WLTP

Procedura testowa WLTP (Worldwide Harmonised Light Duty Test Procedure – światowa jednolita procedura testowa dla lekkich samochodów użytkowych) zastąpiła cykl NEDC. Intencją przy przechodzeniu na nowy cykl testowy było przybliżenie wartości emisji spalin i zużycia paliwa do wartości uzyskiwanych w rzeczywistej eksploatacji. Procedura przewiduje zmieniony cykl jazdy i dokładnie określone warunki przeprowadzania testu, dzięki czemu wyniki uzyskiwane na całym świecie będą porównywalne. W przyszłości WLTP będzie stanowiło podstawę dla określania norm emisji spalin Euro. Od 1 września 2017 wartości emisji spalin i zużycia paliwa wszystkich nowych wprowadzanych na rynek silników i modeli muszą być określane wg WLTP. Od 1 września 2018 roku wartości emisji i spalania wszystkich nowych samochodów będą wartościami określonymi zgodnie z WLTP.

Cykl jazdy WLTP

Prędkość maksymalna w cyklu WLTP jest o 10 km/h wyższa niż w NEDC. Pomiar obejmuje cztery fazy: do 60, 80, 100 i 130 km/h. Prędkość średnia ok. 47 km/h jest znacznie wyższa niż w NEDC (ok. 33 km/h). Cykl WLTP trwa około 30 minut, cykl NEDC trwał tylko 20 minut, w WLTP pojazd pokonuje 23 km, podczas gdy w NEDC zaledwie 11 km. Warunki w komorze testowej są dokładnie określone: temperatura wynosi 23°C (NEDC: 20 - 30°C.) Punkty zmiany biegów nie są już określane statystycznie, lecz można je dowolnie wybrać w zależności od samochodu. Inaczej niż w NEDC, w WLTP uwzględniane jest wyposażenie dodatkowe, które ma wpływ na masę, aerodynamikę i zużycie energii przez sieć pokładową (prąd spoczynkowy). Wyposażenie dodatkowe pobierające energię, jak klimatyzacja czy ogrzewanie siedzeń, są podczas testów wyłączone. 

W WLTP określone zostały trzy klasy stosunku masy do mocy:

  • klasa 1: do 22 kW na 1000 kg masy samochodu włącznie
  • klasa 2: do 34 kW na 1000 kg masy samochodu włącznie
  • klasa 3: 35 i więcej kW na 1000 kg masy samochodu

Typowe samochody w Unii Europejskiej mają na ogół stosunek masy do mocy większy niż 34 kW/t, dlatego prawie wszystkie należą do klasy 3. Vany i busy mogą należeć także do klasy 2.

 

Patrz też:
NEFZ
RDE

Wspomaganie układu kierowniczego

Patrz też:
Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
Elektromechanicze wspomaganie układu kierowniczego

Wskaźnik kontrolny ciśnienia w oponach

Wskaźnik kontrolny ciśnienia w oponach wykorzystuje czujniki prędkości obrotowej kół należące do systemu ABS. Przy spadku ciśnienia zmniejsza się promień toczny koła i przy takiej samej prędkości jazdy obraca się ono szybciej.

Wskaźnik kontrolny ciśnienia  wspiera kierowcę w monitorowaniu ciśnienia w oponach. Stała kontrola zapewnia bezpieczeństwo. Właściwe ciśnienie przedłuża okres eksploatacji opony i obniża zużycie paliwa.

Wskazówka:
System kontroli ciśnienia w oponach nie zwalnia jednak kierowcy z odpowiedzialności za prawidłowość ciśnienia w kołach.

Patrz też:
Czujnik prędkości obrotowej koła
System kontroli ciśnienia w oponach

Wyświetlacz wielofunkcyjny (MFA)

Wyświetlacz wielofunkcyjny w bezpośrednim zasięgu wzroku kierowcy jest kompaktowym modułem informacyjnym zapewniającym komfort i bezpieczeństwo. Kierowca może objąć najważniejsze informacje jednym spojrzeniem, nie odrywając na długo wzroku od drogi.

VW T-Roc z wyświetlaczem wielofunkcyjnym

Wielowahaczowa oś tylna

Wielowahaczowa oś tylna to nowoczesna konstrukcja osi tylnej. Trzy wahacze poprzeczne i jeden wahacz wzdłużny na każde koło (zasada czterowahaczowa) przejmują różne siły. Dzięki temu możliwe jest odpowiednie i prawie niezależne od siebie dopasowanie dynamiki wzdłużnej i poprzecznej, co zapewnia wysoką stabilność jazdy i dobry komfort. Z małymi tylko modyfikacjami konstrukcyjnymi wielowahaczową oś tylną można stosować zarówno w samochodach z napędem na przednią oś, jak i na wszystkie koła.

