Passat Variant GTE podłączany do ładowarki

Podróż samochodem hybrydowym typu plug-in – oszczędnie, choć z mocą

Na dalekich trasach i podczas jazdy z prędkością nawet 140 km/h oszczędna, turbodoładowana benzynowa jednostka napędowa stosowana w samochodach hybrydowych typu plug-in marki Volkswagen jest wspomagana przez silnik elektryczny o sporej mocy. Silnik elektryczny pełni dwie funkcje – zapewnia dodatkowy zastrzyk energii i odciąża spalinową jednostkę napędową.

Jak efektywnie silnik elektryczny wywiązuje się ze swojej roli najlepiej widać po zużyciu paliwa hybrydowych modeli Volkswagena. Touareg R, potężny SUV o osiągach samochodu sportowego i mocy zespołu napędowego aż 462 KM, zadowala się zużyciem benzyny wynoszącym jedynie 2,76 l/100 km (cykl mieszany wg WLTP*), co odpowiada emisji dwutlenku węgla 62 g/km. Blisko trzykrotnie oszczędniejsza jest rodzinna limuzyna typu PHEV, czyli hybrydowy Passat GTE. W jego wypadku zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP wynosi tylko 1,04 l/100 km. W przeliczeniu na emisję CO2 daje to jedynie 24 g/km. Hybrydowy zespół napędowy Passata GTE jest kluczowym elementem technologicznym w nowej epoce elektrycznych środków transportu. Passat GTE znakomicie łączy zalety elektrycznego układu napędowego z możliwościami pojazdu wykorzystywanego do jazdy na dalekich dystansach. Dzięki hybrydowej technologii typu plug-in powstał jeden z najbardziej ekonomicznych współczesnych modeli średniej klasy – bezemisyjny w mieście i niezwykle oszczędny, a przez to przyjazny środowisku podczas dalekich podróży. Passat GTE z zespołem napędowym o mocy 160 kW (218 KM) jako jeden z pierwszych modeli swojej klasy spełniał normę emisji spalin Euro 6d, która w odniesieniu do nowych samochodów obowiązuje od 2021 roku.

Kobieta idzie, w te Passaty GTE
Arteon stoi połączony przewodem ze stacją ładowania

Drugim najoszczędniejszym hybrydowym modelem typu plug-in w gamie Volkswagena jest nowy Arteon eHybrid, który w cyklu mieszanym wg WLTP zadowala się zużyciem paliwa 1,12 l/100 km. W jego wypadku emisja dwutlenku węgla jest o tylko 2 g/km większa niż Passata GTE i wynosi 26 g/km. Identyczną emisją CO2 może pochwalić się nowy Golf GTE, który na 100 km zużywa o 0,01 l paliwa więcej niż Arteon eHybrid (w cyklu mieszanym wg WLTP). Pod względem zużycia paliwa w połowie stawki między Passatem GTE a Touaregiem R plasuje się Tiguan eHybrid. Jego wynik w cyklu mieszanym wg WLTP to 1,59 l/100 km, czyli 37 g CO2 na kilometr.

Ogromną zaletą samochodów hybrydowych typu plug-in są również ich osiągi, zwłaszcza elastyczność, za którą w znacznym stopniu odpowiada także silnik elektryczny. Generuje on moment obrotowy o stałej wartości i od początku działania. Dzięki temu dodatkowa siła napędowa, tzw. boost, jest dostępna dosłownie w ciągu sekundy. Silnik elektryczny jest zaopatrywany w energię przez litowo-jonowy akumulator umieszczony w podłodze. Przetwornica zamienia prąd stały z akumulatora w zmienny do zasilania silnika elektrycznego.

Wszystkie modele typu PHEV Volkswagena są wyposażone w przekładnię dwusprzęgłową DSG, która jest dostosowana do specyfiki hybrydowego zespołu napędowego. Skrzynia biegów typu DSG może pracować w trybie zarówno automatycznym, co znacznie poprawia komfort jazdy szczególnie w mieście, jak i w trybie ręcznym. Wówczas o zmianie przełożeń decyduje kierowca, który do wyboru ma sterowanie zmianą biegów za pomocą dźwigni lub łopatek przy kierownicy. Prędkość i płynność zmiany przełożeń w wypadku przekładni dwusprzęgłowej Volkswagena są tak wysokie, że kierowca bardzo rzadko myśli o przejęciu kontroli nad zmianą przełożeń.

* – WLTP: skrót od Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Nowy standard pomiaru zużycia paliwa, który obowiązuje od września 2017 roku i dotyczy wszystkich samochodów osobowych wprowadzonych na rynek po tym terminie. Zużycie paliwa jest określane za pomocą jednolitej na całym świecie procedury testowej WLTP, która pozwala lepiej oszacować rzeczywisty poziom zużycia paliwa i emisji spalin niż wcześniejsza norma NEDC.