„Top Gear” za kierownicą Volkswagena ID

„Top Gear” za kierownicą Volkswagena ID

„Top Gear” za kierownicą Volkswagena ID

Volkswagen, podobnie jak cały przemysł motoryzacyjny, znajduje się u progu największych zmian w swojej historii. Dla Volkswagena symbolem tych zmian będzie elektryczny model ID., który zadebiutuje już w tym roku. Na długo przed oficjalną premierą ID. dziennikarz brytyjskiego miesięcznika „Top Gear” miał okazję poprowadzić prototypowy egzemplarz tego samochodu. Jego recenzja stanowi przedsmak przyszłości, która już niebawem stanie się faktem.

ID.3 w kamuflażu
ID. nie jest po prostu kolejnym pojazdem elektrycznym, jakich coraz więcej pojawia się na naszych drogach. ID. dla świata samochodów będzie tym, czym był pierwszy iPhone dla branży technologicznej. ID. to rewolucja, która na zawsze zmieni sposób, w jaki funkcjonujemy we współczesnym świecie. Samochód, który toruje Volkswagenowi drogę do epoki pojazdów zasilanych energią elektryczną.

Pierwsza taka relacja o ID.

Już sama platforma MEB (odpowiednik MQB dla samochodów elektrycznych), na której jest zbudowany ID., to prawdopodobnie najważniejszy projekt w historii Volkswagena. Projekt na miarę przejścia od Garbusa do Golfa.

Nic więc dziwnego, że zainteresowanie mediów i dziennikarzy motoryzacyjnych tym modelem jest ogromne. Jeden z redaktorów „Top Gear”, Paul Holler, prawie rok przed debiutem ID. miał możliwość jazdy testowej jeszcze zakamuflowanym prototypem, który pod koniec 2018 roku przechodził testy w południowej Afryce.

Relacja Paula z pierwszej jazdy testowejOpens an external link to obecnie jedno z najlepszych i najpełniejszych dostępnych źródeł informacji o Volkswagenie ID. Sprawdźmy, czego możemy się z niej dowiedzieć o tym przełomowym modelu.

Nadjeżdża Volkswagen ID.
Nadjeżdża Volkswagen ID. – rewolucyjny samochód elektryczny, który na zawsze zmieni sposób, w jaki funkcjonujemy we współczesnym świecie.
Volkswagen ID. jest wielkości Golfa
Volkswagen ID. jest wielkości Golfa, ale we wnętrzu zapewnia przestrzeń porównywalną z tą w Passacie.

ID. – znacznie więcej niż elektryczny Golf

„Czy to faktycznie będzie tak znaczący model jak Garbus i Golf?” – pyta retorycznie Paul na wstępie.

Podstawy są z pewnością obiecujące. Cena ID. ma być porównywalna z ceną Golfa TDI. Moc około 180 KM, napęd na tył, zasięg według normy WLTP w zależności od wersji – do 330 lub ponad 500 km – wylicza redaktor.

„Nadwozie jest śliczne i niezwykle postępowe” – kontynuuje, opisując prototyp jako zdumiewająco wierny koncepcyjnemu ID. „Nie ma tu nic z konserwatywnej ewolucji Golfa czy Polo” – podsumowuje Paul, a następie zabiera nas za kierownicę ID.

Za kierownicą elektrycznego Volkswagena nowej ery

„Hamowanie możliwe jest na dwa sposoby. W domyślnym trybie po odpuszczeniu gazu samochód płynie, dopóki nie wciśniesz hamulca. Lekkie hamowanie wzbudza jedynie odzysk energii ładującej akumulatory. Niewielkim przełącznikiem możesz również włączyć tzw. one pedal driving. Wówczas samochód mocno zwalnia przy samym tylko odpuszczeniu gazu, i korzystanie z hamulca staje się zbędne. Tryb jazdy można wybrać w zależności od preferencji – Volkswagen daje w tej kwestii wybór” – zauważa redaktor, opisując swoje pierwsze kilometry w ID.

Dr. Frank Welsch, członek zarządu Volkswagena (po prawej) oraz Frank Bekemeier
Dr. Frank Welsch, członek zarządu Volkswagena (po prawej) oraz Frank Bekemeier, szef działu E-Mobility Volkswagena asystowali dziennikarzowi „Top Gear” podczas pierwszych jazd testowych.

„W zakrętach ID. nie przechyla się nadmiernie, daje odczucie zwartej i harmonijnej konstrukcji. Napęd na tył zapewnia mnóstwo trakcji, dzięki której samochód wręcz wystrzeliwuje z ciaśniejszych zakrętów” – czytamy w relacji dziennikarza.

Redaktor „Top Gear” zaznacza jednak, że na bardziej szczegółowe wrażenia musimy jeszcze poczekać, bo Volkswagen dopiero dostraja układ jezdny i kierowniczy, dlatego ocenianie tych aspektów nie ma obecnie większego sensu.

