Technika – najważniejsze informacje

Co oznacza skrót MPI? Co to jest podwójna antena? Jaka jest różnica między Easy Entry a Easy Open? Leksykon techniczny wyjaśnia te pojęcia i przekazuje przydatne informacje techniczne.

F

Filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych

Filtr cząstek stałych to system wychwytywania sadzy ze spalin silników wysokoprężnych.
Filtr z katalityczną powłoką pracuje bez żadnych substancji dodatkowych, wykorzystując powłokę zawierającą metale szlachetne, działającą na dwa sposoby. Przy regeneracji pasywnej sadza osadzona w katalizatorze ulega stopniowej przemianie w CO2. Proces ten zachodzi w temperaturach między 350 a 500°C i w przypadku używania samochodu przede wszystkim do jazdy z dużą prędkością, przebiega w sposób stały bez konieczności dodatkowych działań.
Tylko w przypadku, gdy silnik pracuje przez dłuższy czas z niewielkim obciążeniem, na przykład w ruchu miejskim, co 1000 – 1200 km następuje aktywne podwyższenie temperatury spalin do około 600°C w celu dodatkowej regeneracji filtra. Przy tej temperaturze cząstki stałe osadzone w filtrze spalają się.

Patrz też:
Katalizator

Filtr cząstek stałych w Volkswagenie

Fotele ergonomiczne

Opcjonalne fotele ergonomiczne Volkswagena mogą odciążyć mięśnie oraz kręgosłup i zapewniają wygodną pozycję siedzącą, szczególnie korzystną na długich trasach.
Fotel ergoActive dla kierowcy posiada między innymi 14-kierunkową regulację, obejmującą manualną regulację wysokości, pochylenia i głębokości. Dodatkowo wyposażony jest w regulację wysokości zagłówków oraz elektryczną, 4-kierunkową regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa z funkcją masażu.
Fotel ergoComfort dla kierowcy posiada również 14-kierunkową regulację. Odległość od kierownicy, wysokość siedzenia, kąt nachylenia siedziska i oparcia, wysuwane podparcie pod uda oraz wysokość zagłówków są regulowane manualnie. Do wyposażenia należy również elektryczna, 4-kierunkowa regulacja podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, którą na życzenie można rozbudować o funkcję masażu. Opcjonalna funkcja pamięci ustawień zapamiętuje preferowane ustawienie siedzenia oraz elektrycznie składanych, regulowanych i ogrzewanych lusterek zewnętrznych z diodami oświetlającymi otoczenie samochodu.
Zalecenia dla optymalnego ustawienia fotela:

  1. Odległość od pedałów: przesunąć dolną część pleców jak najbliżej oparcia; przy wciśniętych pedałach nogi powinny być lekko ugięte.
  2. Pochylenie oparcia: ustawić oparcie pod kątem ok. 110°, aby ręce leżące na kierownicy były lekko zgięte.
  3. Wysokość siedzenia: ustawić siedzenie możliwie jak najwyżej; odległość od podsufitki równa szerokości dłoni jest wystarczająca.
  4. Pochylenie siedziska: uda powinny luźno opierać się o siedzisko, a wciskanie pedałów nie powinno wymagać dużej siły.
  5. Głębokość siedziska: odległość między zagłębieniem pod kolanami a przednią krawędzią fotela powinna wynosić dwie do trzech grubości palców.
  6. Podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa: należy zawsze dopasowywać podparcie przesuwając je z dołu do góry, aby znaleźć naturalne wygięcie kręgosłupa.
    Oba siedzenia dzięki swoim licznym możliwościom regulacji pozwalają znaleźć ergonomiczną pozycję siedzącą, dlatego w Niemczech zostały wyróżnione obowiązującym na całym świecie znakiem jakości AGR.
    Ergonomiczne fotele są dostępne jako opcja dla Golfa, Golfa Variant, Golfa Sportsvan, Tourana, Tiguana, Tiguana Allspace, Passata, Passata Variant, Arteona i Touarega. W niektórych modelach także dla przedniego pasażera.

