Technika – najważniejsze informacje

Co oznacza skrót MPI? Co to jest podwójna antena? Jaka jest różnica między Easy Entry a Easy Open? Leksykon techniczny wyjaśnia te pojęcia i przekazuje przydatne informacje techniczne.

P

Panoramiczny unoszony/rozsuwany dach

Panoramiczny unoszony/rozsuwany dach to udoskonalony panoramiczny dach rozsuwany (PSD). Dach składa się z co najmniej dwóch elementów szklanych. Przednia część posiada funkcję elektrycznego unoszenia i rozsuwania – można ją unieść i częściowo lub całkowicie otworzyć. Przy przesuwaniu przedni element w całości nasuwa się na tylną część. Tylny element szklany jest stały i nie otwiera się.

Panoramiczny unoszony/rozsuwany dach posiada elektryczną roletę przesłaniającą całą przeszkloną powierzchnię.

Podsufitka z panoramicznym dachem w VW ID.3

Pojazdy z napędem CNG

Z oznaczeniem TGI (i eco up!) Volkswagen oferuje samochody z napędem na gaz ziemny. Wszystkie silniki są zoptymalizowane do pracy z tym paliwem. Pozwala to obniżyć zużycie i ma pozytywny wpływ na emisje spalin. Zbiorniki gazu są umieszczone pod podłogą i tylko w niewielkim stopniu ograniczają możliwości wykorzystania kabiny pasażerskiej i bagażnika.

5. eco up! – zużycie paliwa (CNG), kg/100 km: w cyklu miejskim 3,7 - 3,6 / w cyklu pozamiejskim 2,6 / w cyklu mieszanym 3,0 - 2,9; emisja CO2 w cyklu mieszanym, g/km: 82 - 81; klasa efektywności: A, A+
4. Golf TGI – zużycie paliwa (CNG), kg/100 km: w cyklu miejskim 4,8 – 4,4 / w cyklu pozamiejskim 3,1 – 3,0 / w cyklu mieszanym 3,6 – 3,5; emisja CO2 w cyklu mieszanym (CNG), g/km: 98 - 95; zużycie paliwa (benzyna), l/100 km: w cyklu miejskim 7,3 – 6,6 / w cyklu pozamiejskim 4,6 / w cyklu mieszanym 5,6 – 5,3; emisja CO2 w cyklu mieszanym (benzyna), g/km: 127 - 122; klasay efektywności: A, A+
6. Polo TGI – zużycie paliwa (CNG), kg/100 km: w cyklu miejskim 4,4-4,1 / w cyklu pozamiejskim 2,9-2,7 / w cyklu mieszanym 3,4-3,2; emisja CO2 w cyklu mieszanym (CNG), g/km: 93-88; klasa efektywności: A+

Patrz też:
CNG (Compressed Natural Gas)
Samochody TGI z napędem na gaz ziemny

Volkswagen Golf z napędem na gaz ziemny

Pojazdy z napędem na gaz ziemny

Z oznaczeniem TGI (i eco up!) Volkswagen oferuje samochody z napędem na gaz ziemny.
Wszystkie silniki są zoptymalizowane do pracy z tym paliwem. Pozwala to obniżyć zużycie i ma pozytywny wpływ na emisje spalin. Zbiorniki gazu są umieszczone pod podłogą i tylko w niewielkim stopniu ograniczają możliwości wykorzystania kabiny pasażerskiej i bagażnika.

Patrz też:
Gaz ziemny
TGI
CNG (Compressed Natural Gas)

VW Golf Variant z napędem na gaz ziemny
5. eco up! – zużycie paliwa (CNG), kg/100 km: w cyklu miejskim 3,7 - 3,6 / w cyklu pozamiejskim 2,6 / w cyklu mieszanym 3,0 - 2,9; emisja CO2 w cyklu mieszanym, g/km: 82 - 81; klasa efektywności: A, A+4. Golf TGI – zużycie paliwa (CNG), kg/100 km: w cyklu miejskim 4,8 – 4,4 / w cyklu pozamiejskim 3,1 – 3,0 / w cyklu mieszanym 3,6 – 3,5; emisja CO2 w cyklu mieszanym (CNG), g/km: 98 - 95; zużycie paliwa (benzyna), l/100 km: w cyklu miejskim 7,3 – 6,6 / w cyklu pozamiejskim 4,6 / w cyklu mieszanym 5,6 – 5,3; emisja CO2 w cyklu mieszanym (benzyna), g/km: 127 - 122; klasay efektywności: A, A+6. Polo TGI – zużycie paliwa (CNG), kg/100 km: w cyklu miejskim 4,4-4,1 / w cyklu pozamiejskim 2,9-2,7 / w cyklu mieszanym 3,4-3,2; emisja CO2 w cyklu mieszanym (CNG), g/km: 93-88; klasa efektywności: A+

Proaktywny system ochrony pasażerów PreCrash

Proaktywny system ochrony pasażerów PreCrash rejestruje przy użyciu czujników ESC i systemu obserwacji otoczenia Front Assist krytyczne sytuacje ze zwiększonym prawdopodobieństwem wypadku.

Jeżeli system rozpozna taką sytuację, przygotuje pasażerów i samochód na ewentualny wypadek: przednie pasy bezpieczeństwa zostaną napięte, a otwarte okna i rozsuwany dach zamkną się prawie całkowicie.

Gdy przywrócony zostanie normalny stan jazdy i samochód ustabilizuje się, zwolni się napięcie pasów, a okna i dach będzie można przywrócić do pozycji wyjściowej.

Widok Volkswagena od góry, strzałki pokazują funkcje pro aktywnego systemu ochrony pasażerów PreCrash

Program jazdy Offroad

Program jazdy Offroad obejmuje między innymi asystenta zjazdu ze wzniesienia, funkcję ruszania w trudnym terenie, odpowiednio dopasowaną charakterystykę pedału przyspieszenia oraz system ABS zoptymalizowany pod kątem jazdy terenowej. Dzięki temu po wciśnięciu przycisku będziesz miał lepszą kontrolę nad samochodem w każdym terenie.

Konsola środkowa VW T-Roca z fokusem na program jazdy Offroad

Progresywny układ kierowniczy

Progresywny układ kierowniczy ułatwia kierowcy prowadzenie auta. W porównaniu z konwencjonalnym układem kierowniczym, na wykonanie pełnego skrętu potrzebnych jest mniej obrotów kierownicy. Progresywny stosunek przełożenia zmniejsza np. siły potrzebne do skrętów przy parkowaniu. Ponadto progresywny układ kierowniczy zapewnia zoptymalizowane, bardziej bezpośrednie i kontrolowane reakcje poprawiające komfort codziennego użytkowania i zwiększające dynamikę przy pokonywaniu krętych dróg.

