Koncern Volkswagen stawia na strategię platform dla nowych technologii
Koncern Volkswagen stawia na strategię platform dla nowych technologii
Koncern Volkswagen stawia na strategię platform dla nowych technologii
Koncern Volkswagen stawia na strategię platform dla nowych technologii

Koncern Volkswagen stawia na strategię platform dla nowych technologii

Koncern Volkswagen stawia na strategię platform dla nowych technologii

16.03.2021

  • hardware, oprogramowanie, akumulatory i technika ich ładowania, a także usługi online oferowane przez marki koncernu mają mieć w przyszłości mocno ustandaryzowaną podstawę techniczną
  • nowy CFO Arno Antlitz przedstawia plan działań na najbliższe lata
  • CEO Herbert Diess: „Łączymy siły naszych marek, by na jeszcze większą skalę stosować najnowocześniejsze technologie i sprawić, że staną się one dostępne dla jak największej liczby ludzi. Dobry wynik uzyskany w kryzysowym 2020 roku pozwala nam zwiększyć tempo transformacji”.

Wolfsburg, 16. marca 2021 r. – Koncern Volkswagen zwiększa tempo zmian, w wyniku których zamierza stać się wiodącym dostawcą indywidualnych środków transportu w epoce elektrycznych aut skomunikowanych z otoczeniem. W tym celu będzie konsekwentnie rozwijał dotychczasową, sprawdzoną strategię budowy platform. W przyszłości samochody i usługi oferowane przez marki należące do koncernu będą powstawały w oparciu o mocno ustandaryzowane podstawy techniczne. Nowa „Mapa drogowa” dotycząca platform koncernu składa się z czterech elementów: hardware’u, oprogramowania, akumulatorów i techniki ich ładowania oraz z usług mobilnych. Ma ona doprowadzić do uproszczenia oferty i produkcji, pozwoli na wykorzystanie efektu skali i synergii między markami, a także umożliwi przyspieszenie transformacji koncernu. Aby zapewnić sobie środki na inwestycje w technologie ważne dla przyszłości, koncern nadal będzie się skupiał na podstawowej działalności oraz na wzmocnieniu fundamentu finansowego.

Herbert Diess, Prezes Zarządu Volkswagen AG, oświadczył przy okazji prezentacji bilansu minionego roku obrachunkowego: „Elektryfikacja i cyfryzacja zmieniają samochody szybciej i znacznie mocniej niż miało to miejsce w przeszłości. Dla obydwu dziedzin absolutnie decydujące jest wykorzystanie efektu skali. Dzięki „Mapie drogowej” w dziedzinie platform jeszcze lepiej wykorzystamy potencjał wynikający z faktu posiadania wielu mocnych marek. Połączymy ich siły i w ten sposób jeszcze szybciej i w większym zakresie wdrożymy najnowsze rozwiązania, udostępniając je większej liczbie ludzi”.

Modułowa płyta podłogowa MEB do budowy samochodów elektrycznych, którą dysponuje Volkswagen już dzisiaj należy do najbardziej efektywnych platform tego rodzaju w przemyśle samochodowym. Uruchomienie produkcji aut w Europie, Chinach i w USA pozwoli na jeszcze szersze jej wykorzystanie. Do 2022 roku koncern zaoferuje 27 modeli skonstruowanych w oparciu właśnie o platformę MEB. Już w przyszłym roku koncern wprowadzi ponadto pierwsze samochody zbudowane na Premium Platform Electric (PPE), osiągające większą prędkość, mające większy zasięg i umożliwiające szybsze ładowanie akumulatora. Do połowy dekady koncern zamierza opracować Scalable Systems Platform (SSP) nowej generacji, czyli platformę przeznaczoną wyłącznie do samochodów elektrycznych, służącą do konstrukcji modeli wszystkich marek koncernu należących do różnych segmentów.

