Ford i Volkswagen rozszerzają globalną współpracę o pojazdy autonomiczne i elektryczne

Ford i Volkswagen rozszerzają globalną współpracę o pojazdy autonomiczne i elektryczne

Ford i Volkswagen rozszerzają globalną współpracę o pojazdy autonomiczne i elektryczne

  • Volkswagen wspólnie z Fordem inwestuje w firmę Argo AI specjalizującą się w platformach dla pojazdów autonomicznych, której wartość szacowana jest na ponad 7 miliardów dolarów. Inwestycja pozwoli obydwu firmom na niezależne zastosowanie na globalną skalę systemów autonomicznej jazdy firmy Argo AI we własnych modelach.
  • Ford wykorzysta modułową platformę MEB Volkswagena do produkcji aut elektrycznych i opracuje co najmniej jeden bezemisyjny, wysoko wolumenowy model, który znajdzie się w sprzedaży w Europie w 2023 roku. 
  • Ford i Volkswagen prowadzą zgodnie z planem prace konstrukcyjne w dziedzinie aut dostawczych i pick-upów średniej wielkości, które od 2022 roku mają być oferowane w określonych regionach przez każdą markę. Wspólne prace pozwalają znacznie ograniczyć koszty.
  • W globalnej współpracy Forda i Volkswagena nie przewiduje się żadnych związków kapitałowych między koncernami, ma ona każdego roku przynosić znaczne korzyści finansowe. 

Poznań, 16 lipca 2019 r. - Firmy Ford Motor Company i Volkswagen AG ogłosiły 12 lipca rozszerzenie globalnej współpracy. Będzie ona dotyczyć także elektromobilności oraz – wspólnie z Argo AI – jazdy autonomicznej. Rozwiązania z tego zakresu mają być wprowadzane w USA i w Europie. Obydwa przedsiębiorstwa chcą zwiększyć w ten sposób konkurencyjność, jeszcze lepiej dopasować swoje produkty do wymagań klientów, a jednocześnie wykorzystać efekt synergii w dziedzinie kosztów i inwestycji.

Prezes Zarządu dr Herbert Diess (Volkswagen AG), Jim Hackett (Ford) oraz Bryan Salesky (Argo AI) potwierdzili, że Volkswagen i Ford zainwestują w firmę Argo AI specjalizującą się w rozwiązaniach z zakresu jazdy autonomicznej. Dzięki przyszłej współpracy z Volkswagenem i Fordem opracowany przez Argo AI Self Driving System (SDS) będzie pierwszym systemem służącym do jazdy autonomicznej, jaki ma zostać zastosowany komercyjnie zarówno w Europie, jak i w USA.

Fakt, że obydwie firmy operują w globalnej skali stwarza ponadto firmie Argo AI możliwość zastosowania nowej technologii na kolejnych rynkach. Volkswagen i Ford zamierzają niezależnie wykorzystywać w swoich modelach system SDS firmy Argo AI w celu rozbudowy usług mobilnych.

SDS ma umożliwić automatyczną jazdę na poziomie 4 według SAE, a przede wszystkim otworzyć nowe możliwości w zakresie wspólnego korzystania z pojazdów (ridersharing) i usług kurierskich w centrach miast poprzez zastosowanie pojazdów poruszających się automatycznie.

Ford i Volkswagen otrzymają takie same udziały w firmie Argo AI i łącznie obejmą znaczną większość udziałów firmy. Pozostałe udziały zostaną przeznaczone dla pracowników Argo AI. Porozumienie wejdzie w życie pod warunkiem uzyskania zgody odpowiednich instytucji nadzorczych oraz po spełnieniu warunków umowy.

Jim Hackett, CEO Forda, powiedział: „Ford i Volkswagen nadal pozostaną konkurentami; współpraca obydwu firm z Argo AI zwiększy efektywność, stworzy efekt skali i zwiększy zasięg geograficzny w dziedzinie autonomicznej jazdy. Globalna współpraca w wielu obszarach spowoduje, że z pełną energią będziemy mogli prowadzić prace nad inteligentnymi pojazdami”.

