„Chcemy stworzyć superakumulator”
Technologia

„Chcemy stworzyć superakumulator”

Technologia

„Chcemy stworzyć superakumulator”

Gdy w 2008 roku Tim Dagger zdecydował się studiować chemię, niewiele wskazywało, że kiedyś zwiąże swoją zawodową karierę z przemysłem samochodowym. Ale zaczęło rosnąć znaczenie elektromobilności – i Tim postawił na właściwą kartę. „Od 2012 roku zajmuję się technologią akumulatorów litowo-jonowych. Jestem szczęśliwy obserwując, jak dzięki niej elektryczne samochody coraz liczniej pojawiają się na masowym rynku” – mówi Tim.

Pierwsze kontakty z przemysłem Tim nawiązał jeszcze podczas studiów magisterskich z chemii. Pracę doktorską napisał we współpracy z należącym do Audi centrum badawczym MEET w Münster – dotyczyła akumulatorów litowo-jonowych, czyli dzisiejszego obszaru zainteresowań zawodowych Tima i jednej z najważniejszych technologii w przemyśle samochodowym przyszłości.

To ogromna szansa. Od początku chciałem w tym uczestniczyć
Tim Dagger
Badania nad akumulatorami samochodowymi
Jako jeden z pierwszych Tim od 2018 roku prowadzi badania nad akumulatorami samochodowymi w Center of Excellence w Salzgitter

Jako jeden z pierwszych Tim od 2018 roku prowadzi badania nad akumulatorami samochodowymi w Center of Excellence w Salzgitter. Uczestniczy w procesie zmian w motoryzacji, które sprawiają, że przestanie ona być obciążeniem dla klimatu. „Gdy usłyszałem, że powstaje Center of Excellence zajmujące się badaniami nad technologią akumulatorów, od razu się do tego zapaliłem. To ogromna szansa. Od początku chciałem w tym uczestniczyć” – mówi 32-letni Dagger.

Od uruchomienia w 2018 roku Center of Excellence, należące do Volkswagen Group Components, znacznie się rozrosło i zatrudnia dzisiaj 300 specjalistów. Zajmują się oni produkcją pilotażową, opracowują innowacyjne technologie cel akumulatorowych i kierują projektami seryjnej produkcji prowadzonej przez wyspecjalizowane firmy. Niedaleko Centrum do seryjnej produkcji akumulatorów litowo-jonowych przygotowuje się właśnie firma utworzona przez Volkswagena i Northvolt AB. „To fascynujące, jak wiele Volkswagen inwestuje w tę technologię zyskując wiodącą rolę w produkcji akumulatorów w Niemczech” – mówi Tim.

Tim Dagger bada wraz z kolegami procesy chemiczne, które można by stosować w najnowocześniejszych akumulatorach. „Próbujemy, rzecz jasna, stworzyć wydajny, niedrogi i wytwarzany w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju superakumulator” – mówi uśmiechając się. Ale jego wiedza przydaje się też w przemyśle samochodowym, jaki znamy dzisiaj. Do przebudowy całych fabryk na potrzeby produkcji elektrycznych aut potrzebni są specjaliści, którzy znają się na właściwościach akumulatorów. Fachowcy, tacy jak Tim są więc również partnerami służącymi wiedzą w nowych zakładach samochodów elektrycznych. Do pionierów elektromobilności należą Chiny. Podobnie jak w Niemczech, również tam Volkswagen zajmuje się rozwojem akumulatorów samochodowych. Tim chciałby wykorzystać w przyszłości szanse, jakie daje praca w międzynarodowym koncernie i przez jakiś czas pracować w Pekinie dla Audi China. „Chiny są o wiele bardziej zaawansowane pod względem elektromobilności. Wiele rzeczy, które u nas dopiero się pojawiają, tam należy już do codzienności. Chciałbym być tego świadkiem i uczyć się na podstawie własnych doświadczeń” – twierdzi.

W tej chwili możliwości pracy za granicą zostały wstrzymane z powodu pandemii koronawirusa. Przez większość czasu Tom Dagger pracuje w systemie homeoffice – i bardzo brakuje mu kontaktów z kolegami. „Jesteśmy młodym zespołem. Wszyscy bardzo angażujemy się w pracę. Cieszę się, że mogę w tym uczestniczyć”.

Co najbardziej motywuje go do pracy? Tim chwilę się zastanawia. Potem mówi: „To, co robimy będzie miało wielkie znaczenie dla wszystkich. Przełożenie, jakie daje koncern Volkswagen jest ogromne. Opracowując nowe technologie akumulatorów przyczyniamy się do tworzenia motoryzacji, która nie zanieczyszcza środowiska. Jestem dumny, że wnoszę w to swój własny wkład”.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

  • Dane na podstawie świadectw homologacji typu. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151. WLTP zapewnia bardziej rygorystyczne warunki badania i bardziej realistyczne wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w porównaniu do stosowanej to tej pory metody NEDC. Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

    Więcej informacji na temat WLTP na stronie: www.volkswagen.pl/pl/wltp.html

    Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg w przypadku samochodów elektrycznych lub hybryd oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

    Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

    Podane ceny obejmują podatek VAT (23%). 

    Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 5561§2 Kodeksu cywilnego.

    Volkswagen Osobowe zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne, dostępne za dopłatą. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie informacje prezentowane na stronie są aktualne na dzień ich zamieszczania. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen Osobowe.

    Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów marki Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t.j. D z.U. z 2020 r., poz. 256). Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronach: https://www.volkswagen.pl/pl/swiat-volkswagena/ochrona-srodowiska.html