W zakresie komunikacji i oprogramowania samochodowego Volkswagen również zamierza w najbliższych latach wykorzystać efekty synergii marek. Podstawę w tej dziedzinie stanowią powołana do życia w 2020 roku Car.Software-Org. i system operacyjny VW.OS. Wersja 1.2 systemu pojawi się wraz z wprowadzeniem platformy PPE, razem z platformą SSP zadebiutuje natomiast wersja 2.0. Do tego czasu udział w samochodzie oprogramowania przygotowanego samodzielnie przez koncern ma wzrosnąć z dzisiejszych 10 procent do 60 procent. Car.Software-Org. tworzy także techniczne podstawy rozwiązań z zakresu jazdy autonomicznej, modele działalności oparte na wykorzystaniu danych oraz nowe usługi mobilne.

Strategię platform Volkswagen stosuje ponadto w odniesieniu do akumulatorów i systemów ich ładowania. W 2023 roku koncern wprowadzi zunifikowane ogniwa, które będzie wykorzystywał w modelach produkowanych w różnych miejscach świata. Do 2030 roku zunifikowane ogniwa mają być stosowane w 80 procentach samochodów elektrycznych różnych marek koncernu. Volkswagen zamierza dzięki temu o 50 procent zmniejszyć koszt akumulatorów stosowanych w modelach podstawowych i do 30 procent w autach wolumenowych. Żeby zapewnić sobie zaopatrzenie w akumulatory, koncern oraz partnerzy zamierzają wybudować w Europie do końca dekady sześć fabryk wytwarzających akumulatory o łącznej pojemności 240 gigawatogodzin. Volkswagen rozbudowuje ponadto sieć publicznych stacji ładowania w Europie, Chinach i w USA.

Czwartym elementem nowej „Mapy drogowej” w dziedzinie platform są usługi, w tym usługi mobilności. Należy do nich m.in. ridepooling MOIA, carsharing WeShare czy dopasowane do indywidualnych potrzeb oferty abonamentowe oferowane przez Volkswagen Bank. Rozbudowując ofertę usług Volkswagen tworzy system, który – jeśli zajdzie potrzeba – będzie mógł dalej rozwijać z zewnętrznymi partnerami.

Herbert Diess: Volkswagen zamierza być liderem w dziedzinie platform także w nowej epoce motoryzacyjnej. Nasza „Mapa drogowa” to przejrzysty plan działań. Zgodnie z nią przyspieszymy transformację zmieniającą nasz koncern w przedsiębiorstwo oparte na oprogramowaniu. Drogą tą będziemy dynamicznie kroczyć wraz z nowym zarządem korzystając z solidnej podstawy finansowej. Dobry wynik uzyskany w kryzysowym 2020 roku jest dla nas dodatkowym wsparciem”.

Rok obrachunkowy 2020, mimo wyzwań spowodowanych pandemią covid-19, zakończony dobrym wynikiem

Podstawowe dane finansowe dotyczące minionego roku obrachunkowego oraz przewidywania na rok 2021 koncern przedstawił pod koniec lutego. W opublikowanym dzisiaj sprawozdaniu zawarto szczegółowe liczby dotyczące działalności marek i sytuacji w poszczególnych regionach.

Frank Witter, Członek Zarządu Koncernu ds. Finansów i IT, stwierdził: „W 2020 roku koncern Volkswagen ponownie potwierdził swoją mocną pozycję, mimo wyzwań wynikających z pandemii covid-19. Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi wynoszący ponad 10 miliardów euro znacznie przekroczył prognozy z pierwszego okresu pandemii z wiosny 2020 roku. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że mimo pandemii koncern Volkswagen osiągnął swój strategiczny cel zakładający przepływ gotówki w wysokości 10 miliardów euro w 2020 roku”.

Sytuacja na największym pojedynczym rynku – w Chinach – szybko wróciła do normy, a Chiny okazały się czynnikiem stabilizującym podczas kryzysu. Wszystkie marki koncernu obecne w tym kraju zanotowały pozytywne wyniki finansowe. W Ameryce Południowej koncern zwiększył swój udział w rynku do rekordowych 14 procent, w bieżącym roku spodziewa się tutaj odnotować zyski. W Ameryce Północnej, pięć lat po kryzysie wokół silników Diesla, koncern przeżywa comeback związany także z wprowadzeniem licznych nowych modeli przygotowanych specjalnie z myślą o rynku USA. W Europie wraz z wprowadzeniem modelu ID.3 mocno wzrosła przede wszystkim sprzedaż samochodów elektrycznych. Udział zelektryfikowanych pojazdów w ogólnej liczbie aut dostarczonych klientom zwiększył się w Europie Zachodniej do 10,5 procent (w 2019 r.: 1,9 procent). Dzięki temu koncern Volkswagen zajmuje w zachodniej Europie w segmencie aut czysto elektrycznych pierwsze miejsce z udziałem wynoszącym 25 procent.

