Komputer pokładowy

Komputer pokładowy w sposób ciągły przekazuje kierowcy na wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej informacje o aktualnym lub średnim zużyciu paliwa. Na podstawie tych danych komputer oblicza także pozostały zasięg przy aktualnym poziomie paliwa w zbiorniku. Informacje te ułatwiają kierowcy efektywną, oszczędzającą paliwo jazdę. Komputer pokładowy może wyświetlać także dodatkowe informacje, na przykład o średniej prędkości lub łącznym czasie jazdy.

Kompensacja wiatru bocznego

Kompensacja wiatru bocznego zwiększa komfort i bezpieczeństwo działania elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego (EPS). Funkcja ta wspiera kierowcę przy stałym wietrze bocznym lub na jezdni o nachyleniu w jedną stronę. Gdy sterownik EPS rozpozna, że kierowca wykonuje powtarzające się ruchy kierownicą korygujące tor jazdy, wspomaganie automatycznie nastawi się na ich kompensację. Kierowca nie musi już aktywnie kontrować kierownicą, co znacznie ułatwia prowadzenie samochodu.

Patrz też:
Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego

VW Polo GTI stoi w tunelu

Katalizator SCR

Katalizator SCR (Selective Catalytic Reduction) zmienia tlenek azotu (NOx) zawarty w spalinach w azot (N2) i wodę (H2). Nie powstają przy tym żadne niepożądane produkty uboczne. Przemiana następuje z użyciem syntetycznego wodnego roztworu mocznika, np. AdBlue® (ISO 22241-1 / AUS 32). W zależności od samochodu klient musi samodzielnie uzupełniać zbiornik AdBlue® między terminami planowanych przeglądów, lub zlecać jego uzupełnienie w warsztacie. Dozowanie AdBlue® zależy od strumienia masowego spalin, a o jego prawidłowość dba system zarządzania pracą silnika w połączeniu z czujnikiem NOx umieszczonym za katalizatorem SCR.

Patrz też:
AdBlue®
Katalizator zasobnikowy NOx

Kolektor dolotowy VIS

Powietrze niezbędne do spalania jest doprowadzane przez kolektor dolotowy do zaworu wlotowego. W zależności od obciążenia silnika stawiane są różne, zasadniczo wykluczające się wzajemnie wymagania odnośnie długości kolektora dolotowego. Tylko odpowiednia długość kolektora może zapewnić wysoką prędkość strumienia powietrza i dobre wypełnienie cylindra przy wszystkich prędkościach obrotowych. Przy niskich prędkościach obrotowych silnik powinien możliwie szybko udostępniać wysoki moment obrotowy, co najlepiej daje się uzyskać przy długim kolektorze dolotowym, natomiast przy wysokich prędkościach obrotowych maksymalna moc uzyskiwana jest przy krótkim kolektorze. Dzięki elektronicznie sterowanemu systemowi klap, kolektor dolotowy VIS spełnia oba te wymagania: przy niskich prędkościach obrotowych powietrze jest doprowadzane wzdłuż długiej drogi kolektora, przy wysokich prędkościach obrotowych – wzdłuż krótkiej drogi doprowadzania. 

Kamera cofania Rear View

Kamera cofania Rear View wspiera kierowcę przy manewrowaniu tyłem. Na ekranie systemu radiowego lub radiowo-nawigacyjnego wyświetlany jest obraz obszaru za samochodem.

W niektórych modelach Rear View dodatkowo ułatwia parkowanie, nakładając na obraz z kamery linie, które pokazują, w po jakim torze poruszałby się samochód przy aktualnym ustawieniu kół lub kiedy konieczna jest zmiana kąta skrętu kół. Sposób prezentacji na ekranie może się różnić w zależności od wariantu wyposażenia.

Kierowca może zatem bezpieczniej zbliżać się do przeszkody, obojętnie czy jest to zderzak innego pojazdu, czy krawężnik. Także podczepianie przyczepy jest dużo łatwiejsze.