Patrz też:
Podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Zdjęcie znaku jakości dla foteli ergonomicznych

Funkcja Auto Hold

Funkcja Auto Hold Volkswagena stanowi rozszerzenie elektronicznego hamulca postojowego. Bez konieczności używania pedalu hamulca zapobiega ona staczaniu się samochodu na postoju lub przy ruszaniu, zwiększając w ten sposób komfort jazdy.
Auto Hold współpracuje z układem hydraulicznym ABS/ESC. Jeżeli samochód zahamuje do zatrzymania, Auto Hold przytrzymuje ostatnie ciśnienie w układzie hamulcowym. Kierowca może zdjąć nogę z pedału hamulca, a wszystkie cztery hamulce kół nadal pozostaną dociśnięte. Gdy czujniki prędkości obrotowej kół systemu ABS zarejestrują toczenie się, moment hamujący zostanie automatycznie zwiększony, tak że auto znów się zatrzyma. Taka sytuacja może wystąpić na przykład wtedy, gdy kierowca delikatnie zahamuje na wzniesieniu. Gdy tylko kierowca znów wciśnie pedał przyspieszenia lub puści sprzęgło przy manualnej skrzyni biegów, Auto Hold zwolni hamulce.
Ze względów bezpieczeństwa funkcję tę trzeba ponownie aktywować przyciskiem obok dźwigni zmiany biegów.

Patrz też:
Asystent ruszania pod górę
System zapobiegający blokowaniu się kół (ABS)
Elektroniczny program stabilizacji jazdy

Widok wnętrza VW Arteona, detal: konsola środkowa

Funkcja awaryjnego hamowania w mieście

Funkcja awaryjnego hamowania w mieście jest aktywna przy prędkości poniżej 30 km/h. Jeżeli kierowca nie zauważy przeszkody rozpoznanej przez czujnik, system w granicach swoich możliwości automatycznie przyhamuje i zmniejszy prędkość zderzenia. W idealnym przypadku może pomóc uniknąć kolizji.

Patrz też:
System hamowania awaryjnego Front Assist

Dwa Volkswageny nocą widziane z góry. Sensoryka funkcji awaryjnego hamowania w mieście przedstawiona za pomocą linii

Funkcja Coming home

Przy opuszczaniu samochodu światła mijania, lampki w lusterkach zewnętrznych oświetlające otoczenie, tylne światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej są wyłączane z opóźnieniem (Coming home) lub włączane, gdy kierowca pilotem otworzy drzwi (Leaving home). Oświetlenie zewnętrzne samochodu ułatwia po zmroku drogę z auta do domu lub z domu do auta.

Patrz też:
Funkcja Leaving home
Pilot zdalnego sterowania

Widok VW T-Roc od przodu o zmroku

Funkcja Leaving home

Gdy kierowca otworzy pilotem drzwi samochodu, włączone zostają światła mijania, światła w lusterkach oświetlające otoczenie, tylne światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej (leaving home). Światła zewnętrzne samochodu są zatem wykorzystywane do oświetlenia drogi do auta.

Patrz też:
Funkcja Coming home
Centralny zamek

VW T-Roc widziany od przodu o zmroku

Funkcja masażu (fotele)

Siedzenia z klimatyzacją i funkcją masażu oferują komfort i relaks.

Klimatyzacja:
Ogrzewanie lub chłodzenie dzięki wentylacji siedziska i oparcia zapewnia poczucie komfortu, a przy niskich temperaturach zapobiega napięciom powodującym zesztywnienie ciała. Ogrzewanie siedzeń pozwala zrezygnować z krępującej ruchy odzieży zimowej. Brak grubej odzieży sprawia, że pasy bezpieczeństwa lepiej przylegają do ciała i skuteczniej chronią przed obrażeniami w razie wypadku.

Funkcja masażu:
Masaż odciąża kręgosłup oraz rozluźnia mięśnie pleców przyczyniając się do lepszego samopoczucia.

