Jak działa hybryda plug-in
Wielu kierowców zdaje sobie sprawę, czym jest samochód hybrydowy, ale nie każdy wie, że hybryda hybrydzie nierówna. Najbardziej zaawansowaną opcją tych pojazdów jest samochód hybrydowy plug-in (plug-in hybrid electric vehicle, PHEV). W porównaniu do miękkich i pełnych hybryd – plug-in można ładować za pomocą zewnętrznego źródła energii. Czym jest hybryda plug-in i jak działa? Sprawdź!
Czym jest hybryda plug-in (PHEV)?
PHEV tak samo jak inne hybrydy jest wyposażony w dwa silniki – elektryczny i spalinowy. Różnica jest taka, że w tym przypadku silnik elektryczny jest wspierany przez akumulator o większej pojemności niż w standardowych hybrydach. Najważniejsza cecha tego typu auta to fakt, że możesz je naładować z zewnętrznego źródła energii, np. z domowego gniazdka lub stacji ładowania.
Dzięki tej funkcji hybrydy plug-in poruszają się wyłącznie na silniku elektrycznym zdecydowanie dłużej niż pełne hybrydy (full hybrid electric vehicle) i miękkie hybrydy (mild hybrid electric vehicle). Długość pracy trybu elektrycznego zależy od modelu auta, ale większość oscyluje w granicach od 50 do 140 km. To świetne udogodnienie, zwłaszcza gdy poruszasz się po mieście i masz dostęp do infrastruktury ładowania.
Opisując samochód hybrydowy, trudno nie wspomnieć o jego elastyczności. Plug-in funkcjonuje jako samochód elektryczny na krótszych trasach, ale też oferuje kierowcom komfortowe, długie podróże na silniku benzynowym. Wszechstronność PHEV to jej największy atut.
Jak działa hybryda plug-in?
Zastanawiasz się, jak działa hybryda plug-in? PHEV to bardzo zaawansowany technologicznie pojazd, który działa w różnych trybach. Auto dostosowuje sposób napędu do warunków jazdy oraz do preferencji kierowcy. W tym przypadku silnik elektryczny nie jest tylko wsparciem, a opcją, dzięki której cała Twoja podróż (długość zależy od możliwości modelu) może odbyć się w trybie elektrycznym.
Gdy wsiadasz za kółko hybrydy plug-in sam możesz zdecydować, w jakim trybie jazdy pojedziesz. Do wyboru masz wyłącznie silnik elektryczny, wyłącznie silnik spalinowy lub połączenie obu tych opcji.
Tryb elektryczny
Na silniku elektrycznym pojazd korzysta tylko z energii zgromadzonej w akumulatorze. Kierowcy najczęściej wybierają go do jazdy po mieście, w niskich prędkościach. Dlaczego? Ponieważ niskie prędkości i częste zatrzymywanie się są idealne do wykorzystania w pełni potencjału napędu elektrycznego.
W zależności od modelu, hybryda plug-in przejedzie na jednym ładowaniu od 50 do 140 km, czyli mniej więcej tyle ile przemierzamy z pracy, do pracy, na zakupy itp.
Tryb hybrydowy
Tryb hybrydowy polega na automatycznym łączeniu obu silników. Dzięki temu samochód optymalizuje zużycie paliwa i energii. Jeśli wybierzesz opcję napędu hybrydowego, silnik elektryczny będzie wsparciem dla silnika spalinowego, doda mu mocy przy przyspieszaniu lub w czasie jazdy pod górę. Kierowcy chwalą sobie tryb hybrydowy na dłuższych trasach.
Tryb spalinowy
W przypadku, gdy poziom naładowania akumulatora spadnie poniżej minimalnego poziomu, samochód hybrydowy przechodzi na tryb spalinowy, w którym silnik spalinowy napędza auto i pełni rolę głównego źródła. Dodatkowo podczas jazdy w tym trybie samochód może odzyskiwać energię podczas hamowania i zasilać nią akumulator (w ograniczonym zakresie).
Zalety hybrydy typu plug-in
PHEV mają pełno zalet, dzięki którym są atrakcyjniejszą opcją niż inne hybrydy, samochody elektryczne lub samochody spalinowe. Czym hybryda plug in przewyższa inne auta?
✔ Gdy wybierasz tryb elektryczny, hybryda całkowicie eliminuje emisję spalin.
✔ Samochód hybrydowy plug-in wspiera środowisko, zwłaszcza miejskie, w którym spalinówki powodują duże zanieczyszczenie powietrza.
✔ Dojazdy do pracy, szkoły czy na zakupy przy użyciu silnika elektrycznego to bardzo duża oszczędność paliwa.
