Procedura testowa WLTP
Procedura testowa WLTP (Worldwide Harmonised Light Duty Test Procedure – światowa jednolita procedura testowa dla lekkich samochodów użytkowych) zastąpiła cykl NEDC. Intencją przy przechodzeniu na nowy cykl testowy było przybliżenie wartości emisji spalin i zużycia paliwa do wartości uzyskiwanych w rzeczywistej eksploatacji. Procedura przewiduje zmieniony cykl jazdy i dokładnie określone warunki przeprowadzania testu, dzięki czemu wyniki uzyskiwane na całym świecie będą porównywalne. W przyszłości WLTP będzie stanowiło podstawę dla określania norm emisji spalin Euro. Od 1 września 2017 wartości emisji spalin i zużycia paliwa wszystkich nowych wprowadzanych na rynek silników i modeli muszą być określane wg WLTP. Od 1 września 2018 roku wartości emisji i spalania wszystkich nowych samochodów będą wartościami określonymi zgodnie z WLTP.
Patrz też:
NEFZ
RDE
Poszycie podwozia
Zamiast klasycznej osłony podwozia, Volkswagen coraz częściej stosuje poszycie z tworzywa sztucznego. Chroni ono skutecznie podwozie przed uderzeniami kamieni, jest lżejsze, można je wykonać z materiałów odzyskanych w recyklingu i poddać recyklingowi, jest zatem bardziej przyjazne dla środowiska.
Ponadto poszycie podwozia poprawia aerodynamikę samochodu – zmniejsza się opór powietrza, dzięki czemu również spalanie jest mniejsze.
Patrz też:
Recykling
Przełączenie na obieg zamknięty, automatyczne
Czujnik jakości powietrza jest w Volkswagenach elementem składowym automatycznej klimatyzacji Climatronic. Jego zadaniem jest stwierdzanie obecności substancji szkodliwych w powietrzu na zewnątrz, występujących w formie gazów ulegających utlenianiu (na przykład tlenek węgla (CO), węglowodory (pary benzolu lub benzyny) lub inne, nie spalone w pełni składniki paliw) lub redukcji (na przykład tleniki azotu NOx).
Przy złej jakości powietrza, na przykład w korku lub w tunelu, układ sterowania przełącza Climatronic na obieg zamknięty unikając w ten sposób przedostawania się do wnętrza zanieczyszczonego powietrza.
Patrz też:
Klimatyzacja
Pałąki przeciwkapotażowe
Aktywny system pałąków przeciwkapotażowych dba o bezpieczeństwo pasażerów w razie dachowania.
System składa się z dwóch kaset zamocowanych w sześciu punktach w podwójnej tylnej ścianie bagażnika. Dzięki specjalnemu profilowi i stabilnemu mocowaniu, pałąki przeciwkapotażowe mogą przenosić znacznie większe siły niż znane dotychczas systemy. Gdy czujniki zderzeniowe rozpoznają niebezpieczeństwo dachowania lub zderzenia (czołowego, od tyłu i od boku), sterownik poduszek powietrznych uruchamia system pałąków przeciwkapotażowych.
Zwolnienie blokad powoduje wysunięcie się pałąków o maksymalnie 265 mm w czasie 0,25 sekundy. Po wysunięciu pałąki są blokowane w pozycji końcowej. Razem z ekstremalnie sztywną ramą przedniej szyby chronią pasażerów na wszystkich czterech miejscach siedzących. Jeżeli składany dach jest zamknięty, pałąki dosuwają się do podsufitki. Jeśli nie dojdzie do dachowania, można wsunąć pałąki ręcznie, co ogranicza koszty naprawy.
Pasy bezpieczeństwa
Istotnym elementem chroniącym pasażerów są trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Zadaniem pasa jest unieruchomienie pasażera w fotelu w razie wypadku, aby jego ciało było wyhamowywane w miarę możliwości równomiernie z kabiną pasażerską i nie było narażone na niekontrolowane działanie zbyt dużych sił. Automatyczny zwijacz umożliwia łatwe rozwinięcie pasa przy zapinaniu i zapewnia maksymalny komfort przy różnym wzroście pasażerów. Napinacze kompensują luzy pasa, napinając go w razie zderzenia, by możliwie ciasno przylegał do ciała. Ogranicznik naprężenia pasów zmniejsza maksymalną siłę napięcia i minimalizuje ryzyko obrażeń górnej części tułowia. Działanie pasów, szczególnie w odniesieniu do osób siedzących z przodu, uzupełniają napinacze pasów i poduszki powietrzne.
Patrz też:
Czołowe poduszki powietrzne
Ogranicznik naprężenia pasów
Napinacz pasów bezpieczeństwa
System poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa
Panoramiczny unoszony/rozsuwany dach
Panoramiczny unoszony/rozsuwany dach to udoskonalony panoramiczny dach rozsuwany (PSD). Dach składa się z co najmniej dwóch elementów szklanych. Przednia część posiada funkcję elektrycznego unoszenia i rozsuwania – można ją unieść i częściowo lub całkowicie otworzyć. Przy przesuwaniu przedni element w całości nasuwa się na tylną część. Tylny element szklany jest stały i nie otwiera się.
Panoramiczny unoszony/rozsuwany dach posiada elektryczną roletę przesłaniającą całą przeszkloną powierzchnię.
Program jazdy Offroad
Program jazdy Offroad obejmuje między innymi asystenta zjazdu ze wzniesienia, funkcję ruszania w trudnym terenie, odpowiednio dopasowaną charakterystykę pedału przyspieszenia oraz system ABS zoptymalizowany pod kątem jazdy terenowej. Dzięki temu po wciśnięciu przycisku będziesz miał lepszą kontrolę nad samochodem w każdym terenie.