Marka Volkswagen przyspiesza transformację

Marka Volkswagen przyspiesza transformację

Marka Volkswagen przyspiesza transformację

  • rok 2019 jest kluczowym: początek ofensywy w dziedzinie samochodów elektrycznych, planowane znaczne zwiększenie wydajności
  • trwała poprawa zyskowności o 5,9 miliarda euro rocznie od 2023 roku
  • budżet na inwestycje na lata 2019-2023 zwiększony do 19 miliardów euro
  • 4,6 miliarda euro na wdrożenie planu cyfryzacji dla administracji
  • prognozy na 2019 rok: wzrost do 5 procent przychodów ze sprzedaży; oczekiwana rentowność operacyjna ze sprzedaży między 4 a 5 procent
  • COO Ralf Brandstätter: „Znacznie zwiększymy tempo transformacji, żeby przygotować Volkswagena do wyzwań jakie niesie epoka aut elektrycznych i cyfryzacji”.

Poznań – Volkswagen zakończył 2018 rok dobrym wynikiem i teraz zamierza przyspieszyć proces transformacji marki. W tym roku zostaną podjęte ważne kroki mające na trwałe zwiększyć konkurencyjność Volkswagena. Należą do nich rozpoczęcie ofensywy w dziedzinie aut elektrycznych, podjęcie działań zmierzających do zwiększenia efektywności produkcji, a także dodatkowe środki poprawiające wydajność i zapewniające wzrost marży. Jednocześnie marka wdroży program poprawy wyników finansowych, który od 2023 roku ma przynieść 5,9 miliarda euro. Chodzi m.in. o optymalizację kosztów materiałowych i zmniejszenie różnorodności wersji produkowanych aut. Program będzie przynosił efekty już w latach 2019-2022. Ponadto za sprawą większej cyfryzacji procesów administracyjnych wzrośnie wydajność.

Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer marki Volkswagen, stwierdził: „Dzięki Paktowi na Rzecz Przyszłości wiele już osiągnęliśmy, jednak musimy zrobić znacznie więcej, aby sprostać wyzwaniom jakie czekają nas także po 2020 roku. Znacznie zwiększymy tempo przemian zachodzących w marce Volkswagen, żeby przygotować ją do wyzwań jakie niesie epoka aut elektrycznych i cyfryzacji. Volkswagen musi być bardziej efektywny i elastyczny, a jako pracodawca bardziej atrakcyjny i nowoczesny. W sprawie planowanej „mapy drogowej” w zakresie cyfryzacji procesów administracyjnych odbyły się już pierwsze konstruktywne rozmowy z Radą Zakładową”.

Kluczowy rok 2019: główny nacisk na tematy związane z przyszłością

Bieżący rok będzie kluczowym dla procesu transformacji marki. Łączne nakłady na inwestycje w obszary ważne z punktu widzenia przyszłości wzrosną do 2023 roku do 19 miliardów euro. To o 8 miliardów euro więcej niż przewidziano wcześniej na lata 2019-2023.

Celem jest przeprowadzenie inwestycji przy pomocy własnych środków i samodzielne sprostanie dodatkowym wyzwaniom, czyli rosnącym kosztom wdrażania norm redukcji dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji. W tym celu jest konieczna trwała poprawa zyskowności o 5,9 miliarda euro rocznie od 2023 roku. Dlatego marka Volkswagen zmniejszy koszty materiałów i różnorodność wersji produkowanych aut. Poza tym produktywność fabryk ma wzrosnąć o 5 procent rocznie. Do tego dojdzie wzrost zyskowności oraz marży w systemie sprzedaży.

„Środki zawarte w programie poprawy zyskowności zapewnią naszej marce konkurencyjny poziom zwrotu wynoszący 6 procent w 2022 roku. Taka poprawa jest niezbędna, abyśmy mogli sfinansować inwestycje niezbędne dla naszej transformacji oraz osiągnąć strategiczne cele w epoce elektrycznych aut” – oświadczył Członek Zarządu ds. Finansów, dr Arno Analiz.

Ogólne koszty rzeczowe oraz personalne w administracji mają zmniejszyć się o 15 procent każde. Na znaczeniu będzie zyskiwać transformacja cyfrowa. Wdrożenie „cyfrowej mapy drogowej” ma przygotować załogę do nowych metod pracy. W tym celu Volkswagen zainwestuje 4,6 miliarda euro w systemy IT, które umożliwią cyfryzację procesów administracyjnych.

Volkswagen zakłada, że do 2023 roku dzięki automatyzacji prostych prac liczba miejsc pracy zmniejszy się o 5.000 do 7.000. Temu wyzwaniu można sprostać nie obsadzając ponownie stanowisk zwalnianych przez pracowników odchodzących na emeryturę. Trzy kolejne roczniki pracowników, którzy z powodu wieku mogą przejść na zatrudnienie w mniejszym wymiarze czasu obejmują 11.000 osób. Oznacza to, że redukcja zgodna z krzywą demograficzną jest możliwa. Jednocześnie w dziale Rozwoju Technicznego, zajmującym się oprogramowaniem i systemami elektronicznymi, powstanie około 2.000 nowych miejsc pracy. Obowiązuje zasada: co najmniej do 2025 roku miejsca pracy w Volkswagenie są gwarantowane.

Volkswagen poczynił też duże kroki w dziedzinie przemiany w przedsiębiorstwo mocniej nastawione na auta elektryczne. W ciągu kolejnych 10 lat marka zamierza wyprodukować ponad 10 milionów samochodów napędzanych energią elektryczną skonstruowanych w oparciu o platformę MEB. Pierwszy jest model ID.1), który ma zostać zaprezentowany podczas wystawy IAA we Frankfurcie. Od 8. maja klienci będą mogli składać zamówienia na ID. w specjalnej wersji przygotowanej z okazji rozpoczęcia sprzedaży. „Gdy obserwuję zainteresowanie naszych dealerów modelami z rodziny ID. uważam za możliwe, że wyprzedamy specjalną wersję wprowadzającą zanim we wrześniu pokażemy model ID.” – stwierdził Jürgen Stackmann, Członek Zarządu ds. Sprzedaży.

Perspektywy na 2019 rok: celem jest wzrost rentowności

W bieżącym roku obrachunkowym marka dąży do osiągnięcia rentowności operacyjnej ze sprzedaży na poziomie 4 do 5 procent. Mimo niezbyt pozytywnych perspektyw co do koniunktury na najważniejszych rynkach spodziewany jest dalszy wzrost przychodów ze sprzedaży do 5 procent. Sprzedaż aut marki Volkswagen powinna osiągnąć poziom zbliżony do ubiegłorocznego, rosnąc w miarę upływu kolejnych miesięcy.

1) – model studyjny zbliżony do seryjnego

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html