Alternatywne materiały do wykończenia wnętrza: rozmowa ze stylistką Volkswagena – Heike Hustedt

Alternatywne materiały do wykończenia wnętrza: rozmowa ze stylistką Volkswagena – Heike Hustedt

Alternatywne materiały do wykończenia wnętrza: rozmowa ze stylistką Volkswagena – Heike Hustedt

8 października 2021
  • stylistka Heike Hustedt pracuje w Volkswagenie od 20 lat – w dziale Color&Trim odpowiada za wybór materiałów i projektuje strukturę powierzchni we wnętrzu auta
  • od 2019 roku w Volkswagenie Touaregu używana jest skóra, do produkcji której wykorzystuje się przetworzony ekstrakt z sadzonek drzew oliwnych
  • w samochodach elektrycznych Volkswagen unika stosowania jakichkolwiek produktów pochodzenia zwierzęcego – w centrum uwagi znalazły się takie materiały, jak Dinamica, czyli tkanina wykonana z mikrofibry, która w dotyku przypomina zamsz
  • Volkswagen dąży do zmniejszenia emisji CO2 całej grupy nie tylko podczas produkcji, ale również w trakcie użytkowania samochodów o 30 procent do 2030 roku w porównaniu z rokiem 2018

Materiały do wykończenia wnętrz wykonane z plastikowych butelek zamiast pochodzenia naturalnego – stylistka Heike Hustedt wyjaśnia, w jaki sposób Volkswagen optymalizuje ślad ekologiczny związany z wykończeniem wnętrz samochodów. Celem jest, oczywiście, recykling.

Volkswagen dąży do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych całej grupy nie tylko podczas produkcji, ale również w trakcie użytkowania samochodów o 30 procent do 2030 roku w porównaniu z rokiem 2018. Marka postawiła sobie za cel osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Aby go osiągnąć, Volkswagen analizuje i optymalizuje cały cykl życia samochodów – od prac badawczych, przez rozwój i produkcję, aż po recykling po zakończeniu użytkowania samochodu.

Stylistka Heike Hustedt pracuje w Volkswagenie od 20 lat. W dziale Color&Trim odpowiada za wybór materiałów i projektuje strukturę powierzchni we wnętrzu auta. Teraz koncentruje się na opracowaniu zrównoważonych materiałów, które w przyszłości będą wykorzystywane w samochodach produkowanych seryjnie. W wywiadzie Heike Hustedt wyjaśnia procesy rozwoju i seryjnej produkcji zrównoważonych materiałów w dziale wykończenia wnętrz.

Na czym Pani się koncentruje?

Dział Color&Trim koncentruje się na wszystkich materiałach, które są stosowane do wykończenia powierzchni w samochodzie. Wszystko, co widzi odbiorca, początkowo przechodzi przez nasze ręce. Określamy strukturę, kolor i wykończenie powierzchni – czy jest miękka, szorstka czy twarda. W tej chwili koncentruję się głównie na modelach elektrycznych z rodziny ID., które chcemy zaprojektować w sposób jak najbardziej zrównoważony i bez produktów pochodzenia zwierzęcego.

W jaki sposób Volkswagen tworzy materiały bardziej zrównoważone?

Mamy duże doświadczenie w materiałoznawstwie, znamy potencjał stosowanych materiałów i wiemy od czego zacząć. Współpracujemy ściśle z dostawcami. Na przykład, już od 25 lat używamy skóry bez zawartości chromu. Od 2019 roku w Volkswagenie Touaregu używamy skóry, do produkcji której wykorzystuje się przetworzony ekstrakt z sadzonek drzew oliwnych. Liście oliwne, które spadają z drzew podczas zbioru oliwek, zwykle są spalane.
W tym przypadku dostawca skontaktował się z nami wcześniej i zaproponował proces opalania. Przekonał nas natychmiast, ponieważ opalanie na mokro jest procesem bardzo zrównoważonym.

Dlaczego ten rodzaj materiału nie jest stosowany w modelach z rodziny ID.?

W samochodach elektrycznych chcemy unikać stosowania jakichkolwiek produktów pochodzenia zwierzęcego. Zgodnie z tym w centrum uwagi znalazły się takie materiały, jak Dinamica (ArtVelours). Jest to tkanina wykonana z mikrofibry, która w dotyku przypomina zamsz. Jej powierzchnia jest matowa, chropowata i bardzo miękka. W modelach z rodziny ID. łączymy ją z gładką imitacją skóry, co zapewnia wysoką jakość i rozpoznawalność wnętrz modeli z rodziny ID.

W powstawaniu sztucznej skóry wykorzystuje się ropę naftową. Jakie podejście przyjmujesz w tym przypadku?

Imitacja skóry jest bardzo poszukiwana na wielu rynkach, między innymi w USA. Materiał ten jest postrzegany jako solidny i łatwy do czyszczenia. Dlatego Volkswagen zawsze oferował tapicerkę z imitacji skóry. Kolejna sprawa – dla klientów, którzy unikają produktów pochodzenia zwierzęcego, sztuczna skóra jest często jedyną alternatywą dla skóry.

Jeśli chodzi o proces powstawania, wcześniej sztuczna skóra miała wady, ponieważ zawierała wysoki procent składników ropopochodnych. Nasze podejście do zmiany procesu powstawania imitacji skóry polega na zwiększeniu w nim udziału składników organicznych. Na przykład, przy powstawaniu skóry, nad którą obecnie pracujemy surowiec zawiera już pewien procent substytutów organicznych. Dodatkowo, zwiększamy ten odsetek poprzez zastąpienie wypełniaczy takimi, która są produktem ubocznym palenia kawy. Umożliwiło nam to uzyskanie imponującego udziału materiałów organicznych na poziomie ponad 50 procent, a tym samym poprawę śladu ekologicznego imitacji skóry.

