Bezpieczna kolumna kierownicy

Bezpieczna kolumna kierownicy posiada elementy teleskopowe, które w czasie kolizji wsuwają się w siebie i zapobiegają przemieszczeniu się kierownicy w kierunku wnętrza samochodu. Teleskopowe połączenie elementów oraz dodatkowe przeguby zapewniają w razie zderzenia, że kierownica nie będzie przemieszczać się wraz z deformacją przegrody czołowej. Minimalizuje to ryzyko obrażeń kierowcy. Podczas zderzenia nie przekraczającego określonej siły, kierownica i poduszka powietrza zachowują zdefiniowaną pozycję przed kierowcą. Zintegrowany mechanizm przesuwny z funkcją amortyzowania obniża – w miarę możliwości technicznych – obciążenia klatki piersiowej i głowy.

Patrz też:
System poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa

Bezpieczna kolumna kierownicy w VW Scirocco

Bezpieczeństwo bierne

Pod określeniem „bezpieczeństwo bierne” rozumiane są wszystkie rozwiązania konstrukcyjne służące ochronie pasażerów przed obrażeniami lub zminimalizowaniu obrażeń. Pojęcie odnosi się przede wszystkim do zachowania w czasie kolizji i uwzględnia poza ochroną pasażerów także ochronę innych uczestników ruchu. Najważniejsze elementy bezpieczeństwa biernego w dzisiejszych samochodach to pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne, struktura karoserii obejmująca wzmocnienia boczne oraz strefy kontrolowanego zgniotu z przodu i z tyłu nadwozia, które są odpowiedzialne za redukcję siły uderzenia. W połączeniu z elementami bezpieczeństwa czynnego, wszystkie modele Volkswagenów gwarantują doskonałą ochronę.

Patrz też:
Test zderzeniowy
Czołowa poduszka powietrzna
Napinacze pasów bezpieczeństwa
Kabina pasażerska
Bezpieczeństwo czynne

Schematyczne przedstawienie poduszek powietrznych w Volkswagenie

Bezpośredni wtrysk

Istnieją dwa rodzaje bezpośredniego wtrysku:

  • bezpośredni wtrysk benzyny
  • bezpośredni wtrysk oleju napędowego

Patrz też:
Bezpośredni wtrysk benzyny
Bezpośredni wtrysk oleju napędowego

Przedstawienie bezpośredniego wtrysku w Volkswagenie

Blokada mechanizmu różnicowego

Mechanizm różnicowy, zwany także dyferencjałem, wyrównuje różne prędkości obrotowe kół na osiach napędzanych. Różnice w prędkościach obrotowych kół pojawiają się, gdy na zakręcie koła tej samej osi mają do pokonania drogę o różnej długości, wtedy np. zewnętrzne koło obraca się szybciej niż wewnętrzne. O wyrównanie prędkości obrotowej na napędzanych osiach dba w większości wypadków mechanizm różnicowy z kołem stożkowym. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zapobiega swobodnemu obrotowi jednego z kół i przekazuje siłę na koło o lepszej trakcji. Dzięki temu wyrównywanie prędkości obrotowych może zostać zablokowane manualnie lub automatycznie nawet w 100%. Wtedy na przykład na śliskim podłożu nawet 100% siły może zostać przekazane na koło z lepszą przyczepnością.
W samochodach ze napędem na wszystkie koła niezbędna jest przekładnia rozdzielająca moment napędowy na przednią i tylną oś. Ponieważ na zakrętach osie obracają się z różną prędkością, także tutaj konieczne jest wyrównywanie prędkości obrotowych. Stosowany w tym przypadku mechanizm nazywanym jest centralnym mechanizmem różnicowym.

Patrz też:
Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS

VW Arteon z góry na zakręcie. Sensoryka blokady mechanizmu różnicowego pokazana przy użyciu strzałek

Bezpośredni wtrysk oleju napędowego

Przy tym rodzaju wtrysku olej napędowy jest wtryskiwany bezpośrednio do komory spalania. Silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem jest obecnie najbardziej efektywnym silnikiem spalinowym z najwyższym stopniem sprawności. Dzięki wtryskowi pod wysokim ciśnieniem silnik wysokoprężny osiągnął poziom mocy porównywalny z nowoczesnymi silnikami benzynowymi z turbosprężarką.

