Technika – najważniejsze informacje

Co oznacza skrót MPI? Co to jest podwójna antena? Jaka jest różnica między Easy Entry a Easy Open? Leksykon techniczny wyjaśnia te pojęcia i przekazuje przydatne informacje techniczne.

F

Filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych

Filtr cząstek stałych to system wychwytywania sadzy ze spalin silników wysokoprężnych.
Filtr z katalityczną powłoką pracuje bez żadnych substancji dodatkowych, wykorzystując powłokę zawierającą metale szlachetne, działającą na dwa sposoby. Przy regeneracji pasywnej sadza osadzona w katalizatorze ulega stopniowej przemianie w CO2. Proces ten zachodzi w temperaturach między 350 a 500°C i w przypadku używania samochodu przede wszystkim do jazdy z dużą prędkością, przebiega w sposób stały bez konieczności dodatkowych działań.
Tylko w przypadku, gdy silnik pracuje przez dłuższy czas z niewielkim obciążeniem, na przykład w ruchu miejskim, co 1000 – 1200 km następuje aktywne podwyższenie temperatury spalin do około 600°C w celu dodatkowej regeneracji filtra. Przy tej temperaturze cząstki stałe osadzone w filtrze spalają się.

Patrz też:
Katalizator

Fotele ergonomiczne

Opcjonalne fotele ergonomiczne Volkswagena mogą odciążyć mięśnie oraz kręgosłup i zapewniają wygodną pozycję siedzącą, szczególnie korzystną na długich trasach.
Fotel ergoActive dla kierowcy posiada między innymi 14-kierunkową regulację, obejmującą manualną regulację wysokości, pochylenia i głębokości. Dodatkowo wyposażony jest w regulację wysokości zagłówków oraz elektryczną, 4-kierunkową regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa z funkcją masażu.
Fotel ergoComfort dla kierowcy posiada również 14-kierunkową regulację. Odległość od kierownicy, wysokość siedzenia, kąt nachylenia siedziska i oparcia, wysuwane podparcie pod uda oraz wysokość zagłówków są regulowane manualnie. Do wyposażenia należy również elektryczna, 4-kierunkowa regulacja podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, którą na życzenie można rozbudować o funkcję masażu. Opcjonalna funkcja pamięci ustawień zapamiętuje preferowane ustawienie siedzenia oraz elektrycznie składanych, regulowanych i ogrzewanych lusterek zewnętrznych z diodami oświetlającymi otoczenie samochodu.
Zalecenia dla optymalnego ustawienia fotela:

  1. Odległość od pedałów: przesunąć dolną część pleców jak najbliżej oparcia; przy wciśniętych pedałach nogi powinny być lekko ugięte.
  2. Pochylenie oparcia: ustawić oparcie pod kątem ok. 110°, aby ręce leżące na kierownicy były lekko zgięte.
  3. Wysokość siedzenia: ustawić siedzenie możliwie jak najwyżej; odległość od podsufitki równa szerokości dłoni jest wystarczająca.
  4. Pochylenie siedziska: uda powinny luźno opierać się o siedzisko, a wciskanie pedałów nie powinno wymagać dużej siły.
  5. Głębokość siedziska: odległość między zagłębieniem pod kolanami a przednią krawędzią fotela powinna wynosić dwie do trzech grubości palców.
  6. Podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa: należy zawsze dopasowywać podparcie przesuwając je z dołu do góry, aby znaleźć naturalne wygięcie kręgosłupa.
    Oba siedzenia dzięki swoim licznym możliwościom regulacji pozwalają znaleźć ergonomiczną pozycję siedzącą, dlatego w Niemczech zostały wyróżnione obowiązującym na całym świecie znakiem jakości AGR.
    Ergonomiczne fotele są dostępne jako opcja dla Golfa, Golfa Variant, Golfa Sportsvan, Tourana, Tiguana, Tiguana Allspace, Passata, Passata Variant, Arteona i Touarega. W niektórych modelach także dla przedniego pasażera.

Patrz też:
Podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Funkcja Auto Hold

Funkcja Auto Hold Volkswagena stanowi rozszerzenie elektronicznego hamulca postojowego. Bez konieczności używania pedalu hamulca zapobiega ona staczaniu się samochodu na postoju lub przy ruszaniu, zwiększając w ten sposób komfort jazdy.
Auto Hold współpracuje z układem hydraulicznym ABS/ESC. Jeżeli samochód zahamuje do zatrzymania, Auto Hold przytrzymuje ostatnie ciśnienie w układzie hamulcowym. Kierowca może zdjąć nogę z pedału hamulca, a wszystkie cztery hamulce kół nadal pozostaną dociśnięte. Gdy czujniki prędkości obrotowej kół systemu ABS zarejestrują toczenie się, moment hamujący zostanie automatycznie zwiększony, tak że auto znów się zatrzyma. Taka sytuacja może wystąpić na przykład wtedy, gdy kierowca delikatnie zahamuje na wzniesieniu. Gdy tylko kierowca znów wciśnie pedał przyspieszenia lub puści sprzęgło przy manualnej skrzyni biegów, Auto Hold zwolni hamulce.
Ze względów bezpieczeństwa funkcję tę trzeba ponownie aktywować przyciskiem obok dźwigni zmiany biegów.

Patrz też:
Asystent ruszania pod górę
System zapobiegający blokowaniu się kół (ABS)
Elektroniczny program stabilizacji jazdy

Widok wnętrza VW, detal: konsola środkowa

Funkcja awaryjnego hamowania w mieście

Funkcja awaryjnego hamowania w mieście jest aktywna przy prędkości poniżej 30 km/h. Jeżeli kierowca nie zauważy przeszkody rozpoznanej przez czujnik, system w granicach swoich możliwości automatycznie przyhamuje i zmniejszy prędkość zderzenia. W idealnym przypadku może pomóc uniknąć kolizji.

Patrz też:
System hamowania awaryjnego Front Assist

Dwa Volkswageny nocą widziane z góry. Sensoryka funkcji awaryjnego hamowania w mieście przedstawiona za pomocą linii

Funkcja Coming home

Przy opuszczaniu samochodu światła mijania, lampki w lusterkach zewnętrznych oświetlające otoczenie, tylne światła pozycyjne i oświetlenie tablicy rejestracyjnej są wyłączane z opóźnieniem (Coming h