Technika – najważniejsze informacje

Co oznacza skrót MPI? Co to jest podwójna antena? Jaka jest różnica między Easy Entry a Easy Open? Leksykon techniczny wyjaśnia te pojęcia i przekazuje przydatne informacje techniczne.

T

Technika LED

LED (Light Emitting Diode) to półprzewodnik emitujący światło. Zaletą LED w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami jest ich niższe zużycie energii, krótsze czasy reakcji, mniejsze wymiary i dłuższa żywotność.
Volkswagen stosuje LED między innymi w reflektorach głównych i lampach tylnych, światłach dziennych oraz kierunkowskazach w obudowach lusterek. Niezawodność i długa żywotność diod zwiększa bezpieczeństwo dzięki mniejszej awaryjności tylnych świateł i świateł stopu.

VW Arteon od przodu i od tyłu z fokusem na technikę LED w reflektorach/światłach tylnych

Tempomat (GRA)

Tempomat jest elektronicznym urządzeniem służącym do utrzymania zadanej prędkości.
System zapamiętuje i utrzymuje wybraną przez kierowcę warość. Prędkość może zostać na krótko zwiększona lub zmniejszona przez kierowcę manualnie o zdefiniowaną wartość, a następnie, jeżeli kierowca sobie tego życzy, tempomat wróci do pierwotnie ustawionej prędkości. Tempomat dezaktywowany jest przyciskiem lub przez wciśnięcie pedału hamulca czy też sprzęgła. GRA oferuje kierowcy dodatkowy komfort szczególnie podczas długiej jazdy ze stałą prędkością, a ponadto pomaga mu utrzymać zalecaną prędkość (np. na remontowanych odcinkach autostrad) i zmniejsza ryzyko przekroczenia dozwolonej prędkości.
Wskazówka:
Przy dużym natężeniu ruchu lub złym stanie nawierzchni (śliska, mokra nawierzchnia itp.), ze względów bezpieczeństwa nie należy używać tempomatu.

Patrz też:
Aktywny tempomat ACC

Przedstawienie tempomatu w VW Golfie

Test zderzeniowy

Celem testów zderzeniowych jest umożliwienie przy konstruowaniu nowych samochodów zapewnienia optymalnej ochrony pasażerów. Odpowiednie samochody przedseryjne są testowane pod kątem różnych rodzajów wypadków. Przed rzeczywistym testem przeprowadzane są jednak symulacje komputerowe, czyli zderzenia wirtualne. W ich wyniku zdobywana jest wiedza o wzajemnym oddziaływaniu poszczególnych podzespołów pojazdu w razie wypadku. Należy odpowiednio uwzględnić:

  • sztywność kabiny pasażerskiej
  • powstające przyspieszenia
  • odpowiednio dopasowane do nich systemy ochrony pasażerów.

Wyniki wszystkich testów zderzeniowych tworzą podstawę ciągłego procesu udoskonalania w celu dalszej poprawy bezpieczeństwa biernego. W procesie tym uczestniczą obok inżynierów także lekarze z zakresu medycyny urazowej oraz specjaliści od badania przebiegu wypadków. 

Patrz też:
Bezpieczeństwo bierne
Euro NCAP

Volkswagen podczas testu zderzeniowego

Tryb Offroad

W zależności od modelu, tryb Offroad oferuje specjalny profil jazdy na trudny teren. Opcjonalny pakiet Offroad dysponuje dwoma kolejnymi trybami Offroad (Piasek i Żwir), które kierowca aktywuje przyciskiem wyboru profilu jazdy.

Dzięki asystentowi ruszania pod górę i asystentowi zjazdu ze wzniesienia pokonasz wzniesienia łatwo i wygodnie, gdyż przy nachyleniu terenu większym niż 10% system w granicach możliwości może regulować prędkość ruszania i zjeżdżania.

Patrz też:
4MOTION
Zdolność pokonywania wzniesień

Tryb Offroad na komputerze pokładowym VW Passat Alltrack

Turbosprężarka (ATL)

Sposób doładowania silnika dzięki pompie i turbinie zamontowanym na wspólnym wałku. Turbina umieszczona jest w układzie wydechowym i napędza ją strumień spalin wydobywających się z silnika. Wirnik połączonej z turbiną pompy pracuje w przewodzie dolotowym. Im więcej spalin wydobywa się z silnika, tym szybciej wiruje koło łopatkowe turbiny i tym mocniej pompa tłoczy świeże powietrze do cylindrów. Dzięki temu w komorze spalania znajduje się więcej tlenu, można więc dostarczyć więcej paliwa i silnik uzyskuje wyższą moc. Korzyścią z zastosowania turbodoładowania jest także niższa emisja szkodliwych substancji.

