Samba

Samba

Symbol kultury hippisów ma 70 lat

Symbol kultury hippisów ma 70 lat

Dla wielu jest symbolem kultury hippisów. Legendarna Samba zadebiutowała 70 lat temu, ale do dziś budzi ogromne emocje i jest poszukiwanym klasykiem.

W kwietniu 1951 roku po raz pierwszy po wojnie odbyły się targi IAA we Frankfurcie. Volkswagen prezentował swoje pojazdy na stoisku o powierzchni 1350 mkw. Było na czym oko zawiesić. Marka z Wolfsbugra zbudowała na nim kopię części linii montażowej Garbusa, a niespotykana wówczas, wręcz surrealistyczna instalacja oświetleniowa wprawiała zwiedzających w osłupienie. W mediach stoisko targowe okrzyknięto Świątynią Volkswagena, a koncepcja wyznaczyła trendy dla przyszłych wystaw.

Minibus – wersja specjalna

Samba

Jednym z najważniejszych wydarzeń tej wystawy była światowa premiera nowego pojazdu wieloosobowego z 25-konnym silnikiem. W chwili debiutu nosił zwyczajną i prostą nazwę Minibus – wersja specjalna. Zakres zmian względem wersji bazowej nie był jednak zwyczajny. Za cenę, która początkowo wynosiła prawie 3000 marek, nabywca otrzymywał praktyczne auto z dwukolorowym nadwoziem, aluminiowymi listwami ozdobnymi o łącznej długości 11 m i 12 cm (nie można było z nich zrezygnować) oraz chromowanym przednim zderzakiem. Spotykane wcześniej tylko w omnibusach przeszklenie z charakterystycznymi „świetlikami” składało się łącznie z 23 szyb – montowano je w autach wyprodukowanych od czerwca 1951 do sierpnia 1963 roku (warto pamiętać, że okno przesuwne w drzwiach kierowcy i pasażera było liczone jako jedna szyba). Samochody wyprodukowane od sierpnia 1963 do lipca 1967 roku miały 21 okien. Poszerzenie klapy tylnej wymusiło usunięcie okien narożnikowych. Ciekawostką jest, że dopiero w lutym 1955 roku zastąpiono narożnikowe okna z pleksiglasu oknami z bezpiecznego szkła. W Szwajcarii jeszcze dziś niektórzy nazywają Sambę Plexibus. Za sprawą mocnego przeszklenia nadwozia tak skonfigurowany Bulli wyglądał niczym turystyczny autobus. Dochodził do tego jeszcze duży, składany harmonijkowo dach, dzięki któremu osoby jadące w drugim czy trzecim rzędzie mogły poczuć się jak w kabriolecie. Nie wszystkie egzemplarze mają taką konfigurację – oznaczone kodem M 130 są fabrycznie pozbawione świetlików i otwieranego dachu.

Samba

Wykończenie wnętrza przewyższało ówczesne standardy. Ściany boczne były tapicerowane, nie brakowało też chromowanych wykończeń czy zegarka. Odpowiednią oprawę audio zapewniało opcjonalnie montowane w desce rozdzielczej radio Auto Super. Bogata konfiguracja pozwoliła na sprzedawanie samochodu w USA jako Microbus Deluxe. W Niemczech VW pozostał przy skromnej „wersji specjalnej”, a od 1952 roku przy równie nieemocjonującym określeniu „model specjalny”.

Samba
Samba

Skąd się wzięła nazwa „Samba”?

Samba

Chwytliwą nazwę modelowi nadali... klienci. Po siedmiu dekadach nie można już dokładnie prześledzić źródła jej pochodzenia, ale nazwa „Samba” prawdopodobnie jest skrótem od niemieckiego określenia „Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett” (wersja z szyberdachem i specjalną deską rozdzielczą) lub od „Sonder Ausführung mit besonderer Ausstattung” (wersja specjalna ze specjalnym wyposażeniem). Biorąc pod uwagę tamte czasy i modę, nie można również wykluczyć, że inspiracja pochodzi od egzotycznie brzmiącej nazwy żywiołowego brazylijskiego tańca. W pewnym momencie okazało się, że potoczna nazwa weszła do stałego użytku. Samba pojawiła się w oficjalnym holenderskim cenniku modelu w 1954 roku.
Seryjna produkcja Samby rozpoczęła się 27 czerwca 1951 roku, a zakończyła w lipcu 1967 roku. Wyprodukowano niemal 100.000 egzemplarzy. Najstarszy znany egzemplarz jest własnością kolekcjonera z Nadrenii. Praktycznie cała historia pojazdu jest udokumentowana. Właściciel ma nawet oryginalną fakturę zakupu. W porównaniu z dzisiejszymi cenami rynkowymi kwota 9.025 marek może wydawać się śmiesznie niska. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że w tamtych czasach średni roczny dochód w Niemczech Zachodnich wynosił tylko 3.579 marek.

Poszukiwane przez kolekcjonerów

Obecnie Samby są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów, co znajduje odzwierciedlenie w ich cenach. W ostatnich latach modele w najlepszym stanie wielokrotnie osiągały na aukcjach zawrotnie wysokie ceny. Rekordowa kwota padła w 2017 roku na aukcji prowadzonej przez Barrett-Jackson – samochód trafił do nabywcy, który zapłacił za niego 302.500 dolarów! Jeżeli ktokolwiek nosi się z zamiarem zakupu Samby, powinien bardzo dokładnie prześledzić historię samochodu, a nawet poprosić Volkswagena o sprawdzenie auta w swoich archiwach. Może bowiem się okazać, że auto wyglądające jak Samba nie zostało wyprodukowane jako Samba, co istotnie obniża jego wartość.

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.  

    Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).  

    Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.  

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.  

    Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www.  

    Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

    Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 15% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 20 000 km.  

    Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania , gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo, nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.