Schematyczna prezentacja sposobu działania progresywnego układu kierowniczego

Przekładnia dwusprzęgłowa DSG

Przekładnie dwusprzęgłowe składają się z dwóch niezależnych przekładni. Przez podwójne sprzęgło obie przekładnie są na przemian łączone z silnikiem przez dwa wałki napędzające, w zależności od biegu. Przy automatycznej zmianie przełożenia następuje ono bez przerwania siły ciągu.
Przekładnia dwusprzęgłowa DSG dysponuje dwoma programami jazdy: normalnym i sportowym. W trybie sportowym DSG później zmienia bieg na wyższy i w razie potrzeby wcześniej przechodzi na niższy. Biegi można zmieniać również manualnie. Szczególnie sportowo można zmieniać przełożenia łopatkami przy kierownicy wielofunkcyjnej. Jednak sprzęganie następuje zawsze w pełni automatycznie. Sześciobiegowa DSG przeznaczona jest dla mocniejszych silników i momentów obrotowych ponad 250 Nm. Podwójne sprzęgło składa się z dwóch sprzęgieł wielotarczowych pracujących w kąpieli olejowej.

Siedmiobiegowa DSG występuje w dwóch wariantach:

  • dla mniejszych silników: maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm, tutaj stosowane jest sprzęgło suche
  • dla silników z wyższymi obciążeniami: maksymalny moment obrotowy 600 Nm, DSG jest przystosowana do wysokich momentów obrotowych
Wnętrze VW Golfa, detal: DSG na konsoli środkowej

Pasy bezpieczeństwa

Istotnym elementem chroniącym pasażerów są trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Zadaniem pasa jest unieruchomienie pasażera w fotelu w razie wypadku, aby jego ciało było wyhamowywane w miarę możliwości równomiernie z kabiną pasażerską i nie było narażone na niekontrolowane działanie zbyt dużych sił. Automatyczny zwijacz umożliwia łatwe rozwinięcie pasa przy zapinaniu i zapewnia maksymalny komfort przy różnym wzroście pasażerów. Napinacze kompensują luzy pasa, napinając go w razie zderzenia, by możliwie ciasno przylegał do ciała. Ogranicznik naprężenia pasów zmniejsza maksymalną siłę napięcia i minimalizuje ryzyko obrażeń górnej części tułowia. Działanie pasów, szczególnie w odniesieniu do osób siedzących z przodu, uzupełniają napinacze pasów i poduszki powietrzne.

Patrz też:
Czołowe poduszki powietrzne
Ogranicznik naprężenia pasów
Napinacz pasów bezpieczeństwa
System poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa

Pas bezpieczeństwa w VW Tiguanie

Pałąki przeciwkapotażowe

Aktywny system pałąków przeciwkapotażowych dba o bezpieczeństwo pasażerów w razie dachowania.

System składa się z dwóch kaset zamocowanych w sześciu punktach w podwójnej tylnej ścianie bagażnika. Dzięki specjalnemu profilowi i stabilnemu mocowaniu, pałąki przeciwkapotażowe mogą przenosić znacznie większe siły niż znane dotychczas systemy. Gdy czujniki zderzeniowe rozpoznają niebezpieczeństwo dachowania lub zderzenia (czołowego, od tyłu i od boku), sterownik poduszek powietrznych uruchamia system pałąków przeciwkapotażowych.

Zwolnienie blokad powoduje wysunięcie się pałąków o maksymalnie 265 mm w czasie 0,25 sekundy. Po wysunięciu pałąki są blokowane w pozycji końcowej. Razem z ekstremalnie sztywną ramą przedniej szyby chronią pasażerów na wszystkich czterech miejscach siedzących. Jeżeli składany dach jest zamknięty, pałąki dosuwają się do podsufitki. Jeśli nie dojdzie do dachowania,  można wsunąć pałąki ręcznie, co ogranicza koszty naprawy.

Podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Podparcie odcinka lędźwiowego dba o optymalną pozycję siedzącą. Przede wszystkim na długich trasach mięśnie pleców mogą się zmęczyć od napięcia. Podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa odciąża go i zapobiega ewentualnemu bólowi z powodu niewłaściwej pozycji siedzącej i skurczów mięśni.

Patrz też:
Funkcja masażu (siedzenia)

Siedzenie z podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa w VW Tiguan

Poszycie podwozia

Zamiast klasycznej osłony podwozia, Volkswagen coraz częściej stosuje poszycie z tworzywa sztucznego. Chroni ono skutecznie podwozie przed uderzeniami kamieni, jest lżejsze, można je wykonać z materiałów odzyskanych w recyklingu i poddać recyklingowi, jest zatem bardziej przyjazne dla środowiska. 

Ponadto poszycie podwozia poprawia aerodynamikę samochodu – zmniejsza się opór powietrza, dzięki czemu również spalanie  jest mniejsze.

Patrz też:
Recykling

VW Tiguan z poszyciem podwozia, widok od przodu

Procedura testowa WLTP

Procedura testowa WLTP (Worldwide Harmonised Light Duty Test Procedure – światowa jednolita procedura testowa dla lekkich samochodów użytkowych) zastąpiła cykl NEDC. Intencją przy przechodzeniu na nowy cykl testowy było przybliżenie wartości emisji spalin i zużycia paliwa do wartości uzyskiwanych w rzeczywistej eksploatacji. Procedura przewiduje zmieniony cykl jazdy i dokładnie określone warunki przeprowadzania testu, dzięki czemu wyniki uzyskiwane na całym świecie będą porównywalne. W przyszłości WLTP będzie stanowiło podstawę dla określania norm emisji spalin Euro. Od 1 września 2017 wartości emisji spalin i zużycia paliwa wszystkich nowych wprowadzanych na rynek silników i modeli muszą być określane wg WLTP. Od 1 września 2018 roku wartości emisji i spalania wszystkich nowych samochodów będą wartościami określonymi zgodnie z WLTP.

Patrz też:
NEFZ
RDE

WLTP

Przełączenie na obieg zamknięty, automatyczne

Czujnik jakości powietrza jest w Volkswagenach elementem składowym automatycznej klimatyzacji Climatronic. Jego zadaniem jest stwierdzanie obecności substancji szkodliwych w powietrzu na zewnątrz, występujących w formie gazów ulegających utlenianiu (na przykład tlenek węgla (CO), węglowodory (pary benzolu lub benzyny) lub inne, nie spalone w pełni składniki paliw) lub redukcji (na przykład tleniki azotu NOx). 

Przy złej jakości powietrza, na przykład w korku lub w tunelu, układ sterowania przełącza Climatronic na obieg zamknięty unikając w ten sposób przedostawania się do wnętrza zanieczyszczonego powietrza.

Patrz też:
Klimatyzacja

Panel sterowania klimatyzacją VW Tiguan

Przełączniki zmiany przełożenia

Pięcio- lub sześciostopniowa przekładnia automatyczna Tiptronic ma wszystkie zalety i właściwości techniczne automatycznej skrzyni biegów. Po przełączeniu dźwigni selekcyjnej na ścieżkę Tiptronic, możliwa jest manualna ingerencja w pracę automatycznej przekładni. Przesunięcie gałki dźwigni selekcyjnej do przodu zmienia bieg na wyższy, do tyłu – na niższy. Biegi można zmieniać także przełącznikami na kierownicy.