Patrz też:
Zmienna geometria turbiny

Turbosprężarka na białym tle

TDI

Symbolem TDI Volkswagen oznacza samochody z silnikiem wysokoprężnym, bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Cechami charakterystycznymi silników TDI jest duża siła ciągu (moment obrotowy) i bardzo dobre wykorzystanie mocy. TDI jest w wielu krajach zastrzeżonym znakiem handlowym Volkswagen AG.

Sposób działania:
Turbosprężarka dostarcza do silnika powietrze i dba w ten sposób o maksymalne wypełnienie cylindrów. Olej napędowy wtryskiwany jest pod wysokim ciśnieniem bezpośrednio do cylindrów. Specjalna obudowa silnika zapewnia jego cichą pracę. 

Patrz też:
Bezpośredni wtrysk
Turbosprężarka (ATL)

Oznaczenie TDI samochodów wysokoprężnych Volkswagena

TGI

TGI to oznaczenie seryjnego napędu na gaz ziemny połączonego z innowacyjną technologią TSI, czyli silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem.

Biwaltentne i quasi-monowalentne silniki TGI mogą być napędzane zarówno gazem ziemnym, jak i benzyną. Aby w pełni wykorzystać możliwości CNG jako paliwa, silniki zostały odpowiednio zmodyfikowane i optymalnie dostosowane do spalania gazu ziemnego.

3. Polo TGI zużycie gazu ziemnego (CNG), kg/100 km: w cyklu miejskim 4,4-4,1 / w cyklu pozamiejskim 2,9-2,7 / w cyklu mieszanym 3,4-3,2; emisja CO₂ w cyklu mieszanym  (CNG), g/km: 93-88; klasa efektywności: A+

Schematyczna prezentacja VW Polo TGI z napędem na gaz ziemny

Traffic message channel (TMC)

TMC (Traffic Message Channel) przekazuje dane o aktualnej sytuacji drogowej. System nawigacji oblicza na podstawie tych danych odpowiednią trasę (dynamiczne prowadzenie do celu). W Niemczech informacje są przekazywane na obszarze całego kraju. TMC jest już dostępne także w wielu innych krajach Europy. Dane są przesyłane cyfrowo i niezależnie od języka jako element RDS. Ich prezentacja następuje w języku ustawionym przez użytkownika.

Patrz też:
Radio Data System (RDS)
Dynamiczne prowadzenie do celu

Przedstawienie systemu multimedialnego Traffic Message Channel (TMC) w VW Touaregu

TSI

Symbolem TSI oznaczane są silniki benzynowe Volkswagena z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Innowacyjne jednostki TSI łączą zalety konstrukcji wysokoprężnych i benzynowych z bezpośrednim wtryskiem, gwarantując maksymalną przyjemność jazdy. Wszystkie silniki TSI charakteryzuje niskie zużycie paliwa, duża siła ciągu i wysoki moment obrotowy już przy niskich prędkościach obrotowych.

Silnik benzynowy TSI Volkswagena Golfa

Tylna oś z wahaczami trapezowymi

Wspornik osadzenia koła w tylnej osi z wahaczami trapezowymi charakteryzuje się umieszczonym u dołu wahaczem w kształcie trapezu, górnym wahaczem poprzecznym oraz drążkiem poprzecznym wbudowanym za wahaczem trapezowym. Sprężyna śrubowa umieszczona jest przy wahaczu trapezowym, amortyzator połączony jest ze wspornikiem koła. To rozwiązanie konstrukcyjne gwarantuje znakomite właściwości jezdne i niepowtarzalny komfort jazdy.

Patrz też:
Oś z kolumnami McPhersona
Kolumna McPhersona
Oś z dwoma wahaczami poprzecznymi
Oś z wahaczami skośnymi
Oś tylna z wahaczami zespolonymi
Wielowahaczowa oś tylna
Czterowahaczowa oś przednia

U

Układ sterowania pracą silnika

Najważniejszym zadaniem układu sterowania pracą silnika jest koordynacja wszystkich parametrów w celu zapewnienia możliwie jak najoszczędniejszej pracy jednostki napędowej z niewielkimi emisjami substancji szkodliwych. Regulacja pracy silnika uwzględnia prędkość obrotową, temperaturę, rodzaj paliwa (określony przez czujnik spalania stukowego) i pozycję pedału przyspieszenia. Sterownik przetwarza wszystkie informacje i na ich podstawie wysyła sygnały sterujące do poszczególnych podzespołów. By móc przetworzyć tak dużą ilość danych, konieczne są procesory 16- lub 32-bitowe.

