Rozsuwany/unoszony dach solarny

Elementy fotowoltaiczne wbudowane pod szkłem dachu solarnego nawet przy niewielkim nasłonecznieniu wytwarzają prąd i zasilają dmuchawę w samochodzie. Dzięki temu mimo wyłączonego zapłonu do wnętrza samochodu może być doprowadzane świeże powietrze, co pozwala obniżyć temperaturę we wnętrzu nawet o 50 procent, bez obciążania akumulatora rozruchowego. Takie wstępne obniżenie temperatury pozwala klimatyzacji szybko schłodzić wnętrze do żądanego poziomu przy mniejszym zużyciu energii. 

Regulacja wałka rozrządu

Wałek rozrządy to główny element sterowania pracą zaworów za pośrednictwem krzywek, a także popychaczy. Regulacja wałków rozrządu w sposób optymalny dopasowuje czasy otwarcia zaworów do wszystkich warunków pracy. Wałek jest napędzany przez wał korbowy za pośrednictwem paska zębatego bądź łańcucha. 

Regulacja poziomu nadwozia

Przy regulacji poziomu nadwozia zawieszenie pneumatyczne samochodu może utrzymywać stały poziom na obu osiach, niezależnie od obciążenia pojazdu ładunkiem.* Czujniki wysokości w sposób stały rejestrują odległość między osiami a nadwoziem i natychmiast wyrównują różnice między odległością zadaną a rzeczywistą.*

W zawieszeniu konwencjonalnym i pneumatycznym stosowane są różne systemy regulacji poziomu. Automatyczna regulacja poziomu zwiększa komfort jazdy zapobiegając obniżeniu tyłu samochodu przy obciążeniu ładunkiem.* Ponadto poprawia zachowanie się pojazdu podczas holowania przyczepy.

* W granicach możliwości systemu.

Patrz też:
Zawieszenie pneumatyczne (CDC)

Reflektory LED Matrix IQ.LIGHT

Reflektor LED Matrix IQ.LIGHT to w pełni diodowy reflektor z segmentami LED doświetlającymi zakręty. Oprócz podstawowych funkcji świateł drogowych i mijania, technologia matrycowa umożliwia włączanie i wyłączanie poszczególnych segmentów LED, aby uzyskać różne rozdziały światła dostosowane do różnych sytuacji. Podczas jazdy na światłach drogowych kamera może rozpoznać nadjeżdżające z przeciwka i jadące przed Volkswagenem pojazdy. Pojedyncze segmenty LED zostaną odpowiednio wygaszone i/lub ściemnione, tak że możliwa jest jazda z zapalonymi na stałe światłami drogowymi bez oślepiania innych uczestników ruchu*. Jeżeli kamera rozpozna znak drogowy, jasność segmentów oświetlających dane miejsce na poboczu może zostać zredukowana, by ograniczyć oślepianie kierowcy przez światło odbite od znaku drogowego*.
Segmenty reflektora LED Matrix IQ.LIGHT spełniają funkcję pełnego oświetlenia w taki sposób, że szerokość, zasięg i intensywność strumienia światła mogą zostać dopasowane do aktualnej sytuacji.* Technologia matrycowa może pomóc uzyskać o wiele lepsze oświetlenie drogi bez oślepiania innych kierowców i przeszkadzającego odbicia światła od znaków drogowych, co znacznie zwiększa komfort prowadzenia samochodu nocą.

*W granicach możliwości systemu.

Zbliżenie na reflektor w VW Golfie GTI

Radio cyfrowe DAB

Z systemem Digital Audio Broadcasting (DAB) radio lub system radiowo-nawigacyjny odbiera nie tylko sygnały audio (muzyka i mowa), lecz również dodatkowe dane (informacje o ruchu drogowym, program, muzyka, pogoda itp.). Jeżeli system radiowy lub nawigacyjny jest wyposażony w odpowiedni wyświetlacz, mogą być na nim prezentowane dodatkowo grafiki, np. plany miast lub animacje.

Patrz też:
System radiowo-nawigacyjny

Wnętrze VW Touarega z fokusem na komputer pokładowy i radio cyfrowe

Reflektory biksenonowe

Reflektory biksenonowe to rozwinięta wersja reflektorów ksenonowych. Jeden reflektor emituje zarówno światło mijania, jak i drogowe. Ruchoma przesłona przy światłach mijania zasłania część strumienia światła. Przy przełączeniu na światła drogowe przesłona odsuwa się uwalniając cały strumień światła.

Radar mierzący odległość

Radar mierzący odległość jest częścią aktywnego tempomatu ACC.

Patrz też:
Aktywny tempomat ACC
System obserwacji otoczenia Front Assist
Systemy wspomagajace

Dwa Volkswageny nocą widziane z góry. Sensoryka radaru mierzącego odległość przedstawiona liniami.

Recyrkulacja spalin

Recyrkulacja gazów wydechowych (AGR; z ang. Exhaust Gas Recirculation, EGR) – system zawracania części spalin wytworzonych przez silnik powrotem do komory spalania. Dzięki temu niższa zawartość tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej umożliwia podczas pracy silnika z niewielkim obciążeniem chwilowe ograniczenie intensywności procesu spalania oraz schłodzenie komór spalania. Proces ten ułatwia obniżenie emisji tlenków azotu (NOx), których powstawaniu sprzyja wysoka temperatura. Odpowiednia domieszka spalin może zatem wpływać na emisję w zależności od obciążenia silnika. W przypadku EGR cofanie spalin przez system przewodów do kolektora dolotowego jest regulowane elektronicznym zaworem, którym steruje układ zarządzania pracą silnika. Z kolektora dolotowego spaliny są zasysane do komory spalania.