Mimo znaczącego postępu w zmniejszaniu średniej emisji dwutlenku węgla przez auta koncernu w Europie, nie udało się w pełni osiągnąć celu określonego wspólnie z partnerami – uzyskany wynik różnił się od założonego nieznacznie, bo o 0,8 g/km. Wartość ta opiera się na zaktualizowanych obliczeniach, w odróżnieniu od wstępnych danych przedstawionych w styczniu. Ostateczne wyniki w późniejszym terminie zaprezentuje Unia Europejska. W bieżącym roku koncern spodziewa się zrealizować założoną redukcję CO2 w Europie dzięki mocno rosnącemu udziałowi zelektryfikowanych pojazdów.

Planowane dostawy miliona samochodów z elektrycznym napędem (BEV+PHEV) w bieżącym roku

Zakrojona na szeroką skalę ofensywa Volkswagena w dziedzinie samochodów elektrycznych przynosi efekty. W 2020 sprzedaż modeli koncernu wyposażonych wyłącznie w elektryczny napęd wzrosła ponad trzykrotnie. Najdalej do 2025 roku koncern zamierza osiągnąć pozycję światowego lidera w dziedzinie elektromobilności. W tym celu w ciągu kolejnych pięciu lat przeznaczy na rozwój elektrycznych i hybrydowych samochodów 46 miliardów euro. Do 2030 roku udział pojazdów elektrycznych (BEV) ma wzrosnąć w Europie do 60 procent. Koncern nie przedstawi konkretnej daty odejścia od silników spalinowych z uwagi na zróżnicowanie w zakresie korzystania z energii pierwotnej, pozyskiwanej bezpośrednio z zasobów naturalnych oraz ze względu na zróżnicowanie prawne w różnych regionach świata.

Nowy CFO Arno Antlitz przedstawia swój plan działań na najbliższe lata

W opublikowanej prognozie na 2021 rok koncern Volkswagen zakłada znaczne ożywienie biznesu w porównaniu z rokiem poprzednim – pod warunkiem skutecznego zażegnania pandemii covid-19. Koncern zamierza w kolejnych latach uzyskać dalszą poprawę rentowności i realizuje cel zakładający jak najszybsze ponowne osiągnięcie zysku operacyjnego ze sprzedaży na poziomie 7-8 procent. Oprócz poprawy sytuacji w zakresie sprzedaży ma się do tego przyczynić zwiększenie dyscypliny kosztów. Koszty stałe (bez nakładów na badania i rozwój oraz Capex) mają do 2023 roku zmniejszyć się o około 2 miliardy euro lub o 5 procent w porównaniu ze stanem z roku 2020. Koszty materiałowe powinny zmniejszyć się do tego czasu o 7 procent. Udział kosztów badań i rozwoju (R&D), a także udział inwestycji w dziale samochodów powinien, zgodnie z planami koncernu, zmniejszyć się do 2025 roku do 6 procent każdy. Poza tym w większym stopniu koncern będzie wykorzystywać możliwości synergii, a planowanie finansowe wewnątrz koncernu będzie się w przyszłości opierało na uwzględnieniu wspólnych platform i wspólnego oprogramowania.

Arno Antlitz, obecnie członek zarządu AUDI AG odpowiedzialny za finanse i zagadnienia prawne, a od 1 kwietnia następca Franka Wittera na stanowisku Członka Zarządu Koncernu ds. Finansów, stwierdził: „Zamierzamy zapewnić solidną podstawę finansową ambitnej transformacji koncernu Volkswagen. Dlatego z jednej strony ważna jest alokacja oraz przesunięcie zasobów i kapitału w kierunku elektryfikacji, cyfryzacji i usług mobilności, z drugiej natomiast zabezpieczenie i wzmocnienie fundamentu finansowego poprzez działania w zakresie rentowności i kosztów, w celu umożliwienia inwestycji w technologie przyszłości”.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html