WLTP - bliżej rzeczywistego zużycia paliwa.
Nowe standardy pomiaru zużycia paliwa obowiązują od września 2017 roku i dotyczą wszystkich samochodów osobowych wprowadzonych na rynek po tym terminie. Określane są za pomocą jednolitej na całym świecie procedury testowej WLTP (skrót od Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), która pozwala lepiej oszacować rzeczywisty poziom zużycia paliwa i emisji spalin. Sprawdź, co nowe standardy oznaczają dla Ciebie i Twojego Volkswagena.
Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC.
Zużycie paliwa i emisja CO2 zostało określone zgodnie z procedurą WLTP.
O szczegóły zapytaj Autoryzowanego Salonu Marki Volkswagen.
Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa i emisji CO2 oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.
Stan 04.07.2024 (Rok Modelowy 2025)
Samochody elektryczne | Minimalne zużycie energii | Maksymalne zużycie energii | Zasięg (km) | Emisja CO2 |
---|---|---|---|---|
ID.3 | 15,2 | 16,7 | do 604 | 0 |
ID.4 | 15,7 | 18,4 | do 574 | 0 |
ID.5 | 15,4 | 17,7 | do 566 | 0 |
ID.7 | 13,6 | 18,4 | do 709 | 0 |
ID.7 Tourer | 14 | 18,8 | do 690 | 0 |
ID.3
15,2
ID.4
15,7
ID.5
15,4
ID.7
13,6
ID.7 Tourer
14
Stan 04.10.2024 (Rok Modelowy 2024 i 2025)
Zużycie w cyklu mieszanym | Emisja CO2 | |||
---|---|---|---|---|
WLTP | Min | Max | Min | Max |
Polo | 5,2 | 7,1 | 117 | 161 |
T-Cross | 5,6 | 6,2 | 126 | 141 |
Taigo | 5,4 | 6,1 | 122 | 139 |
T-Roc | 4,6 | 9,0 | 122 | 205 |
Golf | 4,3 | 8,5 | 114 | 193 |
Golf Variant | 4,4 | 8,5 | 115 | 193 |
Touran | 5,0 | 7,0 | 130 | 160 |
Tiguan | 5,3 | 8,7 | 139 | 199 |
Tiguan Allspace | 5,2 | 9,2 | 137 | 210 |
Passat Variant | 4,9 | 8,4 | 122 | 191 |
Arteon | 4,7 | 8,9 | 125 | 201 |
Arteon Shooting Brake | 4,8 | 9,0 | 126 | 204 |
Touareg | 8,0 | 11,8 | 210 | 268 |
WLTP
Min
Polo
5,2
T-Cross
5,6
Taigo
5,4
T-Roc
4,6
Golf
4,3
Golf Variant
4,4
Touran
5,0
Tiguan
5,3
Tiguan Allspace
5,2
Passat Variant
4,9
Arteon
4,7
Arteon Shooting Brake
4,8
Touareg
8,0
Samochody hybrydowe PHEV
Zużycie w cyklu mieszanym | Zużycie energii w cyklu mieszanym | Emisja CO2 | |
---|---|---|---|
WLTP | Min - Max | Min - Max | Min - Max |
Golf eHybrid | 0,3 - 0,4 | 14,7 - 16,2 | 6 - 9 |
Tiguan eHybrid | 0,4 - 0,5 | 17,2 - 18,6 | 9 - 12 |
Passat eHybrid | 0,4 - 0,5 | 16 - 17,5 | 8 - 12 |
Arteon eHybrid | 1,2 - 1,4 | 15,4 - 16,3 | 26 - 31 |
Arteon Shooting Brake eHybrid | 1,2 - 1,4 | 15,5 - 16,4 | 27 - 32 |
Touareg eHybrid | 2,1 - 2,4 | 23,1 - 24,3 | 47 - 55 |
WLTP
Min - Max
Golf eHybrid
0,3 - 0,4
Tiguan eHybrid
0,4 - 0,5
Passat eHybrid
0,4 - 0,5
Arteon eHybrid
1,2 - 1,4
Arteon Shooting Brake eHybrid
1,2 - 1,4
Touareg eHybrid
2,1 - 2,4
Dane na podstawie świadectw homologacji typu.
Strona w wersji mobilnej może nie wyświetlać tabeli wyników zużycia paliwa i emisji CO2 dla każdego modelu. Sprawdź te dane otwierając stronę na komputerze.
Bardziej wiarygodne wyniki dzięki WLTP.
WLTP rewolucjonizuje procedury pomiarowe i kontrolne obowiązujące producentów samochodów. Przedstawiamy najważniejsze informacje o nowych zasadach pomiarowych.
Czym jest WLTP?
Każdy, kto planuje kupić samochód, chce znać jak najbardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji spalin. Dowiedz się, w jaki sposób wartości te będą mierzone przy zastosowaniu nowych procedur testowych.
Dlaczego WLTP?
Zbierane z całego świata dane dotyczące rzeczywistych warunków użytkowania pojazdów zostały wykorzystane do stworzenia procedury WLTP, dzięki której możliwe stało się uzyskanie bardziej wiarygodnych wyników zużycia paliwa. Przeczytaj, co zmieni się wraz z wprowadzeniem nowych procedur testowych.
NEDC a WLTP.
Od jesieni 2017 roku procedura WLTP zastępuje dotychczasową metodę pomiaru NEDC. Nowe parametry testów pozwalają uzyskać wartości bardziej zbliżone do rzeczywistego zużycia. Przeczytaj, czym dokładnie różnią się obie procedury.
NEDC VS. WLTP: porównanie.
Dłuższe odcinki, krótsze czasy postoju: WLTP zmienia procedury pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2 na stanowisku testowym. Poniżej przestawione zostały różnice między cyklami jazdy obu testów:
Podstawowe informacje o NEDC.
Znormalizowany cykl jazdy NEDC obowiązuje wszystkie samochody osobowe i lekkie samochody użytkowe. NEDC został wprowadzony przez Unię Europejską w 1992 roku w celu oszacowania zużycia paliwa i emisji spalin w taki sposób, by uzyskane wyniki były porównywalne. Przedstawiamy warunki ramowe pomiarów opartych na tej procedurze.
Podstawowe informacje o WLTP.
Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (WLTP) to ujednolicony, obowiązujący na całym świecie test samochodów osobowych i lekkich samochodów użytkowych, który wchodzi w życie z początkiem września 2017 roku. Parametry testowe, dzięki którym samochód prezentuje bardziej dynamiczny styl jazdy, mają zapewnić uzyskanie wartości reprezentatywnych dla rzeczywistego cyklu jazdy.
Cele nowej procedury pomiarowej.
Nowy cykl jazdy WLTP modyfikuje parametry testów określających zużycie paliwa i emisję spalin. Jego zalety znajdziesz poniżej:
Transparentność.
WLTP umożliwia dokładniejsze określenie codziennego zużycia paliwa.
WLTP korzysta z profilu jazdy znacznie lepiej odzwierciedlającego codzienne użytkowanie samochodu niż obowiązująca dotąd procedura NEDC, która służyła głównie umożliwieniu porównania wyników poszczególnych pojazdów, a nie określeniu realnego zużycia paliwa. Dotychczas wartości spalania mierzone były w abstrakcyjnych warunkach laboratoryjnych, WLTP symuluje natomiast warunki zbliżone do rzeczywistego profilu jazdy, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie dokładniejszych i bardziej wiarygodnych danych dotyczących spalania.
Standardy.
Nowy standard WLTP pozwala uzyskać rezultaty porównywalne na całym świecie.
Jednym z głównych celów procedury WLTP jest ujednolicenie sposobu określania emisji spalin i zużycia energii dla różnych typów napędów, na przykład silników benzynowych, wysokoprężnych, CNG czy elektrycznych. Przy prawidłowym przestrzeganiu procedury pomiarowej, samochody tego samego typu będą uzyskiwać jednakowe wyniki, niezależnie od miejsca, w którym przeprowadzony został test. Ze względu na wymóg porównywalności pomiar dokonywany jest w warunkach laboratoryjnych. Zużycie paliwa i emisje mierzone są na stanowisku testowym za pomocą dynamicznego profilu jazdy.
Ochrona klimatu.
Bardziej realistyczne dane dotyczące zużycia paliwa pomagają realizować globalne projekty ekologiczne związane z ochroną klimatu i zmniejszać obciążenie środowiska naturalnego.
Redukcja CO2 jest jednym z kluczowych zadań inżynierii samochodowej. WLTP obliguje producentów samochodów do ściśniejszego stosowania się do międzynarodowych norm emisji dwutlenku węgla.
W 2010 roku w samej Unii Europejskiej emisja CO2 wyniosła 4,72 mld ton. Za 19% emisji odpowiedzialne były pojazdy mechaniczne*. UE chce do 2020 roku obniżyć emisje CO2 o 20%**, a WLTP ma pomóc, w osiągnięciu tego celu. Podobnie jak zużycie paliwa, także emisja substancji szkodliwych różni się w zależności od modelu samochodu. Nowe testy WLTP umożliwią miarodajne porównanie zużycia energii oraz emisji poszczególnych samochodów; wartości pomiarowe nie będą już zależały od producenta i typu pojazdu. W wielu przypadkach wartości zmierzone procedurą WLTP są wyższe niż te wynikające z cyklu NEDC, czego konsekwencją może być konieczność optymalizacji niektórych modeli i ich silników pod kątem mniejszej szkodliwości.
*) Dane na podstawie publikacji „Mobilität der Zukunft – sicher und geprüft“, 16.03.2015, Związek TÜV e.V.
**) Dane na postawie publikacji z 2013 roku „CO2-Regulierung für Pkw“ Instytutu Gospodarki Niemieckiej, Kolonia.
Łatwe oszczędzanie paliwa.
Na zużycie paliwa wpływa wiele niezależnych od kierowcy czynników. Jednak stosując się do kilku prostych zasad, można znacznie obniżyć poziom spalania.
Spokojniej znaczy ekonomiczniej.
Jeździj pewnie i nowocześnie.
Bez stresu: jeżdżąc spokojnie i płynnie, a także mniej hamując i pozwalając, by samochód toczył się z taką prędkością, jak pozostałe pojazdy, oszczędzasz paliwo i nerwy. Zasada ta ma zastosowanie także na autostradzie – zamiast 160 km/h lepiej jechać 130 km/h i oszczędzać. Spokojna i przewidująca jazda często pozwala również uniknąć stania w korkach.
Szybsze zmiany biegów, rzadsze wizyty na stacji.
Zawsze jeździj na możliwie najwyższym biegu.
Wcześniejsze włączenie wyższego biegu pozwoli Ci zaoszczędzić paliwo. To mit, że jazda na niskich obrotach szkodzi silnikowi. Silniki TDI i TSI bez problemu jeżdżą 30 km/h na trójce - rozwijają dużą moc już przy 2000 obr./min. Włącz drugi bieg zaraz po rozpoczęciu jazdy. Pamiętaj też, że przy zmianie biegów w górę możesz przeskoczyć jeden poziom. Zawsze wybieraj najwyższe możliwe przełożenie – większość samochodów będzie z łatwością jechać 50 km/h na piątym biegu. Jeśli samochód nie szarpie i nie wydaje nieprzyjemnych dźwięków, oznacza to, że prędkość obrotowa nie jest za niska.
Pozwól autu się toczyć.
Wykorzystuj odcinianie dopływu paliwa.
0,0 litrów – jeździj za darmo! Stosując odpowiednie techniki jazdy, zaoszczędzisz naprawdę dużo. Czy wiesz, jak osiągnąć "aktualne spalanie" równe 0,0 l/100 km? Pozwól samochodowi toczyć się na biegu. Dzięki odcięciu dopływu paliwa do silnika nie spali on absolutnie nic. Używaj tej techniki wtedy, gdy możesz jednocześnie wykorzystać hamowanie silnikiem. Czyli podczas zjeżdżania ze wzniesienia lub zbliżania się do czerwonego światła. Natomiast wciśnięcie sprzęgła jest szczególnie efektywne, gdy wiesz, że samochód może się toczyć na dłuższym odcinku.