Patrz też:
Oś z kolumnami McPhersona
Kolumna McPhersona
Oś z dwoma wahaczami poprzecznymi
Oś z wahaczami skośnymi
Oś tylna z wahaczami trapezowymi
Oś tylna z wahaczami zespolonymi
Czterowahaczowa oś przednia

Wyświetlacz Head-up

Wyświetlacz Head-up prezentuje istotne dla kierowcy informacje w bezpośrednim zasięgu jego wzroku, mianowicie na przeźroczystym ekranie, który po wciśnięciu przycisku wysuwa się z tablicy rozdzielczej (lub bezpośrednio na szybie). Prowadzący może je odczytać nie odrywając wzroku od drogi.
Jakie treści będą wyświetlane, decyduje sam kierowca, wybierając je w menu systemu Infotainment. Mogą to być na przykład aktualna prędkość, znaki drogowe, ograniczenia prędkości, informacje o aktywności systemów wspomagających, wskazówki z nawigacji lub komunikaty ostrzegawcze.

Prezentacja informacji na wyświetlaczu Head-up w VW Touaregu

Wspomaganie układu kierowniczego zależne od prędkości jazdy

Zależna od prędkości jazdy regulacja wspomagania układu kierowniczego zwiększa zwrotność oraz komfort i w ten sposób poprawia bezpieczeństwo. Przy niskich prędkościach, na przykład przy manewrowaniu, wspomaganie jest największe, dzięki czemu łatwo jest manewrować. Wraz ze wzrostem prędkości układ elektroniczny stopniowo zmniejsza wspomaganie. W rezultacie jadąc z dużą prędkością kierowca może jeszcze precyzyjniej kierować samochodem niż przy standardowym wspomaganiu układu kierowniczego.

Patrz też:
Wspomaganie układu kierowniczego

Wspomaganie kontrowania kierownicą

Wspomaganie kontrowania kierownicą jest funkcją zwiększającą bezpieczeństwo, realizowaną przez elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. W krytycznych sytuacjach sygnalizuje ona kierowcy, w którą stronę ma skręcić kierownicą, by ustabilizować auto. Naturalnie samochód nie skręca, lecz wspomaganie kontrowania sprawia, że skręt kierownicy we właściwą stronę jest łatwiejszy, niż w niewłaściwą.

Patrz też:
Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego

Wnętrze VW Golfa GTD

Włączanie świateł, automatyczne

Automatyczne włączanie świateł dba o optymalne oświetlenie samochodu bez konieczności manualnego włączania lub wyłączania oświetlenia przez kierowcę, znacznie poprawiając komfort prowadzenia pojazdu oraz bezpieczeństwo. Przy zapadaniu zmroku lub wjeździe do tunelu czujnik zmierzchu automatycznie włącza światła. Światła zapalają się także podczas deszczu (praca wycieraczek przez dłużej niż pięć sekund) lub szybkiej jazdy (prędkość powyżej 140 km/h przez ponad 10 sekund). Gdy prędkość obniży się lub wycieraczki zostaną wyłączone, po krótkim czasie system samoczynnie wyłącza światła. Dzięki tej funkcji samochód jest lepiej widoczny dla innych uczestników ruchu.

VW Taigo widok od przodu, detal: reflektor

Współczynnik cw

Współczynnik cw to współczynnik oporu powietrza. Jest on wyznaczany w tunelu aerodynamicznym i określa właściwości aerodynamiczne pojazdu.  Na wartość współczynnika cw mają wpływ różne parametry, na przykład forma nadwozia (sedan, kombi lub hatchback). Niewielkie szerokości szczelin redukują zawirowania powietrza i obniżają współczynnik cw. Również ukształtowanie podwozia ma wpływ na cw.
Im mniejsza wartość cw, tym bardziej opływowy jest samochód. Jednak dla dokładnego określenia właściwości aerodynamicznych współczynnik oporu powietrza należy pomnożyć przez powierzchnię czołową pojazdu (rzut kształtu pojazdu widzianego od przodu na płaszczyznę prostopadłą). Mały samochód może mieć wprawdzie gorszy współczynnik cw niż duża limuzyna, jednak ze względu na jego niewielką powierzchnię czołową opór powietrza będzie mniejszy.

Patrz też:
Aerodynamika

VW Golf R stoi na torze wyścigowym, widok od przodu

Wzmacniacz siły hamowania (Duo)

Wzmacniacz siły hamowania zwiększa siłę zadaną przez nogę kierowcy, co zmniejsza wysiłek związany z prowadzeniem samochodu. System jest dwustopniowy, co zapewnia prowadzącemu lepsze wyczucie pedału hamulca. W tak zwanym komfortowym zakresie hamowania, czyli do ciśnienia hamowania ok. 45 barów, system pracuje ze współczynnikiem wzmocnienia 5. Gdy kierowca mocniej wciśnie hamulec, wzmocnienie siły hamowania wzrasta nawet dziesięciokrotnie. Kierowca odczuwa to jako szybszą reakcję hamulców przy krótszym skoku pedału, precyzję dozowania oraz konieczność użycia mniejszej siły aż do zakresu zadziałania ABS.  

Patrz też:
Hydrauliczny asystent hamowania (HBA)

Wałki wyrównoważające

Wałki wyrównoważające (zawsze dwa) napędzane są przez wał korbowy. Jeden obraca się w przeciwna stronę, drugi zgodnie z wałem – oba z dwukrotnie większą prędkością. Zadaniem wałków jest poprawa kultury pracy jednostki – kompensowanie drgań i nierówności pracy silnika, co odbywa się dzięki odpowiednim wyważeniom.