Jako jeden z pierwszych producentów samochodów Ford wykorzysta również modułową platformę MEB Volkswagena służącą do produkcji aut elektrycznych. Od 2023 roku Ford będzie oferował w Europie bezemisyjny wielkoseryjny model skonstruowany na platformie MEB. Ford spodziewa się w Europie sprzedaży na poziomie ponad 600.000 sztuk w ciągu sześciu lat. Ponadto Ford zbada możliwość zaoferowania na europejskim rynku drugiego modelu bazującego na platformie MEB.

Elementem europejskiej strategii Forda jest wykorzystywanie własnych atutów i ich rozbudowa. Oznacza to nacisk na pojazdy użytkowe, atrakcyjne crossovery i importowane modele o statusie ikony, jak Mustang czy Explorer.

Od 2016 roku Volkswagen zainwestował w opracowanie platformy MEB siedem miliardów dolarów. W ciągu najbliższych 10 lat ma na niej bazować ponad 15 milionów samochodów koncernu VW.

Ford inwestuje łącznie 11,5 miliarda dolarów w elektryfikację swojej globalnej palety modeli. W tej kwocie zawiera się też współpraca z Volkswagenem w zakresie wykorzystania platformy MEB. Dzięki niej Ford zamierza zwiększyć ofertę elektrycznych aut przeznaczonych dla klientów w Europie oraz zrealizować własne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju.

„W przyszłości coraz więcej klientów będzie korzystało z opracowanych przez koncern Volkswagen innowacyjnych rozwiązań w zakresie konstrukcji pojazdów elektrycznych, a wraz z nimi skorzysta środowisko naturalne. Nasza współpraca z Fordem rozwija się coraz bardziej obiecująco. Sprawdzamy kolejne możliwości” – powiedział Herbert Diess. „Zwiększenie zakresu wykorzystania naszej modułowej platformy MEB zmniejsza koszty konstrukcji bezemisyjnych samochodów i pozwala na jeszcze większe i szybsze upowszechnienie aut elektrycznych na całym świecie. Poprawia to sytuację obydwu przedsiębiorstw dzięki zwiększeniu efektywności kapitału, dalszy wzrost i zwiększenie konkurencyjności”.

Współpraca przedsiębiorstw wykracza poza wspólną inwestycję w Argo AI, nie przewiduje się jednak wymiany wzajemnych udziałów. Kieruje nią wspólne gremium, w którego skład wchodzą osoby zarządzające z obydwu przedsiębiorstw, na czele zaś stoją prezesi zarządów – Diess i Hackett.

Volkswagen i Ford prowadzą wspólne prace rozwojowe nad pickupami średniej wielkości przeznaczonymi do sprzedaży na całym świecie od 2022 roku oraz nad mającymi zadebiutować później użytkowymi vanami.

Równe udziały w Argo AI

Volkswagen zainwestuje w firmę Argo AI łącznie 2,6 miliarda dolarów. Z jednej strony poprzez udostępnienie środków finansowych w wysokości jednego miliarda dolarów, z drugiej wnosząc swoją firmę Autonomous Intelligent Driving (AID), której wartość określa się na 1,6 miliarda dolarów. W AID pracuje 200 ekspertów, większość z nich nad nowymi rozwiązaniami technicznymi w dziedzinie jazdy autonomicznej na potrzeby koncernu Volkswagen.

Poza tym w ciągu trzech lat Volkswagen wykupi od Forda udziały w Argo AI o łącznej wartości 500 milionów dolarów. Ford zainwestuje jeszcze 600 milionów dolarów z zakomunikowanej wcześniej gotówkowej inwestycji w wysokości miliarda dolarów w Argo AI. Wartość Argo AI – włącznie z kompletnymi inwestycjami Forda i Volkswagena – wyniesie ponad 7 miliardów dolarów.

W otwarciu nowych dziedzin działalności związanych z jazdą autonomiczną Volkswagen i Ford widzą znaczny potencjał do zyskownego wzrostu.

Argo AI planuje ścisłą współpracę z Fordem i Volkswagenem. Obydwa koncerny samochodowe mają uzyskać dostęp do technologii, którą wykorzystają do rozwoju i wielkoseryjnej produkcji pojazdów autonomicznych. Rozważa się bezpieczne, niezawodne i stałe wykorzystanie tego rodzaju aut w dziedzinie ridesharingu i dostaw towarów.