ID. – 400 km w 30 min

Volkswagen nie podaje jeszcze oficjalnych danych dotyczących parametrów silnika ani osiągów, ale obstawiam, że do 100 km/h ID. rozpędza się w około 9 s. Rzecz w tym, że wrażenia są bardziej intensywne niż w przypadku identycznych osiągów w samochodzie spalinowym. Kiedy wciskasz pedał gazu w samochodzie elektrycznym, przyspieszasz momentalnie. W samochodzie spalinowym musisz zredukować i poczekać na przypływ momentu, a w tym czasie elektryk bezszelestnie wyrywa do przodu” – wyjaśnia Paul.

W recenzji „Top Gear” czytamy, że pojemność baterii również nadal pozostaje tajemnicą, ale podobnie jak pojemność zbiornika paliwa w tradycyjnych samochodach, tak pojemność baterii w samochodzie elektrycznym nie jest aż tak istotnym parametrem – zaznacza autor. Tym, co się liczy, jest zasięg, a oferowane będą dwie wersje ID. – z zasięgiem 330 km i 500 km. To realne zasięgi mierzone według zbliżonej do rzeczywistości normy WLTP.

Dziennikarz zdradza również, że naładowanie 80 proc. baterii (zapewniające 400 km zasięgu) przy wykorzystaniu najmocniejszej ładowarki (125 kW) zajmuje zaledwie 30 min. 

Jadący ID.3 od tyłu
Volkswagen ID. w skrócie: zasięg do 500 km, napęd na tył, 0-100 km/h w około 9 s i ładowanie 80 proc. baterii (do 400 km zasięgu) w 30 min!
Jadący Volkswagena ID. w kamuflażu
Wnętrze Volkswagena ID. podczas pierwszych testów było zakamuflowane równie skutecznie, co karoseria, ale dziennikarz „Top Gear” zdradza nam nieco szczegółów.

We wnętrzu Volkswagena ID.

Nie za wiele dowiadujemy się o wnętrzu, ponieważ mówimy o prototypie, którego kabina podczas testów nadal była niemal w całości zasłonięta. Paul stara się jednak przekazać nam, ile może, i zachęca do poćwiczenia wyobraźni.

„Ultranowoczesna kabina daje wrażenie lekkiej i znacznie przestronniejszej niż w Golfie. (…) Deska rozdzielcza jest przesunięta 15 cm ku przodowi w porównaniu z Golfem, ponieważ obszerny moduł klimatyzacji został umieszczony w miejscu, gdzie twój i mój samochód mają silnik” – rozpoczyna Paul.

„Centralny wyświetlacz jest umieszczony wysoko w zasięgu ręki. Za jego pośrednictwem obsługujemy infotainment i rozbudowane usługi on-line, zaś poniżej mamy kontekstowy dotykowy suwak do obsługi temperatury i głośności” – opisuje.

Dziennikarz zwraca też uwagę na ogromny wyświetlacz head-up, który będzie wspomagał kierowcę technologią rozszerzonej rzeczywistości, ułatwiając korzystanie z asystentów jazdy czy nawigacji.

A co z aspektami praktycznymi? Paul zauważa, że chociaż ID. to samochód wielkości Golfa, oferuje przestrzeń porównywalną z tą w Passacie: „Opadająca linia dachu nie zabiera przestrzeni nad głową osób podróżujących z tyłu, baterie w podłodze nie ograniczają miejsca na stopy, a bagażnik, pod podłogą którego znajduje się silnik oraz przekładnia, jest wystarczająco duży”.

To właściwie wszystkie najważniejsze informacje, jakie udało się zebrać redaktorowi magazynu „Top Gear” podczas krótkiego spotkania z Volkswagenem ID. Z jego relacji płynie jasny przekaz: Volkswagen ID. to przełom na miarę Golfa!

ID. i co dalej?

I.D. będzie pierwszym modelem z nowej elektrycznej rodziny Volkswagena. Jego produkcja rozpocznie się pod koniec 2019 r. w fabryce w Zwickau. Fabryka ta jest w tej chwili rozbudowywana i stanie się najwydajniejszym w Europie zakładem produkującym samochody elektryczne. Chwilę po ID. pojawi się SUV ID. Crozz, a w 2022 roku zadebiutuje van ID. Buzz oraz elektryczny odpowiednik Passata, czyli ID. Vizzion.

Dzięki tak dynamicznemu rozwojowi gamy ID. już w 2025 roku Volkswagen zamierza produkować ponad milion w pełni elektrycznych samochodów rocznie. Nadciąga więc prawdziwa elektryczna rewolucja, a wszystko zacznie się od kompaktowego ID., którego na polskich drogach możemy spodziewać się już na początku przyszłego roku.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.