Historia sukcesu VW w Chinach
Rozwój

Historia sukcesu VW w Chinach

Rozwój

Historia sukcesu VW w Chinach

Autor Łukasz Szewczyk

 

W ciągu czterech dekad Volkswagen wypracował i od lat utrzymuje pozycję lidera na chińskim rynku, będącym największym światowym odbiorcą nowych aut. Sukces nie jest dziełem przypadku.

Historia przemysłu motoryzacyjnego w Chinach sięga lat 50. XX wieku, kiedy Kraj Środka rozpoczął produkcję aut w kooperacji z ZSRR. Po śmieci Stalina w sowieckiej Rosji nastał okres tzw. odwilży, a jednocześnie przybrała na sile rywalizacja o prymat w światowym ruchu komunistycznym, co doprowadziło do rozłamu w sojuszu radziecko-chińskim. Wygasło więc źródło licencyjnej technologii motoryzacyjnej, która i tak stała się mało istotna, bo Chiny postawiły na przyspieszenie rozwoju gospodarczego. Środki indywidualnego transportu nie należały jednak do priorytetów.

Spore zmiany zaszły na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. W 1978 roku Chiny rozpoczęły rozmowy z Volkswagenem. Sytuację można uznać za wyjątkową – podczas zimnej wojny komunistyczne państwo zapragnęło wytwarzać na swoim terenie samochody o kapitalistycznym rodowodzie. Duży wkład w nawiązanie współpracy miał Carl Hahn, ówczesny prezes koncernu, który doskonale wyczuł możliwości biznesowe, jakie dawała zapoczątkowana przez Denga Xiaopinga reforma Chin, obejmująca m.in. tworzenie otwartych na zachodni kapitał specjalnych stref ekonomicznych.

Pierwsze kroki

Historia sukcesu VW w Chinach

W latach 1982–1983 lokalne zakłady Shanghai Tractor Automobile Corporation oraz Shanghai Auto złożyły z dostarczonych z Niemiec komponentów kilkaset egzemplarzy Santany, będącej lokalną wariacją na temat Passata B2. Rozmowy na temat szeroko zakrojonej współpracy dobiegły końca w 1984 roku, kiedy VW podpisał kontrakt na możliwość produkowania samochodów w Szanghaju przez kolejnych 25 lat. Było to pierwsze takie porozumienie z zachodnim koncernem. Wydarzenie miało tak dużą rangę, że w rozpoczęciu budowy nowej fabryki 30 km od Szanghaju wziął udział nawet Helmut Kohl. Partia nie dała jednak VW pełnej swobody – warunkiem było założenie spółki joint venture, której połowa udziałów należała do lokalnego partnera. Powstało więc Shanghai Volkswagen Automotive Company, obecnie znane jako SAIC Volkswagen albo Shanghai Volkswagen. Jako pierwsza w 1985 roku mury fabryki opuściła Santana, którą dzięki niezliczonym modernizacjom udało się utrzymać w produkcji aż do 2012 roku.

Próbę zdobycia przyczółka na chińskim rynku podjęło także Audi, które w 1988 roku podpisało kontrakt na dostawy Audi 100 z lokalną firmą FAW. Formalności oraz sposób uruchamiania produkcji wyglądał analogicznie jak w przypadku Shanghai Volkswagen. Ciekawostką jest pochodzenie tłoczni, lakierni i hali montażowej – przetransportowano je z zamkniętej w 1988 roku fabryki VW w amerykańskim mieście Westmoreland, gdzie na lokalny rynek produkowano Golfy I/II oraz Jettę. Już w 1991 roku fabryka zaczęła produkować Jettę. Stale powiększana kooperacja zaowocowała stworzeniem w 1997 roku spółki FAW-Volkswagen.

3 miliony aut!

Historia sukcesu VW w Chinach

Volkswagen ma ogromny wkład w budowę chińskiej motoryzacji. Jako pierwszy nawiązał współpracę z lokalnymi firmami i zapewnił ogromny zastrzyk technologii. Nie powinno więc dziwić, że obecnie jest ulubioną marką tamtejszych kierowców, którzy każdego roku kupują imponujące trzy miliony VW! W kolejnych latach będziemy świadkami dalszej ekspansji marki. SAIC Volkswagen zapowiedział ofensywę w zakresie elektrycznych aut, których produkcja w bieżącym roku powinna osiągnąć poziom 300.000 egzemplarzy. Spektakularny sukces nie byłby możliwy, gdyby nie gama modelowa.