Patrz też:
Systemy wspomagające

Prezentacja kamery cofania na komputerze pokładowym VW Polo

Kąt rampowy

Kąt rampowy wyznacza zdolność samochodu do pokonania przeszkody bez zahaczania o nią podwoziem (podłogą). 

Patrz też:
Kąt natarcia/zejścia
Nachylenie poprzeczne

Katalizator utleniający

Silniki wysokoprężne pracują z nadmierną ilością powietrza, dlatego ich spaliny nie mogą być oczyszczane przez katalizator trójdrożny. Katalizator utleniający poprzez utlenianie i redukcję zmienia substancje szkodliwe ze spalin – węglowodór (HC) i tlenek węgla (CO) w nietoksyczny dwutlenek węgla (CO2) i wodę (H2O).

Patrz też:
Katalizator

Katalizator zasobnikowy NOx

W katalizatorze zasobnikowym NOx tlenki azotu odkładają się na powierzchni zasobnika, która przeważnie wykonana jest ze związku baru.

Jeżeli katalizator osiągnie graniczny stan wypełnienia, następuje jego regeneracja. Tlenki azotu są usuwane z powierzchni, na której się osadziły i zamieniane w azot (N2) i dwutlenek węgla (CO2). Usuwanie tlenków z powierzchni i przemiana następują jako dwa oddzielne procesy. Aby rozpocząć regenerację, zmniejszana jest ilość doprowadzanego powietrza (λ < 1). Substancjami redukującymi są zawarte w spalinach tlenek węgla (CO) i węglowodory (HC).

Patrz też:
Katalizator SCR

Kolumna McPhersona

Kolumna McPhersona to jedna z form niezależnego zawieszenia kół przedniej osi samochodu. Łączy ona wspornik koła z nadwoziem i ma następujące funkcje: amortyzowanie samochodu, ograniczenie drogi ugięcia i prostowania sprężyny (ogranicznik rozciągania i ściskania), tłumienie drgań, uchwyt łożyska amortyzatora w celu mocowania do nadwozia oraz przenoszenie skrętu kół. Zastosowanie lżejszych i bardziej wytrzymałych materiałów redukuje masy nieamortyzowane, co poprawia właściwości jezdne i komfort. 

Komfortowe otwieranie/zamykanie

Przy zamykaniu lub otwieraniu zamków samochodu mogą być jednocześnie zamykane i otwierane wszystkie okna posiadające funkcję elektrycznego otwierania/zamykania (a w niektórych modelach dodatkowo dach rozsuwany). W tym celu należy przytrzymać wciśnięty przycisk otwierania/zamykania na pilocie. Po puszczeniu przycisku proces otwierania/zamykania automatycznie zatrzyma się. Okna zamykają się także przy zamykaniu samochodu przez przekręcenie kluczyka w zamku.

Patrz też:
Pilot zdalnego sterowania
Centralny zamek

Komfortowy asystent hamowania (HBA)

Ten komfortowy asystent hamowania oferowany przez Volkswagena wspiera kierowcę przy awaryjnym i nagłym hamowaniu. HBA na podstawie prędkości wciskania pedału hamulca rozpoznaje, czy kierowca chce zahamować z pełną siłą i automatycznie zwiększa ciśnienie hamowania (aż do zakresu aktywacji ABS) i utrzymuje je przez cały czas, gdy kierowca wciska pedał hamulca. Jeżeli prowadzący puści pedał, system zmniejsza ciśnienie hamowania do wartości zalecanej.
HBA pozwala znacznie skrócić drogę hamowania i pracuje w sposób prawie niewyczuwalny dla kierowcy.

Patrz też:
Elektroniczny program stabilizacji jazdy

Klimatyzacja 

Najważniejsze elementy klimatyzacji to system chłodzenia, ogrzewanie i nawiew. Klimatyzacja uzupełnia system wentylacji w samochodzie.