✔ Ładowanie PHEV w domu jest tańsze niż tankowanie.
✔ Zawsze masz wybór – możesz jechać w trybie elektrycznym, spalinowym lub łączonym.
✔ Praca na silniku elektrycznym jest cicha i płynna, podnosi komfort jazdy.
✔ Nie masz ograniczeń zasięgowych, ponieważ w każdym momencie możesz przełączyć się na silnik spalinowy.
Zasięg hybrydy plug-in
Zasięg to cecha, którą szczycą się samochody hybrydowe typu plug-in. Dwa silniki i możliwość zmiany trybów jazdy powodują, że auta PHEV są nadzwyczaj funkcjonalne i elastyczne. Takim samochodem pokonasz krótkie i długie dystanse bez żadnych obaw. W tym przypadku napęd hybrydowy to uniwersalna opcja w porównaniu do elektryków i aut spalinowych.
Jaki jest zasięg na napędzie elektrycznym w hybrydzie?
Tryb elektryczny to wykorzystanie wyłącznie energii zgromadzonej w akumulatorze hybrydy. Nie da się jednoznacznie określić zasięgu plug-in, ponieważ każdy model oferuje coś innego. W większości jedno ładowanie pozwala ci przejechać od 50 do 140 kilometrów. Zasięg na napędzie elektrycznym wystarcza do codziennych tras, zwłaszcza wtedy gdy stosujesz się do zaleceń producenta. Styl jazdy, temperatura na zewnątrz lub klimatyzacja wpływają na zasięg samochodu.
Jaki jest zasięg łączony w hybrydzie (elektryczny + spalinowy)?
Dłuższe trasy, w których zasięg elektryczny jest niewystarczający to żaden problem dla hybryd plug-in. W takim przypadku hybryda automatycznie przełącza się na tryb spalinowy lub hybrydowy. Dzięki temu całkowity zasięg pojazdu często wynosi od kilkuset do nawet ponad tysiąca kilometrów.
Co wpływa na zasięg hybrydy PHEV?
styl jazdy kierowcy;
warunki pogodowe (zimą zasięg może być krótszy ze względu na większe zużycie energii na ogrzewanie);
waga ładunku w samochodzie;
stan akumulatora i ogólna kondycja pojazdu.
Koszty hybrydy plug-in
Zakup i eksploatacja hybrydy PHEV wiąże się z pewnymi kosztami, które warto rozważyć przed decyzją o inwestycji w tego typu pojazd.
Hybrydy typu plug-in są zazwyczaj droższe od tradycyjnych samochodów spalinowych i klasycznych hybryd (HEV). Zaawansowana technologia oraz dużo większy akumulator to przyczyna różnicy w cenie. Dodatkową rzeczą, która wpływa na wyższą cenę, jest możliwości ładowania z zewnętrznych źródeł energii.
Ładowanie hybrydy plug-in jest znacznie tańsze niż tankowanie paliwa. Dla przykładu:
pełne naładowanie akumulatora w domowych warunkach (gniazdko 230V) kosztuje około kilka, kilkanaście złotych (w zależności od taryfy energii elektrycznej i pojemności baterii).
Publiczne ładowarki również nie generują wysokich kosztów, zwłaszcza gdy korzystasz z ładowarek o standardowej mocy.
Dzięki możliwości jazdy w trybie elektrycznym, zużycie paliwa w hybrydach PHEV jest znacznie niższe podczas codziennych tras. Przy odpowiednim planowaniu podróży można zredukować zużycie paliwa praktycznie do zera na krótkich dystansach.
Ładowanie baterii w hybrydzie plug-in
Jeśli chcesz w pełni korzystać z możliwości samochodu hybrydowego PHEV, musisz liczyć się z tym, że regularność ładowania baterii to klucz do sukcesu.
- Ładowanie w domu
Najwygodniejszą metodą ładowania hybrydy jest podłączenie jej do domowego gniazdka. Standardowe ładowanie prądem o napięciu 230V trwa zwykle od 4 do 8 godzin, w zależności od pojemności baterii i mocy ładowarki.
- Dedykowane stacje ładowania
Możesz zainwestować w domową, specjalną ładowarkę ścienną (tzw. wallbox), z którą hybryda plug-in ładuje się około 1-4 godziny. To opcja dla Ciebie, jeśli faktycznie planujesz częste korzystanie z napędu elektrycznego.
- Publiczne stacje ładowania
Hybrydę PHEV naładujesz również w publicznych punktach ładowania, które są coraz bardziej dostępne w miastach i przy trasach szybkiego ruchu. W przypadku stacji o wyższej mocy czas ładowania może wynosić nawet mniej niż godzinę
Optymalne praktyki ładowania
✔ Ładowanie baterii w nocy, gdy taryfy za energię elektryczną są niższe.
