Technika – najważniejsze informacje

Co oznacza skrót MPI? Co to jest podwójna antena? Jaka jest różnica między Easy Entry a Easy Open? Leksykon techniczny wyjaśnia te pojęcia i przekazuje przydatne informacje techniczne.

F

Filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych

Filtr cząstek stałych to system wychwytywania sadzy ze spalin silników wysokoprężnych.
Filtr z katalityczną powłoką pracuje bez żadnych substancji dodatkowych, wykorzystując powłokę zawierającą metale szlachetne, działającą na dwa sposoby. Przy regeneracji pasywnej sadza osadzona w katalizatorze ulega stopniowej przemianie w CO2. Proces ten zachodzi w temperaturach między 350 a 500°C i w przypadku używania samochodu przede wszystkim do jazdy z dużą prędkością, przebiega w sposób stały bez konieczności dodatkowych działań.
Tylko w przypadku, gdy silnik pracuje przez dłuższy czas z niewielkim obciążeniem, na przykład w ruchu miejskim, co 1000 – 1200 km następuje aktywne podwyższenie temperatury spalin do około 600°C w celu dodatkowej regeneracji filtra. Przy tej temperaturze cząstki stałe osadzone w filtrze spalają się.

Patrz też:
Katalizator

Filtr cząstek stałych w Volkswagenie

Fotele ergonomiczne

Opcjonalne fotele ergonomiczne Volkswagena mogą odciążyć mięśnie oraz kręgosłup i zapewniają wygodną pozycję siedzącą, szczególnie korzystną na długich trasach.
Fotel ergoActive dla kierowcy posiada między innymi 14-kierunkową regulację, obejmującą manualną regulację wysokości, pochylenia i głębokości. Dodatkowo wyposażony jest w regulację wysokości zagłówków oraz elektryczną, 4-kierunkową regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa z funkcją masażu.
Fotel ergoComfort dla kierowcy posiada również 14-kierunkową regulację. Odległość od kierownicy, wysokość siedzenia, kąt nachylenia siedziska i oparcia, wysuwane podparcie pod uda oraz wysokość zagłówków są regulowane manualnie. Do wyposażenia należy również elektryczna, 4-kierunkowa regulacja podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, którą na życzenie można rozbudować o funkcję masażu. Opcjonalna funkcja pamięci ustawień zapamiętuje preferowane ustawienie siedzenia oraz elektrycznie składanych, regulowanych i ogrzewanych lusterek zewnętrznych z diodami oświetlającymi otoczenie samochodu.
Zalecenia dla optymalnego ustawienia fotela:

  1. Odległość od pedałów: przesunąć dolną część pleców jak najbliżej oparcia; przy wciśniętych pedałach nogi powinny być lekko ugięte.
  2. Pochylenie oparcia: ustawić oparcie pod kątem ok. 110°, aby ręce leżące na kierownicy były lekko zgięte.
  3. Wysokość siedzenia: ustawić siedzenie możliwie jak najwyżej; odległość od podsufitki równa szerokości dłoni jest wystarczająca.
  4. Pochylenie siedziska: uda powinny luźno opierać się o siedzisko, a wciskanie pedałów nie powinno wymagać dużej siły.
  5. Głębokość siedziska: odległość między zagłębieniem pod kolanami a przednią krawędzią fotela powinna wynosić dwie do trzech grubości palców.
  6. Podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa: należy zawsze dopasowywać podparcie przesuwając je z dołu do góry, aby znaleźć naturalne wygięcie kręgosłupa.
    Oba siedzenia dzięki swoim licznym możliwościom regulacji pozwalają znaleźć ergonomiczną pozycję siedzącą, dlatego w Niemczech zostały wyróżnione obowiązującym na całym świecie znakiem jakości AGR.
    Ergonomiczne fotele są dostępne jako opcja dla Golfa, Golfa Variant, Golfa Sportsvan, Tourana, Tiguana, Tiguana Allspace, Passata, Passata Variant, Arteona i Touarega. W niektórych modelach także dla przedniego pasażera.

Patrz też:
Podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Zdjęcie znaku jakości dla foteli ergonomicznych

Funkcja Auto Hold

Funkcja Auto Hold Volkswagena stanowi rozszerzenie elektronicznego hamulca postojowego. Bez konieczności używania pedalu hamulca zapobiega ona staczaniu się samochodu na postoju lub przy ruszaniu, zwiększając w ten sposób komfort jazdy.
Auto Hold współpracuje z układem hydraulicznym ABS/ESC. Jeżeli samochód zahamuje do zatrzymania, Auto Hold przytrzymuje ostatnie ciśnienie w układzie hamulcowym. Kierowca może zdjąć nogę z pedału hamulca, a wszystkie cztery hamulce kół nadal pozostaną dociśnięte. Gdy czujniki prędkości obrotowej kół systemu ABS zarejestrują toczenie się, moment hamujący zostanie automatycznie zwiększony, tak że auto znów się zatrzyma. Taka sytuacja może wystąpić na przykład wtedy, gdy kierowca delikatnie zahamuje na wzniesieniu. Gdy tylko kierowca znów wciśnie pedał przyspieszenia lub puści sprzęgło przy manualnej skrzyni biegów, Auto Hold zwolni hamulce.
Ze względów bezpieczeństwa funkcję tę trzeba ponownie aktywować przyciskiem obok dźwigni zmiany biegów.

