Technika – najważniejsze informacje

Co oznacza skrót MPI? Co to jest podwójna antena? Jaka jest różnica między Easy Entry a Easy Open? Leksykon techniczny wyjaśnia te pojęcia i przekazuje przydatne informacje techniczne.

C

Chłodnica powietrza doładowującego

Chłodnica powietrza doładowującego zmniejsza obciążenie termiczne silnika. Przy turbodoładowaniu w wyniku sprężenia powietrza wzrasta temperatura w turbosprężarce. Ponieważ podgrzane powietrze ma większą objętość niż zimne, cylindry wypełniają się mniejszą ilością powietrza niż zadane ciśnienie doładowania, a w silnikach benzynowych pojawia się tendencja do spalania stukowego. Z tego powodu sprężone powietrze jest chłodzone płynem chłodniczym silnika lub powietrzem zewnętrznym. Ponadto chłodzenie powietrza doładowującego zmniejsza emisje NOx i zużycie paliwa.

Cynkowane nadwozie

Najpewniejszą metodą zabezpieczenia blachy stalowej przed korozją jest jej ocynkowanie. Przy cynkowaniu cynk nie tworzy luźnej warstwy na powierzchni blachy, lecz reaguje z nią tworząc stabilne połączenie, odporne także na uszkodzenia powierzchniowe. Ocynk galwaniczny o bardzo niewielkiej grubości zaledwie 20 mikrometrów (milionowa część metra) stosowany jest przede wszystkim na bardziej delikatne powierzchnie, na przykład widoczne powierzchnie karoserii.
Cynkowanie gwarantuje optymalną ochronę przed korozją i zapewnia wytrzymałość struktury przez cały okres eksploatacji pojazdu. Dłuższy okres eksploatacji pojazdów pomaga chronić zasoby naturalne.

VW Passat widziany z boku

Czołowa poduszka powietrzna

W połączeniu z pasami bezpieczeństwa poduszki powietrzne redukują ryzyko ciężkich obrażeń głowy i górnej części tułowia w razie kolizji. Jeżeli czujniki zderzeniowe zarejestrują uderzenie odpowiadające wartości aktywacji poduszek, sterownik poduszek odpali generator gazu. Gaz wypełni poduszkę w ciągu 35 do 45 milisekund. Wypełnione gazem poduszki obejmują głowę oraz górną część ciała i rozkładają obciążenia na możliwie dużą powierzchnię. Po 120 milisekundach gaz ulatnia się z poduszki, która się składa. Optymalna ochrona jest zagwarantowana tylko wtedy, gdy pasażerowie są odpowiednio przypięci pasami, gdyż poduszki powietrzne wraz z napinaczami pasów tworzą zsynchronizowany system bezpieczeństwa. Oprócz czołowych poduszek powietrznych oferowane są również poduszki boczne, poduszki chroniące kolana oraz kurtyny chroniące głowy.

Patrz też:
Test zderzeniowy

Schematyczna prezentacja dwóch poduszek chroniących głowy w Golfie

Cztery koła skrętne

Cztery koła skrętne mają wpływ na dwie sytuacje podczas jazdy.

Sytuacja pierwsza: przy prędkości poniżej 37 km/h tylne koła automatycznie skręcają w kierunku przeciwnym do przednich. Jeżeli przednie koła skręcają w lewo, elektronicznie sterowana tylna oś wychyla koła o maksymalnie pięć stopni w prawo, co poprawia zwrotność. Szczególnie przy parkowaniu można zauważyć zmniejszenie się promienia skrętu, jakie dają cztery koła skrętne. Także manewrowanie z przyczepą jest łatwiejsze.
Sytuacja druga: gdy prędkość wzrośnie powyżej 37 km/h, tylne koła skręcają w tę samą stronę, co przednie. To z kolei zwiększa stabilność jazdy*, zarówno w przypadku jazdy na wprost, jak i przy zmianie pasa ruchu, przez co wzrasta bezpieczeństwo jazdy. Wyższy jest również komfort jazdy pasażerów, gdyż podczas zmiany pasa ruchu, na tylnym siedzeniu znacznie łagodniej odczuwalne są ruchy kierownicą.

* W granicach możliwości systemu.

Schematyczne przedstawienie czterech kół skrętnych w VW

Czujnik Blind Spot

Czujniki radarowe z tyłu nadwozia obserwują obszar za samochodem oraz po bokach i w granicach możliwości systemu mogą rozpoznać pojazdy w odległości do 20 metrów. System Blind Spot działa od prędkości 15 km/h i diodą w lusterku zewnętrznym może informować kierowcę o obecności pojazdu lub innego obiektu w monitorowanym obszarze. Jeżeli w niebezpiecznej odległości znajduje się inny uczestnik ruchu, dioda w lusterku świeci światłem stałym. Jeśli kierowca mimo ostrzeżenia włączy kierunkowskaz, dioda zacznie migać ze zwiększoną intensywnością.
Czujnik Blind Spot jest oferowany w połączeniu z asystentem wyjazdu z miejsca parkingowego.

Patrz też:
Asystent wyjazdu z miejsca parkingowego
Asystent zmiany pasa ruchu Side Assist