Patrz też:
Podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Przednie siedzenia z funkcją masażu w VW Sharanie

Funkcja pamięci ustawień

Siedzenia z funkcją pamięci ustawień dają możliwość zapisania indywidualnych ustawień siedzeń dla różnych osób i przywołania ich przez wciśnięcie przycisku. Ustawienia fotela kierowcy i lusterek zewnętrznych mogą być przypisane do kluczyka samochodowego.

Regulacja siedzeń z funkcją pamięci ustawień w VW Golfie

Funkcja regulacji świateł drogowych Light Assist

Light Assist przez automatyczne włączanie świateł drogowych poprawia komfort i bezpieczeństwo. Kamera w stopce lusterka wewnętrznego obserwuje otoczenie. Przy prędkości powyżej 60 km/h i po zapadnięciu zmroku Light Assist samoczynnie włącza światła drogowe. System rozpoznaje jadące z przodu oraz nadjeżdżające z przeciwka pojazdy i automatycznie przełącza światła drogowe na mijania, zanim zaczną one oślepiać innych kierowców. Automatyczne przełączanie świateł z drogowych na mijania i odwrotnie zapewnia optymalne oświetlenie drogi.

Volkswagen nocą na drodze widziany z góry. Widać regulację świateł drogowych jako stożek światła.

Funkcja rozpoznawania pieszych

Funkcja rozpoznawania pieszych jest rozszerzeniem systemu obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście. Wykorzystując dwa czujniki z przodu nadwozia – radar w osłonie chłodnicy i kamerę w stopce lusterka, system monitoruje obszar przed samochodem i w granicach swoich możliwości rejestruje na przykład, gdy pieszy nagle wejdzie na jezdnię. Front Assist ostrzeże wtedy kierowcę sygnałem akustycznym i optycznym. Jeśli kierowca nie zahamuje, system szarpnięciem hamulców zwróci mu uwagę na krytyczną odległość, jednocześnie przygotuje układ hamulcowy do ewentualnego ostrego hamowania. W przypadku dalszego braku reakcji ze strony kierowcy, system w granicach swoich możliwości automatycznie awaryjnie zahamuje. W idealnej sytuacji pozwoli to uniknąć kolizji lub przynajmniej zminimalizować jej skutki.

Patrz też:
System obserwacji otoczenia Front Assist

Pieszy przechodzi przez jezdnię przed VW Golfem. Linie przedstawiają sensorykę funkcji rozpoznawania pieszych

Funkcja stabilizacji przyczepy

Elektroniczna funkcja stabilizacji przyczepy jest jedną z funkcji elektronicznego programu stabilizacji jazdy. System rozpoznaje niestabilność samochodu holującego przyczepę, spowodowaną niedostosowaną prędkością. Przez odpowiednią ingerencję w pracę silnika i przyhamowanie poszczególnych kół, zestaw samochód – przyczepa zostaje ustabilizowany. Funkcja stabilizacji przyczepy wnosi zatem ważny wkład w bezpieczeństwo jazdy z przyczepą.

VW Golf z góry, manewruje z przyczepą tyłem na zakręcie

Funkcja sterowania gestem

Sterowania gestem umożliwia jeszcze wygodniejszą obsługę odpowiednio wyposażonych systemów Infotainment. Prostym ruchem dłoni można sterować wieloma funkcjami menu, na przykład zmienić stację radiową.

Mężczyzna siedzi w VW Golfie i obsługuje komputer pokładowy wykonując ruch dłonią