Patrz też:
Asystent ruszania pod górę
System zapobiegający blokowaniu się kół (ABS)
Elektroniczny program stabilizacji jazdy

Widok wnętrza VW Arteona, detal: konsola środkowa

Funkcja awaryjnego hamowania w mieście

Funkcja awaryjnego hamowania w mieście jest aktywna przy prędkości poniżej 30 km/h. Jeżeli kierowca nie zauważy przeszkody rozpoznanej przez czujnik, system w granicach swoich możliwości automatycznie przyhamuje i zmniejszy prędkość zderzenia. W idealnym przypadku może pomóc uniknąć kolizji.

Patrz też:
System hamowania awaryjnego Front Assist

Dwa Volkswageny nocą widziane z góry. Sensoryka funkcji awaryjnego hamowania w mieście przedstawiona za pomocą linii

Funkcja Coming home

Przy opuszczaniu samochodu światła mijania, lampki w lusterkach zewnętrznych oświetlające otoczenie, tylne światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej są wyłączane z opóźnieniem (Coming home) lub włączane, gdy kierowca pilotem otworzy drzwi (Leaving home). Oświetlenie zewnętrzne samochodu ułatwia po zmroku drogę z auta do domu lub z domu do auta.

Patrz też:
Funkcja Leaving home
Pilot zdalnego sterowania

Widok VW T-Roc od przodu o zmroku

Funkcja Leaving home

Gdy kierowca otworzy pilotem drzwi samochodu, włączone zostają światła mijania, światła w lusterkach oświetlające otoczenie, tylne światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej (leaving home). Światła zewnętrzne samochodu są zatem wykorzystywane do oświetlenia drogi do auta.

Patrz też:
Funkcja Coming home
Centralny zamek

VW T-Roc widziany od przodu o zmroku

Funkcja masażu (fotele)

Siedzenia z klimatyzacją i funkcją masażu oferują komfort i relaks.

Klimatyzacja:
Ogrzewanie lub chłodzenie dzięki wentylacji siedziska i oparcia zapewnia poczucie komfortu, a przy niskich temperaturach zapobiega napięciom powodującym zesztywnienie ciała. Ogrzewanie siedzeń pozwala zrezygnować z krępującej ruchy odzieży zimowej. Brak grubej odzieży sprawia, że pasy bezpieczeństwa lepiej przylegają do ciała i skuteczniej chronią przed obrażeniami w razie wypadku.

Funkcja masażu:
Masaż odciąża kręgosłup oraz rozluźnia mięśnie pleców przyczyniając się do lepszego samopoczucia.

Patrz też:
Podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Przednie siedzenia z funkcją masażu w VW Sharanie

Funkcja pamięci ustawień

Siedzenia z funkcją pamięci ustawień dają możliwość zapisania indywidualnych ustawień siedzeń dla różnych osób i przywołania ich przez wciśnięcie przycisku. Ustawienia fotela kierowcy i lusterek zewnętrznych mogą być przypisane do kluczyka samochodowego.

Regulacja siedzeń z funkcją pamięci ustawień w VW Golfie

Funkcja regulacji świateł drogowych Light Assist

Light Assist przez automatyczne włączanie świateł drogowych poprawia komfort i bezpieczeństwo. Kamera w stopce lusterka wewnętrznego obserwuje otoczenie. Przy prędkości powyżej 60 km/h i po zapadnięciu zmroku Light Assist samoczynnie włącza światła drogowe. System rozpoznaje jadące z przodu oraz nadjeżdżające z przeciwka pojazdy i automatycznie przełącza światła drogowe na mijania, zanim zaczną one oślepiać innych kierowców. Automatyczne przełączanie świateł z drogowych na mijania i odwrotnie zapewnia optymalne oświetlenie drogi.

Volkswagen nocą na drodze widziany z góry. Widać regulację świateł drogowych jako stożek światła.

Funkcja rozpoznawania pieszych

Funkcja rozpoznawania pieszych jest rozszerzeniem systemu obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście. Wykorzystując dwa czujniki z przodu nadwozia – radar w osłonie chłodnicy i kamerę w stopce lusterka, system monitoruje obszar przed samochodem i w granicach swoich możliwości rejestruje na przykład, gdy pieszy nagle wejdzie na jezdnię. Front Assist ostrzeże wtedy kierowcę sygnałem akustycznym i optycznym. Jeśli kierowca nie zahamuje, system szarpnięciem hamulców zwróci mu uwagę na krytyczną odległość, jednocześnie przygotuje układ hamulcowy do ewentualnego ostrego hamowania. W przypadku dalszego braku reakcji ze strony kierowcy, system w granicach swoich możliwości automatycznie awaryjnie zahamuje. W idealnej sytuacji pozwoli to uniknąć kolizji lub przynajmniej zminimalizować jej skutki.

