konserwacja i optymalizacja działania

Hybrydy, oprócz dwóch silników, wyróżnia hamowanie rekuperacyjne podczas którego koła odzyskują energię i przekazują ją do akumulatora. Choć oznacza to mniejsze zużycie klocków hamulcowych, układ hamulcowy w samochodzie hybrydowym wymaga nieco innej konserwacji.

Jak działają hamulce?

W momencie zwalniania układ hybrydowy przekształca energię kinetyczną w elektryczną, zamiast tracić ją w postaci ciepła na tarczach i klockach. Hamulce mechaniczne są rzadziej używane, jednak nadal mogą rdzewieć, dlatego nie możesz ich bagatelizować. Auta z napędem hybrydowym zużywają mniej klocków i tarcz hamulcowych, ponieważ większość siły hamowania pochodzi z układu elektrycznego (tradycyjne hamulce odpalają się przy mocniejszym hamowaniu). W niektórych pojazdach tego typu tarcze i klocki mogą wytrzymać nawet 100 000 km – ale to nie znaczy, że układ nie wymaga konserwacji!

Jak dbać o układ hamulcowy?

Najważniejsze są regularne przeglądy minimum raz w roku oraz regularne hamowanie mechaniczne. Co jakiś czas warto mocniej nacisnąć pedał hamulca, aby zapobiec zapiekaniu się tarcz i klocków. Nie możesz też zapominać o wymianie płynu hamulcowego co około 2 lata. Utrzymanie układu hamulcowego w dobrym stanie jest w Twoim interesie, bo dzięki temu zadbasz o bezpieczeństwo, niższe koszty eksploatacji i lepszą efektywność odzyskiwania energii.

Filtry samochodowe

Filtry i płyny eksploatacyjne – co wymieniać i kiedy?

Kolejne rzeczy, które wpłyną na długowieczność Twojego auta to filtry i płyny eksploatacyjne. Chociaż hybrydy mają mniej podzespołów wymagających konserwacji niż samochody spalinowe, nie oznacza to, że możesz je całkowicie zaniedbać. 

Rodzaje filtrów w samochodach hybrydowych

  • Filtr powietrza silnika – wpływa na wydajność jednostki spalinowej; należy go wymieniać co 20 000 – 30 000 km.
  • Filtr kabinowy – dba o jakość powietrza wewnątrz auta; warto go wymieniać co rok lub co 15 000 – 20 000 km.
  • Filtr paliwa – jego stan wpływa na układ wtryskowy, zwłaszcza jeśli samochód mało korzysta z silnika spalinowego; wymiana co 60 000 – 100 000 km.
  • Filtr chłodzenia akumulatora trakcyjnego – niektóre hybrydy mają specjalne filtry chłodzące baterię; sprawdzaj ich stan zgodnie z zaleceniami producenta.

Najważniejsze płyny eksploatacyjne

Najważniejsze płyny eksploatacyjne w autach hybrydowych to:

➤ olej silnikowy – wymiana co 10/15 tys. km.

➤ płyn chłodniczy – wymiana co 100/150 tys. km.

➤ płyn hamulcowy – wymiana co 2 lata.

➤ płyn do układu wspomagania kierownicy – w większości nowoczesnych hybryd zastąpiono go układem elektrycznym, ale jeśli Twoje auto go ma, kontroluj poziom zgodnie z zaleceniami producenta.

Nadwozie i podwozie – ochrona przed korozją i uszkodzeniami

Auta hybrydowe nie różnią się znacząco od spalinowych w kontekście budowy nadwozia, natomiast ich dodatkowa waga (spowodowana baterią) oraz sposób eksploatacji sprawiają, że wymagają specjalnej troski w zakresie konserwacji karoserii i podwozia. 

Samochody hybrydowe nie są bardziej narażone na korozję, ale pewne czynniki zwiększają ryzyko jej wystąpienia. Największym kusicielem dla rdzy jest zbyt długi okres postoju. Samochody, które długo stoją, zbierają wilgoć i brud na elementach zawieszenia oraz układu hamulcowego, a to przyspiesza proces rdzewienia. Kolejnym szkodnikiem dla wszystkich pojazdów jest sól drogowa, która może uszkodzić karoserię i podwozie. Musisz też zwrócić uwagę na sposób serwisowania pojazdu. W samochodach hybrydowych rzadziej wymienia się olej silnikowy, przez co mechanicy rzadziej  kontrolują stan podwozia i mogą ominąć ogniska korozji.

Jeśli chcesz zabezpieczyć karoserię i podwozie pamiętaj o regularnym myciu pojazdu, zwłaszcza zimą. Stosuj różnorodne woski i powłoki ceramiczne oraz aplikuj warstwy antykorozyjne. Dodatkowym zabezpieczeniem jest parkowanie w suchych miejscach i regularne sprawdzanie stanu osłon podwozia, miejsc narażonych na zabrudzenia oraz elementów zawieszenia.

Ścierki z mikrofibry

Jak dbać o samochód hybrydowy, aby służył przez lata?

Przede wszystkim trzymaj się klasycznych zasad konserwacji pojazdu spalinowego, ale nie zapominaj o specyficznych wymaganiach dotyczących układu elektrycznego i akumulatora trakcyjnego. Zadbaj o regularne przeglądy obu silników, staraj się utrzymać optymalną jazdę, dbaj o akumulator, kontroluj układ hamulcowy oraz nie zapominaj o wymianie filtrów i płynów. 

TEGO UNIKAJ:

✘ Zaniedbywanie przeglądów układu hybrydowego.

✘ Zbyt rzadkie użytkowanie silnika spalinowego w pojazdach typu plug-in.

✘ Pozostawianie pojazdu na długi czas bez użytkowania.

✘ Korzystanie z nieodpowiednich olejów i płynów eksploatacyjnych.

✘ Agresywna jazda, nadmierne hamowanie i przyspieszanie.

 

Sprawdź modele Plug in hybrid dostępne od ręki

Może Cię również zainteresować:

Samochód z napędem hybrydowym

Jak działa napęd hybrydowy? Zasady działania i rodzaje technologii

Kobieta z ładowarką do pojazdów elektrycznych

Czym różni się hybryda od hybrydy plug-in?

Stacja ładująca

Czym się różni samochód hybrydowy od elektrycznego?

Stacja ładująca samochody

Czy samochody hybrydowe trzeba ładować?

Samochód hybrydowy typu plug-in

Jak działa hybryda plug-in 

Golf eTSI

Jaki jest zasięg hybrydy plug-in w mieście i w trasie?

Może Cię również zainteresować: