Technika – najważniejsze informacje

Co oznacza skrót MPI? Co to jest podwójna antena? Jaka jest różnica między Easy Entry a Easy Open? Leksykon techniczny wyjaśnia te pojęcia i przekazuje przydatne informacje techniczne.

L

Liczba oktanowa

Liczba oktanowa podaje „odporność na spalanie stukowe” paliwa. Jest określana według ROZ (Reserch-Oktanzahl) w określonych warunkach badania z dokładnie określonymi silnikami testowymi. Normalna benzyna ma najniższą liczbę 91 oktanów, benzyna super – 95 oktanów, a Super Plus – 98 oktanów. Im wyższa liczba oktanowa, tym wyższa jest temperatura samozapłonu benzyny i tym mniejsza tendencja do spalania stukowego (temperatura samozapłonu benzyny 450-550°C, benzyny 98-oktanowej: 480-700°C)

Patrz też:
Czujnik spalania stukowego

Lakiery rozpuszczalne w wodzie

Tradycyjne lakiery zawierają rozpuszczalniki organiczne szkodliwe dla otoczenia. Przy nakładaniu i suszeniu wymagają doprowadzania powietrza, a następnie muszą być dużym nakładem pracy czyszczone. W ostatnich latach udało się opracować lakiery o wysokiej jakości, w których rolę rozpuszczalnika w znacznym stopniu przejmuje woda. Dzięki temu zawartość rozpuszczalników w lakierach Volkswagena spadła o ponad 85%. Ponadto coraz więcej lakierni Volkswagena stosuje oszczędne, w pełni zautomatyzowane techniki nakładania lakieru. Metody te wymagają profesjonalizmu, dokładnie określonych warunków temperatury i wilgotności oraz najwyższego poziomu czystości.

Lusterko wewnętrzne, automatycznie przyciemniane

Automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne zwiększa komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy nocą, bowiem znacznie redukuje oślepianie przez światła jadących z tyłu pojazdów. Składa się ono z lustra i układu elektronicznego z dwoma fotoczujnikami. Elektronika porównuje dane z czujników dotyczące padania światła od przodu i od tyłu. Jeżeli z tyłu pada więcej światła niż z przodu, lustro zostaje odpowiednio przyciemnione. W tym celu posiada ono warstwę elektrolitową, podobnie jak ekran LCD telefonu komórkowego. Elektrolity składają się z kryształów o równym kształcie. Przyłożenie napięcia ustawia kryształy pod określonym kątem, który określa ilość odbijanego światła. Stopień przyciemnienia lusterka zależy od wysokości napięcia. Przyciemnienie i następujące po nim rozjaśnienie następują prawie bez opóźnień i płynnie. Kierowca nie musi manualnie przyciemniać lusterka i odrywać rąk od kierownicy, co zwiększa bezpieczeństwo. 

Łatwość napraw

Łatwość napraw to ważne kryterium przy konstruowaniu samochodów Volkswagen. Uwzględniane jest jakie części i przy jakiego rodzaju wypadku mogą zostać uszkodzone i jaki nakład pracy oraz materiałów będzie potrzebny do naprawy tych uszkodzeń.

Łatwość napraw ma pozytywny wpływ na koszty eksploatacji z dwóch powodów. Po pierwsze – wpływa na cenę części i robocizny przy naprawach. Po drugie – przekłada się na stawki ubezpieczenia autocasco.

M

Magistrala danych

Magistrala danych służy do szybkiej wymiany wszystkich możliwych informacji między czujnikami, siłownikami, sterownikami i innymi elementami w samochodzie. Dzięki niej poprzez cyfrowy transfer informacje jednego czujnika są przesyłane do kilku sterowników i tam przetwarzane. Przykładem sposobu działania może być czujnik deszczu: jeżeli wykryje on na szybie krople deszczu, magistrala danych aktywuje m.in. wycieraczki, nawiew na przednią szybę oraz światła.

Moment obrotowy

Moment obrotowy to siła działająca przez ramię dźwigni na punkt obrotu (moment obrotowy = siła x długość ramienia). Jednostką jest niutonometr (Nm). Nowoczesne silniki powinny udostępniać możliwie wysoki moment obrotowy w niskim zakresie prędkości obrotowych oraz możliwie „szeroki” zakres prędkości obrotowych. Odzwierciedla to przykładowo przebieg momentu obrotowego silnika 1.4 TSI Twincharger: wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych (250 Nm przy 1500 obr./min) i równomierny wzrost aż do wysokich prędkości obrotowych (4500 obr./min). Oznacza to dla kierowcy dużą siłę ciągu przy ruszaniu i wyprzedzaniu, a zatem dużą przyjemność jazdy.

Mechanizm różnicowy Torsen

Mechanizm różnicowy Torsen jest elementem napędu na wszystkie koła 4MOTION. Jest to samoblokujący pośredni mechanizm różnicowy, rozdzielający siły napędowe według potrzeb na przednią i tylną oś.

Patrz też:
4MOTION

Multipoint Injection (MPI)

Multipoint Injection (MPI) oznacza układ wtryskowy z jednym zaworem wtryskowym na każdy cylinder.

Patrz też:
Bezpośredni wtrysk

N

Nachylenie poprzeczne

Jako nachylenie poprzeczne określane jest ukośne położenie samochodu na zboczu.