Patrz też:
System obserwacji otoczenia Front Assist

Pieszy przechodzi przez jezdnię przed VW Golfem. Linie przedstawiają sensorykę funkcji rozpoznawania pieszych

Funkcja stabilizacji przyczepy

Elektroniczna funkcja stabilizacji przyczepy jest jedną z funkcji elektronicznego programu stabilizacji jazdy. System rozpoznaje niestabilność samochodu holującego przyczepę, spowodowaną niedostosowaną prędkością. Przez odpowiednią ingerencję w pracę silnika i przyhamowanie poszczególnych kół, zestaw samochód – przyczepa zostaje ustabilizowany. Funkcja stabilizacji przyczepy wnosi zatem ważny wkład w bezpieczeństwo jazdy z przyczepą.

VW Golf z góry, manewruje z przyczepą tyłem na zakręcie

Funkcja sterowania gestem

Sterowania gestem umożliwia jeszcze wygodniejszą obsługę odpowiednio wyposażonych systemów Infotainment. Prostym ruchem dłoni można sterować wieloma funkcjami menu, na przykład zmienić stację radiową.

Mężczyzna siedzi w VW Golfie i obsługuje komputer pokładowy wykonując ruch dłonią

Funkcja wolnobiegu

Funkcja wolnobiegu służy do lepszego wykorzystania energii kinetycznej pojazdu. W tym celu przy zerowym obciążeniu (noga zdjęta z pedału przyspieszenia) silnik zostaje automatycznie odsprzężony i utrzymywany jest na prędkości obrotowej biegu jałowego. Dzięki temu samochód może toczyć się na dłuższym odcinku, na przejechanie którego potrzebne byłoby paliwo. Oszczędność paliwa w praktyce polega na tym, że energia kinetyczna samochodu jest wykorzystywana tylko do przezwyciężenia oporów toczenia i powietrza, a nie zasilania silnika. Jeżeli kierowca wciskając hamulec zasygnalizuje zamiar zmniejszenia prędkości, silnik zostanie ponownie połączony sprzęgłem, aby wykorzystać funkcję odłączania dopływu paliwa, jeżeli nie jest potrzebna moc silnika. Hamowanie silnikiem skraca z kolei drogę toczenia się samochodu. Alternatywnie można użyć przycisku „minus” na kierownicy.
Uzyskane oszczędności mogą wynieść 0,5 l/100 km i więcej. Efektywność funkcji zależy od przewidującej jazdy; po krótkim okresie przyzwyczajania się kierowca będzie intuicyjnie uwzględniał dłuższą drogę toczenia się samochodu i szybciej zdejmie nogę z gazu, na przykład zbliżając się do miejscowości.

Konsola środkowa w VW Golfie

Funkcja wyboru profilu jazdy

Funkcja wyboru profilu jazdu umożliwia w określonych ramach wybór indywidualnych ustawień, dostosowujących działanie układu kierowniczego oraz charakterystykę pracy silnika i skrzyni biegów do stylu jazdy kierowcy.
Do wyboru jest pięć trybów: Eco (oszczędny), Sport (sportowy), Normal, Comfort i Individual (indywidualne ustawienia).

Wnętrze Volkswagena z fokusem na komputer pokładowy z wyborem profilu jazdy

Funkcja obsługi głosowej

Funkcja obsługi głosowej pozwala wygodnie obsługiwać liczne funkcje telefonu, radia czy nawigacji przy użyciu poleceń głosowych. Na przykład w trybie nawigacji wystarczy aktywować obsługę głosową przyciskiem na kierownicy i podać adres, a trasa zostanie automatycznie wyznaczona.

Jeżeli telefon jest połączony z systemem Infotainment, można głosowo wyszukać nazwisko w książce telefonicznej i wydać polecenie nawiązania połączenia.

G

Gaz ziemny

Paliwo określane nazwą CNG (Compressed Natural Gas) bazuje na gazie ziemnym. W Niemczech jest oferowane w dwóch klasach:

  • H: High calorific gas = wyższa wartość energetyczna
  • L: Low calorific gas = niższa wartość energetyczna.

Większa wartość energetyczna gazu H umożliwia większy zasięg na tej samej ilości gazu. Do 2029 r. większość „obszarów gazu L”, które znajdują się głównie na północy i zachodzie Niemiec, zostanie przestawiona również na gaz H.

