„Chcemy stworzyć superakumulator”
Technologia

„Chcemy stworzyć superakumulator”

Technologia

„Chcemy stworzyć superakumulator”

Gdy w 2008 roku Tim Dagger zdecydował się studiować chemię, niewiele wskazywało, że kiedyś zwiąże swoją zawodową karierę z przemysłem samochodowym. Ale zaczęło rosnąć znaczenie elektromobilności – i Tim postawił na właściwą kartę. „Od 2012 roku zajmuję się technologią akumulatorów litowo-jonowych. Jestem szczęśliwy obserwując, jak dzięki niej elektryczne samochody coraz liczniej pojawiają się na masowym rynku” – mówi Tim.

Pierwsze kontakty z przemysłem Tim nawiązał jeszcze podczas studiów magisterskich z chemii. Pracę doktorską napisał we współpracy z należącym do Audi centrum badawczym MEET w Münster – dotyczyła akumulatorów litowo-jonowych, czyli dzisiejszego obszaru zainteresowań zawodowych Tima i jednej z najważniejszych technologii w przemyśle samochodowym przyszłości.

To ogromna szansa. Od początku chciałem w tym uczestniczyć
Tim Dagger
Badania nad akumulatorami samochodowymi
Jako jeden z pierwszych Tim od 2018 roku prowadzi badania nad akumulatorami samochodowymi w Center of Excellence w Salzgitter

Jako jeden z pierwszych Tim od 2018 roku prowadzi badania nad akumulatorami samochodowymi w Center of Excellence w Salzgitter. Uczestniczy w procesie zmian w motoryzacji, które sprawiają, że przestanie ona być obciążeniem dla klimatu. „Gdy usłyszałem, że powstaje Center of Excellence zajmujące się badaniami nad technologią akumulatorów, od razu się do tego zapaliłem. To ogromna szansa. Od początku chciałem w tym uczestniczyć” – mówi 32-letni Dagger.

Od uruchomienia w 2018 roku Center of Excellence, należące do Volkswagen Group Components, znacznie się rozrosło i zatrudnia dzisiaj 300 specjalistów. Zajmują się oni produkcją pilotażową, opracowują innowacyjne technologie cel akumulatorowych i kierują projektami seryjnej produkcji prowadzonej przez wyspecjalizowane firmy. Niedaleko Centrum do seryjnej produkcji akumulatorów litowo-jonowych przygotowuje się właśnie firma utworzona przez Volkswagena i Northvolt AB. „To fascynujące, jak wiele Volkswagen inwestuje w tę technologię zyskując wiodącą rolę w produkcji akumulatorów w Niemczech” – mówi Tim.

Tim Dagger bada wraz z kolegami procesy chemiczne, które można by stosować w najnowocześniejszych akumulatorach. „Próbujemy, rzecz jasna, stworzyć wydajny, niedrogi i wytwarzany w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju superakumulator” – mówi uśmiechając się. Ale jego wiedza przydaje się też w przemyśle samochodowym, jaki znamy dzisiaj. Do przebudowy całych fabryk na potrzeby produkcji elektrycznych aut potrzebni są specjaliści, którzy znają się na właściwościach akumulatorów. Fachowcy, tacy jak Tim są więc również partnerami służącymi wiedzą w nowych zakładach samochodów elektrycznych. Do pionierów elektromobilności należą Chiny. Podobnie jak w Niemczech, również tam Volkswagen zajmuje się rozwojem akumulatorów samochodowych. Tim chciałby wykorzystać w przyszłości szanse, jakie daje praca w międzynarodowym koncernie i przez jakiś czas pracować w Pekinie dla Audi China. „Chiny są o wiele bardziej zaawansowane pod względem elektromobilności. Wiele rzeczy, które u nas dopiero się pojawiają, tam należy już do codzienności. Chciałbym być tego świadkiem i uczyć się na podstawie własnych doświadczeń” – twierdzi.

W tej chwili możliwości pracy za granicą zostały wstrzymane z powodu pandemii koronawirusa. Przez większość czasu Tom Dagger pracuje w systemie homeoffice – i bardzo brakuje mu kontaktów z kolegami. „Jesteśmy młodym zespołem. Wszyscy bardzo angażujemy się w pracę. Cieszę się, że mogę w tym uczestniczyć”.

Co najbardziej motywuje go do pracy? Tim chwilę się zastanawia. Potem mówi: „To, co robimy będzie miało wielkie znaczenie dla wszystkich. Przełożenie, jakie daje koncern Volkswagen jest ogromne. Opracowując nowe technologie akumulatorów przyczyniamy się do tworzenia motoryzacji, która nie zanieczyszcza środowiska. Jestem dumny, że wnoszę w to swój własny wkład”.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen. Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%). Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów. Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów. Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP. Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Kredyt EasyDrive - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.