W zależności od silnika, sterowany jest na przykład punkt zapłonu, ilość wtryskiwanego paliwa, czas wtrysku, recyrkulacja spalin, ustawienie przepustnicy, ustawienie kolektora dolotowego VIS, zmienna geometria turbiny (przy silnikach z turbosprężarką) i ustawienie wałka rozrządu. W przypadku odstępstw od normalnej pracy, odpowiednie informacje są zapisywane w pamięci błędów, aby mogły zostać sprawdzone przy kolejnym serwisie.

Patrz też:
Czujnik spalania stukowego
Elektroniczny pedał przyspieszenia (E-Gas)
Turbosprężarka (ATL)

Układ zmywania reflektorów

Elektrycznie napędzana pompa wirnikowa układu zmywania reflektorów natryskuje wodę lub płyn do spryskiwaczy pod wysokim ciśnieniem z zewnątrz na pokrywę reflektora. Poprawia to widoczność podczas deszczu, śniegu i przy zanieczyszczeniach podrywanych z jezdni. Przy reflektorach ksenonowych spryskiwacze są obowiązkowo wymagane przez przepisy.

W niektórych modelach proces zmywania przebiega dwustopniowo. Pierwsze spryskiwanie po wysunięciu się dyszy rozpuszcza zabrudzenia. Drugie spryskiwanie usuwa rozpuszczony brud. Dzięki temu proces zmywania nie wpływa negatywnie na oświetlenie drogi i działa optymalnie także przy dużych prędkościach jazdy.

Patrz też:
Reflektory biksenonowe

VW Golf z boku, detal: reflektory ze spryskiwaczami

Usługi online

Nowe serwisy, praktyczne usługi i pomocne aplikacje: oto nowe usługi online Car-Net

Patrz też:
Car-Net App-Connect
Car-Net Cam-Connect
Car-Net „Guide & Inform”
Car-Net „Security & Service”

Prezentacja usług online Car-Net

V

Volkswagen Media Control

Volkswagen Media Control pozwala zarządzać funkcjami Entertainment z każdego miejsca. Bezpłatna aplikacja łączy się przez WLAN z systemem Infotainment samochodu. Korzystając z mobilnego urządzenia końcowego można bardzo wygodnie wybierać na przykład muzykę czy przenosić cele do nawigacji. Nawet siedząc na tylnych siedzeniach.

Dwa tablety z Volkswagen Media Control i mapą

W

Wałki wyrównoważające

Wałki wyrównoważające (zawsze dwa) napędzane są przez wał korbowy. Jeden obraca się w przeciwna stronę, drugi zgodnie z wałem – oba z dwukrotnie większą prędkością. Zadaniem wałków jest poprawa kultury pracy jednostki – kompensowanie drgań i nierówności pracy silnika, co odbywa się dzięki odpowiednim wyważeniom. 

Wałki wyrównoważające w Volkswagenie

Wielowahaczowa oś tylna

Wielowahaczowa oś tylna to nowoczesna konstrukcja osi tylnej. Trzy wahacze poprzeczne i jeden wahacz wzdłużny na każde koło (zasada czterowahaczowa) przejmują różne siły. Dzięki temu możliwe jest odpowiednie i prawie niezależne od siebie dopasowanie dynamiki wzdłużnej i poprzecznej, co zapewnia wysoką stabilność jazdy i dobry komfort. Z małymi tylko modyfikacjami konstrukcyjnymi wielowahaczową oś tylną można stosować zarówno w samochodach z napędem na przednią oś, jak i na wszystkie koła.