Różnice między CNG a LPG

W skład gazu ziemnego wchodzi głównie metan, jest on gazem naturalnym i związkiem węglowodorowym zawierającym najmniej węglowodorów. Jest lżejszy od powietrza, ulatnia i unosi się w górę. Przepisy dotyczące garaży w wielu krajach związkowych w Niemczech zezwalają na wjazd samochodów z CNG na parkingi podziemne.
Wartość energetyczna kilograma gazu ziemnego (gaz H: 14 kWh/kg) odpowiada mniej więcej 1,5 litra benzyny lub 1,3 litra oleju napędowego. Gaz ziemny ma prawie dwukrotnie większą wartość energetyczną niż gaz płynny (LPG; 7 kWh/l).
W odróżnieniu od gazu ziemnego CNG, gaz LPG jest produktem ubocznym wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego i jest cięższy od powietrza. Istnieje zatem niebezpieczeństwo jego zbierania się przy podłożu i w zagłębieniach. Z tego względu często parkowanie samochodów LPG w garażach i na parkingach podziemnych jest zabronione.

Patrz też:
Pojazdy z napędem na gaz ziemny
CNG (Compressed Natural Gas)

Schematyczna prezentacja silnika TGI w VW Golfie
Golf TGI zużycie paliwa - gaz ziemny (CNG), kg/100 km: w cyklu miejskim 4,8 – 4,4 / w cyklu pozamiejskim 3,1 – 3,0 / w cyklu mieszanym 3,6 – 3,5; emisja CO₂ w cyklu mieszanym (CNG), g/km: 98 - 95; Zużycie paliwa - benzyna, l/100 km: w cyklu miejskim 7,3 – 6,6 / w cyklu pozamiejskim 4,6 / w cyklu mieszanym 5,6 – 5,3; emisja CO₂ w cyklu mieszanym (benzyna), g/km: 127 - 122; klasy efektywności: A, A+

Gniazdo multimedialne AUX-IN

Gniazdo multimedialne AUX-IN pozwala na podłączenie do radia lub systemu radiowo-nawigacyjnego zewnętrznego źródła audio. Obsługa następuje przez podłączone urządzenie, regulacja głośności – przez system radiowy lub nawigacyjny.

AUX-IN jest dostępne tylko z niektórymi systemami radiowymi i radiowo-nawigacyjnymi.

Patrz też:
System radiowo-nawigacyjny
Gniazdo multimedialne MEDIA-IN

Przyłącze gniazda multimedialnego AUX-IN w Volkswagenie

Gniazdo multimedialne MEDIA-IN

Gniazdo multimedialne MEDIA-IN to złącze dla odtwarzaczy MP3 z certyfikatem USB, Apple iPod od czwartej generacji i zewnętrznych pamięci danych. Złącze daje możliwość bezpośredniego odtwarzania przez systemy Infotainment plików audio z przenośnych pamięci. Obsługa następuje przez radio lub system nawigacyjny. Tam też wyświetlane są foldery, listy odtwarzania oraz tytuły i mogą zostać wybrane przy użyciu ekranu dotykowego.

MEDIA-IN jest dostępne tylko w połączeniu z niektórymi systemami radiowymi i radiowo-nawigacyjnymi.

Patrz też:
System radiowo-nawigacyjny
Gniazdo multimedialne AUX-IN

Przyłącze gniazda multimedialnego MEDIA-IN w Volkswagenie

Global positioning system (GPS)

W jaki sposób system nawigacyjny znajduje drogę? Warunkiem udzielania przez nawigację prawidłowych zaleceń dotyczących trasy jest Global Positioning System (GPS). 24 satelity tego systemu, stworzonego pierwotnie do celów wojskowych, okrążają Ziemię po dokładnie wyznaczonych orbitach i wysyłają sygnały mierzone przez odbiorniki GPS. Dla precyzyjnego określenia pozycji z  dokładnością ok. dziesięciu metrów odbiornik musi odbierać sygnały z trzech satelitów. System nawigacji w oparciu o informację z GPS i zapisane w pamięci mapy przekazuje zalecenia dotyczące trasy. 

Patrz też:
System nawigacyjny

Przedstawienie systemu nawigacyjnego w komputerze pokładowym VW Passata

Gniazda elektryczne

Gniazda 12V w konsoli środkowej, tylnej części kabiny i w bagażniku umożliwiają podłączenie urządzeń mobilnych. Dla wielu modeli dostępne jest gniazdo 230V.

Gniazda 12V w konsoli środkowej, tylnej części kabiny i w bagażniku umożliwiają podłączenie urządzeń mobilnych. Dla wielu modeli dostępne jest gniazdo 230V.z

Głębokość brodzenia

Głębokość brodzenia określa odległość między punktem styku opon z podłożem, a wlotem powietrza lub systemem zasysania powietrza do silnika.

Patrz też:
Pochylenie boczne
Kąt rampowy
Zdolność pokonywania wzniesień
Kąt natarcia/zejścia

Schematyczne przedstawienie głębokości brodzenia VW Touarega

H

Hak holowniczy, składany

W zależności od samochodu hak jest rozkładany elektrycznie lub manualnie. Blokada zwalniana jest przyciskiem lub dźwignią. Po zwolnieniu blokady hak należy zawsze złożyć manualnie. W stanie złożonym hak jest w całości schowany pod samochodem.

