„Chcemy stworzyć superakumulator”
Gdy w 2008 roku Tim Dagger zdecydował się studiować chemię, niewiele wskazywało, że kiedyś zwiąże swoją zawodową karierę z przemysłem samochodowym. Ale zaczęło rosnąć znaczenie elektromobilności – i Tim postawił na właściwą kartę. „Od 2012 roku zajmuję się technologią akumulatorów litowo-jonowych. Jestem szczęśliwy obserwując, jak dzięki niej elektryczne samochody coraz liczniej pojawiają się na masowym rynku” – mówi Tim.
Pierwsze kontakty z przemysłem Tim nawiązał jeszcze podczas studiów magisterskich z chemii. Pracę doktorską napisał we współpracy z należącym do Audi centrum badawczym MEET w Münster – dotyczyła akumulatorów litowo-jonowych, czyli dzisiejszego obszaru zainteresowań zawodowych Tima i jednej z najważniejszych technologii w przemyśle samochodowym przyszłości.
To ogromna szansa. Od początku chciałem w tym uczestniczyćTim Dagger
Jako jeden z pierwszych Tim od 2018 roku prowadzi badania nad akumulatorami samochodowymi w Center of Excellence w Salzgitter. Uczestniczy w procesie zmian w motoryzacji, które sprawiają, że przestanie ona być obciążeniem dla klimatu. „Gdy usłyszałem, że powstaje Center of Excellence zajmujące się badaniami nad technologią akumulatorów, od razu się do tego zapaliłem. To ogromna szansa. Od początku chciałem w tym uczestniczyć” – mówi 32-letni Dagger.
Od uruchomienia w 2018 roku Center of Excellence, należące do Volkswagen Group Components, znacznie się rozrosło i zatrudnia dzisiaj 300 specjalistów. Zajmują się oni produkcją pilotażową, opracowują innowacyjne technologie cel akumulatorowych i kierują projektami seryjnej produkcji prowadzonej przez wyspecjalizowane firmy. Niedaleko Centrum do seryjnej produkcji akumulatorów litowo-jonowych przygotowuje się właśnie firma utworzona przez Volkswagena i Northvolt AB. „To fascynujące, jak wiele Volkswagen inwestuje w tę technologię zyskując wiodącą rolę w produkcji akumulatorów w Niemczech” – mówi Tim.
Tim Dagger bada wraz z kolegami procesy chemiczne, które można by stosować w najnowocześniejszych akumulatorach. „Próbujemy, rzecz jasna, stworzyć wydajny, niedrogi i wytwarzany w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju superakumulator” – mówi uśmiechając się. Ale jego wiedza przydaje się też w przemyśle samochodowym, jaki znamy dzisiaj. Do przebudowy całych fabryk na potrzeby produkcji elektrycznych aut potrzebni są specjaliści, którzy znają się na właściwościach akumulatorów. Fachowcy, tacy jak Tim są więc również partnerami służącymi wiedzą w nowych zakładach samochodów elektrycznych. Do pionierów elektromobilności należą Chiny. Podobnie jak w Niemczech, również tam Volkswagen zajmuje się rozwojem akumulatorów samochodowych. Tim chciałby wykorzystać w przyszłości szanse, jakie daje praca w międzynarodowym koncernie i przez jakiś czas pracować w Pekinie dla Audi China. „Chiny są o wiele bardziej zaawansowane pod względem elektromobilności. Wiele rzeczy, które u nas dopiero się pojawiają, tam należy już do codzienności. Chciałbym być tego świadkiem i uczyć się na podstawie własnych doświadczeń” – twierdzi.
W tej chwili możliwości pracy za granicą zostały wstrzymane z powodu pandemii koronawirusa. Przez większość czasu Tom Dagger pracuje w systemie homeoffice – i bardzo brakuje mu kontaktów z kolegami. „Jesteśmy młodym zespołem. Wszyscy bardzo angażujemy się w pracę. Cieszę się, że mogę w tym uczestniczyć”.
Co najbardziej motywuje go do pracy? Tim chwilę się zastanawia. Potem mówi: „To, co robimy będzie miało wielkie znaczenie dla wszystkich. Przełożenie, jakie daje koncern Volkswagen jest ogromne. Opracowując nowe technologie akumulatorów przyczyniamy się do tworzenia motoryzacji, która nie zanieczyszcza środowiska. Jestem dumny, że wnoszę w to swój własny wkład”.