Poza T-Crossem SAIC Volkswagen dostarcza takie modele, jak: Polo Plus, Lavida, Gran Lavida, Santana, Gran Santana, Passat NMS, Lamando, Phideon, Touran L, Viloran, Tiguan z przedłużonym rozstawem osi, Tharu, Teramont, Teramont X. Z kolei FAW-Volkswagen poza T-Rokiem, Golfem, Golfem Sportsvanem i CC produkuje Tayrona, Borę, C-Treka, Sagitara i Magotana, czyli przedłużoną wersję europejskiego Passata. Czy słyszeliście o takich modelach? Zapewne tylko o niektórych. Nic dziwnego – lokalne przedstawicielstwo marki precyzyjnie dopasowało wszystkie wymienione auta do specyficznych oczekiwań klientów. Z technicznego punktu widzenia chińskie modele Volkswagena nie różnią się od oferowanych w Europie czy Ameryce – bazują bowiem na platformie MQB lub starszej PQ35.

Marka ma powody do dumy. W 2017 roku Volkswagen miał 17,5 proc. udziału w chińskim rynku. W kolejnym roku świętował sprzedanie w Chinach 30-milionowego samochodu – był nim Touareg. 2020 rok przyniósł sporo zawirowań, ale marka utrzymała się na topie, a Lavida trafiła do 419.793 klientów (spadek o 21,3 proc. względem 2019 roku). Oznacza to, że spadła z pierwszego miejsca na trzecie na liście najczęściej wybieranych modeli.

Działające na terenie Chin 33 fabryki samochodów oraz podzespołów niezbędnych do ich produkcji dają zatrudnienie 100.000 osób ludzi. Kolejne rzesze pracują w trzech tysiącach punktów dealerskich czy u kooperantów. Mieszkańcy Kraju Środka docenili wkład Carla Hahna w rozwój chińsko-niemieckich relacji gospodarczych. W 2018 roku były prezes Volkswagena przez tygodnik „China Newsweek” został uznany za człowieka roku.

Elektromobilność

Historia sukcesu VW w Chinach

Napędzany przez Volkswagena chiński rynek motoryzacyjny zapewne jeszcze nieraz nas zaskoczy. Koncern wiąże duże nadzieje z rozwojem elektromobilności. Kraj Środka może wyznaczać też nowe trendy w zakresie sprzedaży pojazdów i zwiększenia liczby ich cyfrowych możliwości. Obecnie mało kto w Chinach używa gotówki czy kart płatniczych – na porządku dziennym jest elektroniczne regulowanie należności nawet na miejskich targowiskach. Zakupy przez Internet przestają dotyczyć już przedmiotów codziennego użytku. Chińczycy coraz częściej bez wychodzenia z domu kupują samochody. Dealerzy wychodzą naprzeciw ich oczekiwaniom i dokonują zdalnych prezentacji pojazdów. Wszystko to idealnie wpisało się w dobę pandemii i związanych z nią ograniczeń. To, co dla innych okazało się przeszkodą, dla Volkswagena w Chinach było okazją do pozyskania nowych klientów – w marcu ubiegłego roku procesy sprzedaży 550 aut zostały zrealizowane w całości za pośrednictwem sieci. Dla wielu osób Internet jest idealnym miejscem na zainteresowanie się ofertą – za pośrednictwem platformy Autohome FAW-Volkswagen obsłużył już 2.500.000 klientów.

Historia sukcesu VW w Chinach

– Nie można nie doceniać Chin, zwłaszcza w dziedzinie cyfryzacji. Chińczycy niewiarygodnie szybko się uczą i mają biznesową bystrość. Działają bardzo zdyscyplinowanie i logicznie. Są także przedsiębiorczy i pomysłowi – twierdzi profesor Carl Hahn, który w Chinach czuje się jak w domu, a obecnie wspiera różne lokalne projekty z zakresu inżynierii genetycznej.

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.  

    Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).  

    Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.  

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.  

    Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www.  

    Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

    Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 15% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 20 000 km.  

    Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania , gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo, nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.