Bryan Salesky, współtwórca i CEO firmy Argo AI, stwierdził: „Argo AI dzięki swojej jasno określonej misji i obietnicy partnerów, że wykorzystają opracowane rozwiązania techniczne w swoich samochodach mogło zatrudnić najlepszych ekspertów. Dzięki połączeniu z AID nasz zespół zyska jeszcze bardziej międzynarodowy charakter. Jestem pewien, że również to pozwoli zyskać dla Argo AI jeszcze więcej doskonałych specjalistów na świecie. Ponadto, dzięki zaangażowaniu Forda i Volkswagena, rozwiązania Argo AI znajdą zastosowanie na niemal wszystkich rynkach Ameryki Północnej i Europy, w samochodach różnych marek i o różnej konstrukcji”.

Siedziba AID w Monachium stanie się główną europejską kwaterą Argo AI zarządzaną przez Karlheinza Wurma, obecnie CEO firmy AID. Po połączeniu z AID wzrośnie liczebność zespołu Argo AI z dotychczasowych 500 do 700 zatrudnionych na całym świecie. Wraz z centralą koncernu znajdującą się w Pittsburghu w Pensylwanii oraz siedzibą w Monachium Argo AI prowadzi pięć centrów rozwojowych – pozostałe znajdują się w Dearborn (Michigan), Cranbury (New Jersey) i w Palo Alto (Kalifornia). Argo AI testuje razem z Fordem system SDS w Miami i Waszyngtonie DC. Tam właśnie planuje się wprowadzenie w przyszłości komercyjnych usług mobilnych.

Ford wykorzysta modułową platformę MEB Volkswagena do produkcji 600.000 samochodów

Ford zamierza skonstruować własny samochód elektryczny korzystając z modułowej platformy MEB Volkswagena. Model opracowany w niemieckim centrum Forda w Kolonii-Merkenich ma się pojawić na rynku w 2023 roku.

Obydwa przedsiębiorstwa zamierzają ponadto rozszerzać współpracę w dziedzinie samochodów elektrycznych. Ford i Volkswagen przekształcają się w dostawców pojazdów opracowanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i oferowanych w przystępnej cenie. Elektryczne środki transportu mają dla obydwu firm znaczenie strategiczne.

Umowa z Fordem jest jednym z filarów strategii Volkswagena w dziedzinie elektromobilności. Zwiększa ona zakres elektryfikacji w przemyśle samochodowym i wspiera globalne wysiłki, aby wdrożyć cele określone w paryskim porozumieniu klimatycznym, przewidujące neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w 2050 roku.

Planowa współpraca w dziedzinie użytkowych vanów i pick-upów

Ford i Volkswagen realizują zapowiedzianą wcześniej współpracę w dziedzinie lekkich pojazdów dostawczych i pick-upów średniej wielkości – zwiększy ona konkurencyjność firm na kluczowych rynkach. Współpraca ta spowoduje też znaczący wzrost efektywności obydwu przedsiębiorstw.

W ramach współpracy Ford skonstruuje i będzie produkował dla siebie oraz dla Volkswagena picku-upy średniej wielkości przeznaczone dla klientów w Europie, Afryce, na Bliskim Wschodzie, w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce Południowej. Zostaną one wprowadzone do sprzedaży na najważniejszych rynkach prawdopodobnie w 2022 roku.

Poza tym na potrzeby obydwu firm Ford zamierza opracować i rozpocząć w 2022 roku produkcję większych użytkowych vanów dużych aut dostawczych, które miałyby być sprzedawane w Europie. Z kolei Volkswagen – także dla obydwu partnerów – przygotuje miejskiego vana oferowanego w Europie i na wybranych rynkach na świecie.

Zarówno Ford, jak i Volkswagen mają bardzo szeroką ofertę lekkich pojazdów dostawczych sprzedawanych na całym świecie, wśród których znajdują się takie modele, jak Fordy Transit i Ranger czy Volkswageny Transporter, Caddy i Amarok.

Volkswagen i Ford zakładają, że światowy popyt na średniej wielkości pick-upy oraz na samochody użytkowe będzie nadal rósł w ciągu najbliższych pięciu lat. Poprzez ścisłą współpracę przedsiębiorstwa te zamierzają szybciej wprowadzać na rynek nowe rozwiązania techniczne oraz innowacje, a także jeszcze lepiej wykorzystać moce produkcyjne w swoich fabrykach.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.  

    Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).  

    Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.  

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.  

    Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www.  

    Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

    Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 15% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 20 000 km.  

    Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania , gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo, nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.