VW GOLF GTI VIII	vs. VW Golf GTI I

Golf GTI VIII
vs.
Golf GTI I

Czy 45 lat to dużo? W rozwijającym się w olbrzymim tempie świecie motoryzacji to szmat czasu. Tyle lat temu zadebiutował pierwszy Volkswagen Golf GTI. Czy nowa, ósma już generacja tego gorącego hatchbacka ma cokolwiek wspólnego ze swoim protoplastą?

W 1974 roku w koncernie Volkswagen zapanowało duże podniecenie. Powodem był debiut zupełnie nowego modelu nazwanego Golf. W porównaniu do Garbusa oraz Typ 3 auto było rewolucyjną konstrukcją za sprawą układu napędowego. Golf miał przedni napęd, a silnik, w przeciwieństwie do dwóch wyżej wymienionych modeli, umieszczony z przodu. Ponad 45 lat temu pierwszy Volkswagen Golf wyjechał na ulice. Wszystko, co wydarzyło się potem, jest historią.

Zróbmy coś szalonego!

Golf okazał się hitem! Trzydrzwiowy lub pięciodrzwiowy hatchback zyskał miano króla aut dla ludu i błyskawicznie zyskał sympatię rzeszy klientów. Gdy seryjne Golfy opuszczały salony niemieckiej marki, w Wolfsburgu trwały tajne prace nad sportową odmianą kompaktowego auta.
W połowie lat 70. pomysł stworzenia samochodu dla ludu, który miał dawać frajdę z jazdy, był szalony. Z jednej strony, nie było wiadomo, czy ktokolwiek będzie potrzebował takiego auta, ale z drugiej, połączenie praktyczności z ponadprzeciętnymi osiągami było bardzo kuszące.
W roku 1976 zaprezentowano pierwszego Golfa GTI. GTI to skrót od Gran Turismo Injection. Twórcy auta wiązali z nim spore nadzieje. Bardziej sceptycznie do nowego projektu podchodził zarząd VW. Okazało się jednak, że Golf GTI zapisał się złotymi głoskami na kartach motoryzacyjnej historii!

Znaki szczególne

Czy pierwsza generacja Golfa GTI od razu rzucała się w oczy? Absolutnie nie! Samochód nie miał przesadnie dużo sportowych detali i nie krzyczał: „patrz na mnie, jestem szybki!”.
Nadwozie miało szersze nadkola z tworzywa sztucznego. Tylną szybę, niezależnie od koloru nadwozia, otaczała czarna obramówka. Charakterystycznym elementem była także czarna obwódka na przednim grillu. Na nim oraz na tylnej klapie umieszczono emblemat GTI.
Wnętrze? Ono także nie było przeładowane sportowymi detalami, podkreślającymi wyjątkowość wersji. Deska rozdzielcza była uporządkowana i do bólu klasyczna. Ot, typowy Volkswagen. Ciekawymi akcentami i zarazem wyróżnikami odmiany GTI były końcówka drążka zmiany biegów oraz tapicerka w kratę. Ten pierwszy element przypominał piłkę do gry w... golfa i był przejawem fantazji i poczucia humoru twórców auta.
Jednak najważniejsze kryło się pod maską. Pierwsze egzemplarze Golfa GTI napędzane były benzynowym silnikiem R4 o pojemności 1,6 l, oznaczonym kodem EG. Motor miał dwa zawory na cylinder oraz moc 110 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosił 140 Nm. Niezbyt ambitne parametry? Samochód ważył około 900 kg. 100 km/h osiągał poniżej 9 s. Ze względu na niewielką masę własną świetnie się prowadził, był przy tym praktycznym i nierzucającym się w oczy hatchbackiem.
Nieco później Volkswagen postanowił wzmocnić Golfa GTI. Pod maską zaczęto montować większy silnik 1.8 z rodziny DX. Jednak moc nie wzrosła przesadnie. 112 KM to tylko o 2 KM więcej od wersji z mniejszym motorem. Również moment obrotowy wzrósł tylko nieznacznie do 153 Nm. Nie zmieniło się jedno – osiągi połączone z praktyczną użytecznością.

