Elektromobilność

Efektywne odzyskiwanie energii hamowania

Kilka interesujących faktów dotyczących rekuperacji:

  • odzyskiwanie energii przy hamowaniu jest możliwe dzięki temu, że samochód elektrycznyOpens an external link może wykorzystywać swój silnik także jako generator,
  • w ten sposób samochody mogą zamieniać energię kinetyczną w elektryczną,
  • ten proces zwany rekuperacją zwiększa zasięg samochodu, szczególnie w ruchu miejskim. 

Ekologiczne hamowanie 

Aby zmniejszyć prędkość jazdy, możesz skorzystać z hamowania silnikiem lub wcisnąć pedał hamulca. W tym drugim przypadku tarcie okładzin hamulcowych powoduje wytwarzanie ciepła, czyli energii. W samochodach z silnikiem spalinowym energia ta nie jest w żaden sposób wykorzystywana – ciepło jest po prostu oddawane do otoczenia przez system chłodzenia hamulców.

W modelach ID. jest inaczej: możesz wykorzystać tę energię do ładowania baterii wysokonapięciowej.Opens an external link Przy hamowaniu elektryczny silnik napędowy pracuje jako generator napędzany energią kinetyczną samochodu i wytwarza energię elektryczną.  

Odzyskiwanie energii hamowania – jak to działa

Przy hamowaniu koła samochodu elektrycznegoOpens an external link przekazują energię kinetyczną przez układ napędowy do silnika. Silnik pracuje wtedy w trybie generatora i wytwarza prąd, wykorzystując opór elektromotoryczny. Powoduje to z jednej strony ładowanie baterii wysokonapięciowej, z drugiej strony przyhamowuje auto. Proces ten nazywany jest również rekuperacją (z łaciny „recuperare” – „odzyskiwać”).

Zasada jest podobna jak w przypadku dynama w rowerze: gdy dynamo przylega do koła, potrzeba więcej siły, by naciskać na pedały.

Przy hamowaniu koła samochodu elektrycznego przenoszą energię kinetyczną.

Rekuperacja w skrócie

  • Do rekuperacji podczas hamowania konieczne jest współdziałanie hamowania elektrycznego (przez generator) i hydraulicznego (przez hamulce na kołach pojazdu).
  • Taka współpraca obu systemów hamowania nazywana jest „Brake Blending” i umożliwia uzyskanie większej efektywności energetycznej.
  • Współdziałanie obu sposobów hamowania nie ma praktyczne żadnego wpływu na wrażenia podczas jazdy. Dba o to inteligentna elektronika mocy i układ sterujący.

Energia kinetyczna zostaje zamieniona w energię elektryczną, która jest przekazywana przez elektronikę mocy i układ sterujący do baterii wysokonapięciowej. Energia jest zatem ponownie wykorzystywana, dlatego mówimy w tym przypadku o hamowaniu odzyskowym. 

Z energią przez miasto

Efekt odzysku energii odczuwalny jest szczególnie wyraźnie podczas jazdy po mieście, gdzie często trzeba hamować i ruszać. Obowiązuje przy tym zasada, że więcej energii odzyskuje się hamując „z wyczuciem”. Także poza miastem, na długich zjazdach ze wzniesienia, rekuperacja przynosi korzyści. 

Zmniejsza się prędkość – rośnie komfort.

Nie tylko hamowanie jest w ID. efektywne i inteligentne, lecz również sama jazda staje się wyraźnie bardziej komfortowa. Szczególnie przyjemne jest toczenie się, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia – samochód przed zahamowaniem będzie się łagodnie toczył bez hamującego działania silnika i bez przyspieszania. Przy przewidującym stylu jazdy takie „żeglowanie” pozwala zaoszczędzić energię elektryczną. W przypadku hamowania najpierw następuje rekuperacja. Zatem każde wytracanie prędkości w ID ma pozytywny wpływ – zarówno na zasięg, jak i na komfort.

Jak daleko zajedziesz na jednym ładowaniu baterii, możesz sprawdzić w naszym symulatorze zasięgu. Wypróbuj go. 

Chcesz umówić się na jazdę próbną lub skonfigurować auto? Przejdź do naszych modeli ID.

Chcesz poznać bliżej nasze elektryczne modele ID.? Umów się na jazdę próbną z najbliższym dealerem Volkswagena lub skorzystaj z naszego konfiguratora online, by skonfigurować swojego wymarzonego ID.

Umów się na jazdę próbną.Opens an external link

Skonfiguruj.Opens an external link