Tiptronic oferuje komfort automatycznej skrzyni biegów połączony z przyjemnością sportowej jazdy, jaką daje manualna przekładnia. Bezpieczeństwo przy wyprzedzaniu zapewnia automatyczne przełączenie na wyższy bieg przy osiągnięciu granicznej prędkości obrotowej. Możliwa jest także redukcja biegu i hamowanie silnikiem przed zakrętem lub przy zjeżdżaniu ze wzniesienia.

Przełącznik zmiany przełożenia w VW

R

Radar mierzący odległość

Radar mierzący odległość jest częścią aktywnego tempomatu ACC.

Patrz też:
Aktywny tempomat ACC
System obserwacji otoczenia Front Assist
Systemy wspomagajace

Dwa Volkswageny nocą widziane z góry. Sensoryka radaru mierzącego odległość przedstawiona liniami.

Radio cyfrowe DAB

Z systemem Digital Audio Broadcasting (DAB) radio lub system radiowo-nawigacyjny odbiera nie tylko sygnały audio (muzyka i mowa), lecz również dodatkowe dane (informacje o ruchu drogowym, program, muzyka, pogoda itp.). Jeżeli system radiowy lub nawigacyjny jest wyposażony w odpowiedni wyświetlacz, mogą być na nim prezentowane dodatkowo grafiki, np. plany miast lub animacje.

Patrz też:
System radiowo-nawigacyjny

Wnętrze VW Touarega z fokusem na komputer pokładowy i radio cyfrowe

Recyrkulacja spalin

Recyrkulacja gazów wydechowych (AGR; z ang. Exhaust Gas Recirculation, EGR) – system zawracania części spalin wytworzonych przez silnik powrotem do komory spalania. Dzięki temu niższa zawartość tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej umożliwia podczas pracy silnika z niewielkim obciążeniem chwilowe ograniczenie intensywności procesu spalania oraz schłodzenie komór spalania. Proces ten ułatwia obniżenie emisji tlenków azotu (NOx), których powstawaniu sprzyja wysoka temperatura. Odpowiednia domieszka spalin może zatem wpływać na emisję w zależności od obciążenia silnika. W przypadku EGR cofanie spalin przez system przewodów do kolektora dolotowego jest regulowane elektronicznym zaworem, którym steruje układ zarządzania pracą silnika. Z kolektora dolotowego spaliny są zasysane do komory spalania.

Reflektory biksenonowe

Reflektory biksenonowe to rozwinięta wersja reflektorów ksenonowych. Jeden reflektor emituje zarówno światło mijania, jak i drogowe. Ruchoma przesłona przy światłach mijania zasłania część strumienia światła. Przy przełączeniu na światła drogowe przesłona odsuwa się uwalniając cały strumień światła.

Reflektory LED Matrix IQ.LIGHT

Reflektor LED Matrix IQ.LIGHT to w pełni diodowy reflektor z segmentami LED doświetlającymi zakręty. Oprócz podstawowych funkcji świateł drogowych i mijania, technologia matrycowa umożliwia włączanie i wyłączanie poszczególnych segmentów LED, aby uzyskać różne rozdziały światła dostosowane do różnych sytuacji. Podczas jazdy na światłach drogowych kamera może rozpoznać nadjeżdżające z przeciwka i jadące przed Volkswagenem pojazdy. Pojedyncze segmenty LED zostaną odpowiednio wygaszone i/lub ściemnione, tak że możliwa jest jazda z zapalonymi na stałe światłami drogowymi bez oślepiania innych uczestników ruchu*. Jeżeli kamera rozpozna znak drogowy, jasność segmentów oświetlających dane miejsce na poboczu może zostać zredukowana, by ograniczyć oślepianie kierowcy przez światło odbite od znaku drogowego*.
Segmenty reflektora LED Matrix IQ.LIGHT spełniają funkcję pełnego oświetlenia w taki sposób, że szerokość, zasięg i intensywność strumienia światła mogą zostać dopasowane do aktualnej sytuacji.* Technologia matrycowa może pomóc uzyskać o wiele lepsze oświetlenie drogi bez oślepiania innych kierowców i przeszkadzającego odbicia światła od znaków drogowych, co znacznie zwiększa komfort prowadzenia samochodu nocą.

*W granicach możliwości systemu.

Zbliżenie na reflektor w VW Golfie GTI

Regulacja poziomu nadwozia

Przy regulacji poziomu nadwozia zawieszenie pneumatyczne samochodu może utrzymywać stały poziom na obu osiach, niezależnie od obciążenia pojazdu ładunkiem.* Czujniki wysokości w sposób stały rejestrują odległość między osiami a nadwoziem i natychmiast wyrównują różnice między odległością zadaną a rzeczywistą.*

W zawieszeniu konwencjonalnym i pneumatycznym stosowane są różne systemy regulacji poziomu. Automatyczna regulacja poziomu zwiększa komfort jazdy zapobiegając obniżeniu tyłu samochodu przy obciążeniu ładunkiem.* Ponadto poprawia zachowanie się pojazdu podczas holowania przyczepy.

* W granicach możliwości systemu.

Patrz też:
Zawieszenie pneumatyczne (CDC)

Regulacja wałka rozrządu

Wałek rozrządy to główny element sterowania pracą zaworów za pośrednictwem krzywek, a także popychaczy. Regulacja wałków rozrządu w sposób optymalny dopasowuje czasy otwarcia zaworów do wszystkich warunków pracy. Wałek jest napędzany przez wał korbowy za pośrednictwem paska zębatego bądź łańcucha. 

Radio Data System (RDS)

RDS to skrót od Radio Data System i jest to usługa oferowana przez stacje radiowe. Oprócz słyszalnego programu wysyłane są informacje w formie zakodowanych sygnałów cyfrowych, które mogą być analizowane przez odbiorniki radiowe współpracujące z RDS. Umożliwia to przekazywanie dodatkowych usług, jak nazwa nadawcy (PSN), tekst radiowy (RT) czy oznaczenie programów drogowych (TP) względnie zakłóceń w ruchu drogowym (np. korków, wypadków, blokad przez TMC). Przekazywanie alternatywnych częstotliwości (AF) w RDS umożliwia dostrojenie do najlepiej odbieranej częstotliwości słuchanego aktualnie programu radiowego. W tym celu radio automatycznie przechodzi od słabnącego sygnału na lepszą częstotliwość nadawania tej samej stacji.

Traffic Announcement (TA) przekazuje radiowe komunikaty o ruchu drogowym w ustawionej wcześniej głośności, nawet gdy słuchamy akurat innych źródeł (CD, SD lub inne media) lub gdy radio jest wyciszone. Ponadto w ramach jednej sieci nadawców następuje automatyczne przełączenie ze stacji nie nadającej komunikatów drogowych na odpowiednią stację z komunikatami drogowymi (EON, Enhanced Other Network).