VW Golf, detal hak holowniczy

Hamulec postojowy, elektroniczny

Elektroniczny hamulec postojowy zastępuje tradycyjny hamulec ręczny i jest obsługiwany przyciskiem na tablicy rozdzielczej. Nie ma zatem dźwigni hamulca ręcznego, przez co uzyskano dodatkowe miejsce na schowek między przednimi siedzeniami. Elektroniczny hamulec postojowy wykorzystuje dwa silniki elektryczne z przekładnią na tylnych hamulcach tarczowych. Konstrukcja elementów mechanicznych zapewnia, że hamulec będzie utrzymywał samochód także przy braku napięcia w sieci pokładowej. Lampki kontrolne w zestawie wskaźników oraz w przycisku sygnalizują, czy hamulec postojowy jest aktywny. Także odgłos pracy hamulca świadczy o jego działaniu.

Elektroniczny hamulec postojowy oprócz łatwej obsługi przyciskiem oferuje dodatkowe funkcje poprawiające komfort i bezpieczeństwo, takie jak dynamiczny asystent ruszania i funkcja Auto Hold.

Patrz też:
Dynamiczny asystent ruszania
Funkcja Auto Hold

Konsola środkowa VW Golfa, detal: elektroniczny hamulec postojowy

Hydrauliczny asystent hamowania (HBA)

Ten komfortowy asystent hamowania oferowany przez Volkswagena wspiera kierowcę przy awaryjnym i nagłym hamowaniu. HBA na podstawie prędkości wciskania pedału hamulca rozpoznaje, czy kierowca chce zahamować z pełną siłą, i automatycznie zwiększa ciśnienie hamowania aż do zakresu aktywacji ABS i utrzymuje je przez cały czas, gdy kierowca wciska pedał hamulca. Jeżeli kierowca puści pedał, system zmniejsza ciśnienie hamowania do wartości zalecanej.
HBA pozwala znacznie skrócić drogę hamowania i pracuje w sposób prawie niewyczuwalny dla kierowcy.

Patrz też:
Elektroniczny program stabilizacji jazdy

Zdjęcie lampki kontrolnej HBA

I

Immobiliser, elektroniczny

Immobiliser to elektroniczne zabezpieczenie samochodu przed kradzieżą. Aktywuje się po wyjęciu kluczyka ze stacyjki i poprzez sterownik silnika zapobiega uruchomieniu samochodu przez osoby nieupoważnione. System wykorzystuje nadajnik i odbiornik (transponder) wbudowany w kluczyku, który przy każdym uruchamianiu silnika przekazuje do elektroniki samochodu nowy kod. Blokada zostaje zniesiona tylko gdy kluczyk ma odpowiedni kod uprawniający. Nowoczesna metoda kodowania zabezpiecza system przed elektronicznie skopiowanymi kluczykami.

Wskazówka:
Żaden system nie może zagwarantować 100-procentowego zabezpieczenia przed kradzieżą. Zdeterminowanym złodziejom w niektórych przypadkach może udać się oszukać elektroniczny immobiliser.

Patrz też:
Autoalarm

Elektroniczny immobiliser przeciw kradzieży

J

Jakość nadwozia

Prawie niewidoczne spoiny (możliwie minimalna szerokość szczelin) świadczą o wysokiej staranności wykonania i jakości nadwozia. Jednak najważniejsze cechy jakościowe karoserii są niewidoczne, mianowicie sztywność nadwozia i bezpieczeństwo bierne (kabina pasażerska stanowiąca klatkę bezpieczeństwa w razie zderzenia). Nadwozie wysokiej jakości posiada także solidne zabezpieczenie antykorozyjne.

Patrz też:
Test zderzeniowy
Sztywność nadwozia
Bezpieczeństwo bierne
Kabina pasażerska
Zabezpieczenie antykorozyjne

VW Tiguan R-Line stoi nocą na drodze

K

Kabina pasażerska

Kabina pasażerska to przestrzeń, w której znajdują się osoby podróżujące autem. Tworzy ona sztywną klatkę bezpieczeństwa. W odróżnieniu od stref deformacji karoserii (strefy zgniotu) trudno zmienić jej kształt i dlatego w razie wypadku może zapewnić pasażerom przeżycie. Zachowanie kabiny pasażerskiej jest optymalizowane między innymi przy zastosowaniu testów zderzeniowych.

Patrz też:
Test zderzeniowy

Schematyczne przedstawienie kabiny pasażerskiej w Volkswagenie

Katalizator

Potocznie „katalizatorem” określa się kompleksowy system katalitycznego oczyszczania spalin w pojazdach mechanicznych. Zawiera on czynną chemicznie substancję katalizującą (najczęściej metale szlachetne jak platyna lub rod), ceramiczny lub metaliczny materiał nośny, obudowę i w zależności od rodzaju konstrukcji – różne urządzenia sterujące procesem. W zależności od konstrukcji katalizator utlenia tlenek węgla do dwutlenku węgla, węglowodory do dwutlenku węgla i wody i/lub redukuje tlenki azotu do azotu i tlenu. Skuteczne katalizatory zmniejszają ilość substancji szkodliwych w spalinach nawet o 90 procent.
W samochodach stosowane są katalizatory trójdrożne (silniki benzynowe), katalizatory utleniające, katalizatory zasobnikowe NOx oraz systemy SCR (silniki wysokoprężne) – w zależności od silnika z jednym lub dwoma katalizatorami głównymi i nawet czterema katalizatorami wstępnymi. Aby efektywnie spełniać swoje zadania, katalizator trójdrożny wymaga określonej temperatury roboczej. Dlatego stosuje się katalizatory wstępne umieszczone w pobliżu silnika, które redukują emisje już w fazie rozgrzewania silnika.
Za optymalny skład mieszanki benzyna-powietrze, potrzebny do przemiany chemicznej, odpowiedzialna jest sonda Lambda w połączeniu ze sterownikiem silnika.

