Technika – najważniejsze informacje

Co oznacza skrót MPI? Co to jest podwójna antena? Jaka jest różnica między Easy Entry a Easy Open? Leksykon techniczny wyjaśnia te pojęcia i przekazuje przydatne informacje techniczne.

C

Chłodnica powietrza doładowującego

Chłodnica powietrza doładowującego zmniejsza obciążenie termiczne silnika. Przy turbodoładowaniu w wyniku sprężenia powietrza wzrasta temperatura w turbosprężarce. Ponieważ podgrzane powietrze ma większą objętość niż zimne, cylindry wypełniają się mniejszą ilością powietrza niż zadane ciśnienie doładowania, a w silnikach benzynowych pojawia się tendencja do spalania stukowego. Z tego powodu sprężone powietrze jest chłodzone płynem chłodniczym silnika lub powietrzem zewnętrznym. Ponadto chłodzenie powietrza doładowującego zmniejsza emisje NOx i zużycie paliwa.

Cynkowane nadwozie

Najpewniejszą metodą zabezpieczenia blachy stalowej przed korozją jest jej ocynkowanie. Przy cynkowaniu cynk nie tworzy luźnej warstwy na powierzchni blachy, lecz reaguje z nią tworząc stabilne połączenie, odporne także na uszkodzenia powierzchniowe. Ocynk galwaniczny o bardzo niewielkiej grubości zaledwie 20 mikrometrów (milionowa część metra) stosowany jest przede wszystkim na bardziej delikatne powierzchnie, na przykład widoczne powierzchnie karoserii.
Cynkowanie gwarantuje optymalną ochronę przed korozją i zapewnia wytrzymałość struktury przez cały okres eksploatacji pojazdu. Dłuższy okres eksploatacji pojazdów pomaga chronić zasoby naturalne.

Czołowa poduszka powietrzna

W połączeniu z pasami bezpieczeństwa poduszki powietrzne redukują ryzyko ciężkich obrażeń głowy i górnej części tułowia w razie kolizji. Jeżeli czujniki zderzeniowe zarejestrują uderzenie odpowiadające wartości aktywacji poduszek, sterownik poduszek odpali generator gazu. Gaz wypełni poduszkę w ciągu 35 do 45 milisekund. Wypełnione gazem poduszki obejmują głowę oraz górną część ciała i rozkładają obciążenia na możliwie dużą powierzchnię. Po 120 milisekundach gaz ulatnia się z poduszki, która się składa. Optymalna ochrona jest zagwarantowana tylko wtedy, gdy pasażerowie są odpowiednio przypięci pasami, gdyż poduszki powietrzne wraz z napinaczami pasów tworzą zsynchronizowany system bezpieczeństwa. Oprócz czołowych poduszek powietrznych oferowane są również poduszki boczne, poduszki chroniące kolana oraz kurtyny chroniące głowy.

Patrz też:
Test zderzeniowy

Schematyczna prezentacja dwóch poduszek chroniących głowy w Polo

Cztery koła skrętne

Cztery koła skrętne mają wpływ na dwie sytuacje podczas jazdy.

Sytuacja pierwsza: przy prędkości poniżej 37 km/h tylne koła automatycznie skręcają w kierunku przeciwnym do przednich. Jeżeli przednie koła skręcają w lewo, elektronicznie sterowana tylna oś wychyla koła o maksymalnie pięć stopni w prawo, co poprawia zwrotność. Szczególnie przy parkowaniu można zauważyć zmniejszenie się promienia skrętu, jakie dają cztery koła skrętne. Także manewrowanie z przyczepą jest łatwiejsze.
Sytuacja druga: gdy prędkość wzrośnie powyżej 37 km/h, tylne koła skręcają w tę samą stronę, co przednie. To z kolei zwiększa stabilność jazdy*, zarówno w przypadku jazdy na wprost, jak i przy zmianie pasa ruchu, przez co wzrasta bezpieczeństwo jazdy. Wyższy jest również komfort jazdy pasażerów, gdyż podczas zmiany pasa ruchu, na tylnym siedzeniu znacznie łagodniej odczuwalne są ruchy kierownicą.

* W granicach możliwości systemu.