Za rzetelność informacji RDS odpowiedzialność ponoszą operatorzy stacji radiowych. RDS pokrywa już cały obszar Europy, także w innych regionach świata (np. w Ameryce Północnej, Chinach) RDS w połączeniu z nazwą nadawcy (PSN) i informacjami drogowymi (TMC) odgrywa coraz większą rolę.

Komputer pokładowy Volkswagena z fokusem na RDS

RDE

Uzupełniająco do WLTP w Europie stosowana jest metoda pomiaru RDE. To skrót od Real Driving Emissions. W przeciwieństwie do NEDC i WLTP, pomiary emisji nie są prowadzone na stanowisku testowym, lecz podczas jazdy. Emisje substancji szkodliwych określone podczas jazdy po drogach publicznych nazywane są emisjami rzeczywistymi.

Cykl jazdy RDE
Podczas pomiaru RDE pojazd pokonuje zróżnicowane odcinki z przypadkowymi przyspieszeniami i hamowaniami. Pomiar trwa między 90 a 120 minut. Samochód jest wyposażony w mobilny system pomiaru spalin (PEMS - Portable Emission Measurement System). Urządzenie to mierzy emisję substancji szkodliwych (tlenków azotu i tlenku węgla) oraz odpowiednie parametry silnika, samochodu i otoczenia. Przez połączenie z danymi GPS możliwe jest dokładne określenie związku między sytuacją podczas jazdy a emisjami spalin.

Patrz też:
NEDC
WLTP

VW Golf jedzie przez miasto, widok od przodu

Rear Seat Entertainment (RSE)

Rear Seat Entertainment Volkswagen Exclusive oferuje pasażerom siedzącym na tylnych siedzeniach rozrywkę multimedialną na wysokim poziomie. Główne elementy to płaski ekran TFT w podsufitce lub dwa ekrany w zagłówkach przednich siedzeń, odtwarzacz DVD i dodatkowy panel obsługowy na konsoli środkowej z tyłu. Na konsoli znajdują się także przyłącza do słuchawek, by nie przeszkadzać innym pasażerom, oraz dodatkowe wejście video i audio, do którego można podłączyć zewnętrzne źródło, na przykład konsolę gier.

Dźwięk z DVD jest odtwarzany przez słuchawki lub głośniki systemu radiowego. Aby kierowca i inni pasażerowie mogli słuchać radia także wtedy, gdy jeden z pasażerów słucha DVD, możliwa jest też oddzielna praca Rear Seat Entertainment i radia. 

Recykling

Recykling oznacza doprowadzanie surowców z powrotem do obiegu materiałów, czyli ich ponowne użycie w nowych produktach. W przemyśle motoryzacyjnym recykling skupiał się głównie na odzyskiwaniu metali, jednak obecnie coraz więcej elementów pojazdów może zostać ponownie wykorzystanych. Odzyskiwalność surowców użytych do produkcji samochodu jest dziś uwzględniana już w fazie konstrukcyjnej. Volkswagen nie tylko dba o recykling odpadów, lecz również stara się unikać ich powstawania. Dlatego większość podzespołów, materiałów i surowców jest dostarczana przez dostawców w opakowaniach wielorazowych. 95 procent odpadów produkcyjnych jest ponownie wykorzystywanych. Ponadto substancje i materiały w samochodzie są odpowiednio oznaczane, aby ułatwić ich przyporządkowanie przy procesie recyklingu.

Stos starych samochodów

Rekuperacja

Rekuperacja (odzyskiwanie energii hamowania) pomaga lepiej wykorzystać energię wytwarzaną do napędzania samochodu. Energia kinetyczna powstająca przy hamowaniu lub jazdy bez użycia pedału przyspieszenia jest zamieniana przez alternator w energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorze i może być wykorzystywana przy przyspieszaniu. Akumulator może wtedy zasilać odbiorniki elektryczne, a silnik nie musi napędzać alternatora.

Dzięki takiemu sterowaniu pracą alternatora i zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi, przy przyspieszaniu lub jeździe ze stałą prędkością napięcie prądnicy może zostać obniżone. Możliwe jest nawet całkowite wyłączenie alternatora. A to odciąża silnik i zmniejsza zużycie paliwa.

System oprócz odpowiedniego alternatora obejmuje także inteligentny system zarządzania akumulatorem z dodatkową funkcją nadzorowania poziomu jego naładowania.

Patrz też:
System zarządzania energią akumulatora

System Infotainment, wskaźnik rekuperacji

Rozsuwany/unoszony dach solarny

Elementy fotowoltaiczne wbudowane pod szkłem dachu solarnego nawet przy niewielkim nasłonecznieniu wytwarzają prąd i zasilają dmuchawę w samochodzie. Dzięki temu mimo wyłączonego zapłonu do wnętrza samochodu może być doprowadzane świeże powietrze, co pozwala obniżyć temperaturę we wnętrzu nawet o 50 procent, bez obciążania akumulatora rozruchowego. Takie wstępne obniżenie temperatury pozwala klimatyzacji szybko schłodzić wnętrze do żądanego poziomu przy mniejszym zużyciu energii. 

S

Sonda lambda

Lambda oznacza stosunek powietrza i paliwa w silniku spalinowym (stosunek stechiometryczny). Chemicznie optymalny stosunek to lambda = 1, jeżeli wynosi 14,7 kg powietrza do 1 kg paliwa (dla benzyny).
Sonda lambda jako czujnik jest w stanie zmierzyć ten stosunek. Jest ona odpowiedzialna za prawidłową pracę katalizatora.
Sonda jest umieszczona w układzie wydechowym przed katalizatorem i mierzy pozostałą zawartość tlenu, czyli skład spalin. Na podstawie tej wartości układ sterowania pracą silnika reguluje skład mieszanki dla układu wtryskowego. 

Patrz też:
Katalizator

Sprzęgło napędu na wszystkie koła

Sprzęgło napędu na wszystkie koła to elektronicznie regulowane sprzęgło wielopłytkowe. Przy stałym układzie 4x4 4MOTION umożliwia ono zmienny rozdział sił napędowych między przednią a tylną oś. Przy niewielkim obciążeniu napędzana jest przede wszystkim przednia oś, tylna oś jest odłączona. W razie konieczności tylna oś jest dołączana płynnie w ciągu ułamków sekundy przez sprzęgło, uruchamiane elektrohydrauliczną pompą olejową. W razie potrzeby na tylną oś może być skierowane prawie 100 procent momentu napędowego. Regulacja sprzęgła napędu na wszystkie koła jest zintegrowana na stałe z elektronicznym programem stabilizacji jazdy i poprawia w ten sposób bezpieczeństwo samochodu.