Nadzorowanie wnętrza

Nowa generacja alarmów samochodowych obejmuje sygnał dźwiękowy z niezależnym zasilaniem oraz sterowany czasowo alarm przy nieuprawnionym otwarciu drzwi. Autoalarm z ultradźwiękowym nadzorowaniem wnętrza zabezpiecza drzwi, bagażnik, silnik i wnętrze przed nieuprawnionym dostępem. Czujniki ultradźwiękowe zauważą również próbę wtargnięcia do samochodu przez wybitą szybę. Nadzorowanie wnętrza można wyłączyć, gdy na przykład przez krótki czas w samochodzie mają pozostać zwierzęta. Alarm zaczyna czuwać po zamknięciu drzwi samochodu, wyłącza się po ich otwarciu. Niektóre z modeli Volkswagenów posiadają także czujniki nachylenia jako element alarmu samochodowego. Rejestrują one zmianę położenia samochodu (kradzież przez odholowanie) i uruchamiają alarm. Generalnie alarm sygnalizowany jest 30-sekundowym sygnałem klaksonu oraz dodatkowo miganiem świateł awaryjnych.

Przedstawienie nadzorowania wnętrza w VW T-Cross

Napinacz pasów bezpieczeństwa

W razie wypadku pas bezpieczeństwa powinien możliwie szybko przytrzymać pasażera, dlatego musi być naprężony i przylegać do ciała. Jednak często gruba odzież powoduje, że pas jest luźny. Dzisiejsze napinacze zawierają mały ładunek pirotechniczny, który po odpaleniu napina pas.
Napinacze wyzwalane są elektrycznie przez sterownik poduszek powietrznych i w ciągu ułamków sekundy naprężają pas. Ponieważ po zadziałaniu napinacza pas mocnej przylega do ciała, pasażerowie wcześniej uczestniczą w wytracaniu prędkości przez samochód, a siły działające na ciało rozdzielają się równomiernie na cały proces unieruchamiania przez pasy, przez co zmniejsza się ryzyko obrażeń. 

Patrz też:
Czołowa poduszka powietrzna
Ogranicznik siły naprężenia pasów

Schematyczne przedstawienie Volkswagena z detalem – napinaczem pasów

Napęd biwalentny

Biwalentne modele na gaz ziemny dodatkowo do zbiornika gazu posiadają także pełnowartościowy zbiornik benzyny, co umożliwia im osiągnięcie większego zasięgu łącznego i pozwala podróżować w regionach, gdzie ilość stacji tankowania gazu ziemnego jest niewielka.

Przy temperaturach poniżej minus dziesięciu stopni i bezpośrednio po zatankowaniu CNG konieczne jest uruchomienie silnika z benzyną jako paliwem. Przełączenie na gaz następuje po krótkim czasie, gdy tylko spełnione zostaną warunki dla prawidłowego działania trybu gazowego.

Patrz też:
Napęd quasi-monowalentny

Schematyczne przedstawienie napędu biwaletnego w VW Golfie
Golf TGI zużycie paliwa - gaz ziemny (CNG), kg/100 km: w cyklu miejskim 4,8 – 4,4 / w cyklu pozamiejskim 3,1 – 3,0 / w cyklu mieszanym 3,6 – 3,5; emisja CO₂ w cyklu mieszanym (gaz ziemny (CNG)), g/km: 98 - 95; zużycie paliwa - benzyna, l/100 km: w cyklu miejskim 7,3 – 6,6 / w cyklu pozamiejskim 4,6 / w cyklu mieszanym 5,6 – 5,3; emisja CO₂ w cyklu mieszanym (benzyna), g/km: 127 - 122; klasy efektywności: A, A+

Napęd elektryczny

Mocne, prawie bezgłośne napędy elektryczne Volkswagena w zależności od samochodu rozwijają moc do 100 kW, a maksymalna moc i maksymalny moment obrotowy są dostępne natychmiast po uruchomieniu.

Ilustracja napędu elektrycznego Volkswagena

Napęd hybrydowy

Napęd hybrydowy to połączenie dwóch rodzajów napędu, na przykład silnika TSI i silnika elektrycznego. Pozwala on na redukcję zużycia paliwa i emisji spalin przede wszystkim w ruchu miejskim. Technologia hybrydowa obejmuje dwie różne koncepcje: pełną hybrydę i hybrydę plug-in.
Pełna hybryda sama pozyskuje energię elektryczną – przy hamowaniu silnik elektryczny pracuje jak alternator i ładuje baterię wysokonapięciową.
Hybryda plug-in działa w taki sam sposób, z tą jednak różnicą, że baterię silnika elektrycznego można ładować także z zewnętrznych źródeł prądu.

Schematyczna prezentacja napędu hybrydowego w VW Golf
Golf GTE, zużycie paliwa l/100 km: w cyklu mieszanym 1,8 - 1,6; zużycie energii elektrycznej, kWh/100 km: w cyklu mieszanym 12,0 - 11,4; emisja CO2 w cyklu mieszanym, g/km: 40 - 36; klasa efektywności: A+.

Napęd na przednią oś

Obecnie napęd na przednią oś jest najczęściej stosowanym rozwiązaniem w modelach samochodów osobowych klasy średniej i niższych. Silnik, skrzynia biegów, napęd osi i dyferencjał są połączone w jeden kompaktowy zespół. Napęd na przednią oś „ciągnie” samochód, przez co powstaje stan stabilny między siłami napędowymi i siłą bezwładności pojazdu. Przednie koła muszą przejmować siły napędowe, hamowania i prowadzenia bocznego. Oddziaływaniu na układ kierowniczy przeciwdziała odpowiednia konstrukcja przedniej osi.

Passat Limousine w ruchu widziany z boku