Efektywne odzyskiwanie energii hamowania
Efektywne odzyskiwanie energii hamowania
Kilka interesujących faktów dotyczących rekuperacji:
- odzyskiwanie energii przy hamowaniu jest możliwe dzięki temu, że samochód elektryczny może wykorzystywać swój silnik także jako generator,
- w ten sposób samochody mogą zamieniać energię kinetyczną w elektryczną,
- ten proces zwany rekuperacją zwiększa zasięg samochodu, szczególnie w ruchu miejskim.
Ekologiczne hamowanie
Aby zmniejszyć prędkość jazdy, możesz skorzystać z hamowania silnikiem lub wcisnąć pedał hamulca. W tym drugim przypadku tarcie okładzin hamulcowych powoduje wytwarzanie ciepła, czyli energii. W samochodach z silnikiem spalinowym energia ta nie jest w żaden sposób wykorzystywana – ciepło jest po prostu oddawane do otoczenia przez system chłodzenia hamulców.
W modelach ID. jest inaczej: możesz wykorzystać tę energię do ładowania baterii wysokonapięciowej. Przy hamowaniu elektryczny silnik napędowy pracuje jako generator napędzany energią kinetyczną samochodu i wytwarza energię elektryczną.
Odzyskiwanie energii hamowania – jak to działa
Przy hamowaniu koła samochodu elektrycznego przekazują energię kinetyczną przez układ napędowy do silnika. Silnik pracuje wtedy w trybie generatora i wytwarza prąd, wykorzystując opór elektromotoryczny. Powoduje to z jednej strony ładowanie baterii wysokonapięciowej, z drugiej strony przyhamowuje auto. Proces ten nazywany jest również rekuperacją (z łaciny „recuperare” – „odzyskiwać”).
Zasada jest podobna jak w przypadku dynama w rowerze: gdy dynamo przylega do koła, potrzeba więcej siły, by naciskać na pedały.
Rekuperacja w skrócie
- Do rekuperacji podczas hamowania konieczne jest współdziałanie hamowania elektrycznego (przez generator) i hydraulicznego (przez hamulce na kołach pojazdu).
- Taka współpraca obu systemów hamowania nazywana jest „Brake Blending” i umożliwia uzyskanie większej efektywności energetycznej.
- Współdziałanie obu sposobów hamowania nie ma praktyczne żadnego wpływu na wrażenia podczas jazdy. Dba o to inteligentna elektronika mocy i układ sterujący.
Energia kinetyczna zostaje zamieniona w energię elektryczną, która jest przekazywana przez elektronikę mocy i układ sterujący do baterii wysokonapięciowej. Energia jest zatem ponownie wykorzystywana, dlatego mówimy w tym przypadku o hamowaniu odzyskowym.
Z energią przez miasto
Efekt odzysku energii odczuwalny jest szczególnie wyraźnie podczas jazdy po mieście, gdzie często trzeba hamować i ruszać. Obowiązuje przy tym zasada, że więcej energii odzyskuje się hamując „z wyczuciem”. Także poza miastem, na długich zjazdach ze wzniesienia, rekuperacja przynosi korzyści.
Zmniejsza się prędkość – rośnie komfort.
Nie tylko hamowanie jest w ID. efektywne i inteligentne, lecz również sama jazda staje się wyraźnie bardziej komfortowa. Szczególnie przyjemne jest toczenie się, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia – samochód przed zahamowaniem będzie się łagodnie toczył bez hamującego działania silnika i bez przyspieszania. Przy przewidującym stylu jazdy takie „żeglowanie” pozwala zaoszczędzić energię elektryczną. W przypadku hamowania najpierw następuje rekuperacja. Zatem każde wytracanie prędkości w ID ma pozytywny wpływ – zarówno na zasięg, jak i na komfort.
Jak daleko zajedziesz na jednym ładowaniu baterii, możesz sprawdzić w naszym symulatorze zasięgu. Wypróbuj go.