Volkswagen oferuje dla swoich modeli zarówno półautomatyczne systemy klimatyzacji, jak i automatyczną klimatyzację Climatronic.

Climatronic reguluje temperaturę wnętrza zgodnie z ustawioną temperaturą żądaną, odpowiednio dopasowując prędkość obrotową dmuchawy i położenie klap rozdziału powietrza. Zapewnia w ten sposób przyjemny klimat i prawie niewyczuwalny przepływ powietrza w prawie wszystkich warunkach pracy i atmosferycznych. Elektroniczny układ sterowania Climatronic uwzględnia wszystkie ważne czynniki, na przykład położenie słońca, intensywność nasłonecznienia oraz temperaturę zewnętrzną i odpowiednio do nich doprowadza więcej lub mniej chłodnego powietrza.

Dzięki włączeniu sterownika w magistralę danych CAN dostępne są również inne funkcje wpływające na komfort, na przykład automatyczne przełączanie na obieg zamknięty po włączeniu spryskiwaczy szyb, zapobiegające przenikaniu do wnętrza zapachu płynu do spryskiwaczy. Regulacja prędkości obrotowej dmuchawy w zależności od prędkości jazdy z automatycznym dopasowaniem temperatury doprowadzanego powietrza zmniejsza poziom hałasu przy powolnej jeździe.

Kolejną funkcją Climatronic jest funkcja „defrost” odmrażająca szyby lub usuwająca parę wodną. Po wciśnięciu odpowiedniego przycisku cały strumień powietrza kierowany jest na wewnętrzną stronę szyby, a dmuchawy pracują z wysoką prędkością obrotową. Jeżeli temperatura przekracza 2,5°C, dołącza się układ chłodzący w celu osuszenia powietrza.

Climatronic Volkswagena dba o komfort podróżnych i lepszą widoczność. Dzięki odpowiedniej temperaturze nie spada koncentracja kierowcy i nie wydłuża się jego czas reakcji.

W zależności od modelu stosowane są następujące rodzaje klimatyzacji:

  • klimatyzacja z 1-strefową regulacją temperatury
  • klimatyzacja z 2-strefową regulacją temperatury: dzieli kabinę pasażerską na dwie strefy; kierowca i siedzący obok niego pasażer mogą ustawić różne temperatury
  • klimatyzacja z 3-strefową regulacją temperatury: kierowca, przedni pasażer i pasażerowie z tyłu mogą ustawiać temperaturę niezależnie.

Klimatyzacja Air Care Climatronic z 2- lub 3-strefową regulacją temperatury
(Aktywny filtr biologiczny dodatkowo zmniejsza przenikanie zarodników grzybów i najmniejszych alergenów.)

Remaining time, --:--
Klimatyzacja w VW Tiguan Allspace

Katalizator

Potocznie „katalizatorem” określa się kompleksowy system katalitycznego oczyszczania spalin w pojazdach mechanicznych. Zawiera on czynną chemicznie substancję katalizującą (najczęściej metale szlachetne jak platyna lub rod), ceramiczny lub metaliczny materiał nośny, obudowę i w zależności od rodzaju konstrukcji – różne urządzenia sterujące procesem. W zależności od konstrukcji katalizator utlenia tlenek węgla do dwutlenku węgla, węglowodory do dwutlenku węgla i wody i/lub redukuje tlenki azotu do azotu i tlenu. Skuteczne katalizatory zmniejszają ilość substancji szkodliwych w spalinach nawet o 90 procent.
W samochodach stosowane są katalizatory trójdrożne (silniki benzynowe), katalizatory utleniające, katalizatory zasobnikowe NOx oraz systemy SCR (silniki wysokoprężne) – w zależności od silnika z jednym lub dwoma katalizatorami głównymi i nawet czterema katalizatorami wstępnymi. Aby efektywnie spełniać swoje zadania, katalizator trójdrożny wymaga określonej temperatury roboczej. Dlatego stosuje się katalizatory wstępne umieszczone w pobliżu silnika, które redukują emisje już w fazie rozgrzewania silnika.
Za optymalny skład mieszanki benzyna-powietrze, potrzebny do przemiany chemicznej, odpowiedzialna jest sonda Lambda w połączeniu ze sterownikiem silnika.