Patrz też:
4MOTION
Elektroniczny program stabilizacji jazdy

Schematyczne przedstawienie sprzęgła na wszystkie koła w VW Golfie R
Zużycie paliwa Golf R in l/100 km: w cyklu miejskim 8,2-8,1 / w cyklu pozamiejskim 6,6-6,5 / w cyklu mieszanym 7,2-7,1; emisja CO₂ w cyklu mieszanym, g/km: 164-162; klasa efektywności: D

Statyczne doświetlanie zakrętów

Przy skręconej kierownicy lub włączonym kierunkowskazie i prędkości poniżej 40 km/h, na skrzyżowaniach lub przy skrętach w boczną drogę, automatycznie włącza się statyczne doświetlanie zakrętów. W zależności od modelu, światła statycznie doświetlające zakręty mogą być wbudowane w reflektory główne lub przeciwmgielne. Oba sposoby doświetlania zakrętów znacznie zmniejszają ryzyko potrącenia pieszych czy rowerzystów.

Patrz też:
Dynamiczne doświetlanie zakrętów

Volkswagen nocą na drodze widziany z tyłu. Widać światła przednie i doświetlanie zakrętów przez reflektory.

Sterownik poduszek powietrznych

Sterownik poduszek powietrznych rozpoznaje oraz ocenia zderzenie i w zależności od rodzaju i ciężkości wypadku aktywuje odpowiednie systemy bezpieczeństwa. Informacji do sterownika dostarczają zewnętrzne czujniki przyspieszenia, tzw. czujniki zderzeniowe (maksymalnie sześć).
Sterownik poduszek powietrznych jest wyposażony w czujniki przyspieszenia dla osi podłużnej, poprzecznej i pionowej samochodu. Ponadto czujnik prędkości obrotu rejestruje obrót samochodu wokół osi wzdłużnej. Czujniki w sterowniku służą do analizy sygnałów z innych sensorów. Umożliwia to ocenę kierunku uderzenia oraz ciężkości wypadku i wyzwolenie odpowiednich poduszek oraz napinaczy pasów. Sterownik jest również połączony z innymi systemami magistrali przesyłu danych CAN, by w razie wypadku ułatwić lokalizację i udzielenie pomocy pasażerom.
Szeroko zakrojone badania i nieustanne udoskonalanie systemów przez Volkswagena pozwoliły stworzyć takie sterowniki systemów bezpieczeństwa, które gwarantują optymalne działanie ochronne w najbardziej zróżnicowanych rodzajach wypadków. W zależności od ciężkości wypadku, dwustopniowe wyzwalanie czołowych poduszek powietrznych pozwala obniżyć ryzyko obrażeń u kierowcy i przedniego pasażera. System potrafi odróżnić zderzenie od silnego wstrząsu, na przykład w wyniku uderzenia kamieniem lub wjechania w głęboką dziurę w nawierzchni. Dzięki temu bez zderzenia nie dojdzie do aktywacji poduszek powietrznych ani napinaczy pasów.

System aktywnego zarządzania pracą cylindrów ACT

Stosowana przez Volkswagena zasada oszczędnego obchodzenia się z zasobami naturalnymi ma swój wyraźny wyraz we wprowadzeniu systemu aktywnego zarządzania pracą cylindrów. Podczas jazdy w zakresie prędkości obrotowych między 1400 a 4000 obr./min i prędkości poniżej 130 km/h, niezależnie od wybranego biegu, wyłączają się dwa z czterech cylindrów, i to w sposób nieodczuwalny dla kierowcy. Optymalizuje to sprawność silnika. Na wyświetlaczu wielofunkcyjnym wyświetlana jest informacja, w jakim trybie pracuje aktualnie jednostka napędowa.

W samochodach z systemem aktywnego zarządzania pracą cylindrów ACT zużycie paliwa w cyklu mieszanym może się obniżyć nawet o 0,5 l/100 km, a emisja CO2 o 10 g/km. W zależności od sytuacji oszczędność może wynieść nawet 1 l/100 km.

Cylindry VW Golfa

System automatycznego hamowania po kolizji

Prawie jedna czwarta wszystkich wypadków z obrażeniami ciała to kolizje wielokrotne. Stosowany przez Volkswagena system automatycznego hamowania po kolizji może pomóc uniknąć kolejnych zderzeń lub zminimalizować ich skutki. Po kolizji system – w granicach swoich możliwości – automatycznie inicjuje hamowanie, jeszcze zanim kierowca zdąży zareagować. Może to zminimalizować skutki zderzenia lub w idealnym przypadku pozwoli uniknąć kolejnych kolizji.

Kierowca może w każdej chwili przejąć kontrolę nad samochodem.

System Common Rail

Nazwą Common Rail określany jest rodzaj budowy systemu bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach wysokoprężnych. W systemie tym wytwarzanie ciśnienia i wtrysk paliwa są od siebie oddzielone. Oddzielna pompa wbudowana w dowolnym miejscu silnika wytwarza ciśnienie, które jest utrzymywane w szynie zwanej Common Rail („wspólny przewód”). Połączone równolegle z szyną wtryskiwacze wszystkich cylindrów są w sposób ciągły zasilane ze stałym ciśnieniem. Ilość wtryskiwanego paliwa i czas wtrysku sterowane są przez zawory elektromagnetyczne w poszczególnych wtryskiwaczach. 

System Infotainment

Coraz nowsze systemy Infotainment, Entertainment i komunikacyjne spełniają rosnące wymagania odnośnie komfortu i bezpieczeństwa w nowoczesnym samochodzie. Radio należy do wyposażenia standardowego i jest uzupełniane telefonem komórkowym, nawigacją, odtwarzaczem DVD itp. Aby kierowca nie był obciążony wieloma systemami obsługi, opracowano system Infotainment, czyli centralny panel obsługowy z ekranem, który pozwala na intuicyjne zarządzanie niemal wszystkimi funkcjami auta. Wiersz menu głównego, przyciski funkcyjne zależne od menu i przyciski na kierownicy wielofunkcyjnej umożliwiają sterowanie wszystkimi funkcjami systemu Infotainment.

Na komputerze pokładowym widać system Infotainment

System ISOFIX

ISOFIX to rezultat starań znanych producentów samochodów, by stworzyć optymalny standard mocowania fotelików dziecięcych. ISOFIX nie jest oficjalną normą DIN.
Foteliki ISOFIX posiadają uproszczony system mocujący i mogą być stosowane we wszystkich pojazdach, które już przy ich konstruowaniu zostały wyposażone w odpowiednie znormalizowane uchwyty. Przygotowanie do mocowania fotelika dziecięcego składa się z dwóch zaczepów połączonych na sztywno z nadwoziem. Foteliki ISOFIX są unieruchamiane w tych mocowaniach przez dwa zazębiające się w nich pałąki.
Foteliki dziecięce ISOFIX łatwo jest zamontować, a dzięki stabilnemu mocowaniu do nadwozia zapewniają maksymalne bezpieczeństwo. Wszystkie modele Volkswagenów posiadają zaczepy ISOFIX przy tylnych siedzeniach.

