Rodzina Volkswagen ID. z modelami ID.3, ID.4 i ID.5.

MEB: system akumulatorów

Kilka interesujących faktów dotyczących systemu akumulatorów dla modeli ID.:

  • bateria wysokonapięciowa w modelach ID.Opens an external link składa się z wielu modułów, w każdym module jest 12 ogniw,
  • ogniwa mają wysoką elastyczność formy, dzięki czemu możliwe jest optymalne wykorzystanie dostępnego miejsca na ich montaż,
  • inteligentne ładowanie umożliwi w przyszłości wykorzystywanie samochodów elektrycznych jako zasobników energii dla sieci energetycznej.

Zrozumiałe wyjaśnienie: budowa systemu akumulatorów 

Nowa platforma MEB dla modeli ID.Opens an external link jest zaprojektowana specjalnie dla samochodów elektrycznych. Jej sercem jest system akumulatorów (bateria HV) przystosowany do szybkiego ładowania, składający się z wielu modułów i wbudowany w podłogę samochodu. W zależności od żądanego zasięgu liczba modułów może być różna – większe baterie mają więcej modułów i tym samym większą pojemność.

W każdym module znajduje się 12 ogniw litowo-jonowych. Zastosowana w MEB forma tych ogniw to tak zwane ogniwo kieszeniowe („pouch”). Składa się ono z kilku ułożonych jedna na drugiej lub składanych warstw aktywnych owiniętych elastyczną folią. Dzięki temu ogniwa kieszeniowe charakteryzują się wysoką elastycznością formy i mogą zostać optymalnie dopasowane do wymagań. Ponadto ich gładka powierzchnia ułatwia odprowadzanie ciepła. 

Remaining time, --:--
System akumulatorów platformy MEB

1. Ogniwa akumulatora.

2. Moduły akumulatora.

3. System akumulatorów.

4. Akumulator.

5. Napęd.

Elektryzujący: akumulator litowo-jonowy

Ogniwo akumulatora litowo-jonowego, zwane ogniwem galwanicznym, składa się zawsze z czterech komponentów: anody, katody, separatora i elektrolitu. Jony litu, od których akumulator wziął swoją nazwę, znajdują się w elektrolicie. Podczas ładowania baterii lub akumulatora elektrony przemieszczają się od jednej elektrody do drugiej i są tam magazynowane. Energia elektryczna z sieci zamieniana jest przy tym na energię chemiczną. 

Przy procesie rozładowania, na przykład by zasilać silnik elektryczny samochodu, proces przebiega w odwrotnym kierunku: jony litu wracają z elektrody, przy której są magazynowane, do drugiej elektrody – energia chemiczna zmienia się z powrotem w elektryczną. 

Jeżeli brać pod uwagę niezawodność i możliwości samochodów elektrycznych, dotychczas nie znaleziono lepszego rozwiązania niż akumulatory litowo-jonowe.
Remaining time, --:--

Sposób działania akumulatora litowo-jonowego

1. Anoda.

2. Katoda.

3. Separator.

4. Elektrolit.

5. Ładowanie.

6. Rozładowanie.

Ilustracja: dwa modele VW ID. przy stacji ładowania.

Mobilność jutra: samochody elektryczne jako magazyny energii

Samochody elektryczneOpens an external link i ich akumulatoryOpens an external link staną się także ważnym elementem przełomu energetycznego: inteligentne ładowanie pozwoli w przyszłości wykorzystywać auta elektryczne jako magazyny energii dla sieci energetycznej. Dzięki temu możliwe będzie kompensowanie wahań występujących przy produkcji energii wiatrowej i solarnej. 

Idea ta związana jest z koncepcją „Vehicle-to-Grid”, w skrócie V2G. Zasada jest następująca: samochód elektryczny będzie podłączany do sieci nie tylko w celu ładowania, a inteligentne systemy zarządzania energią (EMS) będą automatycznie koordynować pobieranie i oddawanie energii. 

Zarządzanie energią na co dzień

W praktyce mogłoby to wyglądać następująco:

  • na dachu domu jednorodzinnego zamontowana jest instalacja fotowoltaiczna, ogrzewanie wykorzystuje pompę ciepła, w garażu samochód elektryczny jest podłączony do Wallbox,
  • EMS koordynuje wszystkie urządzenia podłączone do lokalnej sieci,
  • jeżeli do dyspozycji jest mniej prądu niż zaplanowano, samochód pobiera mniej energii do ładowania lub pompa ciepła przestaje pracować,
  • jeżeli konieczne jest pobranie większej ilości energii z instalacji, samochód będzie mógł być ładowany z większą mocą. 

Celem jest zmagazynowanie w samochodzie nadmiarowej energii, na przykład z instalacji fotowoltaicznej. W razie potrzeby prąd będzie mógł zostać pobrany z akumulatora samochodu lub przekazany do sieci elektrycznej. Akumulator wysokonapięciowy nie będzie przy tym rozładowywany do końca, aby samochód był w pełni sprawny przed kolejnym uruchomieniem. 

Chcesz umówić się na jazdę próbną lub skonfigurować auto? Przejdź do naszych modeli ID.

Chcesz poznać bliżej nasze elektryczne modele ID.? Umów się na jazdę próbną z najbliższym dealerem Volkswagena lub skorzystaj z naszego konfiguratora online, by skonfigurować swojego wymarzonego ID.

Umów się na jazdę próbną.Opens an external link

Skonfiguruj.Opens an external link