Patrz też:
Oś z kolumnami McPhersona
Kolumna McPhersona
Oś z dwoma wahaczami poprzecznymi
Oś z wahaczami skośnymi
Oś tylna z wahaczami trapezowymi
Oś tylna z wahaczami zespolonymi
Czterowahaczowa oś przednia

Wielowahaczowa oś tylna

WLTP

Procedura testowa WLTP (Worldwide Harmonised Light Duty Test Procedure – światowa jednolita procedura testowa dla lekkich samochodów użytkowych) zastąpiła cykl NEDC. Intencją przy przechodzeniu na nowy cykl testowy było przybliżenie wartości emisji spalin i zużycia paliwa do wartości uzyskiwanych w rzeczywistej eksploatacji. Procedura przewiduje zmieniony cykl jazdy i dokładnie określone warunki przeprowadzania testu, dzięki czemu wyniki uzyskiwane na całym świecie będą porównywalne. W przyszłości WLTP będzie stanowiło podstawę dla określania norm emisji spalin Euro. Od 1 września 2017 wartości emisji spalin i zużycia paliwa wszystkich nowych wprowadzanych na rynek silników i modeli muszą być określane wg WLTP. Od 1 września 2018 roku wartości emisji i spalania wszystkich nowych samochodów będą wartościami określonymi zgodnie z WLTP.

Cykl jazdy WLTP

Prędkość maksymalna w cyklu WLTP jest o 10 km/h wyższa niż w NEDC. Pomiar obejmuje cztery fazy: do 60, 80, 100 i 130 km/h. Prędkość średnia ok. 47 km/h jest znacznie wyższa niż w NEDC (ok. 33 km/h). Cykl WLTP trwa około 30 minut, cykl NEDC trwał tylko 20 minut, w WLTP pojazd pokonuje 23 km, podczas gdy w NEDC zaledwie 11 km. Warunki w komorze testowej są dokładnie określone: temperatura wynosi 23°C (NEDC: 20 - 30°C.) Punkty zmiany biegów nie są już określane statystycznie, lecz można je dowolnie wybrać w zależności od samochodu. Inaczej niż w NEDC, w WLTP uwzględniane jest wyposażenie dodatkowe, które ma wpływ na masę, aerodynamikę i zużycie energii przez sieć pokładową (prąd spoczynkowy). Wyposażenie dodatkowe pobierające energię, jak klimatyzacja czy ogrzewanie siedzeń, są podczas testów wyłączone. 

W WLTP określone zostały trzy klasy stosunku masy do mocy:

  • klasa 1: do 22 kW na 1000 kg masy samochodu włącznie
  • klasa 2: do 34 kW na 1000 kg masy samochodu włącznie
  • klasa 3: 35 i więcej kW na 1000 kg masy samochodu

Typowe samochody w Unii Europejskiej mają na ogół stosunek masy do mocy większy niż 34 kW/t, dlatego prawie wszystkie należą do klasy 3. Vany i busy mogą należeć także do klasy 2.

 

Patrz też:
NEFZ
RDE

Wspomaganie kontrowania kierownicą

Wspomaganie kontrowania kierownicą jest funkcją zwiększającą bezpieczeństwo, realizowaną przez elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. W krytycznych sytuacjach sygnalizuje ona kierowcy, w którą stronę ma skręcić kierownicą, by ustabilizować auto. Naturalnie samochód nie skręca, lecz wspomaganie kontrowania sprawia, że skręt kierownicy we właściwą stronę jest łatwiejszy, niż w niewłaściwą.

Patrz też:
Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego

Wnętrze VW Passata R-Line

Wspomaganie układu kierowniczego zależne od prędkości jazdy

Zależna od prędkości jazdy regulacja wspomagania układu kierowniczego zwiększa zwrotność oraz komfort i w ten sposób poprawia bezpieczeństwo. Przy niskich prędkościach, na przykład przy manewrowaniu, wspomaganie jest największe, dzięki czemu łatwo jest manewrować. Wraz ze wzrostem prędkości układ elektroniczny stopniowo zmniejsza wspomaganie. W rezultacie jadąc z dużą prędkością kierowca może jeszcze precyzyjniej kierować samochodem niż przy standardowym wspomaganiu układu kierowniczego.

Patrz też:
Wspomaganie układu kierowniczego

Ilustracja wspomagania zależnego od prędkości w VW Scirocco

Współczynnik cw

Współczynnik cw to współczynnik oporu powietrza. Jest on wyznaczany w tunelu aerodynamicznym i określa właściwości aerodynamiczne pojazdu.  Na wartość współczynnika cw mają wpływ różne parametry, na przykład forma nadwozia (sedan, kombi lub hatchback). Niewielkie szerokości szczelin redukują zawirowania powietrza i obniżają współczynnik cw. Również ukształtowanie podwozia ma wpływ na cw.
Im mniejsza wartość cw, tym bardziej opływowy jest samochód. Jednak dla dokładnego określenia właściwości aerodynamicznych współczynnik oporu powietrza należy pomnożyć przez powierzchnię czołową pojazdu (rzut kształtu pojazdu widzianego od przodu na płaszczyznę prostopadłą). Mały samochód może mieć wprawdzie gorszy współczynnik cw niż duża limuzyna, jednak ze względu na jego niewielką powierzchnię czołową opór powietrza będzie mniejszy.