Patrz też:
Sonda Lambda
Katalizator utleniający
Katalizator zasobnikowy NOx
Katalizator SCR

Kabina pasażerska

Kabina pasażerska to przestrzeń, w której znajdują się osoby podróżujące autem. Tworzy ona sztywną klatkę bezpieczeństwa. W odróżnieniu od stref deformacji karoserii (strefy zgniotu) trudno zmienić jej kształt i dlatego w razie wypadku może zapewnić pasażerom przeżycie. Zachowanie kabiny pasażerskiej jest optymalizowane między innymi przy zastosowaniu testów zderzeniowych.

Patrz też:
Test zderzeniowy

Kąt natarcia/zejścia

Kąt natarcia – parametr ten wskazuje, na jakie wzniesienie lub górę możemy wjechać bez zahaczenia zderzakiem o podłoże. Kąt zejścia – określa maksymalne nachylenie przeszkody, które pozwala na swobodne z niej zjechanie bez ryzyka zahaczenia elementami znajdującymi się za tylną osią pojazdu. Przy kącie natarcia ważny był przód pojazdu, przy kącie zejścia - tył.

Kurtyny powietrzne 

Terminem "kurtyny powietrzne" określane są zwężające się wloty powietrza w przednim zderzaku, poniżej reflektorów. Dzięki nim powietrze jest prowadzone przez zderzak, a jego ujście znajduje się dopiero za nadkolami, zatem nie ma ono kontaktu z kołami. Rozwiązanie to poprawia aerodynamikę i jednocześnie zwiększa docisk przedniej osi.  

VW Golf R widok ukośnie od dołu, detal: Air Curtains

Keyless Access

Keyless Access lub Kessy (Keyless Entry Start and Exit System) to automatyczny system zamykania i uruchamiania samochodu, opracowany przez Volkswagena. Oferuje on kierowcy duży komfort, gdyż nie jest konieczne używanie kluczyka, wystarczy mieć go przy sobie.
Najważniejszymi komponentami systemu bezkluczykowego dostępu jest nadajnik ID w kluczyku, elektroniczna stacyjka, przycisk Start, sterownik, elektryczna blokada kolumny kierowniczej oraz anteny i czujniki w klamkach drzwi.
Kluczyk jest identyfikowany przez czujniki zbliżeniowe w klamkach drzwi i radiowy nadajnik w obudowie kluczyka, gdy tylko kierowca znajdzie się w odległości ok. 1,50 metra od pojazdu. Przy naciśnięciu klamki w drzwiach (lub uchwytu pokrywy bagażnika), automatycznie zwalniane są blokady zamków. Także niezbędne dla rozpoczęcia jazdy zwolnienie kolumny kierowniczej i zapłon następują czysto elektronicznie, bez kluczyka w stacyjce. Jeżeli kierowca z kluczykiem znajduje się wewnątrz samochodu, może uruchomić silnik wciskając przycisk Start. Kluczyka można również używać jako zwykłego kluczyka do obsługi centralnego zamka. Przy opuszczaniu pojazdu wystarczy wcisnąć mały przycisk uruchamiania blokady, znajdujący się w klamkach drzwi, by zamknąć drzwi.
W zależności od modelu Kessy oferuje jeszcze większy komfort – funkcję Easy Open, czyli bezdotykowe otwieranie pokrywy bagażnika.

Patrz też:
Centralny zamek
Easy Open

Keyless Access na konsoli środkowej VW Tiguana