Patrz też:
TDI

Przedstawienie bezpośredniego wtrysku paliwa

Bezpośredni wtrysk benzyny

Przy bezpośrednim wtrysku benzyny paliwo jest wtryskiwane z maksymalnym ciśnieniem ponad 100 barów bezpośrednio do komory spalania. W porównaniu z konwencjonalnym wtryskiem do kanałów dolotowych, metoda ta jest znacznie precyzyjniejsza i niezależna od czasów otwarcia zaworów. Silniki Volkswagena z bezpośrednim wtryskiem benzyny charakteryzują się wysokim stopniem sprawności. Oszczędność paliwa względem jednostek napędowych o takiej samej mocy i z konwencjonalnym wtryskiem może – przy odpowiednim sposobie jazdy – wynosić nawet 15%. Bezpośredni wtrysk benzyny jest podstawą innowacyjnej technologii TSI.

Patrz też:
TSI

Zdjęcie bezpośredniego wtrysku benzyny w Volkswagenie

Bezpieczeństwo czynne

Systemy bezpieczeństwa czynnego to systemy aktywnie ingerujące w zachowanie samochodu podczas jazdy i pomagające kierowcy w krytycznych sytuacjach. Najważniejszymi aspektami bezpieczeństwa czynnego są:

  • stabilność jazdy: jest przede wszystkim rezultatem konstrukcji układu jezdnego, uwzględniającej koncepcję napędu, układ tłumienia drgań i stabilność na zakrętach. Do tego dochodzi precyzja układu kierowniczego, skuteczność układu hamulcowego i stabilność przy hamowaniu;
  • bezpieczeństwo warunków: opisuje ono obciążenie pasażerów przede wszystkim przez drgania samochodu, odgłosy układu jezdnego i silnika oraz wpływy klimatyczne;
  • bezpieczeństwo postrzegania: wpływ na nie mają szczególnie systemy oświetleniowe samochodu oraz warunki widoczności (widoczność dookoła, widoczność do tyłu przy możliwie niewielkim martwym polu widzenia);
  • bezpieczeństwo użytkowania: wynika przede wszystkim z dobrej ergonomii i logicznego rozmieszczenia wszystkich elementów obsługowych, na przykład przełączników świateł, wycieraczek, klimatyzacji czy systemu Infotainment. Elementy te muszą być łatwo dostępne dla kierowcy.

Połączenie rozwiązań związanych z bezpieczeństwem czynnym i biernym dba o optymalną ochronę wszystkich pasażerów.

Schematyczna prezentacja czynnych systemów bezpieczeństwa w Volkswagenie

Biturbo

Oznaczenie „biturbo” wskazuje na silnik z dwoma turbosprężarkami. Silnik taki dysponuje większym momentem obrotowym w dolnym zakresie prędkości obrotowych oraz większą mocą w górnym zakresie, a ponadto lepiej regaguje na pedał przyspieszenia.

Patrz też:
Turbosprężarka (ATL)

Schematyczne przedstawienie silnika Volkswagena z turbosprężarką

Bluetooth

Bluetooth pozwala na bezprzewodowe połączenie różnych urządzeń przenośnych, jak telefony komórkowe, tablety lub laptopy. Połączenie następuje drogą radiową między nadajnikami i odbiornikami urządzeń.
Bluetooth działa na maksymalną odległość około dziesięciu metrów, zatem wystarczającą, by umożliwić połączenie poszczególnych urządzeń w samochodzie. Do ochrony przed ingerencją w transmisję danych każde urządzenie Bluetooth otrzymuje tak zwany profil. Profil składa się z niepowtarzalnego identyfikatora, który umożliwia komunikującym się urządzeniom sparowanie. O dodatkową ochronę transmisji danych dba kodowanie z 128-bitowym kluczem, generowanym na nowo przy każdym procesie. Technologia Bluetooth jest zastosowana między innymi w złączu telefonicznym Business.

Zdjęcie funkcji Bluetooth w VW Passat
Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.
Od 1 września 2018 r. cykl WLTP w pełni zastąpił nowy europejski cykl jazdy (NEDC), który stanowił dotychczasową procedurę badania zużycia paliwa i emisji CO2. Wszystkie prezentowane pojazdy marki Volkswagen uzyskały homologację zgodnie z procedurą WLTP.
Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa oraz emisji CO2 i może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.
Więcej informacji na temat WLTP na stronie: https://www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

Podane ceny obejmują podatek VAT.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.
Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu.

Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania.

W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki
Volkswagen Osobowe.

Ups!!!

Twoja przeglądarka wydaje się być nieaktualna przez to nasza strona może nie wyświetlać się dobrze u Ciebie.

Zalecane przeglądarki:

  • Chrome od wersji 68 
  • Safari od wersji 11 
  • Firefox od wersji 61 
  • Edge od wersji 42 
  • Opera od wersji 55
  • Samsung IE od wersji 7.2

Zalecamy aktualizację przeglądarki internetowej!

Dziękujemy za wizytę,

Zespół Volkswagen