Patrz też:
Aerodynamika

VW Golf R stoi na torze wyścigowym, widok od przodu

Wyświetlacz Head-up

Wyświetlacz Head-up prezentuje istotne dla kierowcy informacje w bezpośrednim zasięgu jego wzroku, mianowicie na przeźroczystym ekranie, który po wciśnięciu przycisku wysuwa się z tablicy rozdzielczej (lub bezpośrednio na szybie). Prowadzący może je odczytać nie odrywając wzroku od drogi.
Jakie treści będą wyświetlane, decyduje sam kierowca, wybierając je w menu systemu Infotainment. Mogą to być na przykład aktualna prędkość, znaki drogowe, ograniczenia prędkości, informacje o aktywności systemów wspomagających, wskazówki z nawigacji lub komunikaty ostrzegawcze.

Prezentacja informacji na wyświetlaczu Head-up w VW Tiguanie Allspace

Wyświetlacz wielofunkcyjny (MFA)

Wyświetlacz wielofunkcyjny w bezpośrednim zasięgu wzroku kierowcy jest kompaktowym modułem informacyjnym zapewniającym komfort i bezpieczeństwo. Kierowca może objąć najważniejsze informacje jednym spojrzeniem, nie odrywając na długo wzroku od drogi.

VW Tiguan z wyświetlaczem wielofunkcyjnym

Wzmacniacz siły hamowania (Duo)

Wzmacniacz siły hamowania zwiększa siłę zadaną przez nogę kierowcy, co zmniejsza wysiłek związany z prowadzeniem samochodu. System jest dwustopniowy, co zapewnia prowadzącemu lepsze wyczucie pedału hamulca. W tak zwanym komfortowym zakresie hamowania, czyli do ciśnienia hamowania ok. 45 barów, system pracuje ze współczynnikiem wzmocnienia 5. Gdy kierowca mocniej wciśnie hamulec, wzmocnienie siły hamowania wzrasta nawet dziesięciokrotnie. Kierowca odczuwa to jako szybszą reakcję hamulców przy krótszym skoku pedału, precyzję dozowania oraz konieczność użycia mniejszej siły aż do zakresu zadziałania ABS.  

Patrz też:
Hydrauliczny asystent hamowania (HBA)

Zdjęcie hamulców Volkswagena z fokusem na wzmacniacz siły hamowania

Włączanie świateł, automatyczne

Automatyczne włączanie świateł dba o optymalne oświetlenie samochodu bez konieczności manualnego włączania lub wyłączania oświetlenia przez kierowcę, znacznie poprawiając komfort prowadzenia pojazdu oraz bezpieczeństwo. Przy zapadaniu zmroku lub wjeździe do tunelu czujnik zmierzchu automatycznie włącza światła. Światła zapalają się także podczas deszczu (praca wycieraczek przez dłużej niż pięć sekund) lub szybkiej jazdy (prędkość powyżej 140 km/h przez ponad 10 sekund). Gdy prędkość obniży się lub wycieraczki zostaną wyłączone, po krótkim czasie system samoczynnie wyłącza światła. Dzięki tej funkcji samochód jest lepiej widoczny dla innych uczestników ruchu.

VW up! widok od przodu, detal: reflektor

Wskaźnik kontrolny ciśnienia w oponach

Wskaźnik kontrolny ciśnienia w oponach wykorzystuje czujniki prędkości obrotowej kół należące do systemu ABS. Przy spadku ciśnienia zmniejsza się promień toczny koła i przy takiej samej prędkości jazdy obraca się ono szybciej.

Wskaźnik kontrolny ciśnienia  wspiera kierowcę w monitorowaniu ciśnienia w oponach. Stała kontrola zapewnia bezpieczeństwo. Właściwe ciśnienie przedłuża okres eksploatacji opony i obniża zużycie paliwa.

Wskazówka:
System kontroli ciśnienia w oponach nie zwalnia jednak kierowcy z odpowiedzialności za prawidłowość ciśnienia w kołach.

