Car Audio: Od prostego radia po centrum multimedialne

Świat motoryzacji ewoluuje. Rozwijane są silniki, zawieszenia i systemy wsparcia kierowcy. Tempo procesu udoskonalania istniejących rozwiązań chyba najlepiej obrazują zmiany, jakie dokonały się w systemach audio.

Radio nie jest nowym wynalazkiem. W świecie motoryzacji przez dłuższy czas było luksusem. Nawet osoby mające 30 czy 40 lat zapewne pamiętają, że w bazowych wersjach samochodów nawet najprostszy odbiornik z dwoma głośnikami wymagał dopłaty. Obecnie jest to nie do pomyślenia. Każdy nabywca oczekuje, że tak niezbędne elementy jak radio czy klimatyzacja będą już elementami wyposażenia standardowego.

1

W przypadku Volkswagena ewolucję systemów audio można prześledzić przyglądając się wyposażeniu kolejnych generacji Golfa. W jedynce dostępny był prosty odtwarzacz Blaupunkt Braunschweig. Miał trzy przyciski do wybierania fal średnich i krótkich oraz pokrętła do zmieniania częstotliwości i regulacji głośności. Niewiele, ale w 1974 roku wystarczyło, by uprzyjemnić podróż.

Car Audio: Od prostego radia po centrum multimedialne
2

Bardziej zamożni i wymagający mogli pozwolić sobie na zamówienie Golfa I z radioodtwarzaczem Blaupunkt Ingolstadt Stereo CR. Ostatnie dwie litery nawiązywały do dwutlenku chromu, nośnika magnetycznego w taśmach magnetofonowych. Wiele osób już o nich zapomniało, a nowsze pokolenie w ogóle nie zdaje sobie sprawy, że jeszcze 25 lat temu utwory muzyczne odtwarzało się taśmy. By przejść do kolejnego utworu, nie wystarczyło nacisnąć przycisku „dalej”. Konieczne było żmudne przewijanie – uwzględniające kolejność utworów na nośniku. Tak wyglądało odtwarzanie muzyki w czasie, gdy reprezentacja Polski w piłce nożnej wywalczyła trzecie miejsce na mistrzostwach świata w Niemczech w 1974 roku, a Grzegorz Lato został królem strzelców turnieju. Na wspomnianych kasetach królowały takie hity jak „Waterloo” ABBY albo z „It’s Only Rock ’n’ Roll” Rolling Stonesów.

Car Audio: Od prostego radia po centrum multimedialne
3

W 1983 roku w Golfie II zastosowano technikę cyfrową… w pewnym zakresie. W radiu Gamma częstotliwość fal była prezentowana cyfrowo na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym. Pokrętłami można było wyregulować głośność oraz barwę tonów niskich i wysokich. Do wyszukania kolejnej stacji radiowej wystarczyło naciśnięcie przycisku. Cztery ulubione można było zapisać w pamięci urządzenia. Pojawił się też m.in. przycisk Dolby do redukcji szumów podczas odtwarzania kaset. Rosły nie tylko możliwości silników, ale i systemów audio – do Golfa II można było zamówić radioodbiornik o mocy 4x7 W. Gdy w 1991 roku zadebiutował Golf III, w użyciu wciąż były kasety, a z wielu z nich odtwarzano „Wind of Change” niemieckiego zespołu Scorpions. Nawet w podstawowym radiu Alpha automatyczne wyszukiwanie stacji i informacje o ruchu drogowym stały się jeszcze doskonalsze niż dotychczas.

Car Audio: Od prostego radia po centrum multimedialne
4

W 1997 roku jakość dźwięku sprzętu audio zastosowanego w Golfie IV przewyższała wszystko, co znano wcześniej w samochodach tej klasy. Radio Gamma po raz pierwszy mogło współpracować ze zmieniarką płyt CD. Nadal było możliwe odtwarzanie na nim muzyki z kaset. Późnym latem wspomnianego roku wielu użytkowników Golfa słuchało „Candle in the Wind” Eltona Johna. Z radia, płyty CD czy kasety – nigdy wcześniej ani później zmotoryzowani nie mieli już takiego wyboru.

5

Jednocześnie wraz z wprowadzeniem wyświetlacza MFD (Multi Function Display) rozpoczęła się epoka urządzeń o rozmiarze 2 DIN z dużym ekranem i kolorowymi mapami nawigacji. Od 2003 roku w Golfie V montowano już tylko urządzenia w takim rozmiarze. Jednym z nich było radio RCD 300 z odtwarzaczem CD. Kasety przeszły do historii, pojawił się za to telefon – wspomniane radio można było wyposażyć w zastępujący zmieniarkę emulator, który umożliwiał odtwarzanie muzyki z telefonu w pokładowym systemie audio przez Bluetooth. Wygląd i rozwiązania techniczne systemu radionawigacyjnego MFD2 zwiastowały nadejście nowych czasów. Powiewem świeżości była możliwość podłączenia odtwarzacza plików mp3 przez gniazdo aux.

Car Audio: Od prostego radia po centrum multimedialne
6

W 2008 roku w Golfie VI zadebiutowała stacja RNS 510 z ekranem dotykowym i odtwarzaczem DVD. Po raz pierwszy można w tym wypadku mówić o systemie multimedialnym. Sprzęt Golfa VI miał m.in. dysk twardy o pojemności 30 GB, wejście USB, umożliwiał cyfrowy odbiór stacji radiowych (DAB) i zapewniał dynamiczną nawigację. W 2008 roku czołowe miejsca list przebojów zajmowały „Viva La Vida” w wykonaniu Coldplay i „Velerie” Amy Winehouse.

Car Audio: Od prostego radia po centrum multimedialne
7

Skokiem w przyszłość stał się zaprezentowany w 2012 roku w Golfie VII system Discover Media z trójwymiarową prezentacją map nawigacji, Bluetoothem i WLAN. Łączność z Internetem zapewniała dostęp do danych o utrudnieniach drogowych, cenach paliw, a nawet umożliwiała wyszukiwanie interesujących punktów za pomocą algorytmów Google – wystarczyło podać ich nazwę, by otrzymać lokalizację, a nawet zdjęcie czy godziny otwarcia. Dzięki systemowi obsługi głosowej oraz za sprawą zbliżeniowych czujników człowiek i maszyna mogli współpracować i rozumieć się coraz lepiej.

8

W 2016 roku Volkswagen wprowadził nową modułową generację systemów multimedialnych, czyli MIB. Zmieniła ona wnętrze Golfa po modernizacji. Po raz pierwszy w samochodzie tej klasy zastosowano system sterowania gestami. Front stacji Discover Pro został pokryty szklaną taflą i całkowicie pozbawiony analogowych przycisków, co jednym kierowcom odpowiadało, a innym wręcz przeciwnie. Kto nie był przekonany do obsługi pojazdu za pomocą dotyku i gestów, zawsze mógł skorzystać z przycisków na wielofunkcyjnej kierownicy.
Nie tylko z tego powodu można stwierdzić, że system multimedialny stał się już integralną częścią samochodu. W pełni współpracuje on z opcjonalnym cyfrowym panelem wskaźników Active Info Display, umożliwiając np. wyświetlanie mapy czy okładek utworów muzycznych. Dzięki współpracy ze smartfonami na pokładzie może rozbrzmiewać muzyka ze wszystkich epok oraz zakątków świata.

9

W konsoli środkowej ósmej generacji Golfa umieszczono urządzenie, które trudno już nazywać radiem. Odbiornik jest składową rozbudowanej stacji multimedialnej, która umożliwia odtwarzanie plików audio z różnych źródeł, współpracuje z telefonami przez aplikacje, łączy się z siecią w celu wymiany informacji, jak również pozwala na konfigurację elementów pokładowego wyposażenia oraz przypisania ustawień do poszczególnych użytkowników samochodu. Innowacja dokonała się także w zakresie obsługi radia czy nawigacji – miejsce pokręteł czy dotykowych przycisków zajęły pola reagujące na dotyk.

Car Audio: Od prostego radia po centrum multimedialne

Co przyniesie przyszłość? Zapewne jeszcze bardziej dopracowane algorytmy nawigacji, szerszą wymianę danych z siecią i innymi pojazdami w celu unikania zagrożeń i niebezpieczeństwa oraz rozbudowane rozpoznawanie naturalnej mowy, a nie określonych komend, i reagowanie na wydawane głosowo polecenia.

Więcej informacji ze świata marki Volkswagen znaleźć można w magazynie Volkswagen Trends”, z którego pochodzi powyższy artykuł.

Zastrzeżenia prawne Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.

Wszelkie prezentowane informacje, w szczególności zdjęcia, wykresy, specyfikacje, opisy, rysunki lub parametry techniczne, nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nie są wiążące i mogą ulec zmianie bez wcześniejszego powiadomienia. Prezentowane informacje nie stanowią zapewnienia w rozumieniu art. 556(1)§2 Kodeksu cywilnego. Volkswagen zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w prezentowanych wersjach. Przedstawione detale wyposażenia  mogą różnić się od specyfikacji przewidzianej na rynek polski. Zamieszczone zdjęcia i opisy mają wyłącznie charakter poglądowy i mogą przedstawiać wyposażenie opcjonalne. Wiążące ustalenie ceny, wyposażenia i specyfikacji pojazdu następuje w umowie sprzedaży, a określenie parametrów technicznych zawiera świadectwo homologacji typu pojazdu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian i pomyłek. Wszelkie  prezentowane informacje są aktualne na dzień publikacji. W celu uzyskania najnowszych informacji prosimy kontaktować się z Autoryzowanym Dealerem Marki Volkswagen.

Prezentowane ceny są wyłącznie cenami rekomendowanymi i obejmują podatek VAT (23%).

Z uwagi na ograniczenia technik drukarskich lub parametrów ekranu, na którym obraz jest wyświetlany, kolory przedstawione w niniejszym materiale mogą nieznacznie różnić się od faktycznych kolorów lakieru i materiałów.

Wszystkie produkowane obecnie samochody marki Volkswagen są wykonywane z materiałów spełniających pod względem możliwości odzysku i recyklingu wymagania określone w normie ISO 22628 i są zgodne z europejskimi świadectwami homologacji wydanymi wg dyrektywy 2005/64/WE. Volkswagen Group Polska sp. z o.o. podlega obowiązkowi zapewnienia wszystkim użytkownikom samochodów Volkswagen sieci odbioru pojazdów po wycofaniu ich z eksploatacji, zgodnie z wymaganiami ustawy z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Więcej informacji dotyczących ekologii znajdą Państwo na stronie Recykling samochodów.

Montaż akcesoriów w pojeździe może mieć wpływ na poziom zużycia paliwa/energii, emisję CO2 lub zasięg oraz może nastąpić najwcześniej po pierwszej rejestracji pojazdu, wyłącznie na Państwa życzenie.

Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej muszą być badane i homologowane zgodnie z procedurą WLTP określoną w rozporządzeniu Komisji (UE) 2017/1151.  Prezentowane dane dotyczące wartości zużycia paliwa/energii, emisji CO2 lub zasięgu są danymi zgodnymi ze świadectwem homologacji typu wyznaczonymi zgodnie z procedurą WLTP.

Zasięg dla samochodów elektrycznych lub zasięg w trybie elektrycznym dla hybryd typu Plug-In może się różnić w zależności od wersji i wyposażenia oraz zamontowanych akcesoriów. W praktyce rzeczywisty zasięg różni się w zależności od stylu jazdy, prędkości, korzystania z dodatkowych odbiorników energii, temperatury zewnętrznej, liczby pasażerów, obciążenia ładunkiem i topografii terenu.

Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności. Sprawdź szczegóły korzystania z Volkswagen WeConnect na stronie www. Leasing klasyczny: Oferta dla przedsiębiorców. Suma opłat skalkulowana w oparciu o parametry: opłata wstępna 20%, okres leasingu 36 miesięcy, wartość końcowa 1%.  

Leasing dla przedsiębiorców. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Kredyt "Jak Abonament" - Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 13,64%, całkowita kwota kredytu (bez kredytowanych kosztów) 103873 zł, całkowita kwota do zapłaty 150216 zł, oprocentowanie zmienne 9,30%, całkowity koszt kredytu 46343 zł (w tym: prowizja  0 zł, odsetki 35558 zł, ubezpieczenie komunikacyjne na 1. rok 3807 zł, ubezpieczenie spłaty kredytu 6978 zł), 48 miesięcznych rat równych po 1607 zł; rata finalna 73087 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 7.07.2022 r. na reprezentatywnym przykładzie. Kredyt na wybrane modele Volkswagen Samochody Osobowe z rocznika 2022 przy skorzystaniu z ubezpieczenia komunikacyjnego i ubezpieczenia spłaty kredytu oferowanych przez Volkswagen Serwis Ubezpieczeniowy Sp. z o.o. Niniejsza informacja nie stanowi oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Dostępność i warunki produktu mogą ulec zmianie. Warunki produktu określa umowa.  Raty leasingu "Jak Abonament" dla parametrów: 10% opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, limit roczny 15 000 km. Oferta dla Przedsiębiorców.