Chcesz zwiększyć zawartość materiałów organicznych w imitacji skóry, aby była bardziej podatna na recykling. Jakiego materiału planujesz do tego użyć?

Dążymy do jak największego udziału materiałów, które nadają się do recyklingu. Jako materiał hybrydowy, który składa się z różnych surowców, recykling imitacji skóry wymaga dużego wysiłku. Dlatego jednocześnie pracujemy nad materiałami, które są lepiej dostosowane do recyklingu. Imitacja skóry to jednak ogromny krok naprzód.

Jak wygląda proces rozwoju materiałów?

W dziale wykończenia wnętrz zwykle określamy cel, następnie dział rozwoju Volkswagena prosi dostawców o zaprezentowanie próbek. Na tej podstawie opracowujemy materiał, który nadaje się do produkcji seryjnej. Tak jest w przypadku imitacji skóry – surowiec dostarcza palarnia kawy Heimbs z siedzibą w Brunszwiku, która jest w stanie produkować go na skalę przemysłową.

Jako globalny producent Volkswagen potrzebuje właśnie takich rozwiązań. Nie wystarczy, że materiał przejdzie testy w laboratorium. Równie ważne jest, aby nasi dostawcy zapewniali produkcję na dużą skalę lub byli gotowi rozwijać się w tym kierunku we współpracy z Volkswagenem – a przy tym rozwijać się lub zmieniać ofertę.

Wiesz już jaki będzie kolejny ważny moment w Twojej pracy?

Dla nas bardzo ważne jest uzyskanie najwyższego możliwego udziału materiałów, które nadają się do recyklingu. Obecnie pracujemy nad modelem specjalnym z rodziny ID. W tych samochodach podsufitka, dywaniki, tapicerka siedzeń, panele drzwi i inne wykończenia są wykonane z trwałego materiału, który w 100% pochodzi z recyklingu – na przykład plastikowych butelek. Wysoki udział materiałów, które nadają się do recyklingu we wnętrzach samochodów produkowanych seryjnie znacząco wyróżnia nas na tle konkurencji. Na przykład – w ID.4 zastosowano 140 butelek plastikowych o pojemności 1,5 litra lub 380 butelek plastikowych o pojemności 500 ml, które pochodzą z recyklingu. W ten sposób Volkswagen udowadnia, że poważnie podchodzi do zaangażowania w zrównoważony rozwój.

Mogłabyś krótko nakreślić perspektywę rozwoju materiałów wykończeniowych?

Przyjmujemy różne podejścia. W przypadku materiałów takich, jak imitacja skóry zmieniamy poszczególne komponenty, np. wypełniacze, na surowce odnawialne. W dłuższej perspektywie zrównoważony rozwój będzie polegać głównie na recyklingu. Ważnym krokiem do jego osiągnięcia jest zmniejszenie liczby komponentów. Ograniczamy też liczbę warstw materiału w komponencie, co oznacza zmianę procesu.

Jeżeli uda nam się zredukować liczbę komponentów o połowę, a nawet o jedną trzecią, wymóg dotyczący recyklingu zostanie spełniony. Ostatnim ważnym elementem konstrukcyjnym jest optymalizacja procesu recyklingu. Od samego początku musimy tworzyć materiały w taki sposób, aby po zakończeniu użytkowania samochodu móc je poddać recyklingowi.

Jakie tutaj czekają wyzwania?

Największym jest zaprojektowanie samochodu. Tu właśnie wkraczamy my, styliści. Jeśli potrafimy zaprojektować np. panele drzwi, które składają się z tylko jednej części, to jest to właściwy kierunek. Nasz główny projektant – Jozef Kabaň – już pracuje nad zmniejszeniem liczby możliwych wariantów na rzecz zrównoważonego rozwoju. Konieczne może być również promowanie zrozumienia tego podejścia.

Na przykład, w mediach często pojawia się opinia, że materiały syntetyczne w samochodzie są tańsze niż inne. Ale jednorodne syntetyki, które są łatwe w recyklingu, nie są tanie, choć torują drogę do łatwego recyklingu. Im mniej złożony jest materiał użyty w samochodzie, tym łatwiej nam go ponownie wykorzystać więcej niż jeden raz. Uważamy, że to jest najbardziej zrównoważony sposób produkcji samochodu.

Jakie surowce wchodzą w grę?

Z jednej strony te, które wystarczają na cały okres eksploatacji samochodu i są łatwe do recyklingu. Z drugiej takie, które dobrze wyglądają, są miłe w dotyku i postrzegane przez klientów jako materiały dobrej jakości. Duże nadzieje wiążemy z PET i polipropylenem. Te tworzywa sztuczne można bardzo łatwo poddać recyklingowi, jeśli są utrzymywane w czystości. Aspiracje te nie dotyczą wyłącznie przemysłu samochodowego, można je również dostrzec - na przykład - w branży modowej. Producenci obuwia sportowego już teraz produkują buty, które są wykonane z tylko jednego materiału, który w pełni podlega recyklingowi. But jest produkowany na drukarce 3D i częściowo zgrzewany, ale wykonany z tylko jednego materiału. Po użyciu klient może go odesłać, a but w całości trafia do recyklingu. Samochód jest nieporównywalnie bardziej złożonym produktem, o znacznie dłuższym okresie użytkowania. To jest jednak droga, którą obraliśmy.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.