Nachylenie poprzeczne
Jako nachylenie poprzeczne określane jest ukośne położenie samochodu na zboczu.
Napęd quasi-monowalentny
Samochody z napędem quasi-monowalentnym pracują przede wszystkim z napędem na gaz ziemny, lecz dodatkowo posiadają także zbiornik benzyny o pojemności maksymalnie 15 litrów jako rezerwę gwarantującą zachowanie mobilności. Tylko przy temperaturach poniżej minus dziesięciu stopni i bezpośrednio po tankowaniu CNG konieczny jest rozruch na benzynie. Przełączenie na napęd gazowy następuje po krótkim czasie, gdy tylko spełnione zostaną warunki dla prawidłowej pracy z gazem ziemnym.
Patrz też:
TGI
Nawigacja Offroad
Nawigacja Offroad z funkcją trasy do określonego punktu umożliwia znalezienie drogi także poza publicznymi drogami (off road) na obszarach nie zdigitalizowanych.
Patrz też:
System nawigacyjny
Nadzorowanie wnętrza
Nowa generacja alarmów samochodowych obejmuje sygnał dźwiękowy z niezależnym zasilaniem oraz sterowany czasowo alarm przy nieuprawnionym otwarciu drzwi. Autoalarm z ultradźwiękowym nadzorowaniem wnętrza zabezpiecza drzwi, bagażnik, silnik i wnętrze przed nieuprawnionym dostępem. Czujniki ultradźwiękowe zauważą również próbę wtargnięcia do samochodu przez wybitą szybę. Nadzorowanie wnętrza można wyłączyć, gdy na przykład przez krótki czas w samochodzie mają pozostać zwierzęta. Alarm zaczyna czuwać po zamknięciu drzwi samochodu, wyłącza się po ich otwarciu. Niektóre z modeli Volkswagenów posiadają także czujniki nachylenia jako element alarmu samochodowego. Rejestrują one zmianę położenia samochodu (kradzież przez odholowanie) i uruchamiają alarm. Generalnie alarm sygnalizowany jest 30-sekundowym sygnałem klaksonu oraz dodatkowo miganiem świateł awaryjnych.
Napęd hybrydowy
Napęd hybrydowy to połączenie dwóch rodzajów napędu, na przykład silnika TSI i silnika elektrycznego. Pozwala on na redukcję zużycia paliwa i emisji spalin przede wszystkim w ruchu miejskim. Technologia hybrydowa obejmuje dwie różne koncepcje: pełną hybrydę i hybrydę plug-in.
Pełna hybryda sama pozyskuje energię elektryczną – przy hamowaniu silnik elektryczny pracuje jak alternator i ładuje baterię wysokonapięciową.
Hybryda plug-in działa w taki sam sposób, z tą jednak różnicą, że baterię silnika elektrycznego można ładować także z zewnętrznych źródeł prądu.
Napinacz pasów bezpieczeństwa
W razie wypadku pas bezpieczeństwa powinien możliwie szybko przytrzymać pasażera, dlatego musi być naprężony i przylegać do ciała. Jednak często gruba odzież powoduje, że pas jest luźny. Dzisiejsze napinacze zawierają mały ładunek pirotechniczny, który po odpaleniu napina pas.
Napinacze wyzwalane są elektrycznie przez sterownik poduszek powietrznych i w ciągu ułamków sekundy naprężają pas. Ponieważ po zadziałaniu napinacza pas mocnej przylega do ciała, pasażerowie wcześniej uczestniczą w wytracaniu prędkości przez samochód, a siły działające na ciało rozdzielają się równomiernie na cały proces unieruchamiania przez pasy, przez co zmniejsza się ryzyko obrażeń.