Fotelik samochodowy na tylnym siedzeniu VW Polo zamocowany w uchwytach ISOFIX

System nagłaśniający Dynaudio

System nagłaśniający DYNAUDIO składa się z wysokiej jakości głośników z technologią DSP (Digital Signal Processor) i cyfrowego, wielokanałowego wzmacniacza. Głośniki i ich pozycja wbudowania są dokładnie dopasowane do charakterystyki akustycznej wnętrza. Rezultatem jest bogate spektrum barwy dźwięku, spotykane dotychczas tylko w systemach high end.
Tak doskonałe brzmienie uzyskano między innymi dzięki udoskonalonym głośnikom wysokotonowym z kopułkami tekstylnymi i wysokiej jakości głośnikom niskotonowym. Zapewniają one naturalny rozdział wysokich i niskich częstotliwości oraz homogeniczne rozchodzenie się dźwięku w całym wnętrzu samochodu. Także membrany dzięki wyjątkowo lekkiemu, stabilnemu i prawie pozbawionemu rezonansu MSP (polimer magnezowo-krzemowy) są niezwykle wysokiej jakości. Specjalne podwójne magnesy zapewniają wysoką dynamikę i odporność na obciążenia.

DYNAUDIO Executive Surround w VW Touaregu

System nawigacyjny

Jako system nawigacyjny rozumiane jest urządzenie elektroniczne pomagające w dotarciu do zdefiniowanego punktu docelowego. Poprzez informacje głosowe i wizualne na ekranie nawigacja prowadzi optymalną trasą do żądanego celu. Najważniejsze elementy systemu to: antena GPS, komputer nawigacji i wyświetlacz. Za pomocą Global Positioning System (GPS) system nawigacyjny określa lokalizację pojazdu z dokładnością do kilku metrów.

Stała aktualizacja danych GPS oraz porównanie z danymi czujników prędkości obrotowej kół systemu ABS umożliwiają komputerowi wyliczenie wybranej trasy. Jako podstawa służy pełna sieć dróg zawarta w cyfrowych mapach. Dane te zapisane są na nośniku danych (CD, DVD lub twardy dysk). Po wprowadzeniu adresu docelowego komputer nawigacji wylicza najszybszą lub najkrótszą trasę, i przy aktywnym prowadzeniu do celu porównuje podczas jazdy wyliczony przebieg trasy i aktualną pozycję samochodu. Jeżeli różnią się one, na przykład kierowca wybrał inną drogę z powodu korka lub przez pomyłkę – wyliczana jest zmodyfikowana trasa.

Traffic Message Channel (TMC) umożliwia dynamiczne prowadzenie do celu, podczas którego system nawigacji sam rozpoznaje utrudnienia w ruchu i proponuje alternatywną trasę.

Urządzenia radiowo-nawigacyjne najnowszej generacji charakteryzuje łatwa obsługa i wielofunkcyjność.

Patrz też:
Global Positioning System (GPS)
Traffic Message Channel (TMC)
Prowadzenie do celu, dynamiczne

System nawigacji w komputerze pokładowym VW Passata

System przeciwdziałający blokowaniu kół (ABS)

System ABS wspiera kierowcę podczas ostrego hamownia, szczególnie na jezdni o niskiej przyczepności może zapobiec zablokowaniu kół i utracie kontroli nad samochodem.*

* W granicach możliwości systemu

System przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych przy hamowaniu silnikiem (MSR)

System zapobiegający poślizgowi kół napędowych podczas hamowania silnikiem, w skrócie MSR, zapobiega tendencji do blokowania się kół na gładkiej nawierzchni w wyniku hamowania silnikiem. Sytuacja taka występuje, gdy kierowca nagle zdejmie nogę z gazu lub szybko zredukuje bieg. Poprzez działanie hamujące silnika koła napędowe mogą zacząć się ślizgać, tracą na krótko przyczepność i samochód zaczyna zachowywać się niestabilnie. MSR utrzymuje stabilność jazdy i poprawia w ten sposób bezpieczeństwo.

Niezbędne informacje z czujników prędkości obrotowej kół i sterownika silnika lub skrzyni biegów przesyłane są do MSR przez magistralę danych. Jeżeli sterownik rozpozna poślizg kół napędowych, prześle przez magistralę danych sygnał do sterownika silnika, który lekko zwiększy prędkość obrotową, aż koła napędowe zaczną się obracać z prędkością odpowiadającą prędkości samochodu. Dzięki temu samochód nie utraci stabilności. MSR pracuje przez cały zakres prędkości jazdy.

Patrz też:
Czujniki prędkości obrotowej kół

System rozpoznający zmęczenie kierowcy

System rozpoznający zmęczenie kierowcy na podstawie określonych parametrów zaleca prowadzącemu pojazd przerwanie jazdy. Nieuwaga i zmęczenie mogą w doprowadzić do zjechania z pasa ruchu. Dlatego system rozpoznaje odstępstwa od normalnego zachowania prowadzącego podczas jazdy i wspiera go na długich trasach. W tym celu od prędkości powyżej 65 km/h w sposób ciągły analizuje stan kierowcy pod kątem jego zdolności do prowadzenia pojazdu. Oceniane są różne sygnały, na przykład ruchy kierownicą. W przypadku rozpoznania zmęczenia system zaleci kierowcy sygnałem optycznym i akustycznym przerwanie podróży. Pomaga mu zatem podjąć właściwą decyzję.

Patrz też:
Systemy wspomagające

Driver Alert System ‘break’ warning lamp

System zapobiegający poślizgowi kół (ASR)

Przy silnikach z wysokim momentem obrotowym system zapobiegający poślizgowi kół ASR zwiększa komfort i bezpieczeństwo, szczególnie na nawierzchniach z różnym stopniem przyczepności. ASR umożliwia płynne ruszanie i przyspieszanie przez cały zakres prędkości, bez buksowania kół lub uciekania samochodu na boki.
ASR współpracuje z elektronicznym pedałem przyspieszenia (E-Gas) i wykorzystuje czujniki prędkości obrotowej kół systemu ABS. Jeżeli wykryje, że jedno z kół napędzanych obraca się szybciej od pozostałych, wówczas poprzez ingerencję w układ sterowania silnikiem zredukuje jego moc, zapobiegając efektowi poślizgu. ASR gwarantuje trakcję oraz stabilność przy przyspieszaniu w całym zakresie prędkości i ma przez to wpływ na bezpieczeństwo czynne. Dodatkowo zmniejsza zużycie opon. ASR obejmuje także elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego i jest częścią programu elektronicznej stabilizacji jazdy.