Volkswagen zwraca uwagę, że pewna liczba modeli Volkswagen ID. wyprodukowanych w Chinach została sprowadzona na rynki międzynarodowe nieoficjalnymi kanałami poza autoryzowaną siecią Volkswagena.  Nieautoryzowani sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, twierdząc, że oferowane przez nich modele Volkswagen ID. są objęte międzynarodową gwarancją. Volkswagen wskazuje, że pojazdy wyprodukowane w Chinach, na rynek chiński nie są objęte międzynarodową gwarancją, w tym również obejmującą Europejski Obszar Gospodarzy. Z uwagi na powyższe, wszystkie wymagania dotyczące naprawy i serwisowania, w tym korzystania z gwarancji i dobrej woli, nie mogą być podejmowane przez autoryzowanych dealerów lub jakikolwiek autoryzowany zakład serwisowy marki Volkswagen na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy nie mogą również zapewnić klientom Oryginalnych Części Volkswagen dla modeli sprzedawanych wyłącznie w Chinach, takich jak Volkswagen ID.6.  Klienci, którzy zdecydują się na zakup pojazdów za pośrednictwem nieautoryzowanych kanałów, powinni mieć świadomość, że oprócz braku możliwości serwisowania, gwarancji i dostaw części zamiennych, pojazdy te są wyposażone w wersję oprogramowania przeznaczoną na inny rynek. Podobnie jak w przypadku gwarancji i serwisu, nie może być ono obsługiwane przez dealerów Volkswagena. Dodatkowo nieoficjalnie importowane modele ID. zostały  wyprodukowane wyłącznie na warunki rynku chińskiego. Nie są więc homologowane na inne rynki ani dostosowane do ich specyficznych wymagań. Nie posiadają więc europejskiej homologacji i certyfikatu zgodności (CoC).  Volkswagen i oficjalny dostawca wewnątrzwspólnotowy pozostają zaangażowani w sprawy klientów, dlatego prosimy o zachowanie najwyższej ostrożności i ponownego przemyślenia zakupu modelu Volkswagen ID. za pośrednictwem nieoficjalnych kanałów. Zalecamy klientom wizytę u autoryzowanych dealerów w celu zapoznania się z najnowszą ofertą dostępnych modeli samochodów marki Volkswagen, które są oficjalnie dopuszczone do sprzedaży na danym rynku i posiadają ustaloną gwarancję oraz wsparcie serwisowe. Volkswagen i oficjalny dostawca chętnie zorganizują kontakt z autoryzowanymi dealerami.

*Obowiązuje do odwołania. Szczegóły u sprzedawcy. Polo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Polo Special Edition: 2 400 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 100 zł. Rabat 6000 zł. T-Roc Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Roc Special Edition: 11 160 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 6000 zł. Nowy T-Cross Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w T-Cross Special Edition: 10 360 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Touran Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Comfortline z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Touran Special Edition: 25 000 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Comfortline i Special Edition: 3 300 zł. Rabat 5000 zł. Taigo Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Taigo Special Edition: 9 560 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. Rabat 5000 zł. Nowy Tiguan Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Life z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w Nowy Tiguan Special Edition: 22 380 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Life i Special Edition: 800 zł. ID.3 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.3 Special Edition: 30 800 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.4 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.4 Special Edition: 38 050 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.5 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro Performance z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.5 Special Edition: 33 970 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 4 600 zł. ID.7 Special Edition - Przedstawiana korzyść to różnica kwoty wynikającej z porównania wersji Special Edition do wersji Pro z analogicznym wyposażeniem w cenie katalogowej. Wartość wyposażenia uwzględniona w ID.7 Special Edition: 45 730 zł. Dopłata między analogicznymi silnikami dla wersji Pro Performance i Special Edition: 9200 zł.