T-Cross vs. Golf II Country

T-Cross
vs.
Golf II Country

Kiedyś to było…

Kiedyś to było…

Kiedyś to było… Na pewno wiele razy słyszeliście tę opinię. Kiedyś to było… Lepiej czy gorzej? Odpowiedź nie jest prosta. Na pewno było inaczej, także w motoryzacji. Golf Country kiedyś był przejawem odwagi Volkswagena. T-Cross jest dziś wyrazem panującej mody. Te dwa auta doskonale pokazują, jak zmieniały się trendy w świecie czterech kółek.

VW Golfa zna każdy. Druga generacja tego modelu jest klasykiem i mimo że liczy ponad 30 lat nadal służy wielu właścicielom. Odmiana Country? To biały kruk. Auto, które nie odniosło spektakularnego sukcesu. Było praktyczne, ale niekoniecznie modne.
T-Cross natomiast to najmniejszy crossover rodziny VW z Wolfsburga. Samochód przede wszystkim modny, ale także praktyczny. Jeden z wielu aktualnie oferowanych crossoverów oraz małych miejskich SUV-ów. Niemalże skazany na sukces.

Względy praktyczne vs. moda

Już pierwszy kontakt z oboma samochodami pokazuje dobitnie, jak bardzo zmieniła się motoryzacyjna moda. Golf Country, jak łatwo się domyśleć, bazował na… Golfie. Został zbudowany na drugiej generacji hitu i wyróżniał się zwiększonym aż o 6 cm prześwitem (łącznie wynosił on aż 18 cm), osłonami reflektorów, zderzaków i błotników oraz kołem zapasowym umieszczonym na klapie bagażnika. Golf Country wyglądał kontrowersyjnie. Wszystkie zmiany w wyglądzie zostały podyktowane względami praktycznymi. Modne stylistyczne zagrywki? 30 lat temu nie było o nich mowy.

VW T-Cross vs. VW Golf II Country

Jak już wspomniałem, model T-Cross to przede wszystkim modny crossover. Został stworzony z powodu oczekiwań klientów oraz potrzeb rynku. Podobnie jak Golf Country nadwozie T-Crossa także jest nieco podniesione, ale o wjeździe na jakikolwiek trudny teren nie może być mowy. Nowość z Wolfsburga najchętniej mierzy się z miejską dżunglą pełną pułapek w postaci krawężników oraz niedopasowanych do poziomu asfaltu studzienek kanalizacyjnych. Praktyczność modelu ogranicza się głównie do wygodniejszego zajmowania miejsca w kabinie. Styl podyktowany jest panującą modą.

Zaskakujące podobieństwa?

Zaglądam do wnętrza i okazuje się, że oba auta dużo łączy. Zaskakująco dużo! Nie mam jednak na myśli jakichś detali czy podobnych rozwiązań. Ponad 30 lat postępu technologicznego zrobiło swoje! Jednak w obu autach można dostrzec olbrzymie podobieństwo do innych modeli oferowanych w danym czasie.
Wnętrze Golfa Country wyróżnia się na tle konwencjonalnych odmian Golfa II tylko wyższą pozycją za kierownicą. Cała reszta – począwszy od designu deski rozdzielczej poprzez kierownicę aż po zegary – taka sama jak w każdym innym Golfie II. Wszystko dobrze znane, proste, czytelne i mało oryginalne. Nieco bardziej ekskluzywne były jedynie fotele z charakterystycznym wzorem tapicerki oraz nazwą wersji wyszytą na oparciu.
Warto wspomnieć o bagażniku. 230 l pojemności chwały nie przynosi. To tylko około 100 l mniej od kufra standardowego Golfa. Wszystko „dzięki” napędowi na cztery koła Syncro. Jeszcze do niego wrócę.

Golf II Country
Golf II Country
T-Cross
T-Cross

Kabina T-Crossa to zupełnie inna bajka. Bardziej nowoczesna, lepiej wykonana. Widać postęp w technologii, nie tylko w dziedzinie motoryzacji. Gdzie dostrzegamy wspólne cechy obu aut?