Funkcja wolnobiegu

Funkcja wolnobiegu służy do lepszego wykorzystania energii kinetycznej pojazdu. W tym celu przy zerowym obciążeniu (noga zdjęta z pedału przyspieszenia) silnik zostaje automatycznie odsprzężony i utrzymywany jest na prędkości obrotowej biegu jałowego. Dzięki temu samochód może toczyć się na dłuższym odcinku, na przejechanie którego potrzebne byłoby paliwo. Oszczędność paliwa w praktyce polega na tym, że energia kinetyczna samochodu jest wykorzystywana tylko do przezwyciężenia oporów toczenia i powietrza, a nie zasilania silnika. Jeżeli kierowca wciskając hamulec zasygnalizuje zamiar zmniejszenia prędkości, silnik zostanie ponownie połączony sprzęgłem, aby wykorzystać funkcję odłączania dopływu paliwa, jeżeli nie jest potrzebna moc silnika. Hamowanie silnikiem skraca z kolei drogę toczenia się samochodu. Alternatywnie można użyć przycisku „minus” na kierownicy.
Uzyskane oszczędności mogą wynieść 0,5 l/100 km i więcej. Efektywność funkcji zależy od przewidującej jazdy; po krótkim okresie przyzwyczajania się kierowca będzie intuicyjnie uwzględniał dłuższą drogę toczenia się samochodu i szybciej zdejmie nogę z gazu, na przykład zbliżając się do miejscowości.

Konsola środkowa w VW Golfie

Funkcja wyboru profilu jazdy

Funkcja wyboru profilu jazdu umożliwia w określonych ramach wybór indywidualnych ustawień, dostosowujących działanie układu kierowniczego oraz charakterystykę pracy silnika i skrzyni biegów do stylu jazdy kierowcy.
Do wyboru jest pięć trybów: Eco (oszczędny), Sport (sportowy), Normal, Comfort i Individual (indywidualne ustawienia).

Wnętrze Volkswagena z fokusem na komputer pokładowy z wyborem profilu jazdy

Funkcja obsługi głosowej

Funkcja obsługi głosowej pozwala wygodnie obsługiwać liczne funkcje telefonu, radia czy nawigacji przy użyciu poleceń głosowych. Na przykład w trybie nawigacji wystarczy aktywować obsługę głosową przyciskiem na kierownicy i podać adres, a trasa zostanie automatycznie wyznaczona.

Jeżeli telefon jest połączony z systemem Infotainment, można głosowo wyszukać nazwisko w książce telefonicznej i wydać polecenie nawiązania połączenia.

G

Gaz ziemny

Paliwo określane nazwą CNG (Compressed Natural Gas) bazuje na gazie ziemnym. W Niemczech jest oferowane w dwóch klasach:

  • H: High calorific gas = wyższa wartość energetyczna
  • L: Low calorific gas = niższa wartość energetyczna.

Większa wartość energetyczna gazu H umożliwia większy zasięg na tej samej ilości gazu. Do 2029 r. większość „obszarów gazu L”, które znajdują się głównie na północy i zachodzie Niemiec, zostanie przestawiona również na gaz H.

Różnice między CNG a LPG

W skład gazu ziemnego wchodzi głównie metan, jest on gazem naturalnym i związkiem węglowodorowym zawierającym najmniej węglowodorów. Jest lżejszy od powietrza, ulatnia i unosi się w górę. Przepisy dotyczące garaży w wielu krajach związkowych w Niemczech zezwalają na wjazd samochodów z CNG na parkingi podziemne.
Wartość energetyczna kilograma gazu ziemnego (gaz H: 14 kWh/kg) odpowiada mniej więcej 1,5 litra benzyny lub 1,3 litra oleju napędowego. Gaz ziemny ma prawie dwukrotnie większą wartość energetyczną niż gaz płynny (LPG; 7 kWh/l).
W odróżnieniu od gazu ziemnego CNG, gaz LPG jest produktem ubocznym wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego i jest cięższy od powietrza. Istnieje zatem niebezpieczeństwo jego zbierania się przy podłożu i w zagłębieniach. Z tego względu często parkowanie samochodów LPG w garażach i na parkingach podziemnych jest zabronione.