Patrz też:
Czołowa poduszka powietrzna
Ogranicznik siły naprężenia pasów
Napęd na przednią oś
Obecnie napęd na przednią oś jest najczęściej stosowanym rozwiązaniem w modelach samochodów osobowych klasy średniej i niższych. Silnik, skrzynia biegów, napęd osi i dyferencjał są połączone w jeden kompaktowy zespół. Napęd na przednią oś „ciągnie” samochód, przez co powstaje stan stabilny między siłami napędowymi i siłą bezwładności pojazdu. Przednie koła muszą przejmować siły napędowe, hamowania i prowadzenia bocznego. Oddziaływaniu na układ kierowniczy przeciwdziała odpowiednia konstrukcja przedniej osi.
Napęd elektryczny
Mocne, prawie bezgłośne napędy elektryczne Volkswagena w zależności od samochodu rozwijają moc do 100 kW, a maksymalna moc i maksymalny moment obrotowy są dostępne natychmiast po uruchomieniu.
Napęd biwalentny
Biwalentne modele na gaz ziemny dodatkowo do zbiornika gazu posiadają także pełnowartościowy zbiornik benzyny, co umożliwia im osiągnięcie większego zasięgu łącznego i pozwala podróżować w regionach, gdzie ilość stacji tankowania gazu ziemnego jest niewielka.
Przy temperaturach poniżej minus dziesięciu stopni i bezpośrednio po zatankowaniu CNG konieczne jest uruchomienie silnika z benzyną jako paliwem. Przełączenie na gaz następuje po krótkim czasie, gdy tylko spełnione zostaną warunki dla prawidłowego działania trybu gazowego.
Patrz też:
Napęd quasi-monowalentny
Normy emisji spalin
Europejskie normy emisji spalin są regulacjami prawnymi Unii Europejskiej. Określają one wartości graniczne substancji szkodliwych zawartych w spalinach (tlenki azotu, węglowodory, tlenek węgla, masę i ilość cząstek stałych). Od 1 września 2017 r. dla nowych typów samochodów obowiązuje norma Euro 6d-TEMP, a od 1 września 2018 jest ona obowiązkowa dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów. W innych regionach świata obowiązują inne normy (np. TIER/LEV w USA).
NEDC
NEDC to skrót od New European Driving Cycle i oznacza metodę pomiaru na stanowisku kontrolnym stosowaną w Europie od 1992 roku w celu określenia emisji spalin i zużycia paliwa przez samochody. NEDC obowiązuje dla wszystkich samochodów osobowych i lekkich samochodów użytkowych.
Od września 2017 roku metoda NEDC jest zastępowana przez metodę pomiaru WLTP.
Cykl testowy NEDC
Samochód przechodzi cykl testowy w określonych warunkach w celu określenia jego zużycia paliwa i emisji CO2. Zmierzone wartości emisji spalin są podawane przez producenta przy homologacji i sprzedaży pojazdów. Dla cyklu określone są warunki, na przykład temperatura rozruchu silnika, prędkość, obciążenie ładunkiem oraz początek pomiaru emisji spalin. Znormalizowany cykl testowy NEDC jest przeprowadzany na rolkowym stanowisku testowym, rozpoczyna się rozruchem zimnego silnika i trwa ok. 20 minut. Składa się z 13 minut symulowanej jazdy po mieście i 7 minut symulowanej jazdy poza miastem (prędkość maksymalna 120 km/h). Temperatura w pomieszczeniu, w którym przeprowadzany jest test, musi wynosić między 20 a 30 st. Celsjusza. Podczas testów NEDC mierzone są także opory jazdy, czyli opór toczenia, powietrza i straty na tarciu. Wartości te są uwzględniane w wyniku końcowym.Podczas testu zbierane i analizowane są spaliny pojazdu. Na podstawie zmierzonej emisji dwutlenku węgla można dokładnie wyliczyć zużycie paliwa. Na przyspieszenie od 0 do 50 km/h do dyspozycji jest 26 sekund. W zależności od tego czasu wyznaczane są punkty zmiany biegów dla każdego samochodu.
Patrz też:
WLTP
RDE