Jak jeździ się elektrycznym samochodem?

10 pytań i odpowiedzi dotyczących elektrycznego samochodu.

Wielu osobom wystarczy jedna  podróż e-Golfem lub e-up!, by stali się wielbicielami elektrycznej mobilności. Mimo to elektryczne samochody rodzą wiele pytań. Odpowiadamy na dziesięć najważniejszych.

e-Golf

01.JAK DZIAŁA ELEKTRYCZNY SAMOCHÓD?

Decydująca różnica w stosunku do samochodu z silnikiem spalinowym: podczas gdy silnik benzynowy czy wysokoprężny zamienia energię chemiczną na mechaniczną potrzebną do napędu kół, silnik elektryczny wykorzystuje do tego energię elektryczną. Wykorzystywane są pola magnetyczne: kilka nieruchomych magnesów (stojany) po doprowadzeniu prądu błyskawicznie zmienia biegunowość i wprawia ruchomy magnes (wirnik) w ruch obrotowy. Ruch ten przenoszony jest na koła, samochód jedzie. Silnik elektryczny ma duży zakres użytkowych prędkości obrotowych, dlatego napęd nie wymaga zmiany biegów.

02. JAK JEŹDZI SIĘ SAMOCHODEM ELEKTRYCZNYM?

Podczas pierwszej jazdy samochodem elektrycznym zauważamy przede wszystkim dwie rzeczy: doskonałe przyspieszenie i ciszę. Aby ruszyć, silnik spalinowy musi rozwinąć określoną prędkość obrotową, podczas gdy w silniku elektrycznym pełna moc dostępna jest natychmiast. Dlatego przy ruszaniu spod świateł małe auto elektryczne bez problemów wyprzedza większe samochody z silnikami spalinowymi. Z reguły słychać przy tym tylko minimalny szum: silniki elektryczne są niezwykle ciche. Konstrukcja układu napędowego sprawia, że podczas hamowania energia jest odzyskiwana (rekuperacja). Być może kierowcy, którzy preferują sportowy styl jazdy zmienią go jeżdżąc samochodem „na prąd” - będą jeździć spokojniej oraz bardziej przewidująco, by zaoszczędzić jak najwięcej energii elektrycznej.

03. JAK ZAPLANOWAĆ PODRÓŻ SAMOCHODEM ELEKTRYCZNYM?

Wielu kierowców pokonuje na co dzień tylko około 50 kilometrów, czyli idealną odległość dla małego samochodu elektrycznego. Ale co z wyjazdem, na przykład, na wakacje? Aplikacja Volkswagena „maps + more” pokazuje kierowcom e-up! dokąd mogą dojechać przy aktualnym poziomie naładowania baterii i gdzie pod drodze znajdują się stacje ładowania. Taką samą funkcję posiada system nawigacji Discover Pro montowany fabrycznie w e-Golfie. W Niemczech najwygodniej płacić kartą Charge&Fuel Volkswagena (patrz ramka poniżej). Także małe objazdy i przerwy na ładowanie, które ewentualnie będą konieczne, można z góry uwzględnić i wykorzystać na wypicie kawy, zwiedzanie miasta czy spacer po okolicy. Spokój, jaki zapewnia jazda elektrycznym samochodem przenosi się w ten sposób na całą podróż – mobilność elektryczna to zupełnie nowy sposób podróżowania.

04. JAKI SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY JEST DLA MNIE NAJLEPSZY?

Kryteria wyboru są prawie takie same, jak w wypadku każdego innego samochodu. Czy potrzebne jest nam auto rodzinne? Samochód inny niż wszystkie? Do jazdy po mieście czy na dalsze podróże? Duży czy kompaktowy? Volkswagen e-up! to elektryczne auto idealne do codziennego poruszania się po mieście. e-Golf oferuje więcej miejsca, a z zasięgiem 300 km (NEFZ)* umożliwia dalsze podróże. Marka rozwija również technologię hybryd typu plug-in w postaci nowych wersji Golfa GTE oraz Passata GTE.

e-Golf

05. JAK WYGLĄDA PROCES ŁADOWANIA?

Każdy samochód elektryczny jest dostarczany z przewodem umożliwiającym podłączenie do stacji ładowania. Ponieważ początki mobilności elektrycznej nie były normalizowane, istnieją różne typy gniazd (które jednak można dopasować stosując adaptery). Proces pełnego naładowania pustej baterii z konwencjonalnych stacji ładowania trwa do ośmiu godzin (czyli najlepiej robić to w nocy). W stacjach szybkiego ładowania można zaoszczędzić dużo czasu: po koło 45 minutach bateria jest naładowana w 80 procentach – specjalne wtyki CCS znajdują się przy stacji. Ważne: z reguły nie można zapłacić kartą płatniczą bezpośrednio przy stacji, konieczne są systemy autoryzacji, na przykład karta Charge&Fuel (patrz ramka poniżej). Można też naładować samochód elektryczny z konwencjonalnego gniazdka, na przykład, w domu – patrz pytanie 9.

WTYCZKI

WTYCZKA SCHUKO

WTYCZKA SCHUKO

Można naładować samochód elektryczny także z normalnego gniazdka domowej instalacji elektrycznej. Ogranicznik mocy w przewodzie gwarantuje, że słabsze instalacje nie zostaną przeciążone.