Patrz też:
Sonda Lambda
Katalizator utleniający
Katalizator zasobnikowy NOx
Katalizator SCR

Zdjęcie katalizatora Volkswagena

Katalizator utleniający

Silniki wysokoprężne pracują z nadmierną ilością powietrza, dlatego ich spaliny nie mogą być oczyszczane przez katalizator trójdrożny. Katalizator utleniający poprzez utlenianie i redukcję zmienia substancje szkodliwe ze spalin – węglowodór (HC) i tlenek węgla (CO) w nietoksyczny dwutlenek węgla (CO2) i wodę (H2O).

Patrz też:
Katalizator

Katalizator utleniający Volkswagena

Katalizator zasobnikowy NOx

W katalizatorze zasobnikowym NOx tlenki azotu odkładają się na powierzchni zasobnika, która przeważnie wykonana jest ze związku baru.

Jeżeli katalizator osiągnie graniczny stan wypełnienia, następuje jego regeneracja. Tlenki azotu są usuwane z powierzchni, na której się osadziły i zamieniane w azot (N2) i dwutlenek węgla (CO2). Usuwanie tlenków z powierzchni i przemiana następują jako dwa oddzielne procesy. Aby rozpocząć regenerację, zmniejszana jest ilość doprowadzanego powietrza (λ < 1). Substancjami redukującymi są zawarte w spalinach tlenek węgla (CO) i węglowodory (HC).

Patrz też:
Katalizator SCR

Kolumna McPhersona

Kolumna McPhersona to jedna z form niezależnego zawieszenia kół przedniej osi samochodu. Łączy ona wspornik koła z nadwoziem i ma następujące funkcje: amortyzowanie samochodu, ograniczenie drogi ugięcia i prostowania sprężyny (ogranicznik rozciągania i ściskania), tłumienie drgań, uchwyt łożyska amortyzatora w celu mocowania do nadwozia oraz przenoszenie skrętu kół. Zastosowanie lżejszych i bardziej wytrzymałych materiałów redukuje masy nieamortyzowane, co poprawia właściwości jezdne i komfort. 

Ilustracja kolumny McPhersona

Komfortowe otwieranie/zamykanie

Przy zamykaniu lub otwieraniu zamków samochodu mogą być jednocześnie zamykane i otwierane wszystkie okna posiadające funkcję elektrycznego otwierania/zamykania (a w niektórych modelach dodatkowo dach rozsuwany). W tym celu należy przytrzymać wciśnięty przycisk otwierania/zamykania na pilocie. Po puszczeniu przycisku proces otwierania/zamykania automatycznie zatrzyma się. Okna zamykają się także przy zamykaniu samochodu przez przekręcenie kluczyka w zamku.

Patrz też:
Pilot zdalnego sterowania
Centralny zamek

Zdjęcie kluczyka VW Golfa

Komfortowy asystent hamowania (HBA)

Ten komfortowy asystent hamowania oferowany przez Volkswagena wspiera kierowcę przy awaryjnym i nagłym hamowaniu. HBA na podstawie prędkości wciskania pedału hamulca rozpoznaje, czy kierowca chce zahamować z pełną siłą i automatycznie zwiększa ciśnienie hamowania (aż do zakresu aktywacji ABS) i utrzymuje je przez cały czas, gdy kierowca wciska pedał hamulca. Jeżeli prowadzący puści pedał, system zmniejsza ciśnienie hamowania do wartości zalecanej.
HBA pozwala znacznie skrócić drogę hamowania i pracuje w sposób prawie niewyczuwalny dla kierowcy.

Patrz też:
Elektroniczny program stabilizacji jazdy

Zdjęcie lampki kontrolnej HBA

Kurtyny powietrzne 

Terminem "kurtyny powietrzne" określane są zwężające się wloty powietrza w przednim zderzaku, poniżej reflektorów. Dzięki nim powietrze jest prowadzone przez zderzak, a jego ujście znajduje się dopiero za nadkolami, zatem nie ma ono kontaktu z kołami. Rozwiązanie to poprawia aerodynamikę i jednocześnie zwiększa docisk przedniej osi.  