Patrz też:
Czujnik prędkości obrotowej koła
System kontroli ciśnienia w oponach

Lampka kontrolna wskaźnika kontrolnego ciśnienia w oponach

Wspomaganie układu kierowniczego

Patrz też:
Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
Elektromechanicze wspomaganie układu kierowniczego

Ilustracja wspomagania układu kierowniczego w VW Scirocco

Z

Zalecenie optymalnego biegu

Funkcja zalecenia optymalnego biegu wskazuje strzałką, jeżeli ze względu na oszczędność paliwa wskazana jest zmiana przełożenia. Sterownik silnika wykonuje wszystkie niezbędne obliczenia dla optymalnej pracy jednostki napędowej. Na podstawie zebranych informacji oblicza optymalny bieg dla każdej sytuacji. Samochód pracuje w sposób umożliwiający jak najefektywniejsze wykorzystanie paliwa.

Funkcja zalecenia optymalnego biegu na wyświetlaczu VW Golfa

Zawieszenie

Zawieszenie to ogół elementów mocujących koła do nadwozia, zapewniających właściwe prowadzenie kół podczas jazdy oraz resorowanie i amortyzację nierówności. Rozróżnia się różne rodzaje zawieszenia:
Zawieszenie sportowe
Z obniżonym nadwoziem i specyficznym dostrojeniem sprężyn, amortyzatorów i stabilizatorów dla jeszcze większej przyjemności jazdy przy dobrym poziomie komfortu.
Zawieszenie na złe drogi
Wyższe ustawienie zawieszenia w porównaniu z zawieszeniem standardowym, z większym prześwitem poprzecznym i sprężynami, amortyzatorami oraz stabilizatorami dostosowanymi do specjalnych warunków.
Zawieszenie Sport Select
Zawieszenie Sport Select obejmuje nadwozie obniżone o 15 mm oraz regulowane amortyzatory. Wciskając przycisk kierowca może wybrać ustawienie Normal lub Sport.

Schematyczne przedstawienie zawieszenia w VW Arteon

Zawieszenie pneumatyczne (CDC)

Zawieszenie pneumatyczne, w skrócie CDC (Continous Damping Control), zapewnia nadzwyczaj wysoki komfort jazdy. Zamiast tradycyjnych sprężyn stalowych zastosowane zostały gumowe poduszki wypełnione sprężonym powietrzem. Zmieniając ilość powietrza w poduszkach system może regulować wysokość zawieszenia. Volkswagen oferuje zawieszenie pneumatyczne z ciągłą regulacją amortyzatorów. Dzięki automatycznej regulacji poziomu nadwozie jest utrzymywane na stałym poziomie niezależnie od obciążenia ładunkiem. Niwelowane jest także pochylenie nadwozia przy hamowaniu lub przyspieszaniu. System znacznie poprawia komfort jazdy i amortyzowania.

Ilustracja zawieszenia pneumatycznego Volkswagena

Zawieszenie z systemem aktywnej stabilizacji nadwozia

Zawieszenie adaptacyjne z elektromechaniczną aktywną stabilizacją przechyłów bocznych może zredukować kołysanie samochodu na zakrętach. System nie pracuje hydraulicznie jak tradycyjne stabilizatory, lecz elektromechanicznie, w związku z tym może – w granicach swoich możliwości – reagować znacznie szybciej i jest aktywny już przy niskich prędkościach. Aktywna stabilizacja przechyłów wyczuwalnie poprawia precyzję działania układu kierowniczego, zwrotność, stabilność oraz trakcję na nierównym podłożu.

Schematycza prezentacja zawieszenia adaptacyjnego z elektromechaniczną aktywną stabilizacją przechyłów bocznych na przykładzie Touarega.

Zdalna obsługa

Zdalna obsługa centralnego zamka jest bardzo wygodna. Sygnał radiowy powoduje zablokowanie lub odblokowanie wszystkich drzwi i pokrywy bagażnika. W zależności od ustawienia można ograniczyć otwieranie tylko do drzwi kierowcy.
Centralny zamek obejmuje także klapkę wlewu paliwa. Oddzielny przycisk na pilocie pozwala na otwarcie tylko pokrywy bagażnika. Zamki samochodu są tak skonstruowane, iż po ich zablokowaniu pilotem nie jest możliwe otwarcie drzwi od wewnątrz, co znacznie poprawia zabezpieczenie przed kradzieżą. Dodatkową ochronę przed napadem zapewnia przycisk „Lock” w kabinie, którym kierowca w razie zagrożenia może zamknąć od wewnątrz wszystkie drzwi i pokrywę bagażnika.
Centralny zamek uniemożliwia dostęp do pokrywy bagażnika, gdy tylko samochód ruszy. Blokada zostaje automatycznie zwolniona po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub gdy któryś z pasażerów opuści pojazd.
Dodatkowo można aktywować automatyczną blokadę wszystkich drzwi i pokrywy po przekroczeniu przez samochód prędkości 15 km/h. Także w tym przypadku zwolnienie blokady następuje automatycznie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub gdy któryś z pasażerów otworzy drzwi. 