✔ Unikanie całkowitego rozładowania baterii, aby zwiększyć jej żywotność.
✔ Regularne sprawdzanie stanu technicznego baterii w serwisie.
Hybryda plug-in a zdolności terenowe
Gdy rozmawiamy o pojazdach hybrydowych PHEV, wielu kierowców zadaje pytanie: Jak plug-in radzi sobie w terenie? Przede wszystkim musisz wiedzieć, że nie jest to typowe auto terenowe, ale konstrukcja i technologia w tego typu samochodach oferuje pewne korzyści dla kierowców.
Napęd na cztery koła w hybrydach typu plug-in
Wiele hybryd jest wyposażonych w napęd na cztery koła (AWD). Najczęściej silnik elektryczny odpowiada za tylne koła, a spalinowy za przednie. Dzięki temu samochód ma lepszą przyczepność w trudnych warunkach, np. na śliskiej nawierzchni, podczas jazdy po śniegu lub błocie.
Wpływ masy na zdolności terenowe
Akumulator sprawia, że samochody hybrydowe PHEV są cięższe. Ich większa masa może utrudniać jazdę w trudnych warunkach, ale w większości przypadków nie ma ona wpływu na codzienną jazdę po utwardzonych drogach.
Kiedy hybryda plug-in sprawdzi się w terenie?
- PHEV radzą sobie z umiarkowanie trudnymi warunkami (śnieg, błoto).
- W sytuacjach wymagających dodatkowej mocy z napędu na cztery koła.
- W codziennych warunkach miejskich i podmiejskich, gdzie sporadyczna jazda po nieutwardzonych drogach może być konieczna.
Hybrydy z reguły nie są projektowane z myślą o typowej jeździe terenowej (off-road).
Wysoka masa i mniejszy prześwit mogą ograniczać zdolność do pokonywania przeszkód.
Hybrydy plug-in vs inne pojazdy
PHEV są bardzo wszechstronne za sprawą dwóch silników. Kierowcy, którzy wybierają te auta, stawiają na ekologię i praktyczność. Jak plug-in wypada na tle innych pojazdów?
Hybryda PHEV vs klasyczne hybrydy
PHEV ma zdecydowanie większy zasięg na napędzie elektrycznym w porównaniu do pełnych i miękkich hybryd. Możesz ją naładować z zewnętrznego źródła energii, podczas gdy inne hybrydy odzyskują energię tylko z pracy silnika spalinowego lub hamowania. Plug-in jest dostosowana do jazdy po mieście w trybie elektrycznym, ale też daje możliwość przejechania nawet kilkudziesięciu kilometrów bez użycia paliwa.
Hybryda PHEV vs samochody elektryczne
Przewagą elektryków nad tego typu hybrydą jest pełna bezemisyjność oraz jeszcze bardziej ekologiczne podejście. Jednak w tym zestawieniu elektryk ma też swoje wady. Dużym ograniczeniem może okazać się zasięg pojazdu oraz czas, jaki musisz poświęcić na jego naładowanie. Brak infrastruktury ładowania to spory problem, który rozwiązują hybrydy PHEV, ponieważ w razie potrzeby możesz skorzystać z silnika spalinowego. Dzięki temu nie musisz obawiać się o ryzyko utknięcia z wyczerpaną baterią.
Hybryda PHEV vs samochody spalinowe
Samochody spalinowe wciąż dominują na rynku, jednak w porównaniu do PHEV są mniej ekologiczne i generują większe koszty eksploatacji. Plug-in daje ci znaczną oszczędność paliwa, zwłaszcza przy codziennym użytkowaniu. Hybryda nie jest też żadnym ograniczeniem. W każdym momencie możesz przerzucić się na tryb spalinowy i skutecznie pokonywać odległe trasy.
Jak działa plug-in – podsumowanie
Podsumujmy jak działa hybryda plug-in. Jest to pojazd napędzany przez dwa silniki – spalinowy i elektryczny. Wsiadając za kółko, możesz zdecydować jakim trybem chcesz się poruszać. W mieście, przy niskich prędkościach napęd elektryczny pozwoli ci znacznie zaoszczędzić paliwo oraz zadbać o środowisko. Zewnętrzne ładowanie starcza na odległości od 50 do 140 km, dzięki czemu możesz pokonać średni dystans tylko dzięki energii z akumulatora. Jeśli planujesz dłuższą podróż, nie musisz się martwić! Silnik spalinowy zapewnia komfortową podróż, bez długich postojów na ładowanie baterii.
PHEV to oszczędne, ekologiczne i zaawansowane pojazdy, które przekonują kierowców wygodą i wszechstronnością.