VW Golf R widok ukośnie od dołu, detal: Air Curtains

Kąt natarcia/zejścia

Kąt natarcia – parametr ten wskazuje, na jakie wzniesienie lub górę możemy wjechać bez zahaczenia zderzakiem o podłoże. Kąt zejścia – określa maksymalne nachylenie przeszkody, które pozwala na swobodne z niej zjechanie bez ryzyka zahaczenia elementami znajdującymi się za tylną osią pojazdu. Przy kącie natarcia ważny był przód pojazdu, przy kącie zejścia - tył.

Schematyczne przedstawienie kąta natarcia/zejścia w VW Touaregu

Kamera cofania Rear View

Kamera cofania Rear View wspiera kierowcę przy manewrowaniu tyłem. Na ekranie systemu radiowego lub radiowo-nawigacyjnego wyświetlany jest obraz obszaru za samochodem.

W niektórych modelach Rear View dodatkowo ułatwia parkowanie, nakładając na obraz z kamery linie, które pokazują, w po jakim torze poruszałby się samochód przy aktualnym ustawieniu kół lub kiedy konieczna jest zmiana kąta skrętu kół. Sposób prezentacji na ekranie może się różnić w zależności od wariantu wyposażenia.

Kierowca może zatem bezpieczniej zbliżać się do przeszkody, obojętnie czy jest to zderzak innego pojazdu, czy krawężnik. Także podczepianie przyczepy jest dużo łatwiejsze.

Patrz też:
Systemy wspomagające

Prezentacja kamery cofania na komputerze pokładowym VW Polo

Katalizator SCR

Katalizator SCR (Selective Catalytic Reduction) zmienia tlenek azotu (NOx) zawarty w spalinach w azot (N2) i wodę (H2). Nie powstają przy tym żadne niepożądane produkty uboczne. Przemiana następuje z użyciem syntetycznego wodnego roztworu mocznika, np. AdBlue® (ISO 22241-1 / AUS 32). W zależności od samochodu klient musi samodzielnie uzupełniać zbiornik AdBlue® między terminami planowanych przeglądów, lub zlecać jego uzupełnienie w warsztacie. Dozowanie AdBlue® zależy od strumienia masowego spalin, a o jego prawidłowość dba system zarządzania pracą silnika w połączeniu z czujnikiem NOx umieszczonym za katalizatorem SCR.

Patrz też:
AdBlue®
Katalizator zasobnikowy NOx

Katalizator SCR Volkswagena

Keyless Access

Keyless Access lub Kessy (Keyless Entry Start and Exit System) to automatyczny system zamykania i uruchamiania samochodu, opracowany przez Volkswagena. Oferuje on kierowcy duży komfort, gdyż nie jest konieczne używanie kluczyka, wystarczy mieć go przy sobie.
Najważniejszymi komponentami systemu bezkluczykowego dostępu jest nadajnik ID w kluczyku, elektroniczna stacyjka, przycisk Start, sterownik, elektryczna blokada kolumny kierowniczej oraz anteny i czujniki w klamkach drzwi.
Kluczyk jest identyfikowany przez czujniki zbliżeniowe w klamkach drzwi i radiowy nadajnik w obudowie kluczyka, gdy tylko kierowca znajdzie się w odległości ok. 1,50 metra od pojazdu. Przy naciśnięciu klamki w drzwiach (lub uchwytu pokrywy bagażnika), automatycznie zwalniane są blokady zamków. Także niezbędne dla rozpoczęcia jazdy zwolnienie kolumny kierowniczej i zapłon następują czysto elektronicznie, bez kluczyka w stacyjce. Jeżeli kierowca z kluczykiem znajduje się wewnątrz samochodu, może uruchomić silnik wciskając przycisk Start. Kluczyka można również używać jako zwykłego kluczyka do obsługi centralnego zamka. Przy opuszczaniu pojazdu wystarczy wcisnąć mały przycisk uruchamiania blokady, znajdujący się w klamkach drzwi, by zamknąć drzwi.
W zależności od modelu Kessy oferuje jeszcze większy komfort – funkcję Easy Open, czyli bezdotykowe otwieranie pokrywy bagażnika.

Patrz też:
Centralny zamek
Easy Open

Keyless Access na konsoli środkowej VW Golfa

Klimatyzacja 

Najważniejsze elementy klimatyzacji to system chłodzenia, ogrzewanie i nawiew. Klimatyzacja uzupełnia system wentylacji w samochodzie.

Volkswagen oferuje dla swoich modeli zarówno półautomatyczne systemy klimatyzacji, jak i automatyczną klimatyzację Climatronic.

Climatronic reguluje temperaturę wnętrza zgodnie z ustawioną temperaturą żądaną, odpowiednio dopasowując prędkość obrotową dmuchawy i położenie klap rozdziału powietrza. Zapewnia w ten sposób przyjemny klimat i prawie niewyczuwalny przepływ powietrza w prawie wszystkich warunkach pracy i atmosferycznych. Elektroniczny układ sterowania Climatronic uwzględnia wszystkie ważne czynniki, na przykład położenie słońca, intensywność nasłonecznienia oraz temperaturę zewnętrzną i odpowiednio do nich doprowadza więcej lub mniej chłodnego powietrza.