Deska rozdzielcza i większość zastosowanych elementów są takie same jak w innych współczesnych Volkswagenach. Wnętrze uterenowionego Golfa II wyglądało jak wnętrze każdego innego Golfa II. Wnętrze T-Crossa wygląda jak wnętrze Polo. Delikatnie przeskalowane, ale poskładane z takich samych elementów. Bagażnik? Praktyczne 385 l pojemności. Nieco większy niż bagażnik najnowszego Golfa ósmej generacji. O wiele większy od kufra Golfa Country…

Golf II Country
Golf II Country
T-Cross
T-Cross

Turbo, czyli znak czasów

T-Cross dostępny jest w kilku wersjach silnikowych. Na czele oferty jest jednostka 1.0 TSI w dwóch wariantach mocy – 95 KM lub 110 KM. Najchętniej wybierany jest 150-konny motor 1.5 TSI. Napęd? Przedni. Skrzynia biegów? Manualna lub automatyczna DSG w zależności od wersji silnikowej. 4x4? Zapomnijcie. Niewiele osób byłoby skłonnych dopłacić za to rozwiązanie w tak niewielkim aucie.

Golf II Country
Golf II Country
T-Cross
T-Cross

Klient decydujący się na zakup Golfa Country nie miał możliwości wyboru jednostki napędowej. W ofercie był tylko motor 1.8 o mocy 98 KM. Oczywiście wolnossący. Standardem była 5-biegowa manualna skrzynia oraz napęd 4x4.
Każdy Golf Country wyposażony był w napęd Syncro. W chwili dobrej przyczepności napędzana była przednia oś. Tylne koła przychodziły w sukurs za pośrednictwem sprzęgła wiskotycznego. Takie rozwiązanie nie czyniło z Country terenówki, ale pozwalało na odważniejszą jazdę poza szosą.
Ciekawostką w przypadku prezentowanej odmiany Golfa jest to, że auto produkowane było w Wolfsburgu i bazowało na Golfie CL Syncro. Dopiero po opuszczeniu fabryki jechało do Grazu w Austrii, gdzie zajmowali się nim specjaliści z firmy Daimler Puch. To właśnie tam dokonywano przekształcano standardowego Golfa w model Country.

Dwa światy

Volkswagen Golf Country powstał w liczbie nieco ponad 7.700 sztuk. To mało. Bardzo mało. Nawet biorąc pod uwagę standardy sprzed 30 lat. Samochód nie cieszył się powodzeniem. Kosztował znacząco więcej od standardowego Golfa i niewielu osobom był tak naprawdę potrzebny. Golf Country był przerostem formy nad treścią. Co innego modny Volkswagen T-Cross, który ma zdecydowanie więcej treści niż formy. Golf Country wyprzedził swoją epokę. T-Cross doskonale odpowiada współczesnym standardom. Kiedyś to było! Teraz też jest! Tylko inaczej.

Porównanie danych technicznych

Nadwozie

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie nadwozia

T-Cross

Golf II Country

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)

4108/ 1760/ 1584

4255/ 1655/ 1555

Rozstaw osi (mm)

2551

2475

Pojemność bagażnika (l)

385

230

Masa własna (kg)

1255

ok. 1220

Koła

215/45R18

185/60R14

T-Cross

4108/ 1760/ 1584

Golf II Country

4255/ 1655/ 1555

Silnik/napęd

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie silników/napędów

T-Cross

Golf II Country

Oznaczenie modelowe

TSI

1P

Typ, liczba zaworów

R4, 16V

R4, 8V

Poj. skokowa (ccm)

1498

1781

Maks. moc (KM/przy obr./min)

150

98

Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min)

250/1500-3500

143/3000

Skrzynia biegów

automatyczna 7

manualna 5

Napędzana oś

przednia

4x4

T-Cross

TSI

Golf II Country

1P

Osiągi/zużycie paliwa

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie osiągów/zużycia paliwa

T-Cross

Golf II Country

0–100 km/h (s)

8,5

12,4

V maks. (km/h)

200

164

Spalanie (l/ 100 km/ śr. katalogowe)

6

-

T-Cross

8,5

Golf II Country

12,4

Cena

<b>Cena</b>

T-Cross

Golf II Country

opisywanego egzemplarza

ok. 110.000 zł

> 30.000 zł

opisywanego egzemplarza

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.