Technika – najważniejsze informacje

Co oznacza skrót MPI? Co to jest podwójna antena? Jaka jest różnica między Easy Entry a Easy Open? Leksykon techniczny wyjaśnia te pojęcia i przekazuje przydatne informacje techniczne.

T

Technika LED

LED (Light Emitting Diode) to półprzewodnik emitujący światło. Zaletą LED w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami jest ich niższe zużycie energii, krótsze czasy reakcji, mniejsze wymiary i dłuższa żywotność.
Volkswagen stosuje LED między innymi w reflektorach głównych i lampach tylnych, światłach dziennych oraz kierunkowskazach w obudowach lusterek. Niezawodność i długa żywotność diod zwiększa bezpieczeństwo dzięki mniejszej awaryjności tylnych świateł i świateł stopu.

VW Touareg od przodu z fokusem na technikę LED w reflektorach

Tempomat (GRA)

Tempomat jest elektronicznym urządzeniem służącym do utrzymania zadanej prędkości.
System zapamiętuje i utrzymuje wybraną przez kierowcę warość. Prędkość może zostać na krótko zwiększona lub zmniejszona przez kierowcę manualnie o zdefiniowaną wartość, a następnie, jeżeli kierowca sobie tego życzy, tempomat wróci do pierwotnie ustawionej prędkości. Tempomat dezaktywowany jest przyciskiem lub przez wciśnięcie pedału hamulca czy też sprzęgła. GRA oferuje kierowcy dodatkowy komfort szczególnie podczas długiej jazdy ze stałą prędkością, a ponadto pomaga mu utrzymać zalecaną prędkość (np. na remontowanych odcinkach autostrad) i zmniejsza ryzyko przekroczenia dozwolonej prędkości.
Wskazówka:
Przy dużym natężeniu ruchu lub złym stanie nawierzchni (śliska, mokra nawierzchnia itp.), ze względów bezpieczeństwa nie należy używać tempomatu.

Patrz też:
Aktywny tempomat ACC

Przedstawienie tempomatu w VW Passacie

Test zderzeniowy

Celem testów zderzeniowych jest umożliwienie przy konstruowaniu nowych samochodów zapewnienia optymalnej ochrony pasażerów. Odpowiednie samochody przedseryjne są testowane pod kątem różnych rodzajów wypadków. Przed rzeczywistym testem przeprowadzane są jednak symulacje komputerowe, czyli zderzenia wirtualne. W ich wyniku zdobywana jest wiedza o wzajemnym oddziaływaniu poszczególnych podzespołów pojazdu w razie wypadku. Należy odpowiednio uwzględnić:

  • sztywność kabiny pasażerskiej
  • powstające przyspieszenia
  • odpowiednio dopasowane do nich systemy ochrony pasażerów.

Wyniki wszystkich testów zderzeniowych tworzą podstawę ciągłego procesu udoskonalania w celu dalszej poprawy bezpieczeństwa biernego. W procesie tym uczestniczą obok inżynierów także lekarze z zakresu medycyny urazowej oraz specjaliści od badania przebiegu wypadków. 

Patrz też:
Bezpieczeństwo bierne
Euro NCAP

Volkswagen podczas testu zderzeniowego

Tryb Offroad

W zależności od modelu, tryb Offroad oferuje specjalny profil jazdy na trudny teren. Opcjonalny pakiet Offroad dysponuje dwoma kolejnymi trybami Offroad (Piasek i Żwir), które kierowca aktywuje przyciskiem wyboru profilu jazdy.

Dzięki asystentowi ruszania pod górę i asystentowi zjazdu ze wzniesienia pokonasz wzniesienia łatwo i wygodnie, gdyż przy nachyleniu terenu większym niż 10% system w granicach możliwości może regulować prędkość ruszania i zjeżdżania.

Patrz też:
4MOTION
Zdolność pokonywania wzniesień

Tryb Offroad na komputerze pokładowym VW Tiguan

Turbosprężarka (ATL)

Sposób doładowania silnika dzięki pompie i turbinie zamontowanym na wspólnym wałku. Turbina umieszczona jest w układzie wydechowym i napędza ją strumień spalin wydobywających się z silnika. Wirnik połączonej z turbiną pompy pracuje w przewodzie dolotowym. Im więcej spalin wydobywa się z silnika, tym szybciej wiruje koło łopatkowe turbiny i tym mocniej pompa tłoczy świeże powietrze do cylindrów. Dzięki temu w komorze spalania znajduje się więcej tlenu, można więc dostarczyć więcej paliwa i silnik uzyskuje wyższą moc. Korzyścią z zastosowania turbodoładowania jest także niższa emisja szkodliwych substancji.

Patrz też:
Zmienna geometria turbiny

TDI

Symbolem TDI Volkswagen oznacza samochody z silnikiem wysokoprężnym, bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Cechami charakterystycznymi silników TDI jest duża siła ciągu (moment obrotowy) i bardzo dobre wykorzystanie mocy. TDI jest w wielu krajach zastrzeżonym znakiem handlowym Volkswagen AG.

Sposób działania:
Turbosprężarka dostarcza do silnika powietrze i dba w ten sposób o maksymalne wypełnienie cylindrów. Olej napędowy wtryskiwany jest pod wysokim ciśnieniem bezpośrednio do cylindrów. Specjalna obudowa silnika zapewnia jego cichą pracę. 

Patrz też:
Bezpośredni wtrysk
Turbosprężarka (ATL)

Oznaczenie TDI samochodów wysokoprężnych Volkswagena

TGI

TGI to oznaczenie seryjnego napędu na gaz ziemny połączonego z innowacyjną technologią TSI, czyli silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem.

Biwaltentne i quasi-monowalentne silniki TGI mogą być napędzane zarówno gazem ziemnym, jak i benzyną. Aby w pełni wykorzystać możliwości CNG jako paliwa, silniki zostały odpowiednio zmodyfikowane i optymalnie dostosowane do spalania gazu ziemnego.

3. Polo TGI zużycie gazu ziemnego (CNG), kg/100 km: w cyklu miejskim 4,4-4,1 / w cyklu pozamiejskim 2,9-2,7 / w cyklu mieszanym 3,4-3,2; emisja CO₂ w cyklu mieszanym  (CNG), g/km: 93-88; klasa efektywności: A+

Schematyczna prezentacja VW Polo TGI z napędem na gaz ziemny