Kobieta z sankami stoi przed VW ID.4 GTX podłączonym do Wallbox.

Optymalizacja mocy ładowania zimą

Optymalizacja mocy ładowania zimą

Niskie temperatury utrudniają działanie każdego akumulatora, zarówno rozruchowego, jak i baterii wysokonapięciowej, niezależnie, czy jest to samochód elektryczny, hybrydowy czy z silnikiem spalinowym. W samochodach elektrycznychOpens an external link niskie temperatury i mróz zimą mogą mieć negatywny wpływ na moc ładowania i rozładowania. Tutaj dowiesz się, z czego to wynika i na co powinien zwrócić uwagę kierowca ID. przy temperaturach poniżej zera. 

Kilka interesujących faktów dotyczących samochodów elektrycznych przy niskich temperaturach:

  • niskie temperatury mają wpływ na moc i pojemność akumulatora, w związku z tym także na czas ładowania,
  • moc ładowania i rozładowania samochodu elektrycznego zależy również od temperatury roboczej, poziomu naładowania i innych czynników,
  • przestrzegając kilku prostych wskazówek można zoptymalizować moc i zasięg.

Moc ładowania i rozładowania – co to jest?

Zanim wyjaśnimy, co możesz zrobić, aby zimą bateria wysokonapięciowa sprawowała się możliwie jak najlepiej, powiemy krótko, co to jest moc ładowania i moc rozładowania.

Im większa moc ładowania akumulatoraOpens an external link, tym krócej trwa jego naładowanie. Im większa moc rozładowania, tym więcej prądu może on oddać w określonym czasie.  

Warunki dla optymalnej pracy akumulatora

Jeżeli bateria wysokonapięciowa modelu ID. zimą nie osiąga swojej maksymalnej mocy ładowania/rozładowania, nie jest to powód do zmartwień. 

Zdolność do osiągnięcia maksymalnej mocy baterii zależy od szeregu czynników fizycznych.

Nominalna maksymalna moc ładowania jest określana w warunkach WLTP przy temperaturze ok. 23°C i poziomie naładowania powyżej pięciu procent. Jeżeli te zmienne ulegną zmianie, także moc ładowania może odbiegać od podanych przez producenta wartości.  

Ilustracja: kobieta zbliża się zimą do VW ID.3 podłączonego do stacji ładowania.
Niskie temperatury zimą mogą zmniejszyć moc ładowania samochodu elektrycznego.

Wpływ temperatury baterii

Jak zimno lub mróz wpływają na pojemność lub moc bateriiOpens an external link? Przy niskich temperaturach elektrolit w ogniwach litowo-jonowych gęstnieje. Powoduje to znaczne spowolnienie procesu elektrochemicznego i wzrost oporu wewnętrznego, a jonom litu znacznie trudniej przemieszczać się między anodą i katodą. 

Optymalna temperatura baterii przy ładowaniu to powyżej 20°C.

Wysoka sprawność w porównaniu z napędem spalinowym i dodatkowe chłodzenie przez wiatr podczas jazdy powodują, że podzespoły napędu elektrycznego przy temperaturach poniżej 0°C prawie się nie nagrzewają, nawet na dłuższych trasach. Dlatego elektryczne Volkswageny ID. są wyposażone w system zarządzania temperaturą.

W aktualnej wersji (od roku modelowego 2022 i fabrycznej wersji software 2.3 lub w starszych samochodach z software 2.4) zarządzanie temperaturą działa w następujący sposób: ogrzewanie baterii włącza się przy temperaturze poniżej 1°C, ogrzewa baterię do 1,5°C i wyłącza się. Zatem w porównaniu z poprzednią wersją ogrzewanie baterii jest rzadziej aktywne. Obniża to zużycie energii, szczególnie na krótkich trasach.

--:--

Niski poziom naładowania baterii skraca czas ładowania

Także poziom naładowania baterii ma wpływ na moc ładowania, gdyż przy niskim poziomie naładowania ogniwa mogą przyjąć więcej jonów. Może się zatem zdarzyć, że dwa identyczne samochody przy identycznych punktach ładowania lecz z różnym poziomem naładowania, uzyskają odmienne moce ładowania. 

Generalnie obowiązuje zasada, że niski początkowy stan naładowania może zwiększyć moc i skrócić czas ładowania. Rozpoczynaj ładowanie z możliwie niskim poziomem naładowania i ogranicz do 50% lub maksymalnie 80% pojemności – skróci to czas ładowania i jest korzystne dla baterii.

Tak możesz poprawić moc ładowania i rozładowania:

Ilustracja: schematyczny rysunek pokazuje pompę ciepła pod maską VW ID.3.

Modele ID. z opcjonalną pompą ciepła

Kierowcy samochodów elektrycznych, którzy często i dużo jeżdżą w niskich temperaturach, powinni przy zakupie auta zwrócić uwagę na wyposażenie. Na przykład dostępne są elektryczne Volkswageny ID.Opens an external link z opcjonalną pompą ciepła, która dba o bardziej efektywne ogrzewanie wnętrza. Zaletą pompy ciepła jest fakt, że zmniejsza się zużycie energii z baterii, co zwiększa zasięg zimą.

Pompy ciepła montowane w nowoczesnych samochodach elektrycznych sprężają ciekły czynnik chłodniczy pod wysokim ciśnieniem i wykorzystują powstające przy tym ciepło do ogrzewania przepływającego zimnego powietrza. Pozwalają na wyjątkowo energooszczędne wytworzenie ciepła, wykorzystując także ciepło, względnie energię, z powietrza zewnętrznego i podgrzewając je do wyższej temperatury przy stosunkowo niewielkim zużyciu energii. 

Więcej informacji o pompie ciepła.Opens an external link

Baterie zimą – podsumowanie.

Dzięki dużemu zasięgowi i efektywnemu zarządzaniu temperaturą modele ID.Opens an external link zapewniają komfort jazdy także zimą. Nie musisz zatem się martwić, nawet stojąc w korkach. Naturalnie samochody elektryczne, podobnie jak benzynowe i diesle, muszą być odpowiednio przygotowane do dłuższych tras w zimowych warunkach, na przykład muszą mieć wystarczająco naładowaną baterię. Jeżeli ogrzejesz samochód wstępnie podczas ładowania i będziesz jeździł tak, by efektywnie wykorzystywać energię, możesz zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą.

Chcesz umówić się na jazdę próbną lub skonfigurować auto? Przejdź do naszych modeli ID.

Chcesz umówić się na jazdę próbną lub skonfigurować auto? Przejdź do naszych modeli ID.

Chcesz poznać bliżej nasze elektryczne modele ID.? Umów się na jazdę próbną z najbliższym dealerem Volkswagena lub skorzystaj z naszego konfiguratora online, by skonfigurować swojego wymarzonego ID.

Umów się na jazdę próbną.Opens an external link

Skonfiguruj.Opens an external link

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska/wltp.html?

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie https://www.volkswagen.pl/pl/connected-car/lacznosc/we-connect.html? Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. ID.7 Tourer Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Tourer Special Edition: 47 430 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł. Materiał może prezentować elementy wyposażenia dodatkowego lub opcjonalnego