Schematyczne przedstawienie czterech kół skrętnych w VW

Czujnik Blind Spot

Czujniki radarowe z tyłu nadwozia obserwują obszar za samochodem oraz po bokach i w granicach możliwości systemu mogą rozpoznać pojazdy w odległości do 20 metrów. System Blind Spot działa od prędkości 15 km/h i diodą w lusterku zewnętrznym może informować kierowcę o obecności pojazdu lub innego obiektu w monitorowanym obszarze. Jeżeli w niebezpiecznej odległości znajduje się inny uczestnik ruchu, dioda w lusterku świeci światłem stałym. Jeśli kierowca mimo ostrzeżenia włączy kierunkowskaz, dioda zacznie migać ze zwiększoną intensywnością.
Czujnik Blind Spot jest oferowany w połączeniu z asystentem wyjazdu z miejsca parkingowego.

Patrz też:
Asystent wyjazdu z miejsca parkingowego
Asystent zmiany pasa ruchu Side Assist

Zdjęcie detalu – lusterko boczne VW T-Roca

Czujnik jakości powietrza

Czujnik jakości powietrza jest w Volkswagenach elementem składowym automatycznej klimatyzacji Climatronic. Jego zadaniem jest stwierdzanie obecności substancji szkodliwych w powietrzu na zewnątrz, występujących w formie gazów ulegających utlenianiu (na przykład tlenek węgla (CO), węglowodory (pary benzolu lub benzyny) lub inne, nie spalone w pełni składniki paliw bądź redukcji (na przykład tlenki azotu NOx). 

Przy złej jakości powietrza, na przykład w korku lub w tunelu, układ sterowania przełącza Climatronic na obieg zamknięty unikając w ten sposób przedostawania się do wnętrza zanieczyszczonego powietrza.

Patrz też:
Klimatyzacja

Klimatyzacja Climatronic w VW T-Cross

Czujnik kąta obrotu

Czujnik kąta obrotu systemu nawigacji rejestruje zmiany kierunku jazdy samochodu w prawo lub w lewo. W połączeniu z informacjami z czujników prędkości obrotowej kół o długości przejechanego odcinka, moduł sterowania systemu nawigacji oblicza przebieg odcinka i promień zakrętu. Dane te są ważne dla tak zwanej nawigacji zliczeniowej. Nawigacja zliczeniowa zwiększa dokładność określania pozycji i pozwala na obliczanie trasy w razie braku odbioru sygnałów GPS, na przykład przy przejeżdżaniu przez tunel.

Patrz też:
System nawigacyjny
Czujnik prędkości obrotowej koła

Czujnik prędkości obrotowej kół

Czujniki mierzą prędkość obrotową kół względnie drogę pokonaną w jednostce czasu lub kąt. Sygnały czujników prędkości obrotowej kół są wykorzystywane przez różne systemy. Na przykład sposób działania zarówno ABS, jak i ASR oraz ESC zależy od informacji o prędkości obrotowej kół. Także systemy nawigacyjne wykorzystują sygnały tych czujników, obliczając na ich podstawie długość przejechanego odcinka.
Czujniki prędkości obrotowej kół dzielą się na czujniki pasywne i aktywne, przy czym obecnie przeważają czujniki aktywne ze względu na ich właściwości techniczne, takie jak dokładność i niewielkie wymiary. Czujniki aktywne potrzebują dodatkowego źródła prądu, czujniki pasywne pracują bez zewnętrznego źródła energii.

Czujnik spalania stukowego

Czujnik spalania stukowego jest umieszczony na kadłubie silnika i zapobiega szkodliwym dla samochodu samozapłonom. Efekt stukania powstaje w wyniku nierównomiernego, niekontrolowanego spalania powodującego ekstremalne temperatury w cylindrze, które obciążają takie części silnika jak tłoki, zawory oraz głowicę cylindrów i mogą prowadzić do ich uszkodzenia.
Czujnik spalania stukowego rejestruje dźwięk materiałowy w silniku. Sterownik silnika porównuje zmierzone impulsy z wartościami zadanymi i odpowiednio ingeruje w sterowanie pracą silnika, wtrysku i zapłonu, zanim spalanie osiągnie granicę spalania stukowego.
Czujnik spalania stukowego rozpoznaje także jakość paliwa. Im większa liczba oktanowa, tym mniejsze stuki powoduje paliwo. Oznacza to, że benzyna 98-oktanowa ulega zapłonowi w wyższych temperaturach niż benzyna 95-oktanowa. Jeżeli jednak dostępna jest tylko benzyna o niższej jakości, sterownik silnika na podstawie informacji z czujnika spalania stukowego automatycznie koryguje punkt zapłonu, minimalizując ryzyko uszkodzenia silnika.

</