Inżynieryjny cud Ferdynanda Piecha
Technologia

Inżynieryjny cud
Ferdynanda Piëcha

Technologia

Inżynieryjny cud
Ferdynanda Piëcha

Autor Łukasz Szewczyk

 

Jedna z najbardziej oryginalnych koncepcji silników w historii motoryzacji, czyli motorów z cylindrami ułożonymi w kształt litery W, została stworzona przez Volkswagena za czasów prezesury Ferdinanda Piëcha.

Inżynieryjny cud Ferdynanda Piecha

Ferdynand Karl Piëch, genialny inżynier, ambitny konstruktor, wnuk Ferdynanda Porsche, stał na czele koncernu Volkswagen AG w latach 1993–2002. Ten czas upłynął nie tylko pod znakiem dynamicznego rozwoju firmy, ale również ambitnych przedsięwzięć – zarówno inwestycyjnych, jak i technicznych. Dość powiedzieć, że za czasów Piëcha Volkswagen przejął Bentleya, Bugatti i Lamborghini, zaprezentował Phaetona i Touarega, jak również superoszczędne Lupo 1.2 TDI 3L, które w cyklu mieszanym zadowalało się rekordowo niskimi 3 l/100 km.

Warto wiedzieć, że Ferdynand Piëch nie był prezesem, jakich wielu. W przeciwieństwie do innych osób stojących na czele motoryzacyjnych gigantów znał samochody od podszewki. Dość powiedzieć, że jako inżynier uczestniczył w tworzeniu wyścigowego Porsche 917, napędu quattro, diesli TDI oraz pięciocylindrowych jednostek benzynowych. Piëch stworzył też ogniwo łączące Passata B5, Phaetona, Touarega i Audi A8 z Betleyami oraz Bugatti. Jest nim silnik z cylindrami ułożonymi w kształt litery W.

Punkt wyjścia

Inżynieryjny cud Ferdynanda Piecha

Koncepcja tej jednostki zrodziła się w 1997 roku. W trakcie podróży służbowej na pokładzie superszybkiego ekspresu Shinkansen między Tokio i Nagoją Piëch – zainspirowany rozmową z Karlem-Heinzem Neumannem, szefem działu badawczo-rozwojowego silników – sięgnął po kopertę i zaczął szkicować jednostkę, której wizja od dłuższego czasu pojawiała się w jego wyobraźni.

Punktem wyjścia było legendarne i powszechnie używane w latach 90. VR6. Idealnie łączyło cechy silnika rzędowego (pojedyncza głowica, jeden napęd rozrządu, ograniczona liczba elementów) ze zwartością motorów w układzie V, którą zapewniły zachodzące na siebie i rozwarte pod niewielkim kątem cylindry. W efekcie potężne jednostki 2.8, 2.9, a nawet 3.2 udało się poprzecznie upakować pod maską kompaktowego Golfa.

Piëch postanowił połączyć dwa silniki VR6 w jednostkę 12-cylindrową – podwójny układ cylindrów V ułożył się w literę W. Ambitny konstruktor szkicował dalej. Zestawiając trzy jednostki VR6 stworzył monstrualną jednostkę W18, która z pojemności 6,25 l powinna rozwijać 555 KM bez wsparcia turbosprężarki. Innowacyjny motor trafił do koncepcyjnego Bugatti 18/3 Chiron z 1999 roku, który zapowiadał wskrzeszenie tej legendarnej marki. Ciekawa jest geneza jej zakupu przez Volkswagena. Piëch był rozgoryczony przejęciem Rolls-Royce’a przez BMW, więc jego syn Gregor zaczął namawiać go do zakupu modelu Bugatti Type 57SC Atlantic. Zainspirował on ambitnego prezesa Volkswagena do przejęcia praw do marki, które zwieńczyło rozpoczęcie sprzedaży Veyrona – najszybszego i najmocniejszego wówczas seryjnego auta w historii. Miało 1001 KM i było zdolne do przekroczenia 400 km/h, a do setki przyspieszało w niecałe 3 s. Sercem Veryona był silnik 8.0 W16 z rzędami cylindrów rozchylonymi o 15 stopni. Wspomagały go cztery turbosprężarki – stąd nazwa EB 16:4 Veyron.

Syncro, Roadster i Nardo

Inżynieryjny cud Ferdynanda Piecha

Jedyne w swoim rodzaju źródło mocy, w nieco mniej rozbudowanych wersjach, znalazło się też w Volkswagenach. Silnik w układzie W zadebiutował w autach z Wolfsburga w 1997 roku za sprawą koncepcyjnego W12 Syncro, które przedstawiono podczas Tokyo Motor Show. W 1998 roku, na Geneva Motor Show, Volkswagen zaprezentował prototyp W12 Roadster. Zwieńczeniem tego rozdziału historii marki był W12 Nardo z 2001 roku, którym ustanowiono rekordy w jeździe długodystansowej po torze Nardo.

Supersamochód Volkswagena nigdy nie doczekał się wersji produkcyjnej, jednak silniki W nie zostały przekreślone. W latach 2001–2004 275-konna jednostka 4.0 W8 była oferowana w Passacie B5. Obecnie szczególnie poszukiwane są egzemplarze z ręczną skrzynią. We flagowych modelach – Phaetonie i Touaregu – był dostępny potężny silnik 6.0 W12, który rozwijał 450 KM i 600 Nm. Jednostkę montowano również w Audi A8 i Bentleyach, systematycznie ją rozwijając.

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html