Golf VIII GTI vs. Golf VIII GTE

Golf VIII GTI
vs.
Golf VIII GTE

Zmiana warty?

Zmiana warty?

Hybrydy oraz auta elektryczne powoli stają się motoryzacyjną codziennością. Zupełnie nowy Volkswagen Golf GTE to hybryda typu plug-in o sportowym zacięciu. Golfa GTI nikomu przedstawiać nie trzeba. To ikona hot hatchy, oferowana już w ósmym wcieleniu. Oba auta wiele łączy. Ale też bardzo wiele dzieli.

Volkswagen Golf GTE zadebiutował w siódmej generacji niemieckiego kompaktu. Samochód wykazywał ekologiczną naturę charakterystyczną dla hybryd plug-in, ale potrafił zapewnić sportowe emocje. Ponad 200-konny układ napędowy dawał sporo frajdy podczas jazdy. Golf GTI zadebiutował kilkadziesiąt lat temu. Już wówczas oferowany był w pikantnej wersji z trzema magicznymi literkami na grillu. Od tamtej pory każda kolejna generacja Golfa dostępna była w wersji GTI.

Znajdź różnice

Na pierwszy rzut oka dwa prezentowane samochody niewiele różni. W obu mamy taki sam przedni zderzak z charakterystycznymi światłami przeciwmgłowymi. Taki sam jest również grill, który jednak wyróżnia detal charakterystyczny dla danej wersji. Odmiana GTI ma czerwony pasek ciągnący się przez całą szerokość grilla. To znak szczególny, który pojawił się już w pierwszym Golfie GTI. Kolorem odmiany GTE jest natomiast niebieski. I to właśnie taką barwę ma wstawka w przednim grillu tego modelu.

Golf VIII GTI
Golf VIII GTE

Profile obu aut są praktycznie identyczne. Jedyną różnicę stanowi klapka przykrywająca złącze do ładowania, której w odmianie GTI oczywiście nie znajdziemy. W GTE nie ma natomiast widocznych końcówek układu wydechowego. Dwie duże, szeroko rozstawione rury są charakterystyczne dla GTI.

Golf VIII GTI vs. Golf VIII GTE

Nowoczesność vs. klasyka

Wnętrze ósmej generacji Golfa przeszło olbrzymią metamorfozę. Volkswagen zburzył panujący dotychczas ład znany z szóstki i siódemki, stawiając wszystko na jedną kartę, czyli na obsługę dotykową.
Przyciski zostały ograniczone do minimum. Nawet klasyczny panel klimatyzacji musiał uznać wyższość paneli dotykowych. System multimedialny ma nową szatę graficzną i obsługiwany jest oczywiście tylko za pośrednictwem ekranu dotykowego lub przycisków na kierownicy. Á propos kierownicy. W jej dolnej części znalazło się miejsce na jedyny element podkreślający wyjątkowość danej wersji – logo GTE z niebieską lub GTI czerwoną obwódką.
Nowością są także wirtualne zegary, a dokładniej jeden z trybów, którego brak w bardziej sztampowych wersjach nowego Golfa. Ustawienie z dużym centralnym wirtualnym obrotomierzem prezentuje się bardzo bojowo.
W tym całym zalewie technologicznych nowości Niemcy nie zapomnieli o klasyce. Golf VIII GTI w dalszym ciągu ma tapicerkę w kratę! GTE też zresztą taką ma, tylko zamiast czerwonych kolorowych wstawek są niebieskie.

Golf VIII GTI
Golf VIII GTI
Golf VIII GTE
Golf VIII GTE

Dwa światy

Wszystkie mniej lub bardziej oczywiste podobieństwa obu aut przestają mieć znaczenie po włączeniu silnika i pokonaniu kilku pierwszych kilometrów. Różnice w układach napędowych są bardzo duże.
Golf GTE ma pod maską 1,4-litrową jednostkę benzynową wspieraną przez silnik elektryczny. Sumaryczna moc układu wynosi aż 245 KM. Osiągi są więcej niż dobre, ponieważ do pierwszych 100 km/h auto rozpędza się 6,7 sekundy!
Golf GTI jest jeszcze szybszy. Sprint do setki zajmuje 6,2 sekundy! To świetny rezultat. Moc? Taka sama jak w GTE – 245 KM. Jednak uzyskiwana jest ona z dwulitrowego silnika TSI, dobrze znanego z innych modeli grupy VAG.

