Zasoby: skąd pochodzą surowce na samochody elektryczne?
Skąd pochodzą surowce dla samochodów elektryczych?
Elektromobilność szybko się rozwija, a tym samym rośnie zapotrzebowanie na specjalne surowce, jak lit i kobalt. Z czego składa się dzisiaj samochód elektryczny, z czego będzie składał się w przyszłości i jak zmienia się zapotrzebowanie na surowce?
Kilka interesujących faktów dotyczących surowców dla samochodów elektrycznych:
- elektromobilność spowodowała zmiany zapotrzebowania na surowce,
- obecnie w bateriach samochodów elektrycznych wykorzystywany jest grafit, lit, nikiel, mangan i kobalt,
- Volkswagen pracuje nad technologiami baterii, przy których potrzebne będzie mniej surowców,
- recykling: stare baterie powinny być ponownie wykorzystywane.
Dynamiczny i inny
Po wielu samochodach elektrycznych od razu widać, że nie są to „normalne” auta spalinowe. Aerodynamiczna stylistyka i nowoczesne elementy szybko pozwalają stwierdzić, że jest to samochód pełen nowych technologii. Najpóźniej w momencie, gdy się wsiądzie i po raz pierwszy wciśnie pedał przyspieszenia, wyraźnie zauważalna staje się różnica w stosunku do samochodu z napędem spalinowym – auta elektryczne przyspieszają prawie bezgłośnie, są dynamiczne od samego początku i natychmiast rozwijają maksymalny moment obrotowy.
Natomiast samochody z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym potrzebują dużo więcej czasu na przeniesienie mocy silnika na koła. Ale nie tylko wyglądem, techniką i zachowaniem podczas jazdy samochody elektryczne różnią się od spalinowych.

Także surowce potrzebne do produkcji samochodów elektrycznych i ich podzespołów różnią się od surowców używanych do budowy konwencjonalnych pojazdów. Wynika to przede wszystkim z akumulatorów litowo-jonowych, z których auta elektryczne czerpią energię do poruszania się i dzięki którym nie generują lokalnych emisji CO2. Do produkcji tych baterii używany jest między innymi grafit, lit, nikiel, mangan i kobalt. Bez tych surowców nie da się obecnie stworzyć akumulatorów o porównywalnych właściwościach.
Specjalne surowce stosowane są również w silnikach samochodów elektrycznych. Na magnesy wykorzystywane są na przykład metale ziem rzadkich.
Pochodzenie surowców na baterie

Mniej surowców, więcej recyklingu
Ile surowców jest właściwie potrzebnych teraz i w przyszłości dla ciągle rosnącej światowej produkcji samochodów elektrycznych? Zgodnie z raportem „Gigafactories für Lithium-Ionen-Zellen – Rohstoffbedarfe für die globale Elektromobilität bis 2050“ („Gigafabryki ogniw litowo-jonowych – Zapotrzebowanie na surowce dla globalnej elektromobilności do 2050 r.”), sporządzonym przez Öko-Institut, w 2016 roku użyto w samochodach elektrycznych ok. 10 tys. ton litu. Według szacunków podanych w raporcie w 2050 roku ilość ta może wzrosnąć do 1,1 mln ton. Konsekwentny recykling zużytych baterii mógłby pokryć nawet 40 procent zapotrzebowania. Zatem recykling akumulatorów aut elektrycznych pozwoliłby na znaczną redukcję emisji CO2.
Recykling baterii pozwala na znaczną oszczędność surowców w porównaniu z produkcją nowych akumulatorów. Dlatego producenci baterii coraz intensywniej pracują nad kwestią recyklingu. Volkswagen już od 2020 roku poddaje recyklingowi własne prototypowe baterie. Aby przygotować się na jeszcze większe ilości w przyszłości, koncern uruchomił w 2020 roku w Salzgitter pierwszą pilotażową linię recyklingu.
Jest jeszcze wiele możliwości ponownego wykorzystania akumulatorów – tak zwane „second life”. Już teraz w ramach projektów pilotażowych używane, lecz działające jeszcze baterie, otrzymują „drugie życie”, na przykład jako zasobniki energii dla domowych instalacji elektrycznych.
Za kilka lat powinno być możliwe wielokrotne ponowne wykorzystywanie baterii samochodów elektrycznych.
Długoterminowo zakładany jest zamknięty obieg materiałów, zarówno pod względem bilansu środowiskowego, jak i bilansu kosztów, co powinno zapewnić zaopatrzenie w surowce w dłuższej perspektywie. Wszyscy mają świadomość, że światowe zasoby surowców kiedyś się skończą.

Mniejsze zużycie kobaltu
Volkswagen pracuje nad inteligentnymi i chroniącymi zasoby naturalne rozwiązaniami dla produkcji baterii dla aut elektrycznych. Prowadzone są badania nad technologiami baterii przyszłości i nad możliwościami dalszej redukcji ilości kobaltu w akumulatorach. W przyszłości krytyczne surowce powinny całkowicie zniknąć z produkcji akumulatorów samochodowych. To ważny krok, gdyż pojazdy jutra prawie na pewno nie będą napędzane olejem napędowym lub benzyną. Liczne raporty wskazują, że bilans ekologiczny pojazdów elektrycznych przez cały cykl ich życia wypada znacznie lepiej niż bilans samochodów z silnikami spalinowymi. Emisje CO2 również są znacznie niższe.