Patrz też:
Elektroniczny pedał przyspieszenia (E-Gas)
System zapobiegający blokowaniu się kół (ABS)
Bezpieczeństwo czynne
Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (XDS)
Elektroniczny program stabilizacji jazdy

System zarządzania energią akumulatora

System zarządzania energią akumulatora dba samodzielnie o to, by w zależności od poziomu naładowania i temperatury akumulator dysponował zawsze ilością energii niezbędną do uruchomienia silnika, także gdy samochód przez długi czas stoi nieużywany.
Nowoczesne samochody pobierają energię z akumulatora również podczas postoju. Pamięć komunikatów o ruchu drogowym, autoalarm lub odbiornik pilota przez cały czas pobierają niewielkie ilości prądu. Jeżeli poziom naładowania akumulatora jest krytyczny, system zarządzania energią wyłącza stopniowo odbiorniki. Podczas jazdy dynamiczny system zarządzania na bieżąco sprawdza napięcie akumulatora oraz jego ładowanie i w razie konieczności nieznacznie zwiększa prędkość obrotową biegu jałowego, by podwyższyć moc ładowania przez alternator. W ekstremalnych przypadkach dezaktywowane są na krótki czas urządzenia pobierające dużą ilość energii, na przykład ogrzewanie siedzeń lub tylnej szyby. Nie wpływa to jednak na komfort jazdy – podczas normalnej jazdy wyłączanie odbiorników następuje w sposób niezauważalny dla kierowcy.

Patrz też:
Rekuperacja

Systemy wspomagające

Celem Volkswagena jest umożliwienie bezwypadkowej jazdy dzięki zaawansowanym rozwiązaniom stosowanym w samochodach.
Systemy wspomagające przyczyniają się do rozpoznania potencjalnie krytycznej sytuacji i pomagają zmniejszyć ryzyko wypadków. Gwarantują kierowcy większy komfort i odciążają go przy prowadzeniu pojazdu.

Patrz też:
Aktywny tempomat ACC
System obserwacji otoczenia Front Assist
Asystent utrzymania pasa ruchu Lane Assist
Asystent parkowania Park Assist
Proaktywny system ochrony pasażerów PreCrash
Asystent zmiany pasa ruchu Side Assist
Kamera cofania Rear View

Arteon jedzie w korku. Sensoryka systemów wspomagających przedstawiona liniami między samochodami.

Sztywność nadwozia

Sztywność nadwozia jest podstawą bezpieczeństwa, komfortu i trwałości samochodu. Im mniej „skręca” się pojazd na nierównych nawierzchniach lub pokonywanych z dużą prędkością zakrętach, tym wyższa jest sztywność na skręcanie i tym bezpieczniej zachowuje się on podczas jazdy.
Różne formy nadwozia wykazują różną sztywność. Generalnie otwarte nadwozie typu kabriolet nie może uzyskać takiej samej sztywności, jak nadwozie zamknięte.
Sztywność statyczna struktury karoserii jest zarówno ważnym parametrem technicznym, jak i istotną wartością subiektywnego odczuwania bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Sztywność dynamiczna jest ważnym warunkiem dobrej dynamiki jazdy, komfortu amortyzowania drgań i optymalnej akustyki.

Patrz też:
Jakość nadwozia

Siedzenia sportowe

Siedzenia sportowe Volkswagena poprawiają bezpieczeństwo, gwarantują wysoki poziom komfortu oraz mają atrakcyjny wygląd. Wyprofilowane boki zapewniają stabilną pozycję siedzącą na zakrętach i pozwalają lepiej zachować kontrolę nad samochodem w ekstremalnych sytuacjach podczas jazdy. 

1. Zużycie paliwa Golf GTI, l/100 km: w cyklu miejskim 8,2-7,8 / w cyklu pozamiejskim 5,5-5,3 / w cyklu mieszanym 6,4-6,3; emisja CO2 w cyklu mieszanym, g/km: 148-145; klasa efektywności: D

Wnętrze VW  Golfa ze sportowymi siedzeniami

Stabilizator

Stabilizator wykonany jest najczęściej z okrągłego prętu o przekątnej 10 do 60 mm, zagiętego w kształcie litery U. Środkowa część „U” jest zamontowana poprzecznie i zamocowana w gumowych łożyskach w sposób umożliwiający jej obrót. Zagięte końce są połączone z zawieszeniem kół. Dzięki temu siły dźwigni występujące z jednej strony oddziaływują wyrównawczo na przeciwległą stronę.

Stabilizatory poprawiają stabilność samochodu, jednocześnie zmniejszają boczne pochylenie nadwozia. Dzięki nim pokonywanie zakrętów jest jeszcze bezpieczniejsze i bardziej komfortowe.

System kontroli ciśnienia w oponach

System kontroli ciśnienia w oponach informuje kierowcę podczas jazdy o aktualnym ciśnieniu. W tym celu w każdym kole (także zapasowym) wbudowane są czujniki. Koło wysyła do sterownika umieszczonego w tylnej części samochodu sygnały radiowe z informacjami o ciśnieniu i temperaturze opon. Aby zlokalizować poszczególne koła, układ elektroniczny przekazuje ich indywidualne kody. W przypadku zbyt niskiego ciśnienia lub szybkiego spadku ciśnienia kierowca jest ostrzegany sygnałem optycznym i/lub akustycznym.

System kontroli wspiera kierowcę w monitorowaniu ciśnienia w oponach. Stała kontrola zapewnia bezpieczeństwo. Właściwe ciśnienie przedłuża okres eksploatacji opony i obniża zużycie paliwa.

Wskazówka:
System kontroli ciśnienia w oponach nie zwalnia jednak kierowcy z odpowiedzialności za prawidłowość ciśnienia w kołach.

Patrz też:
Wskaźnik kontrolny ciśnienia w oponach

System kontroli ciśnienia w oponach na wyświetlaczu wielofunkcyjnym VW

System obserwacji otoczenia Front Assist

System obserwacji otoczenia Front Assist przy użyciu czujnika (radarowego/ laserowego) rozpoznaje krytyczną odległość od przeszkody i pomaga skrócić drogę hamowania. W niebezpiecznej sytuacji system ostrzega kierowcę optycznie, akustycznie i szarpnięciem hamulców. Front Assist pracuje niezależnie od aktywnego tempomatu ACC. System reaguje dwustopniowo na niebezpieczne zbliżanie się do przeszkody: najpierw sygnałami optycznymi i akustycznymi ostrzega kierowcę przed nagle hamującym lub jadącym powoli pojazdem z przodu. Równolegle samochód jest przygotowywany do hamowania awaryjnego: okładziny hamulcowe przysuwają się do tarcz hamulcowych, jednak jeszcze nie hamują, wzrasta też czułośc reakcji asystenta hamulców. Jeżeli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, system szarpnięciem hamulców zwróci mu uwagę na niebezpieczeństwo. Jednocześnie jeszcze bardziej zwiększa się czułość asystenta hamulców. Jeśli kierowca teraz wciśnie pedał hamulca, będzie miał natychmiast do dyspozycji pełną siłę hamowania. W przypadku, gdy kierowca niewystarczająco mocno wciśnie pedał hamulca, Front Assist podniesie ciśnienie hamowania do wymaganego poziomu, by samochód mógł zatrzymać się przed przeszkodą.