Kluczyk z pilotem Volkswagena

Zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju

Zrównoważony rozwój obejmuje wszystkie działania mające na celu zabezpieczenie i zachowanie zasobów naturalnych. Planistyczna ochrona środowiska przeciwdziała powstawaniu negatywnych wpływów, jak hałas i emisje substancji szkodliwych, poprzez odpowiednie planowanie lub nowe technologie (lakiery rozpuszczalne w wodzie, nowoczesne sterowanie pracą silnika, sposób jazdy oszczędzający paliwo). Technologiczna ochrona przyrody minimalizuje negatywny wpływ już istniejących czynników (na przykład oczyszczanie ścieków, katalizator, tłumienie hałasu). W przemyśle motoryzacyjnym ochrona środowiska zaczyna się już przy planowaniu i budowie nowych samochodów oraz urządzeń produkcyjnych, a kończy na utylizacji i recyklingu użytych materiałów. Dzięki oszczędnej i przemyślanej eksploatacji samochodu także kierowca może wnieść wkład w ochronę środowiska.

Prosta droga z drzewami na poboczu

Złącze USB

Złącze USB umożliwia podłączenie do systemu radiowego lub radiowo-nawigacyjnego zewnętrznych pamięci i odtwarzaczy USB. Obsługa następuje przez system radiowy, radiowo-nawigacyjny lub z kierownicy wielofunkcyjnej.

Złącze USB współpracuje z formatami:

  • MP3
  • WAV
  • WMA
  • OGG Vorbis

Aby odtwarzać pliki audio, wystarczy podłączyć pamięć lub odtwarzacz USB do gniazda multimedialnego MEDIA-IN na konsoli środkowej lub w schowku podręcznym (większe odtwarzacze USB mogą być podłączone przewodem).

Patrz też:
System radiowo-nawigacyjny
Gniazdo multimedialne MEDIA-IN

Złącze USB w VW Tiguanie

Zdolność do pokonywania wzniesień

Zdolność pokonywania wzniesień określa, pod jakie wzniesienie może podjechać samochód. Parametr ten jest wyrażany w stopniach lub procentach. Wzniesienie 45° odpowiada 100%. Zdolność do pokonywania wzniesień zależy od mocy silnika, rodzaju napędu, przełożenia przekładni, masy, rozkładu masy, punktu ciężkości samochodu i przyczepności.

Patrz też:
Kąt rampowy
Nachylenie poprzeczne
Kąt natarcia/zejścia

VW Touareg wjeżdża na wzniesienie o nachyleniu 45°

Zestaw naprawczy

Zestaw naprawczy do opon służy do naprawy małych uszkodzeń opony (o średnicy do 4 mm), szczególnie w bieżnikach. Po uszczelnieniu oponę można ponownie napompować.

W skład zestawu wchodzą:

  • klucz do wentyli
  • naklejka z określeniem prędkości „max. 80 km/h” lub „max. 50 mph”
  • wąż do napełniania z zatyczką
  • kompresor
  • wąż do napełniania opon
  • wskaźnik ciśnienia w oponach
  • śruba spustowa powietrza
  • włącznik i wyłącznik
  • wtyk przewodu 12 V
  • pojemnik ze środkiem uszczelniającym
  • zestaw wentyli na wymianę
Zestaw naprawczy do opon "Tire Mobility Set"

Zmienna geometria turbiny

Aby dla możliwie szerokiego zakresu prędkości obrotowych dostępne było ciśnienie doładowania na prawie stałym poziomie, niezbędna jest regulacja turbosprężarki. Zmienna geometria turbiny w sposób ciągły zmienia sprawność turbiny dzięki zmiennemu ustawieniu łopatek przy jednocześnie dobrej sprawności. Jeżeli przy niskiej prędkości obrotowej silnika ciśnienie jest małe, zmienia się położenie łopatek w przekroju sprężarki tak, aby ciśnienie wzrosło. Jeżeli przy wzroście prędkości obrotowych ciśnienie spalin rośnie, zmiana położenia łopatek zwiększa przekrój, jakim doprowadzany jest gaz. Turbosprężarki ze zmienną geometrią turbiny pracują bardzo efektywnie szczególnie przy częściowym obciążeniu, zapobiegając zjawisku tzw. „turbodziury”, zwięszają moc silnika i szybkość reakcji na pedał przyspieszenia oraz mogą mieć pozytywny wpływ na emisje spalin.