Golf VIII GTI
Golf VIII GTI
Golf VIII GTE
Golf VIII GTE

Ekologia na pierwszym miejscu

Hybrydowy usportowiony Golf ma przyjemnie zestrojone zawieszenie. Jest ono sprężyste, a samo auto nie wzbrania się przed dynamiczną jazdą. Osiągi są dobre, a prowadzenie potrafi wywołać uśmiech na twarzy. Jednak największym plusem odmiany GTE jest jej ekologiczna natura.
Dzięki akumulatorom o pojemności 13 kWh samochód potrafi pokonać bez użycia silnika spalinowego około 40–45 km. To realny wynik, który udało się osiągnąć podczas testu. Gdy energia w akumulatorach zostanie wyczerpana, do akcji wkracza silnik spalinowy, a Golf GTE zachowuje się jak typowa hybryda. W każdej chwili możemy także podłączyć auto do ładowania i po upływie kilku godzin (czas zależny od źródła ładowania) cieszyć się jazdą na prądzie. Ekologicznie, ekonomicznie, a kiedy trzeba – także szybko i dynamicznie.

Prawdziwe GTI

Golf GTI nie sili się na bycie eko. Co prawda jego silnik potrafi zadowolić się 8 l/100 km podczas delikatnej jazdy, ale nie to jest priorytetem usportowionego Golfa. GTI czuje się jak ryba w wodzie podczas dynamicznej jazdy.
Tryb Sport, automatycznie skrzynia biegów w trybie S i hulaj dusza, piekła nie ma. Samochód jest bardzo zwinny i żwawy. Wydaje przy tym o wiele bardziej rasowe dźwięki z wydechu niż odmiana GTE. Zawieszenie? Przyjemnie sprężyste. Układ kierowniczy? Precyzyjny. Całość świetnie skalibrowana, nastawiona na frajdę z jazdy.
Zastosowanie elektronicznej szpery XDS na przedniej osi poprawia trakcje. Samochód wgryza się w nawierzchnię przednimi kołami, a dodanie gazu w zakręcie nie wywołuje nagłego wyrywania kierownicy z rąk. Na dodatek gdy podczas dynamicznej jazdy po łuku odpuścimy gaz, Golf GTI zarzuci tyłem. Jest frajda, są emocje!

Golf VIII GTI vs. Golf VIII GTE

Król jest tylko jeden!

Volkswagen Golf GTE to bardzo dobra hybryda typu plug-in. Oszczędna, potrafiąca pokonać przyzwoity dystans na samym prądzie, dając przy tym namiastkę sportowych doznań. Golf GTI to natomiast pełnoprawny hot hatch. Szybki, zadziorny i wywołujący uśmiech.
Czy w kategorii usportowionych Volkswagenów możemy mówić o pokoleniowej zmianie warty? Nic z tych rzeczy! Król hot hatchy jest tylko jeden i nazywa się Golf GTI!

Porównanie danych technicznych

Nadwozie

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie nadwozia

Golf VIII GTI

Golf VIII GTE

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)

4287/ 1789/ 1478

4287/ 1789/ 1478

Rozstaw osi (mm)

2627

2627

Pojemność bagażnika (l)

374

273

Masa własna (kg)

1463

1624

Koła

235/35R19

225/40R18

Golf VIII GTI

4287/ 1789/ 1478

Golf VIII GTE

4287/ 1789/ 1478

Silnik/napęd

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie silników/napędów

Golf VIII GTI

Golf VIII GTE

Oznaczenie modelowe

TSI

TSI

Typ, liczba zaworów

R4, 16V

R4, 16V

Poj. skokowa (ccm)

1984

1395

Maks. moc (KM/przy obr./min)

245

245 (w tym 110 z silnika elektr.)

Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min)

370/1600-4300

250/1550-3500

Skrzynia biegów

automatyczna 7

DSG - 6

Napędzana oś

przednia

przednia

Golf VIII GTI

TSI

Golf VIII GTE

TSI

Osiągi/zużycie paliwa

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie osiągów/zużycia paliwa

Golf VIII GTI

Golf VIII GTE

0–100 km/h (s)

6,3

6,7

V maks. (km/h)

250

225

Spalanie (l/ 100 km/ śr. katalogowe)

7,4-7,7

1,1-1,2

Golf VIII GTI

6,3

Golf VIII GTE

6,7

Cena

<b>Cena</b>

Golf VIII GTI

Golf VIII GTE

opisywanego egzemplarza

od 151.600 zł

od 170.890 zł

opisywanego egzemplarza

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Podane ceny obejmują podatek VAT (23%).  Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html