W zależności od modelu samochodu, Front Assist oferuje dwie dodatkowe funkcje: po ostrzeżeniu o zagrożeniu kolizją Front Assist samodzielnie inicjuje częściowe hamowanie w celu zmniejszenia prędkości i zwrócenia uwagi kierowcy. W sytuacji, gdy kolizja jest nieunikniona, system wspiera kierowcę przez automatyczne hamowanie z pełną siłą, by zmniejszyć prędkość, z jaką dojdzie do zderzenia. W zależności od modelu samochodu, Front Assist wspiera kierowcę także podczas jazdy z niewielką prędkością. Jeżeli kierowca nie zauważy przeszkody, Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście automatycznie zahamuje zmniejszając prędkość zderzenia. W idealnym przypadku może nawet zapobiec zderzeniu z przeszkodą. 

Dwa VW Golfy Sportsvan na ulicy z schematyczną prezentacją systemu obserwacji otoczenia Front Assist i aktywnego tempomatu ACC

System pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych

Zadaniem systemu pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych jest minimalizacja ryzyka obrażeń pasażerów we wnętrzu kabiny pasażerskiej. System działający w razie zderzenia czołowego obejmuje prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami napięcie, poduszkę czołową dla kierowcy i pasażera oraz ewentualnie poduszkę chroniącą kolana, bezpieczną kolumnę kierownicy oraz prawidłowo ustawioną pozycję siedzeń i zagłówków.

Patrz też:
Czołowa poduszka powietrzna
Ogranicznik siły naprężenia pasów
Napinacz pasów bezpieczeństwa

Schematyczna prezentacja systemu poduszek i pasów bezpieczeństwa w VW Polo

System prezentacji otoczenia Area View

Area View przekazuje do kokpitu obraz otoczenia samochodu, dzięki czemu kierowca może dokładnie zobaczyć najbliższe otoczenie auta. System oferuje kilka perspektyw i widoków, by w każdej sytuacji optymalnie wspierać kierowcę. Cztery kamery obserwują cały obszar wokół samochodu. Dzięki szerokokątnym obiektywom 180° z przodu i z tyłu kierowca może także zobaczyć, co dzieje się o 90° w lewo i prawo od wysuniętych najbardziej do przodu i do tyłu punktów samochodu, czyli jakby „zajrzeć za róg”. System wspiera przy trudnych manewrach, jak podczepianie i manewrowanie z przyczepą, jazda w terenie lub włączanie się do ruchu przy ograniczonej widoczności na boki.

Obrazy z kamer są przetwarzane cyfrowo i wyświetlane w czasie rzeczywistym na ekranie radia lub systemu radiowo-nawigacyjnego.

Schematyczne przedstawienie systemu prezentacji otoczenia Area View w VW Arteon

System radiowo-nawigacyjny

System radiowo-nawigacyjny łączy nawigację z funkcjami multimedialnymi.

Patrz też:
System nawigacyjny

Przedstawienie systemu radiowo-nawigacyjnego w komputerze pokładowym VW Touarega

System rozpoznający znaki drogowe

System przy użyciu kamery rozpoznaje podczas jazdy znaki drogowe wzdłuż drogi i wyświetla je na wyświetlaczu wielofunkcyjnym i/lub ekranie systemu nawigacji. Kierowca może lepiej skupić się na prowadzeniu samochodu. System wykorzystuje trzy rodzaje informacji: rozpoznane znaki drogowe, informacje z systemu nawigacyjnego i aktualne dane dot. samochodu. 

Patrz też:
Systemy wspomagajace

Funkcja rozpoznawania znaków drogowych na wyświetlaczu wielofunkcyjnym VW

System Start-Stop

System Start-Stop automatycznie wyłącza silnik na postoju. Silnik pracuje tylko wtedy, gdy rzeczywiście jest potrzebny. Kierowca dojeżdża do czerwonego światła i zatrzymuje samochód. Następnie (jak zwykle) przełącza na luz i zdejmuje nogę ze sprzęgła. W tym momencie silnik wyłącza się. Na wyświetlaczu wielofunkcyjnym pojawia się symbol „Start-Stop”. Gdy światło zmieni się na żółte, kierowca wciska sprzęgło i silnik uruchamia się. Gaśnie symbol „Start-Stop”.

Patrz też:
Wyświetlacz wielofunkcyjny (MFA)

Ilustracja systemu Start-Stop w Volkswagenie

Szyby z izolacją termiczną

Szyby ograniczające przenikanie ciepła i odbijające promieniowane podczerwone dbają o przyjemny klimat we wnętrzu samochodu. Redukują nagrzewanie się wnętrza przy wysokich temperaturach zewnętrznych, przez co poprawiają samopoczucie pasażerów. Ponadto klimatyzacja może pracować z mniejszą intensywnością, co wpływa na zużycie paliwa, gdyż na doprowadzanie wnętrza do żądanej temperatury potrzebne jest mniej energii.

Volkswagen z szybami z izolacją

Środkowy mechanizm różnicowy

Aby wyrównać różne prędkości przedniej i tylnej osi wynikające z różnych promieni zakrętów lub ze specyfiki podłoża podczas jazdy w terenie, w napędach na cztery koła (4MOTION) stosowana jest przekładnia rozdzielcza z funkcją mechanizmu różnicowego. Może ona w granicach możliwości systemu zapobiegać naprężeniom w układzie napędowym i rozdzielać siły napędowe. W ten sposób na koła o lepszej trakcji może być przekazywane więcej siły.

W związku ze zróżnicowanymi wymaganiami, w 4MOTION stosowane są różne typy konstrukcji:

  • sprzęgło napędu na wszystkie koła 
  • mechanizm różnicowy Torsen

Patrz też:
4MOTION
Mechanizm różnicowy Torsen
Sprzęgło na wszystkie koła

Światła dzienne

Dodatkowe światła redukują za dnia ryzyko wypadku.

Światła dzienne
Oddzielne źródła światła wbudowane w reflektory lub zderzaki. 

Światła włączające się przy uruchomieniu silnika
Światła mijania włączone za dnia.

Obie funkcje włączają się automatycznie przy uruchamianiu silnika.

VW Touran od przodu z reflektorami ze światłami dziennymi LED, na parkingu, z tyłu obszar przemysłowy

Światła włączające się po uruchomieniu silnika

Jazda za dnia z włączonymi światłami zmniejsza ryzyko wypadku.
Światła włączające się po uruchomieniu silnika:
włączone w dzień światła mijania.
Światła do jazdy w dzień:
oddzielne światła w reflektorach.
Oba rodzaje świateł włączają się automatycznie wraz z uruchomieniem silnika.

Volkswagen od przodu po zmroku, detal: reflektor

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 5000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.