Patrz też:
Pojazdy z napędem na gaz ziemny
CNG (Compressed Natural Gas)

Schematyczna prezentacja silnika TGI w VW Golfie
Golf TGI zużycie paliwa - gaz ziemny (CNG), kg/100 km: w cyklu miejskim 4,8 – 4,4 / w cyklu pozamiejskim 3,1 – 3,0 / w cyklu mieszanym 3,6 – 3,5; emisja CO₂ w cyklu mieszanym (CNG), g/km: 98 - 95; Zużycie paliwa - benzyna, l/100 km: w cyklu miejskim 7,3 – 6,6 / w cyklu pozamiejskim 4,6 / w cyklu mieszanym 5,6 – 5,3; emisja CO₂ w cyklu mieszanym (benzyna), g/km: 127 - 122; klasy efektywności: A, A+

Gniazdo multimedialne AUX-IN

Gniazdo multimedialne AUX-IN pozwala na podłączenie do radia lub systemu radiowo-nawigacyjnego zewnętrznego źródła audio. Obsługa następuje przez podłączone urządzenie, regulacja głośności – przez system radiowy lub nawigacyjny.

AUX-IN jest dostępne tylko z niektórymi systemami radiowymi i radiowo-nawigacyjnymi.

Patrz też:
System radiowo-nawigacyjny
Gniazdo multimedialne MEDIA-IN

Przyłącze gniazda multimedialnego AUX-IN w Volkswagenie

Gniazdo multimedialne MEDIA-IN

Gniazdo multimedialne MEDIA-IN to złącze dla odtwarzaczy MP3 z certyfikatem USB, Apple iPod od czwartej generacji i zewnętrznych pamięci danych. Złącze daje możliwość bezpośredniego odtwarzania przez systemy Infotainment plików audio z przenośnych pamięci. Obsługa następuje przez radio lub system nawigacyjny. Tam też wyświetlane są foldery, listy odtwarzania oraz tytuły i mogą zostać wybrane przy użyciu ekranu dotykowego.

MEDIA-IN jest dostępne tylko w połączeniu z niektórymi systemami radiowymi i radiowo-nawigacyjnymi.

Patrz też:
System radiowo-nawigacyjny
Gniazdo multimedialne AUX-IN

Przyłącze gniazda multimedialnego MEDIA-IN w Volkswagenie

Global positioning system (GPS)

W jaki sposób system nawigacyjny znajduje drogę? Warunkiem udzielania przez nawigację prawidłowych zaleceń dotyczących trasy jest Global Positioning System (GPS). 24 satelity tego systemu, stworzonego pierwotnie do celów wojskowych, okrążają Ziemię po dokładnie wyznaczonych orbitach i wysyłają sygnały mierzone przez odbiorniki GPS. Dla precyzyjnego określenia pozycji z  dokładnością ok. dziesięciu metrów odbiornik musi odbierać sygnały z trzech satelitów. System nawigacji w oparciu o informację z GPS i zapisane w pamięci mapy przekazuje zalecenia dotyczące trasy. 

Patrz też:
System nawigacyjny

Przedstawienie systemu nawigacyjnego w komputerze pokładowym VW Passata

Gniazda elektryczne

Gniazda 12V w konsoli środkowej, tylnej części kabiny i w bagażniku umożliwiają podłączenie urządzeń mobilnych. Dla wielu modeli dostępne jest gniazdo 230V.

Gniazda 12V w konsoli środkowej, tylnej części kabiny i w bagażniku umożliwiają podłączenie urządzeń mobilnych. Dla wielu modeli dostępne jest gniazdo 230V.z

Głębokość brodzenia

Głębokość brodzenia określa odległość między punktem styku opon z podłożem, a wlotem powietrza lub systemem zasysania powietrza do silnika.

Patrz też:
Pochylenie boczne
Kąt rampowy
Zdolność pokonywania wzniesień
Kąt natarcia/zejścia

Schematyczne przedstawienie głębokości brodzenia VW Touarega

H

Hak holowniczy, składany

W zależności od samochodu hak jest rozkładany elektrycznie lub manualnie. Blokada zwalniana jest przyciskiem lub dźwignią. Po zwolnieniu blokady hak należy zawsze złożyć manualnie. W stanie złożonym hak jest w całości schowany pod samochodem.

VW Golf, detal hak holowniczy