Poczuj piękno każdym zmysłem

Poczuj piękno każdym zmysłem

Poczuj piękno każdym zmysłem

Autor Jochen Förster
Autor zdjęcia David Daub

Niewidomy fotograf Pete Eckert przedstawił nowego Volkswagena Arteon w niezwykłej aranżacji. Jak powstają jego zdjęcia? Jak pracuje niewidomy artysta? Zaglądamy za kulisy niezwykłej sesji zdjęciowej.

Bardzo powoli, z namaszczeniem, Pete Eckert przesuwa najpierw lewą dłoń, potem wszystkie dziesięć palców po bokach nadwozia, desce rozdzielczej, drzwiach, obręczach kół, pokrywie silnika, dachu, pokrywie bagażnika. Dotyka każdego centymetra kwadratowego karoserii. W końcu, po prawie godzinie intensywnego poznawania i wyczuwania, jak sam mówi: „Arteon wyłania się przed okiem mojego umysłu”.

Amerykański fotograf przyjechał na pięć dni z Sacramento w Kalifornii do Hamburga, aby pokazać, jak to jest, co się dzieje i - przede wszystkim - jak to wygląda, gdy ktoś taki jak on, czyli zupełnie niewidomy, maluje sobie przed oczyma swojego umysłu taki samochód, jak Volkswagen Arteon. Maluje to dobre słowo, gdyż fotograf rzeczywiście tworzy „light paintings”, czyli obrazy świetlne, opierając się na dźwięku, dotyku, pamięci, swoim artystycznym talencie i wykorzystując środki stosowane w nowoczesnej fotografii.

Przed sesją zdjęciową Arteona
Przed sesją zdjęciową Arteona Pete Eckert dokładnie badał go dotykiem.
Pete Eckert
Jestem osobą wizualną. Z tą różnicą, że... nie widzę.

Eckert miał dwadzieścia kilka lat, studiował w szkołach artystycznych w Bostonie i San Francisco i przygotowywał się właśnie do dyplomu z architektury na uniwersytecie Yale, gdy otrzymał diagnozę: retinis pigmentosa – nieuleczalne zwyrodnienie siatkówki, które w ciągu kilku lat prowadzi do całkowitej ślepoty. Pete sprzedał swojego ukochanego Moto Guzzi, zaczął studiować ekonomię i zdobył czarny pas w teakwondo. Gdy zdobył dyplom MBA, był już prawie zupełnie niewidomy. Mimo że jeszcze mógł czytać, nikt nie chciał go zatrudnić. Aż pewnego dnia znalazł stary aparat fotograficzny Kodak swojej teściowej. To był początek jego niezwykłej kariery artystycznej.

Eckert sam przyswoił sobie tajniki fotografii, kupił komputer oraz czytający na głos skaner, pochłaniał książki o fotografii i rozwinął własny, całkowicie niepowtarzalny język obrazu. W swoich dziełach łączy klasyczne zdjęcia plenerowe ze skomplikowanymi procesami studyjnymi, używając długich czasów ekspozycji, wielokrotnego naświetlenia i intensywnej kolorystyki. Kształty, formy i geometrie na jego pracach często przypominają  ludzkie postacie, jednak jakby pochodzące z innego wymiaru. To formy z pogranicza pozbawionego grawitacji świata fantazji, artystycznego kosmosu. On sam uważa się bardziej za artystę konceptualnego niż za fotografa.

Pete Eckert
Pete Eckert prawie wszystkie prace wykonuje sam, łącznie z ustawieniami swojego analogowego, średnioformatowego aparatu fotograficznego.
Czuję się jak pośrednik między światem widzących i niewidzących.
Ruchy, które można zobaczyć na jego zdjęciach, zwykle wykonuje sam Pete Eckert.
Ruchy, które można zobaczyć na jego zdjęciach, zwykle wykonuje sam Pete Eckert.

