Optymalizacja mocy ładowania zimą
Optymalizacja mocy ładowania zimą
Niskie temperatury utrudniają działanie każdego akumulatora, zarówno rozruchowego, jak i baterii wysokonapięciowej, niezależnie, czy jest to samochód elektryczny, hybrydowy czy z silnikiem spalinowym. W samochodach elektrycznych niskie temperatury i mróz zimą mogą mieć negatywny wpływ na moc ładowania i rozładowania. Tutaj dowiesz się, z czego to wynika i na co powinien zwrócić uwagę kierowca ID. przy temperaturach poniżej zera.
Kilka interesujących faktów dotyczących samochodów elektrycznych przy niskich temperaturach:
- niskie temperatury mają wpływ na moc i pojemność akumulatora, w związku z tym także na czas ładowania,
- moc ładowania i rozładowania samochodu elektrycznego zależy również od temperatury roboczej, poziomu naładowania i innych czynników,
- przestrzegając kilku prostych wskazówek można zoptymalizować moc i zasięg.
Moc ładowania i rozładowania – co to jest?
Zanim wyjaśnimy, co możesz zrobić, aby zimą bateria wysokonapięciowa sprawowała się możliwie jak najlepiej, powiemy krótko, co to jest moc ładowania i moc rozładowania.
Im większa moc ładowania akumulatora, tym krócej trwa jego naładowanie. Im większa moc rozładowania, tym więcej prądu może on oddać w określonym czasie.
Warunki dla optymalnej pracy akumulatora
Jeżeli bateria wysokonapięciowa modelu ID. zimą nie osiąga swojej maksymalnej mocy ładowania/rozładowania, nie jest to powód do zmartwień.
Zdolność do osiągnięcia maksymalnej mocy baterii zależy od szeregu czynników fizycznych.
Nominalna maksymalna moc ładowania jest określana w warunkach WLTP przy temperaturze ok. 23°C i poziomie naładowania powyżej pięciu procent. Jeżeli te zmienne ulegną zmianie, także moc ładowania może odbiegać od podanych przez producenta wartości.

Wpływ temperatury baterii
Jak zimno lub mróz wpływają na pojemność lub moc baterii? Przy niskich temperaturach elektrolit w ogniwach litowo-jonowych gęstnieje. Powoduje to znaczne spowolnienie procesu elektrochemicznego i wzrost oporu wewnętrznego, a jonom litu znacznie trudniej przemieszczać się między anodą i katodą.
Optymalna temperatura baterii przy ładowaniu to powyżej 20°C.
Wysoka sprawność w porównaniu z napędem spalinowym i dodatkowe chłodzenie przez wiatr podczas jazdy powodują, że podzespoły napędu elektrycznego przy temperaturach poniżej 0°C prawie się nie nagrzewają, nawet na dłuższych trasach. Dlatego elektryczne Volkswageny ID. są wyposażone w system zarządzania temperaturą.
W aktualnej wersji (od roku modelowego 2022 i fabrycznej wersji software 2.3 lub w starszych samochodach z software 2.4) zarządzanie temperaturą działa w następujący sposób: ogrzewanie baterii włącza się przy temperaturze poniżej 1°C, ogrzewa baterię do 1,5°C i wyłącza się. Zatem w porównaniu z poprzednią wersją ogrzewanie baterii jest rzadziej aktywne. Obniża to zużycie energii, szczególnie na krótkich trasach.
Niski poziom naładowania baterii skraca czas ładowania
Także poziom naładowania baterii ma wpływ na moc ładowania, gdyż przy niskim poziomie naładowania ogniwa mogą przyjąć więcej jonów. Może się zatem zdarzyć, że dwa identyczne samochody przy identycznych punktach ładowania lecz z różnym poziomem naładowania, uzyskają odmienne moce ładowania.
Generalnie obowiązuje zasada, że niski początkowy stan naładowania może zwiększyć moc i skrócić czas ładowania. Rozpoczynaj ładowanie z możliwie niskim poziomem naładowania i ogranicz do 50% lub maksymalnie 80% pojemności – skróci to czas ładowania i jest korzystne dla baterii.
Tak możesz poprawić moc ładowania i rozładowania:

Modele ID. z opcjonalną pompą ciepła
Kierowcy samochodów elektrycznych, którzy często i dużo jeżdżą w niskich temperaturach, powinni przy zakupie auta zwrócić uwagę na wyposażenie. Na przykład dostępne są elektryczne Volkswageny ID. z opcjonalną pompą ciepła, która dba o bardziej efektywne ogrzewanie wnętrza. Zaletą pompy ciepła jest fakt, że zmniejsza się zużycie energii z baterii, co zwiększa zasięg zimą.
Pompy ciepła montowane w nowoczesnych samochodach elektrycznych sprężają ciekły czynnik chłodniczy pod wysokim ciśnieniem i wykorzystują powstające przy tym ciepło do ogrzewania przepływającego zimnego powietrza. Pozwalają na wyjątkowo energooszczędne wytworzenie ciepła, wykorzystując także ciepło, względnie energię, z powietrza zewnętrznego i podgrzewając je do wyższej temperatury przy stosunkowo niewielkim zużyciu energii.
Baterie zimą – podsumowanie.
Dzięki dużemu zasięgowi i efektywnemu zarządzaniu temperaturą modele ID. zapewniają komfort jazdy także zimą. Nie musisz zatem się martwić, nawet stojąc w korkach. Naturalnie samochody elektryczne, podobnie jak benzynowe i diesle, muszą być odpowiednio przygotowane do dłuższych tras w zimowych warunkach, na przykład muszą mieć wystarczająco naładowaną baterię. Jeżeli ogrzejesz samochód wstępnie podczas ładowania i będziesz jeździł tak, by efektywnie wykorzystywać energię, możesz zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą.