VW Arteon 2.0 TSI R-Line
Technologia

TEST | Nowy Arteon 2.0 TSI R-Line - limuzyna z charakterem

Technologia

TEST | Nowy Arteon 2.0 TSI R-Line - limuzyna z charakterem

Autor Łukasz Szewczyk
Autor zdjęcia Paweł Kaczor

Wyraziście stylizowany, pewny w prowadzeniu i bardzo komfortowy Arteon został poddany face liftingowi. Czy poprawki zmieniły flagową limuzynę Volkswagena na lepsze?

 

Na początku 2017 roku w ofercie Volkswagena pojawił się Arteon – liftback mechanicznie bazujący na Passacie miał wypełnić lukę, jaka powstała po zakończeniu produkcji Phaetona i o rozmiar mniejszego VW CC. Wiele osób wyrobiło sobie powierzchowne zdanie na temat Arteona na podstawie informacji, że samochód został zbudowany na platformie MQB, a paletę silników i wnętrze dzieli ze wspomnianym Passatem B8.

Na przekór trendom. I dobrze!

Oparte na tym twierdzenie, że Arteon jest bardziej atrakcyjną wersją nadwoziową Passata, okazuje się krzywdzące. I to z kilku powodów. Na żywo Arteon z karoserią pełną zdecydowanych linii, maską zachodzącą na błotniki oraz dużą atrapą chłodnicy, której żebra płynnie łączą się z elementami przednich reflektorów, wygląda lepiej niż na zdjęciach. Wrażenie potęguje kolorystyczne wyróżnienie pasa przedniego, reflektorów i tylnych świateł za pomocą ciemnych akcentów. Designerzy Volkswagena zadziałali na przekór trendom – w wielu modelach wspomniane elementy w coraz większym stopniu stapiają się z resztą nadwozia.

VW Arteon 2.0 TSI R-Line
VW Arteon 2.0 TSI R-Line

Arteon jest nie tylko dłuższy, ale również niższy i szerszy od Passata, dzięki czemu sprawia wrażenie samochodu jeszcze lepiej trzymającego się drogi – zwłaszcza gdy, jak testowe auto, ma pakiet R-Line. Wystarczy pokonać kilka zakrętów, by przekonać się, że jest tak również w rzeczywistości. Liczący 2,84 m rozstaw osi i koła w rozmiarze 245/35 R20 stanowią gwarancję stoickiego spokoju w każdej drogowej sytuacji.

Za optymalne źródło sił napędowych można uznać pracujący pod maską testowanego egzemplarza benzynowy silnik 2.0 TSI o mocy 190 KM. Jednostka charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, zapewnia bardzo dobrą dynamikę, a przy spokojnej jeździe staje się oszczędna – przy rozważnej jeździe po drodze ekspresowej zużycie paliwa spada do niecałych 7 l/100 km, a gdy zajdzie potrzeba, umożliwia rozpędzenie się do 100 km/h w 7,9 s. Wszystko odbywa się bez zbędnej zwłoki, siedmiostopniowa skrzynia biegów prawidłowo reaguje na naciśnięcia pedału gazu.

VW Arteon 2.0 TSI R-Line

Z zewnątrz zmodernizowanego Arteona można rozpoznać głównie po lekko przeprojektowanych światłach. Nowinką nie jest wyłącznie ich dolna listwa, która sięga logo marki. Opcjonalny Active Lighting System to diodowe reflektory z pełnym spektrum funkcji świetlnych – w tym aktywnym doświetlaniem zakrętów, oświetleniem na złą drogę czy trybem inteligentnego doświetlania jezdni przed maską Arteona – inne pojazdy są wycinane ze snopu światła, by ich kierowcy nie byli oślepiani. Całość działa płynnie i na tyle dobrze, że nikt z najeżdżających z przeciwka nie sygnalizował niezadowolenia mruganiem „długimi”.

Komfort przede wszystkim

Face lifting przyniósł dosyć radykalne zmiany w kabinie, gdzie pojawiła się kierownica z dotykowymi przyciskami (które w momencie używania wysyłają informację zwrotną), nowy cyfrowy panel wskaźników oraz zmieniony panel do sterowania ogrzewaniem i klimatyzacją – miejsce klasycznych przycisków i przełączników zajęły elementy dotykowe. Nieznacznie przekonstruowano także deskę rozdzielczą, z której usunięto analogowy zegarek, zmniejszono środkowe kratki nawiewów oraz ich stylistyczną kontynuację w obszarze przed pasażerem – ich miejsce zajęła listwa dekoracyjna. Przyciski na kierownicy są bardzo czułe, stąd chwilę zajmuje oswojenie się z prawidłową ich obsługą.

VW Arteon 2.0 TSI R-Line
VW Arteon 2.0 TSI R-Line

Dzięki poprawkom Arteon stał się jeszcze bardziej elegancki i multimedialny – oferuje nawet bezprzewodową obsługę aplikacji w ramach App Connect Wireless dla Apple CarPlay i Android Auto (Google). Testowany samochód miał na pokładzie opcjonalne nagłośnienie Harmann/Kardon o mocy 700 W (przed liftingiem dostępne było audio Dynaudio). Za jego sprawą każda podróż była czystą przyjemnością – wystarczyło uruchomić ulubioną muzykę z radia lub aplikacji, włączyć aktywny tempomat z funkcją automatycznego korygowania toru jazdy i delektować się każdym pokonanym kilometrem. Na wygodę mogą liczyć nie tylko pasażerowie pierwszego rzędu. Równie godziwe warunki ma obsada drugiego rzędu – ilość miejsca na nogi jest więcej niż wystarczająca, a kanapa okazuje się bardzo obszerna.

VW Arteon 2.0 TSI R-Line

Arteon potrafi cieszyć kierowcę także podczas ofensywnej jazdy po zakrętach – w standardzie ma progresywny układ kierowniczy, a może zostać doposażony w obniżone o 20 mm sportowe zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami. Taka konfiguracja testowanego auta sprawiła, że podczas jazdy Arteon sprawia wrażenie mniejszego, niż jest w rzeczywistości.

Podobnie jak przyciski na kierownicy, pewnego przyzwyczajenia wymaga obsługa panelu dotykowego wentylacji. Początkowo potrzeba do niej większego skupienia niż podczas korzystania z klasycznych pokręteł, ale wchodzi w krew. Plusem jest pozostawienie kilku przycisków skrótu wokół wyświetlacza systemu multimedialnego. Dzięki nim można szybko dotrzeć do menu głównego, nawigacji czy ustawień.

Za ile?

Cennik nowego Aerteona otwiera kwota 144.590 zł za 150-konną wersję 1.5 TSI Essence. By cieszyć się 190-konnym 2.0 TSI, trzeba wyłożyć 170.590 zł. Warto dodać, że poza mocniejszym motorem otrzymamy też siedmiobiegową skrzynię DSG. To spora kwota, biorąc pod uwagę, że ceny Passata B8 zaczynają się od nieco ponad 100.000 zł. Arteon przekonuje jednak znacznie bardziej wyrazistym stylem, przyjemnością prowadzenia i wzbogaconym wyposażeniem. Szczególnie w królewskim metalicznym kolorze Kings Red…

Dane techniczne

Dane techniczne VW T-Tross 1.5 TSI ACT

Silnik

benzynowy 2.0 TSI, turbodoładowanie, bezpośredni i pośredni wtrysk paliwa, filtr cząstek stałych

Maks. moc

190 KM przy 4180–6000 obr./min

Maks. moment obrotowy

320 Nm przy 1500–4100 obr./min

Skrzynia biegów

automatyczna, DSG, 7-stopniowa

Napęd

na przednie koła

Długość / szerokość / wysokość

4866 / 1871 / 1460 mm

Rozstaw osi

2835 mm

Koła

245/35 R20

Pojemność bagażnika

563 l / 1557 l

Pojemność zbiornika paliwa

66 l

0–100 km/h

7,9 s

V maks.

237 km/h

Średnie zużycie paliwa (katalogowe/test)

8,0 / 8,9 l/100 km

Cena od 1.5 / 2.0 TSI (testowy)

144.590 / 252.200 zł

benzynowy 2.0 TSI, turbodoładowanie, bezpośredni i pośredni wtrysk paliwa, filtr cząstek stałych

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 8000 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 3000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.