Gdy Eckert fotografuje w studiu, najpierw zapada w nim zupełna ciemność. Bardzo powoli, w wielkim skupieniu artysta zbliża się do obiektu. Można powiedzieć, że się do niego skrada, nasłuchuje odgłosów tła. Najpierw robi całą serię zdjęć od przodu i z boku nowego Arteona. Światło, motywy zewnętrzne (zdjęcia wykonane dzień wcześniej w Hamburgu), kolorystyka i linie światła przypominające z daleka „drżące” neony reklamowe, wybiera z wielką starannością, osobiście obchodzi dookoła samochód i porusza światłem. Do kurkumowo-żółtego lakieru Arteona interesujący kontrapunkt stanowiłby ostry fiolet – stwierdza. Wraz ze zwiększaniem intensywności światła, przed jego oczyma umysłu kontury na zdjęciu stają się wyraźniejsze. Jestem wizualnym człowiekiem – mówi o sobie. – Tyle tylko, że... nie widzę.

Rezultat poruszy każdego oglądającego – i to nie ze względu na historię Eckerta, lecz dzięki niepowtarzalnej atmosferze jego zdjęć. Dla Arteona wybrał inscenizację, która wykorzystuje poruszane przez niego światło – czerwone jak ogień lub jaskrawo-białe, w którego poświacie największy model Volkswagena zdaje się elektryzować. O samym obiekcie Eckert powiedział z zachwytem: Arteon jest niebywale dobrze zaprojektowany i przemyślany. Jest w nim zarówno klasyczne piękno, jak i męska siła. Każdy, najmniejszy nawet detal został perfekcyjnie wypracowany.” 

Arteon i obce duchy ognia
Arteon i obce duchy ognia: prace fotograficzne Pete'a Eckerta przywołują własny, pozornie nieważki kosmos.
Arteon
Arteon od tyłu
Arteon cienie

W procesie twórczym Eckert prawie wszystkie etapy prac wykonuje samodzielnie – od zrobienia zdjęć przez wywołanie filmu po gotowe odbitki. Do dzisiaj pracuje z analogowym, średnioformatowym aparatem Mamiya, który ma - między innymi - wyczuwalne dotykiem elementy obsługowe i oznaczenia na obiektywie. Ze swoim długoletnim asystentem Borisem omawia strukturę obrazu, wybiera fragmenty i każe sobie dokładnie opisywać zdjęcia by sprawdzić, do jakiego stopnia odpowiadają jego wewnętrznej wizji. Mam wielkie zaufanie do Borisa – mówi Eckert. – Rozmowa z nim to jakby stałe połączenie ze światem widzących, w którym czuję się jak turysta, jak człowiek z pogranicza, pośrednik między światami widzących i niewidzących.

Nie potrzeba oczu, aby dostrzec piękno.

Pete Eckert starannie dobiera każde słowo. Drobny, około 60-letni mężczyzna, skromny, uprzejmy, uosobienie spokoju. I maksymalnie skupiony na pracy. Życie i twórczość Eckerta zyskały sławę na całym świecie, fotografował między innymi dla producenta biżuterii Swarovskiego, zdobył liczne nagrody i miał wiele wykładów. Jeden z odcinków serialu kryminalnego „NCIS” opierał się na jego twórczości, jeden z jego motywów został niedawno uwieczniony na znaczku ONZ. Pod względem zawodowym wiedzie mu się doskonale, od dawna obok Evgena Bavcar, Bruce’a Hall i Sonii Soberats należy do najsławniejszych niewidomych fotografów na świecie. Od 31 lat jest żonaty z Amy. Czy można wyobrażać sobie Pete Eckerta jako szczęśliwego artystę fotografika?

Widzę swoje życie niezwykle pozytywnie – twierdzi z pewnością siebie. – I bardzo mnie cieszy, że moja sztuka robi tak duże wrażenie w świecie widzących. Może dlatego, że w moich zdjęciach jest coś osobliwego, nieuchwytnego, eterycznego. Piękno w sztuce jest dla mnie uniwersalne. Nie potrzeba oczu, by je dostrzec.

Więcej informacji na temat nowego Arteona znajduje się na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/modele-i-konfigurator/arteon.html

Pete Eckert

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.