Komfortowe zużycie paliwa.
Używaj urządzeń dodatkowych z umiarem.
Możesz zaoszczędzić nawet 2 litry paliwa. Urządzenia dodatkowe sprawiają, że podróż jest wygodniejsza, ale używane bez umiaru powodują, że staje się ona także droższa. Paliwo zużywa między innymi klimatyzacja - i to całkiem sporo. Latem, przy wolnej jeździe, do obniżenia, a następnie utrzymania temperatury we wnętrzu, zużywasz dodatkowo nawet 2 l/100 km! A przecież istnieją alternatywne sposoby chłodzenia samochodu – wnętrze można przewietrzyć przed rozpoczęciem podróży lub w trakcie, otwierając okna. Podczas jazdy zwracaj uwagę na to, które urządzenia dodatkowe są aktualnie włączone i czy potrzebujesz ich w danym momencie.
Wysokie ciśnienie, niskie spalanie.
Sprawdź ciśnienie w oponach.
Oszczędzanie paliwa zaczyna się jeszcze przed rozpoczęciem jazdy. Możesz zaoszczędzić aż do 15% paliwa, po prostu regulując ciśnienie w oponach. Pompując opony do ciśnienia zalecanego przy pełnym obciążeniu samochodu (wartości są widoczne na klapce wlewu paliwa), zmniejszysz opór toczenia, a tym samym spalanie. Przy zakupie opon zwróć szczególną uwagę na to, by posiadały jak najniższe opory toczenia. Pozwoli to zaoszczędzić nawet 3% paliwa. Dodatkowo, tego rodzaju opony są cichsze od standardowych.
Chłodna kalkulacja z ciepłym silnikiem.
Unikaj krótkich tras.
Silnik zużywa najwięcej paliwa, gdy jest zimny, dlatego postaraj się ograniczać jazdę na krótkich dystansach. Przy częstym pokonywaniu krótkich odcinków samochód może zużywać nawet 30 l/100 km! Zaplanuj dzień tak, by wiele spraw załatwić za jednym wyjazdem. Dzięki temu silnik Twojego samochodu szybciej osiągnie temperaturę roboczą i będzie zużywał znacznie mniej paliwa.
Oszczędzanie pójdzie Ci gładko.
Stosuj olej lekkobieżny.
Olej o wysokiej jakości pozwala zaoszczędzić nawet do 5% paliwa: im szybciej silnik zostaje poprawnie nasmarowany, tym szybciej zmniejszają się jego emisje. To szczególnie ważne przy rozruchu na zimno i na krótkich dystansach. Dobry olej powinien mieć jedną, ważną cechę – szybko się rozprowadzać.
Pod tym względem najlepiej sprawdzają się oleje lekkobieżne. Dzięki nim zaoszczędzisz nawet 5% paliwa w porównaniu z tradycyjnym olejami. Prawie wszystkie Volkswageny są fabrycznie napełniane olejami lekkobieżnymi.
Wybierz linię najmniejszego oporu.
Zmniejsz opór powietrza.
Aerodynamika jest jednym z głównych czynników wpływających na zużycie paliwa, zwłaszcza przy dużych prędkościach. Nadwozie Twojego Volkswagena zostało zaprojektowane w ten sposób, by opór aerodynamiczny był jak najmniejszy. Akcesoria montowane na dachu, na przykład bagażniki czy uchwyty na rowery, przydają się podczas wycieczek, jednak negatywnie wpływają na opór powietrza. Dlatego warto je zdemontować między jednym a drugim wypadem na narty czy na rower.
Lekkie oszczędzanie.
Unikaj niepotrzebnego obciążenia.
Każdy kilogram bagażu zwiększa zużycie paliwa. 100 kg oznacza spalanie większe nawet o 0,3 l/100 km. Dlatego regularnie sprawdzaj zawartość bagażnika. Możesz zaoszczędzić także przy tankowaniu: napełniaj zbiornik tylko do połowy. Pełny zbiornik zwiększa masę samochodu, a tym samym zużycie paliwa.