45 lat później…

45 lat po debiucie pierwszej generacji Golfa GTI Volkswagen pokazuje światu ósmą już generację usportowionej legendy. Tworzeniu tego auta nie towarzyszy tajemnica, a pojawienie się w ofercie nowego modelu GTI nikogo nie zaskakuje. Czy nowy Golf GTI ma coś wspólnego z pierwowzorem?
Niemcy pokazują, że potrafią kultywować tradycję. Przedni grill w najnowszym aucie ma czerwoną wstawkę. To wyraźne nawiązanie do pierwowzoru. Jednak cała reszta jest zupełnie inna. Nowy Golf GTI dostępny jest tylko w wersji pięciodrzwiowej. Ze względu na niski popyt odmiany trzydrzwiowej Volkswagen zrezygnował z jej produkcji. Oprócz czerwonej wstawki na grillu nowe GTI ma także podkreślające wyjątkowość wersji pokaźne logo na tylnej klapie, czerwone zaciski hamulcowe oraz emblematy blisko przednich nadkoli. Auto prezentuje się bardzo dobrze.

Znak czasów

Wnętrze najnowszej generacji jest dowodem postępu technologicznego, jaki dokonał się w motoryzacji na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Nowy Golf GTI jest bardzo multimedialnym autem. Panele dotykowe, ekrany oraz brak przycisków i pokręteł dowodzą, jak bardzo zmieniła się motoryzacja. Czy w tym szaleństwie jest metoda? Powiew nowoczesności czuć na każdym kroku. Ale znana od lat praktyczność i łatwość obsługi Golfa zniknęła.
Czy wewnątrz nowego auta znajdziemy jakieś nawiązania do pierwowzoru? Tak! Kraciasta tapicerka foteli to znak rozpoznawczy Golfa GTI. Brawo, Volkswagen! Brawo za zachowanie tego jakże charakterystycznego detalu!

Co pod maską?

Pierwszy Golf GTI napędzany był wolnossącym silnikiem benzynowym. W ofercie nowego Golfa próżno szukać motorów, które nie wspierają się turbosprężarką. Nowe GTI nie jest wyjątkiem od tej reguły. Dwulitrowe TSI generuje 245 KM. Wraz ze skrzynią DSG pozwala na sprint do pierwszych 100 km/h w 6,2 s. To bardzo dobry wynik nie tylko na tle pierwowzoru.
Co prawda masa własna współczesnych aut zdecydowanie wzrosła, ale nowy Golf GTI prowadzi się bardzo dobrze. Ma precyzyjny układ kierowniczy oraz sprężyste zawieszenie. Potrafi być szybki nie tylko na prostych, ale także w zakrętach!

GOLF GTI VIII

Status quo

Status quo

Pierwszy Golf GTI nie ma nic wspólnego z najnowszą wersją usportowionego niemieckiego kompaktu. Co prawda nowe GTI ma kraciastą tapicerkę oraz czerwoną wstawkę w grillu, jednak cała reszta jest zupełnie inna. Inna, lepsza, nowoczesna.
Pomimo 45 lat różnicy oba auta charakteryzują się bardzo dobrymi osiągami i praktycznością. Taki był pierwszy Golf GTI i tymi cechami przyciąga najnowszy usportowiony kompakt z Wolfsburga!

Porównanie danych technicznych

Nadwozie

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie nadwozia

Golf GTI VIII

Golf GTI I

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)

4287/ 1789/ 1478

3815/ 1610/ 1410

Rozstaw osi (mm)

2627

2390

Pojemność bagażnika (l)

374

357

Masa własna (kg)

1463

880

Koła

235/35R19

185/60R14

Golf GTI VIII

4287/ 1789/ 1478

Golf GTI I

3815/ 1610/ 1410

Silnik/napęd

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie silników/napędów

Golf GTI VIII

Golf GTI I

Oznaczenie modelowe

TSI

DX

Typ, liczba zaworów

R4, 16V

R4, 8V

Poj. skokowa (ccm)

1984

1781

Maks. moc (KM/przy obr./min)

245

112

Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min)

370/ 1600–4300

153/3500 obr./min

Skrzynia biegów

automatyczna 7

manualna 4

Napędzana oś

przednia

przednia

Golf GTI VIII

TSI

Golf GTI I

DX

Osiągi/zużycie paliwa

VW Garbus 1302S vs. VW Golf I vs. ID.3 - porównanie osiągów/zużycia paliwa

Golf GTI VIII

Golf GTI I

0–100 km/h (s)

6,3

8,7

V maks. (km/h)

250

190

Spalanie (l/ 100 km/ śr. katalogowe)

7,4–7,7

9,5

Golf GTI VIII

6,3

Golf GTI I

8,7

Cena

<b>Cena</b>

Golf GTI VIII

Golf GTI I

opisywanego egzemplarza

od 151.600 zł

ok. 70.000 zł

opisywanego egzemplarza

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.