Radio Data System (RDS)

RDS to skrót od Radio Data System i jest to usługa oferowana przez stacje radiowe. Oprócz słyszalnego programu wysyłane są informacje w formie zakodowanych sygnałów cyfrowych, które mogą być analizowane przez odbiorniki radiowe współpracujące z RDS. Umożliwia to przekazywanie dodatkowych usług, jak nazwa nadawcy (PSN), tekst radiowy (RT) czy oznaczenie programów drogowych (TP) względnie zakłóceń w ruchu drogowym (np. korków, wypadków, blokad przez TMC). Przekazywanie alternatywnych częstotliwości (AF) w RDS umożliwia dostrojenie do najlepiej odbieranej częstotliwości słuchanego aktualnie programu radiowego. W tym celu radio automatycznie przechodzi od słabnącego sygnału na lepszą częstotliwość nadawania tej samej stacji.

Traffic Announcement (TA) przekazuje radiowe komunikaty o ruchu drogowym w ustawionej wcześniej głośności, nawet gdy słuchamy akurat innych źródeł (CD, SD lub inne media) lub gdy radio jest wyciszone. Ponadto w ramach jednej sieci nadawców następuje automatyczne przełączenie ze stacji nie nadającej komunikatów drogowych na odpowiednią stację z komunikatami drogowymi (EON, Enhanced Other Network).

Za rzetelność informacji RDS odpowiedzialność ponoszą operatorzy stacji radiowych. RDS pokrywa już cały obszar Europy, także w innych regionach świata (np. w Ameryce Północnej, Chinach) RDS w połączeniu z nazwą nadawcy (PSN) i informacjami drogowymi (TMC) odgrywa coraz większą rolę.

Komputer pokładowy Volkswagena z fokusem na RDS

RDE

Uzupełniająco do WLTP w Europie stosowana jest metoda pomiaru RDE. To skrót od Real Driving Emissions. W przeciwieństwie do NEDC i WLTP, pomiary emisji nie są prowadzone na stanowisku testowym, lecz podczas jazdy. Emisje substancji szkodliwych określone podczas jazdy po drogach publicznych nazywane są emisjami rzeczywistymi.

Cykl jazdy RDE
Podczas pomiaru RDE pojazd pokonuje zróżnicowane odcinki z przypadkowymi przyspieszeniami i hamowaniami. Pomiar trwa między 90 a 120 minut. Samochód jest wyposażony w mobilny system pomiaru spalin (PEMS - Portable Emission Measurement System). Urządzenie to mierzy emisję substancji szkodliwych (tlenków azotu i tlenku węgla) oraz odpowiednie parametry silnika, samochodu i otoczenia. Przez połączenie z danymi GPS możliwe jest dokładne określenie związku między sytuacją podczas jazdy a emisjami spalin.

Patrz też:
NEDC
WLTP

VW Golf jedzie przez miasto, widok od przodu

Rear Seat Entertainment (RSE)

Rear Seat Entertainment Volkswagen Exclusive oferuje pasażerom siedzącym na tylnych siedzeniach rozrywkę multimedialną na wysokim poziomie. Główne elementy to płaski ekran TFT w podsufitce lub dwa ekrany w zagłówkach przednich siedzeń, odtwarzacz DVD i dodatkowy panel obsługowy na konsoli środkowej z tyłu. Na konsoli znajdują się także przyłącza do słuchawek, by nie przeszkadzać innym pasażerom, oraz dodatkowe wejście video i audio, do którego można podłączyć zewnętrzne źródło, na przykład konsolę gier.

Dźwięk z DVD jest odtwarzany przez słuchawki lub głośniki systemu radiowego. Aby kierowca i inni pasażerowie mogli słuchać radia także wtedy, gdy jeden z pasażerów słucha DVD, możliwa jest też oddzielna praca Rear Seat Entertainment i radia. 

Rekuperacja

Rekuperacja (odzyskiwanie energii hamowania) pomaga lepiej wykorzystać energię wytwarzaną do napędzania samochodu. Energia kinetyczna powstająca przy hamowaniu lub jazdy bez użycia pedału przyspieszenia jest zamieniana przez alternator w energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorze i może być wykorzystywana przy przyspieszaniu. Akumulator może wtedy zasilać odbiorniki elektryczne, a silnik nie musi napędzać alternatora.

Dzięki takiemu sterowaniu pracą alternatora i zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi, przy przyspieszaniu lub jeździe ze stałą prędkością napięcie prądnicy może zostać obniżone. Możliwe jest nawet całkowite wyłączenie alternatora. A to odciąża silnik i zmniejsza zużycie paliwa.

System oprócz odpowiedniego alternatora obejmuje także inteligentny system zarządzania akumulatorem z dodatkową funkcją nadzorowania poziomu jego naładowania.

Patrz też:
System zarządzania energią akumulatora

System Infotainment, wskaźnik rekuperacji

Recykling

Recykling oznacza doprowadzanie surowców z powrotem do obiegu materiałów, czyli ich ponowne użycie w nowych produktach. W przemyśle motoryzacyjnym recykling skupiał się głównie na odzyskiwaniu metali, jednak obecnie coraz więcej elementów pojazdów może zostać ponownie wykorzystanych. Odzyskiwalność surowców użytych do produkcji samochodu jest dziś uwzględniana już w fazie konstrukcyjnej. Volkswagen nie tylko dba o recykling odpadów, lecz również stara się unikać ich powstawania. Dlatego większość podzespołów, materiałów i surowców jest dostarczana przez dostawców w opakowaniach wielorazowych. 95 procent odpadów produkcyjnych jest ponownie wykorzystywanych. Ponadto substancje i materiały w samochodzie są odpowiednio oznaczane, aby ułatwić ich przyporządkowanie przy procesie recyklingu.

Stos starych samochodów

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html