Patrz też:
Turbosprężarka

Przedstawienie zmiennej geometrii turbiny do regulacji turbosprężarki

Złącze telefoniczne Business

Złącze telefoniczne Business spełnia wysokie wymagania odnośnie komfortu. W przypadku odpowiedniego telefonu, może przez połączenie Bluetooth rSAP uzyskać bezpośredni i bezprzewodowy dostęp do karty SIM. Jeżeli telefon komórkowy nie współpracuje z Bluetooth rSAP, złącze Business posiada alternatywnie port kart SIM.

Inne zalety:

  • połączenie z anteną zewnętrzną dla lepszego odbioru,
  • zintegrowany hotspot WLAN,
  • schowek z funkcją indukcyjnego ładowania smartfonów ze standardem Qi,
  • przeniesienie przez Bluetooth rozmowy telefonicznej na zestaw głośnomówiący,
  • obsługa poleceniami głosowymi, z kierownicy wielofunkcyjnej lub systemu Infotainment

Patrz też:
Złącze telefoniczne Comfort

Wnętrze VW Passata ze złączem telefonicznym Business

Złącze telefoniczne Comfort

Złącze telefoniczne Comfort oferuje dodatkowe rozwiązania, dzięki którym korzystanie z telefonu w samochodzie jest jeszcze wygodniejsze. Również ładowanie jest łatwe – wystarczy włożyć telefon do schowka i połączyć ze znajdującym się w nim złączem USB. Połączenie z antentą zewnętrzną zapewnia optymalny odbiór. System można obsługiwać z wyświetlacza wielofunkcyjnego, kierownicy wielofunkcyjnej lub systemu nawigacji.

Patrz też:
Złącze telefoniczne Business

Wnętrze VW Golfa ze złączem telefonicznym Comfort, ręka mężczyzny na  dźwigni zmiany biegów

1-9

4MOTION

Przy stałym napędzie na wszystkie koła 4MOTION siła silnika jest rozdzielana według potrzeb na wszystkie cztery koła. W modelach seryjnych z silnikiem montowanym wzdłużnie za rozdział sił napędowych między przednią a tylną oś odpowiedzialny jest mechanizm różnicowy Torsen. W samochodach seryjnych z poprzecznie montowanym silnikiem stosowane jest sprzęgło napędu na wszystkie koła. We wszystkich naszych modelach 4MOTION gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego, niezawodną trakcję i doskonałe prowadzenie po prostej, także przy bocznym wietrze. 4MOTION działa i poprawia bezpieczeństwo przez cały czas, dlatego znacznie przewyższa systemy z „dołączanym” napędem na cztery koła. Ponadto 4MOTION można połączyć ze wszystkimi systemami sterującymi dynamiką jazdy, jak ESC, ASR, MSR i elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. 

W Polo WRC z 4MOTION zastosowano system 4MOTION zoptymalizowany pod kątem jazdy rajdowej. 

Patrz też:
Sprzęgło na wszystkie koła
Bezpieczeństwo czynne
Elektroniczny program stabilizacji jazdy

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.
Od 1 września 2018 r. cykl WLTP w pełni zastąpił nowy europejski cykl jazdy (NEDC), który stanowił dotychczasową procedurę badania zużycia paliwa i emisji CO2. Wszystkie prezentowane pojazdy marki Volkswagen uzyskały homologację zgodnie z procedurą WLTP.
Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa oraz emisji CO2 i może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.
Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

Podane ceny obejmują podatek VAT.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.
Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu.

Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania.

W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki
Volkswagen Osobowe.

Ups!!!

Twoja przeglądarka wydaje się być nieaktualna przez to nasza strona może nie wyświetlać się dobrze u Ciebie.

Zalecane przeglądarki:

  • Chrome od wersji 68 
  • Safari od wersji 11 
  • Firefox od wersji 61 
  • Edge od wersji 42 
  • Opera od wersji 55
  • Samsung IE od wersji 7.2

Zalecamy aktualizację przeglądarki internetowej!

Dziękujemy za wizytę,

Zespół Volkswagen