Dzięki włączeniu sterownika w magistralę danych CAN dostępne są również inne funkcje wpływające na komfort, na przykład automatyczne przełączanie na obieg zamknięty po włączeniu spryskiwaczy szyb, zapobiegające przenikaniu do wnętrza zapachu płynu do spryskiwaczy. Regulacja prędkości obrotowej dmuchawy w zależności od prędkości jazdy z automatycznym dopasowaniem temperatury doprowadzanego powietrza zmniejsza poziom hałasu przy powolnej jeździe.

Kolejną funkcją Climatronic jest funkcja „defrost” odmrażająca szyby lub usuwająca parę wodną. Po wciśnięciu odpowiedniego przycisku cały strumień powietrza kierowany jest na wewnętrzną stronę szyby, a dmuchawy pracują z wysoką prędkością obrotową. Jeżeli temperatura przekracza 2,5°C, dołącza się układ chłodzący w celu osuszenia powietrza.

Climatronic Volkswagena dba o komfort podróżnych i lepszą widoczność. Dzięki odpowiedniej temperaturze nie spada koncentracja kierowcy i nie wydłuża się jego czas reakcji.

W zależności od modelu stosowane są następujące rodzaje klimatyzacji:

  • klimatyzacja z 1-strefową regulacją temperatury
  • klimatyzacja z 2-strefową regulacją temperatury: dzieli kabinę pasażerską na dwie strefy; kierowca i siedzący obok niego pasażer mogą ustawić różne temperatury
  • klimatyzacja z 3-strefową regulacją temperatury: kierowca, przedni pasażer i pasażerowie z tyłu mogą ustawiać temperaturę niezależnie.

Klimatyzacja Air Care Climatronic z 2- lub 3-strefową regulacją temperatury
(Aktywny filtr biologiczny dodatkowo zmniejsza przenikanie zarodników grzybów i najmniejszych alergenów.)

Klimatyzacja w VW up!

Kolektor dolotowy VIS

Powietrze niezbędne do spalania jest doprowadzane przez kolektor dolotowy do zaworu wlotowego. W zależności od obciążenia silnika stawiane są różne, zasadniczo wykluczające się wzajemnie wymagania odnośnie długości kolektora dolotowego. Tylko odpowiednia długość kolektora może zapewnić wysoką prędkość strumienia powietrza i dobre wypełnienie cylindra przy wszystkich prędkościach obrotowych. Przy niskich prędkościach obrotowych silnik powinien możliwie szybko udostępniać wysoki moment obrotowy, co najlepiej daje się uzyskać przy długim kolektorze dolotowym, natomiast przy wysokich prędkościach obrotowych maksymalna moc uzyskiwana jest przy krótkim kolektorze. Dzięki elektronicznie sterowanemu systemowi klap, kolektor dolotowy VIS spełnia oba te wymagania: przy niskich prędkościach obrotowych powietrze jest doprowadzane wzdłuż długiej drogi kolektora, przy wysokich prędkościach obrotowych – wzdłuż krótkiej drogi doprowadzania. 

Kolektor dolotowy VIS w Volkswagenie

Kompensacja wiatru bocznego

Kompensacja wiatru bocznego zwiększa komfort i bezpieczeństwo działania elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego (EPS). Funkcja ta wspiera kierowcę przy stałym wietrze bocznym lub na jezdni o nachyleniu w jedną stronę. Gdy sterownik EPS rozpozna, że kierowca wykonuje powtarzające się ruchy kierownicą korygujące tor jazdy, wspomaganie automatycznie nastawi się na ich kompensację. Kierowca nie musi już aktywnie kontrować kierownicą, co znacznie ułatwia prowadzenie samochodu.

Patrz też:
Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego

VW Polo jedzie przez most

Komputer pokładowy

Komputer pokładowy w sposób ciągły przekazuje kierowcy na wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej informacje o aktualnym lub średnim zużyciu paliwa. Na podstawie tych danych komputer oblicza także pozostały zasięg przy aktualnym poziomie paliwa w zbiorniku. Informacje te ułatwiają kierowcy efektywną, oszczędzającą paliwo jazdę. Komputer pokładowy może wyświetlać także dodatkowe informacje, na przykład o średniej prędkości lub łącznym czasie jazdy.

Kąt rampowy

Kąt rampowy wyznacza zdolność samochodu do pokonania przeszkody bez zahaczania o nią podwoziem (podłogą). 

Patrz też:
Kąt natarcia/zejścia
Nachylenie poprzeczne

Schematyczne przedstawienie kąta rampowego na przykładzie Touarega
Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.
Od 1 września 2018 r. cykl WLTP w pełni zastąpił nowy europejski cykl jazdy (NEDC), który stanowił dotychczasową procedurę badania zużycia paliwa i emisji CO2. Wszystkie prezentowane pojazdy marki Volkswagen uzyskały homologację zgodnie z procedurą WLTP.
Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa oraz emisji CO2 i może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.
Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

Podane ceny obejmują podatek VAT.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.
Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu.

Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania.

W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki
Volkswagen Osobowe.