Ładowarka

Pomost między teraźniejszością a przyszłością

Samochody hybrydowe typu plug-in

Oprócz samochodów elektrycznych, jak ID.3 i ID.4, Volkswagen oferuje bardzo wydajne hybrydy typu plug-in najpopularniejszych modeli. Hybrydowe Volkswageny, jak Golf GTE, Passat GTE, Tiguan eHybrid, Arteon eHybrid czy Touareg R potrafią pogodzić przysłowiowe ogień i wodę. Można je ładować z zewnętrznego źródła prądu i na krótkich dystansach korzystać z nich jak z samochodów elektrycznych. Dalekie podróże też im niestraszne, w czym zasługa silnika spalinowego pod maską.

Gdy zachodzi taka potrzeba, np. Golf GTE – z zespołem napędowym, którego moc systemowa wynosi 180 kW (245 KM), czyli jest taka sama jak moc silnika montowanego w usportowionym Golfie GTI – potrafi zapewnić sportowe osiągi i znakomitą dynamikę. Ten sam Golf GTE, w innej sytuacji, może pokonać dystans około 60 km (wg WLTP) przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej, czyli bezemisyjnie. Wszystko za sprawą hybrydowego zespołu napędowego typu plug-in, na który składają się turbodoładowana spalinowa jednostka napędowa, silnik elektryczny i akumulator.

Golf GTE podłączony do ładowarki
Napęd hybrydowy

Główne różnice w konstrukcji samochodów hybrydowych typu plug-in oraz elektrycznych sprowadzają się do dwóch podzespołów – silnika elektrycznego i akumulatora. Ten pierwszy dysponuje zazwyczaj nieco mniejszą mocą niż w wypadku samochodów elektrycznych, drugi – zdecydowanie mniejszą pojemnością energetyczną, dzięki czemu jego ładowanie trwa krócej. Oczywiście, w samochodzie elektrycznym brak jest silnika spalinowego i zbiornika paliwa. Taki samochód porusza się wyłącznie dzięki energii zgromadzonej w akumulatorze.

W wypadku, na przykład, hybrydowego Tiguana eHybrid jego akumulator ma pojemność 9,2 kWh, podczas gdy najmniejszy z trzech akumulatorów dostępnych do elektrycznego Volkswagena ID.3 dysponuje pojemnością energetyczną wynoszącą 45 kWh (największy – aż 77 kWh). Elektryczny silnik Tiguana eHybrid ma moc 85 kW (115 KM). Wystarczy, biorąc pod uwagę, że do pary ma 150-konną, turbodoładowaną spalinową jednostkę napędową. Tzw. moc systemowa zespołu napędowego Tiguana eHybrid, gdy w trybie hybrydowym silniki elektryczny i jednostka TSI działają jednocześnie, wynosi aż 245 KM. Po jednokrotnym naładowaniu akumulatora do pełna Tiguan eHybrid jest w stanie przejechać około 50 km (wg WLTP) w trybie elektrycznym, a więc bezemisyjnie. Z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego Tiguan z hybrydowym układem napędowym typu plug-in nie jest zawalidrogą i może poruszać się z prędkością do nawet 130 km/h. Dojazd np. z domu do pracy drogą szybkiego ruchu czy autostradą nie jest dla hybrydowego Tiguana żadnym wyzwaniem. Tym bardziej, że w każdej chwili do dyspozycji kierowcy jest tryb „Hybrid”, w którym silniki – elektryczny i spalinowy współdziałają ze sobą, dzięki czemu samochód bardzo płynnie rozwija moc i zapewnia znakomite osiągi. O nadzwyczajną dynamikę jazdy dba tryb „GTE”, który uruchamia się przyciskiem obok dźwigni zmiany biegów. W tym trybie obydwa silniki działają wspólnie, a hybrydowy zespół napędowy dostarcza pełną moc systemową.

Przy odpowiednio naładowanym akumulatorze Tiguan eHybrid zawsze rusza z miejsca w trybie „e-Mode”, czyli jako samochód elektryczny. Podczas dalekiej podróży, dzięki hybrydowemu trybowi pracy układu napędowego, można naładować akumulator, aby końcową część trasy w mieście pokonać z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej, co odróżnia hybrydy typu plug-in od klasycznych.

Tiguan podłączony do ładowarki
Tiguan podłączony do ładowarki